Permalänk
Medlem

Fruktansvärt segt internet

Tjena, eftersom att jag inte kan något om internetuppkoppling osv vänder jag mig hit i hopp om svar.

Mitt internet blev fruktansvärt segt sen igår kväll, innan pingade jag runt 50-60 och allt flöt på bra.
Men senare på kvällen och idag så pingar jag allt från 50-1200+ och den hoppar upp och ner hela tiden.
Ibland kan den stanna kvar på 50-60 i kanske 5 min sen åker den upp igen.
Tar även nästan 30 sekunder att komma in på en sida på internet.
Detta är skitjobbigt eftersom att jag inte kan göra något alls med mitt internet när de är såhär och hoppas på att nån kan hjälpa mig med detta!

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst? Blir det bättre med kabel?

Testat att starta om modem, router och PC?
Resultat mot bb-kollen och/eller speedtest?
Testat med en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Kör du trådlöst? Blir det bättre med kabel?

Testat att starta om modem, router och PC?
Resultat mot bb-kollen och/eller speedtest?
Testat med en annan dator?

Kör inte trådlöst.
Startat om routern flera gånger, ingen skillnad.
Testat speedtest och det visar mindre värden än vad jag brukar ha.
Prövat annan dator, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Om du testar att starta cmd och skriver "ping google.se -t" låter de stå så ett tag kan du ju se om du får några problem med pingen där eller om den är stabil, det som kommandot gör är att skicka ping till google ända till du avbryter de.

Problemet behöver ju inte ha att göra med ditt modem eller router du kan ju kontakta din operatör och kolla så allt står rätt på deras sida.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoddarn:

Kör inte trådlöst.
Startat om routern flera gånger, ingen skillnad.
Testat speedtest och det visar mindre värden än vad jag brukar ha.
Prövat annan dator, ingen skillnad.

Kontakta din operatör och kolla med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Om du testar att starta cmd och skriver "ping google.se -t" låter de stå så ett tag kan du ju se om du får några problem med pingen där eller om den är stabil, det som kommandot gör är att skicka ping till google ända till du avbryter de.

Problemet behöver ju inte ha att göra med ditt modem eller router du kan ju kontakta din operatör och kolla så allt står rätt på deras sida.

Gjorde de du sa och detta var resultatet

Paket: Skickade = 65, Mottagna = 65, Förlorade = 0 Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 29 ms, Högsta = 1684 ms, Medel = 577 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Kontakta din operatör och kolla med dem.

Har de, dom säger att det inte ska vara något fel.
Min polare har även samma avtal o leverantör men han ligger stadigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoddarn:

Har de, dom säger att det inte ska vara något fel.
Min polare har även samma avtal o leverantör men han ligger stadigt :/

Pinga din router och kolla svarstider. Om det är lågt fram till routern ligger problemet utanför ditt lokala nätverk. Om du har spikes mellan router och dator är det där du behöver felsöka.

EDIT: Har du mobilt nätverk, adsl, fiber, comhem?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Pinga din router och kolla svarstider. Om det är lågt fram till routern ligger problemet utanför ditt lokala nätverk. Om du har spikes mellan router och dator är det där du behöver felsöka.

EDIT: Har du mobilt nätverk, adsl, fiber, comhem?

Jag är inte säker på vad jag har, men jag gick in på telia och hittade vad jag har

Via telejacket: Telia Bredband 30. 12-30 Mbit/s nedströms. Upp till 12 Mbit/s Uppströms

Och jag pingade routern och det var inge problem där alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoddarn:

Gjorde de du sa och detta var resultatet

Paket: Skickade = 65, Mottagna = 65, Förlorade = 0 Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 29 ms, Högsta = 1684 ms, Medel = 577 ms

Jadu de där ser ju alls inget vidare ut om problemet inte ligger i routern och du inte har ett modem upptill som kan krångla till de, så skulle jag först främst säga kontakta din bredbandsoperatör och kolla så allt ser okej ut från deras sida om det gör de då får du börja titta på din utrustning igen dvs modem och router.

Vad kör du med för router och modem? och hur mycket andra datorer eller andra enheter är kopplade till routern?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoddarn:

Jag är inte säker på vad jag har, men jag gick in på telia och hittade vad jag har

Via telejacket: Telia Bredband 30. 12-30 Mbit/s nedströms. Upp till 12 Mbit/s Uppströms

Och jag pingade routern och det var inge problem där alls.

Skulle sätta en slant på att dina problem beror på att du lastar ner din upplänk.
Hur många enheter är inkopplade mot routern? Och vad gör dessa?

Se till så att endast din dator är inkopplad mot routern (stäng av alla andra mobiler och datorer).
Ta upp din dator i "felsäkert läge med nätverk" och kör "ping google.se -t" igen.

Permalänk
Medlem

Upplever själv ett liknande problem som startade igår runt fyra tiden på eftermiddagen. Har hållit i sig fram tills dess. Jag kan komma ut på internet men titt som tätt så tappar jag anslutning/allt blir väldigt segt. Får DC i alla online spel som jag testar.

Misstänkte ett tag att det hade med värdet att göra, bor i södra Sverige och det blåser på bra, men samtidigt verkar det extremt osannolikt. Har även läste lite om att folk som har bredband2 som ISP haft problem, fast där verkar iofs bara felet ha att göra med WoW och att de får DC/hög ms.

Jag har ownit som internetleverantör.

Permalänk
Medlem

Ladda ned pingplotter och kör testet i minst en timme. Ladda upp resultatet här.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jadu de där ser ju alls inget vidare ut om problemet inte ligger i routern och du inte har ett modem upptill som kan krångla till de, så skulle jag först främst säga kontakta din bredbandsoperatör och kolla så allt ser okej ut från deras sida om det gör de då får du börja titta på din utrustning igen dvs modem och router.

Vad kör du med för router och modem? och hur mycket andra datorer eller andra enheter är kopplade till routern?

Vi har många uppkopplade till routern, men det har ju inte varit ett problem förrut. Detta började sen någon dag tillbaks.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kopplat bort vårt trådlösa internet och då fungerar allt som det ska igen, varför är de så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoddarn:

Jag har nu kopplat bort vårt trådlösa internet och då fungerar allt som det ska igen, varför är de så?

Därför att någon som var ansluten via det trådlösa tog en massa bandbredd.