Permalänk
Medlem

Dator + datorskärm max 10990kr!

Tjena folks !
Behöver hjälp med att hitta en stationär dator som är bättre än den bärbara ASUS G750JW och som inte får inte kosta mer än 10.990kr.
http://www.komplett.se/asus-g750jw-173-full-hd/781756

Mina krav är att den ska kunna spela World of Warcraft - Mists of Pandaria på max settings. Vet inte om det är för höga krav men vill helt enkelt ha den bästa datorn man kan få för 10.990kr inklusive en helt okej skärm :).

OBS! Jag är inte så kunnig inom området. och jag kan ingenting om kylning och clockning!

Tacksam för hjälp

Edit: Kan även lägga ut 3000-4000kr nästa månad på datorn E.x SSD osv.

Permalänk
Medlem

om datorn är anpassad för spel, varför inte satsa på en stationär?
1. bärbara datorer har normalt förlorat 70% av prestandan efter 2-3 år (rekommenderat att byta)
2. batteritiden blir drastiskt sämre. min bärbara har jag för programmering har ägt den i strax ett halv år och den klarar vara utan laddaren i 2 timmar (4 timmar när den var ny)
3. bärbara komponenter är sämre än stationära e.x Processorn,hdd,gpu vilket spelar en stor del om du nu vill maxa alla inställningar. Jag spelar dock inte Wow, så jag vet inte exakt hur krävande spelet är men. dylikt vilket spel du än spelar så har du nytta av stationär dator.
4. Du får mer för pengarna om du köper komponenter till en stationär dator än en bärbar. Jag kan lova att du kan få liknande komponenter som den dator du refererar till som båda är mycket billigare och snabbare än den bärbara, även fast den är ny så har den sämre prestanda än en ny stationär processor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna fixa en kundvagn på dustin/inet/komplett (dvs det du föredrar) då kan du troligen spara några hundralappar och få ett vassare monster
/ MVH Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

om datorn är anpassad för spel, varför inte satsa på en stationär?
1. bärbara datorer har normalt förlorat 70% av prestandan efter 2-3 år (rekommenderat att byta)
2. batteritiden blir drastiskt sämre. min bärbara har jag för programmering har ägt den i strax ett halv år och den klarar vara utan laddaren i 2 timmar (4 timmar när den var ny)
3. bärbara komponenter är sämre än stationära e.x Processorn,hdd,gpu vilket spelar en stor del om du nu vill maxa alla inställningar. Jag spelar dock inte Wow, så jag vet inte exakt hur krävande spelet är men. dylikt vilket spel du än spelar så har du nytta av stationär dator.
4. Du får mer för pengarna om du köper komponenter till en stationär dator än en bärbar. Jag kan lova att du kan få liknande komponenter som den dator du refererar till som båda är mycket billigare och snabbare än den bärbara, även fast den är ny så har den sämre prestanda än en ny stationär processor.

Det är precis det jag är ute efter, den bästa stationära datorn som man får för 10990kr inklusive en datorskärm.

Jag vet att en stationär presterar bättre än en bärbar för samma prissumma, vet dock inte vilken dator som är bäst för min tighta budget

Vore grymt om du kunde fixa en kundvagn eller länka en bra dator samt skärm för det priset. Kan gå upp till 11000.
Jag kan inte bygga en dator själv så måste ha den byggd av en annan, samt så behöver jag ett operativsystem.

(( Har även förslag på att om man nu inte kan få budgeten till en bra speldator, kanske man kan få den bättre i prestanda, för t.ex videoredigering i AAE, Photoshop C6? Vad vore bäst för min budget? en speldator eller en kraftig dator som klarar att redigera multimedia? ))

Permalänk
Medlem

jag valde AMD till dig, för att AMD är otroligt mycket billigare än Intel. Dessutom får man mycket prestanda för dess pris.:
ASUS Crosshair v formula-z-990FX
1TB seagate Barracude 7200rpm 64MB
A-Data 8 GB (2x4) 1600MHz
AMD FX-8320 3.5 Ghz
Corsair SSD Force GT 12GB
2 st XFX Radeon HD 7870 2 GB Black Edition
Corsair 850W 80 + Gold Modulär

detta landar på 10 824 kr
processorn är en 8 kärning 3.5Ghz
samt har du 2 st grafikkort och SSD

Jag vet ej om du behöver en Dator burk men de kan du kolla efter ATX inte (m-ATX)

