En ny lagrings lösning för hela hemmet?

Permalänk
Medlem

En ny lagrings lösning för hela hemmet?

Hej Sweclockers! sitter här mitt i natten och försöker pussla ihop en billig NAS/SAN som ska hålla samtliga data filer samt media filer som mitt hem består utav.

jag har funnit ett chassi som jag tror är det vettigaste för min prisklass och mina krav :

https://ri-vier.eu/rivier-4u-24bay-sassata-storage-chassis-rv...

men har ingen aning om hur SAS till Sata fungerar eller vad jag letar efter när det kommer till kontroller kort, men chassit behöver 6st SAS kontakter för att driva alla 24diskar.

har ni några bra tips till hårdvara till denna NAS/SAN så som moderkort,CPU och kontroller-kort och mängd minne?

all hjälp är väldigt mycket till hjälp

tack och bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigs:

Hej Sweclockers! sitter här mitt i natten och försöker pussla ihop en billig NAS/SAN som ska hålla samtliga data filer samt media filer som mitt hem består utav.

jag har funnit ett chassi som jag tror är det vettigaste för min prisklass och mina krav :

https://ri-vier.eu/rivier-4u-24bay-sassata-storage-chassis-rv...

men har ingen aning om hur SAS till Sata fungerar eller vad jag letar efter när det kommer till kontroller kort, men chassit behöver 6st SAS kontakter för att driva alla 24diskar.

har ni några bra tips till hårdvara till denna NAS/SAN så som moderkort,CPU och kontroller-kort och mängd minne?

all hjälp är väldigt mycket till hjälp

tack och bock

Specifiera gärna vad detta är i bruk för.
Exempel

  • Tung backup

  • Media (film)

  • Media (annat)

  • Annat

För att bara ha som media-lagring känns det lite väl saftigt, beror självklart på hur mycket data det rör sig om.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Specifiera gärna vad detta är i bruk för.
Exempel

  • Tung backup

  • Media (film)

  • Media (annat)

  • Annat

För att bara ha som media-lagring känns det lite väl saftigt, beror självklart på hur mycket data det rör sig om.

Iden är en centraliserad lagringspunkt för allt så att övriga datorer kan köra med mindre SSDer med all lagringskapacitet på den här SAN/NASen

Permalänk

men herre gud människa, hur många bor i huset?
btw, om all data skall lagras där så se till att backuperna funkar (obs att spegla diskar är inte backup) bitter erfarenhet...

Permalänk
Medlem

Här kanske du kan få lite tips:
http://thehomeserverblog.com/esxi/building-a-homemade-san-on-...

IBM m1015 kontrollerkort är populära och har två SAS-kontakter. Fast jag har för mig man kan ansluta fler än 4 stycken hårddiskar till en SAS-kontakt på något sätt med någon expander. Själv köpte jag bara någon konvertersladd som gjorde om SAS-anslutningen på kontrollerkortet till 4 stycken SATA kablar (jag har inget sådant där bakplan att ansluta till). Så 6 stycken SAS borde räcka till 24 stycken SATA. Eventuellt kanske det finns omvända konvertrar? Alltså om du har ett moderkort med 8 stycken SATA kanske man kan konvertera dessa till två stycken SAS-anslutningar? Finns väl servermoderkort med inbyggda SAS-kontrollerkort vilket kanske är lämpligt alternativ om man bygger från grunden.

Bry dig inte om de som ifrågasätter. Klart man kan ha behov av 24 stycken hårddiskar. Själv har jag 18 stycken fördelat på två datorer men har i princip proppfullt... Ett serverchassi med 24 stycken hårddiskplatser känns lagom, då skulle man kunna flytta ihop all lagring till samma chassi. Återkom gärna i tråden med dina erfarenheter av bygget. Är själv lite sugen på att göra något liknande.

(Du kanske kan få mer tips i server-avdelningen i forumet och där slipper du nog också bli ifrågasatt på samma sätt)