ASUS 780 TI vill ej starta! Hjälp vänner!

Permalänk
Medlem

ASUS 780 TI vill ej starta! Hjälp vänner!

Hej!

Införskaffade mig idag ett vackert ASUS GTX 780 TI, ifrån ett ASUS GTX 680. Har aldrig tidigare haft några problem med att ändra på innehållet men nu så vill datorn ej komma igång ordentligt med det nya kortet i.
Så jag sitter nu med 680 igen.

Ja, innehållet då. Det enda som ej är något hyfsat och som jag ändå inte blivit rekommenderad att uppgradera är moderkortet, ett 2011 (tror jag) Pegatron kort som passat med både 480 och 680. När jag väl inhandlade 680 för ca 1½ år sedan uppgraderade jag nätaggregatet till ett på 600 watt.
Så nu misstänker jag att det kan vara boven?... Borde inte, vet inte hehe..

Har googlat runt och läst ett par trådar där folk haft samma problem som mig. Med 780 Ti i så startar datorn men kommer ej förbi bios. Tillslut så piper datorn till en gång, därefter två gånger till.
Är kopplad till en SSD så allting går fort med i7 2600 och Windows 8.1. Har inte sett några tydliga svar så jag ber om ursäkt ifall ni dömmer mig men jag kom direkt hit då jag vet om att hjälp finns att få här!
Nätaggregatet är Cooler Master på 600. Har även testat ett Corsair på samma watt. Klart ingen skillnad men samma resultat med tidigare grafikkortet 680.

Tackar innerligt på förhand och ha en fin helg,
MVH
Einar

Permalänk
Medlem

Det är väl ett 1155 moderkort du har om du har en i7 2600 processor. Troligtvis skulle en uppgradering av bios kunna lösa problemet men jag vet inte ens om det finns någon sådan då det tycks handla om en märkesdator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1SH:

Hej!

Införskaffade mig idag ett vackert ASUS GTX 780 TI, ifrån ett ASUS GTX 680. Har aldrig tidigare haft några problem med att ändra på innehållet men nu så vill datorn ej komma igång ordentligt med det nya kortet i.
Så jag sitter nu med 680 igen.

Ja, innehållet då. Det enda som ej är något hyfsat och som jag ändå inte blivit rekommenderad att uppgradera är moderkortet, ett 2011 (tror jag) Pegatron kort som passat med både 480 och 680. När jag väl inhandlade 680 för ca 1½ år sedan uppgraderade jag nätaggregatet till ett på 600 watt.
Så nu misstänker jag att det kan vara boven?... Borde inte, vet inte hehe..

Har googlat runt och läst ett par trådar där folk haft samma problem som mig. Med 780 Ti i så startar datorn men kommer ej förbi bios. Tillslut så piper datorn till en gång, därefter två gånger till.
Är kopplad till en SSD så allting går fort med i7 2600 och Windows 8.1. Har inte sett några tydliga svar så jag ber om ursäkt ifall ni dömmer mig men jag kom direkt hit då jag vet om att hjälp finns att få här!
Nätaggregatet är Cooler Master på 600. Har även testat ett Corsair på samma watt. Klart ingen skillnad men samma resultat med tidigare grafikkortet 680.

Tackar innerligt på förhand och ha en fin helg,
MVH
Einar

Testa en BIOS-uppdatering. Det låter som kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Testa en BIOS-uppdatering. Det låter som kompatibilitetsproblem.

Yeah.. Tackar för tipset. Fortsatt gräva djupare i det och det ser ut att behöva bli nytt moderkort.
Sista uppdateringen utav bioset är ifrån 2011. Och de flesta säger att så är fallet, spelar ingen roll om all hårdvara stödjer grafikkortet så gör inte bios det så funkar det ej..

Nu funderar jag dock ifall det kan ha med Windows 8.1 att göra.... Vilket jag dock tvivlar på..
Ingen extrem extra kostnad då jag annars kommer ta med mig cpu:n. Då behövs bara moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1SH:

Yeah.. Tackar för tipset. Fortsatt gräva djupare i det och det ser ut att behöva bli nytt moderkort.
Sista uppdateringen utav bioset är ifrån 2011. Och de flesta säger att så är fallet, spelar ingen roll om all hårdvara stödjer grafikkortet så gör inte bios det så funkar det ej..

Nu funderar jag dock ifall det kan ha med Windows 8.1 att göra.... Vilket jag dock tvivlar på..
Ingen extrem extra kostnad då jag annars kommer ta med mig cpu:n. Då behövs bara moderkortet.

Men funkar det med den senaste BIOS-versionen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Var sitter skärmsladden? I grafikkortet eller moderkortet? När jag installerade min GPU igår så höll jag på att bli flintskallig då jag förutsatte att man skulle behöva installera drivrutiner först innan det började fungera.

Dvs, vissa moderkort släcker tex hdmi kontakten på moderkortet automatiskt när det känner av att något sitter i PCI-e.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Men funkar det med den senaste BIOS-versionen?

Senaste och sista versionen är ifrån 2011 och nej. Fått tydliga svar nu om att det ser ut att ha vart GTX 600-serien som vart de sista kompatibla med detta moderkort.