Angående din skärm så kan du nog inte prioritera det om du önskar dessa komponenter.

allt tagit från www.Inet.se

/ MVH Robin

Permalänk
Medlem

Photoshop C6, Autocad, programmering alla liknande program kräver en processor med multitasking. så det är inga problem, vilket är en nackdel för spel är inte fokuserat på multitasking
men de märker du ingen skillnad på de kommer gå så snabbt så det är ingen fara med varken spel/Photoshop fronten
angående ditt OS så kostar Window 7/8 ganska mycket. så ska du hålla dig till 11 000 totallt ALLT eller 11 000 bara dator komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

jag valde AMD till dig, för att AMD är otroligt mycket billigare än Intel. Dessutom får man mycket prestanda för dess pris.:
ASUS Crosshair v formula-z-990FX
1TB seagate Barracude 7200rpm 64MB
A-Data 8 GB (2x4) 1600MHz
AMD FX-8320 3.5 Ghz
Corsair SSD Force GT 12GB
2 st XFX Radeon HD 7870 2 GB Black Edition
Corsair 850W 80 + Gold Modulär

detta landar på 10 824 kr
processorn är en 8 kärning 3.5Ghz
samt har du 2 st grafikkort och SSD

Jag vet ej om du behöver en Dator burk men de kan du kolla efter ATX inte (m-ATX)

Angående din skärm så kan du nog inte prioritera det om du önskar dessa komponenter.

allt tagit från www.Inet.se

/ MVH Robin

Schysst! Ska kolla in dessa. Tror du den klarar wow- mop på ultra då?

Permalänk
Medlem

med dubbla grafikkort, SSD + grym processor kan du köra Battle field 4 på ultra utan problem. Kolla gärna igenom komponenterna innan du köper:) de är trots allt mycket pengar. du skulle kunna länka listan jag gav dig till en i Inet's support för se vad dem säger, och sedan avgöra

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

Photoshop C6, Autocad, programmering alla liknande program kräver en processor med multitasking. så det är inga problem, vilket är en nackdel för spel är inte fokuserat på multitasking
men de märker du ingen skillnad på de kommer gå så snabbt så det är ingen fara med varken spel/Photoshop fronten
angående ditt OS så kostar Window 7/8 ganska mycket. så ska du hålla dig till 11 000 totallt ALLT eller 11 000 bara dator komponenter?

Allt som allt och det får inte kosta mer än 11k. Måste ha den byggd och samt ett operativsystem.

Skrivet av robba92:

med dubbla grafikkort, SSD + grym processor kan du köra Battle field 4 på ultra utan problem. Kolla gärna igenom komponenterna innan du köper:) de är trots allt mycket pengar. du skulle kunna länka listan jag gav dig till en i Inet's support för se vad dem säger, och sedan avgöra

Nice men jag lirar inte bf4 utan jag lirar world of warcraft, vet inte om dom tar arbetskraftl av en 8-kärnors processor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

jag valde AMD till dig, för att AMD är otroligt mycket billigare än Intel. Dessutom får man mycket prestanda för dess pris.:
ASUS Crosshair v formula-z-990FX
1TB seagate Barracude 7200rpm 64MB
A-Data 8 GB (2x4) 1600MHz
AMD FX-8320 3.5 Ghz
Corsair SSD Force GT 12GB
2 st XFX Radeon HD 7870 2 GB Black Edition
Corsair 850W 80 + Gold Modulär

detta landar på 10 824 kr
processorn är en 8 kärning 3.5Ghz
samt har du 2 st grafikkort och SSD

Jag vet ej om du behöver en Dator burk men de kan du kolla efter ATX inte (m-ATX)

Angående din skärm så kan du nog inte prioritera det om du önskar dessa komponenter.

allt tagit från www.Inet.se

/ MVH Robin

Nej, nej och nej.
För wow så är det intel som gäller, dubbla 7870? Helt onödigt lägg pengarna på ett bättre kort istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
Varsågod, troligtvis det bästa du får för dina pengar monterat och klart, saknas bara ett OS.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6414562/2014-01-22

Bor du i Stockholm så kan jag montera ihop datorn åt dig för mindre än vad inet tar för det. Kan även fixa OS.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Dock glömde jag tillägga att du behöver en dvd-läsare
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

Dock glömde jag tillägga att du behöver en dvd-läsare
Mvh

Till vad? Det är 2014 använder någon det fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Till vad? Det är 2014 använder någon det fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

han kommer så fall få drivrutiner via cd. Då kan de vara en fördel att mata in skivan, istället för slösa tid på att leta drivrutiner. bland annat så har vissa personer windows 7 på skiva. om man nu inte har baskunskaper på bygga datorer tror jag inte dem ska sitta leta drivrutiner, tanke på vissa inte vet vad 32/64 bits OS är eller ens hur man kollar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robba92:

han kommer så fall få drivrutiner via cd. Då kan de vara en fördel att mata in skivan, istället för slösa tid på att leta drivrutiner. bland annat så har vissa personer windows 7 på skiva. om man nu inte har baskunskaper på bygga datorer tror jag inte dem ska sitta leta drivrutiner, tanke på vissa inte vet vad 32/64 bits OS är eller ens hur man kollar upp det.

drivrutiner på cd är bara att slänga, de är oftast gamla och man SKA ladda ner senaste ver. från nätet.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av robba92:

jag valde AMD till dig, för att AMD är otroligt mycket billigare än Intel. Dessutom får man mycket prestanda för dess pris.:
ASUS Crosshair v formula-z-990FX
1TB seagate Barracude 7200rpm 64MB
A-Data 8 GB (2x4) 1600MHz
AMD FX-8320 3.5 Ghz
Corsair SSD Force GT 12GB
2 st XFX Radeon HD 7870 2 GB Black Edition
Corsair 850W 80 + Gold Modulär

detta landar på 10 824 kr
processorn är en 8 kärning 3.5Ghz
samt har du 2 st grafikkort och SSD

Jag vet ej om du behöver en Dator burk men de kan du kolla efter ATX inte (m-ATX)

Angående din skärm så kan du nog inte prioritera det om du önskar dessa komponenter.

allt tagit från www.Inet.se

/ MVH Robin

Robba92 skämtar du.. för 2 månader sen skrev du själv en tråd och bad om hjälp.. varför bollar du runt med hans pengar för, helt jävla sjuk setup du har dragit på..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nej, nej och nej.
För wow så är det intel som gäller, dubbla 7870? Helt onödigt lägg pengarna på ett bättre kort istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
Varsågod, troligtvis det bästa du får för dina pengar monterat och klart, saknas bara ett OS.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6414562/2014-01-22

Bor du i Stockholm så kan jag montera ihop datorn åt dig för mindre än vad inet tar för det. Kan även fixa OS.

Ofan, det var ju en bra vagn det där, fanns ju nästan allt :). Yes jag bor i stockhollm. Men har faktiskt funderat på om man ska bygga ihop datorn själv. Är det svårt tro?

Skrivet av robba92:

han kommer så fall få drivrutiner via cd. Då kan de vara en fördel att mata in skivan, istället för slösa tid på att leta drivrutiner. bland annat så har vissa personer windows 7 på skiva. om man nu inte har baskunskaper på bygga datorer tror jag inte dem ska sitta leta drivrutiner, tanke på vissa inte vet vad 32/64 bits OS är eller ens hur man kollar upp det.

Jag vet iof hur man installerar drivrutiner via internet. Dock så skulle det vara najs som du säger med ett lagligt Windows 8.1 OS samt att kunna glo lite på min dvd samling jag har hemma. Sen att kunna bränna lite mm.

Permalänk
Medlem

Hade lite tråkigt så jag gjorde en kundvagn jag med. Är jag helt ute och cyklar eller skulle denna funka för t.ex BF4 ? hittade en guide på hur man fixar wow till processorn osv. Vad tycker ni? Jag vet att i5:an är bättre än denna processorn. Men tänkte mest för att kunna lira framtida spel på high/ultra t.ex Watch Dogs så kanske man borde ha ett bättre grafikkort och en snarlik processor som i5:an

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6412796/2014-01-22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Withz:

Hade lite tråkigt så jag gjorde en kundvagn jag med. Är jag helt ute och cyklar eller skulle denna funka för t.ex BF4 ? hittade en guide på hur man fixar wow till processorn osv. Vad tycker ni? Jag vet att i5:an är bättre än denna processorn. Men tänkte mest för att kunna lira framtida spel på high/ultra t.ex Watch Dogs så kanske man borde ha ett bättre grafikkort och en snarlik processor som i5:an

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6412796/2014-01-22

Du kommer bara bli besviken med din fps i wow med en AMD CPU, jag spelar det själv och jag ligger ganska lågt i fps med min 8350 klockad till 4.8ghz.
Det är inte jättesvårt att bygga dator men om det är första gången så är det bra att ha med någon som har gjort det förut, kör på det som jag plockade ihop till dig och skicka ett PM om du behöver hjälp.
lyssna inte på vad robban säger, han har ingen koll alls.

Det där med att fixa wow att köra på fler kärnor funkar inte, det la dem in i wotlk men wow kör ändå det mesta på en kärna och sprider ut lite på två till, i5an är en riktigt bra CPU för spel och den funkar prima i bf4! (Hatar att säga detta för jag är väl lite AMD fanboy, men vill inte att du ska kasta dina pengar i sjön!)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du kommer bara bli besviken med din fps i wow med en AMD CPU, jag spelar det själv och jag ligger ganska lågt i fps med min 8350 klockad till 4.8ghz.
Det är inte jättesvårt att bygga dator men om det är första gången så är det bra att ha med någon som har gjort det förut, kör på det som jag plockade ihop till dig och skicka ett PM om du behöver hjälp.
lyssna inte på vad robban säger, han har ingen koll alls.

Det där med att fixa wow att köra på fler kärnor funkar inte, det la dem in i wotlk men wow kör ändå det mesta på en kärna och sprider ut lite på två till, i5an är en riktigt bra CPU för spel och den funkar prima i bf4! (Hatar att säga detta för jag är väl lite AMD fanboy, men vill inte att du ska kasta dina pengar i sjön!)

Skickades från m.sweclockers.com

Ok men då får det bli din build då, för wow är ju prio ! Okej får nog låta dom bygga den så den är klar när den kommer hit
Hur bra är din vagn för framtida uppgraderingar ? T.ex om några månader kanske man kan uppgradera något ?

Inväntar lönen sen blir det att beställa !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Withz:

Ok men då får det bli din build då, för wow är ju prio ! Okej får nog låta dom bygga den så den är klar när den kommer hit
Hur bra är din vagn för framtida uppgraderingar ? T.ex om några månader kanske man kan uppgradera något ?

Inväntar lönen sen blir det att beställa !

om du har lite mer pengar att röra dig med så plockade jag ihop lite extra här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6417577/2014-01-23

Där plockade jag in ett bättre grafikkort med riktigt bra kylare och ett starkt bra nätagg för framtida uppgraderingar med ett till grafikkort!
Chassit är ju självklart inte ett krav att du måste ha just define r4, såg att du hade plockat ett 300r det är ett prisvärt chassi men Define r4 är ett riktigt bra chassi som är snyggt, tyst och mycket möjligheter till kylning!

Edit:
Bytte minnen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

om du har lite mer pengar att röra dig med så plockade jag ihop lite extra här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6417577/2014-01-23http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6417577-00.png

Där plockade jag in ett bättre grafikkort med riktigt bra kylare och ett starkt bra nätagg för framtida uppgraderingar med ett till grafikkort!
Chassit är ju självklart inte ett krav att du måste ha just define r4, såg att du hade plockat ett 300r det är ett prisvärt chassi men Define r4 är ett riktigt bra chassi som är snyggt, tyst och mycket möjligheter till kylning!

Edit:
Bytte minnen.

Nice Får helt klart bli den ! btw, har skaffat en windows 8.1 skiva. Är det bara att installera på ssdn sen skaffa resterande drivrutiner via internet sen lira ? eller måste jag göra något i bios ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Withz:

Nice Får helt klart bli den ! btw, har skaffat en windows 8.1 skiva. Är det bara att installera på ssdn sen skaffa resterande drivrutiner via internet sen lira ? eller måste jag göra något i bios ?

Det ända du kan behöva göra i BIOS är att ladda optimized defaults sen installera Windows och ta drivrutiner från nätet

Bara att du hojtar till i ett PM eller så om du behöver hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det ända du kan behöva göra i BIOS är att ladda optimized defaults sen installera Windows och ta drivrutiner från nätet

Bara att du hojtar till i ett PM eller så om du behöver hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok det låter inte så krångligt borde man nog kunna. Ah schysst, hör av mig om det är något jag inte fattar tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Withz:

Ok det låter inte så krångligt borde man nog kunna. Ah schysst, hör av mig om det är något jag inte fattar tack för hjälpen !

Inga problem!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-