Permalänk

En utvecklares dag

Hej!

Just nu pluggar jag på högskola, läser datavetenskap vilket innefattar en hel del kurser i programmering, scrum, databasmodelering med mera.

Som student har man ju lite av ett tunnelseende i och med att man kör dessa intensiva perioder med i mångt och mycket samma sak, en kurs helt enkelt. Jag antar att man ute i arbete har ett upplägg av arbetet som skiljer sig en hel del gentemot plugg.

Jag skulle vilja höra med er som är ute på fältet och arbetar som programmerare hur en vanlig dag ser ut för er? Lite frågor jag mycket gärna får besvarade är:

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
4. Vilka språk använder du?
5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?

Tack på förhand!

Permalänk

1. Kommer till arbetet, tar en kaffe, bootar datorn, snackar lite med teamet om vad som måste göras under dagen, slår en signal till kund och kollar hur testerna går, bestämmer att vi ska göra en ny release till test och låsa den för produktion om testerna går bra. Hjälper en junior utvecklare bygga releasen. Väljer två uppgifter som jag tror är lagom stora för dagen, väljer en spellista på Spotify som passar mitt humör för dagen, sätter på hörlurarna och sätter igång. Under dagen ringer kunden några gånger, mest för att vara lite social samt för att boka in ett möte nästkommande vecka.

2. Jag programmerar, dokumenterar, designar UX/GUI samt databasmodeller. Är som senior utvecklare med från ax till limpa så att säga. Jag förväntas göra det jag åtar mig. Säger jag att vi kan dema funktion X på fredag så ska jag kunna göra det.

3. Förväntningarna på juniora utvecklare är att de ska vara intresserade och dugligt smarta (kunna lära sig saker). Våra juniorer får gå jämsides med seniora utvecklare första året och får successivt jobba mer självständigt.

4. C#, Java, Web (CSS, HTML5, jQuery), Databas (SQL etc.).

5. Gick in på 22k 2006 och har haft en löneutveckling på i snitt 2500:- om året vilket ger en helt OK lön idag. Tror ingångslönen är sämre än snittet men att löneutvecklingen varit bättre än snittet.. Våra juniorer ligger på mellan 24k och 28k beroende på utbildning/ålder.

6. Det bästa du kan göra är att lära dig relevanta programmeringsspråk samt att göra projekt vid sidan av dina studier. Om du på en intervju kan berätta om projekt du gjort, till föräldrarna, LAN-föreningen eller kanske nåt litet företag så visar du dels att du kan göra klart lösningar, kan grunderna inom programmering samt är driftig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

1. Man kommer in mellan 7-9 ca, man ska helst va på plats vid scrum stand-upen vid 9:30-45. Tar sig något att dricka, snackar med kollegor, listar ut vad man ska förgylla dagen med för uppgifter. Om man har stött på problem så kan man ta upp de under stand-upen så finns det säkert någon som frivilligt hoppar in och hjälper till vilket kan vara skönt när man är ny, även om det förekommer efter ett par år också.

2. Man jobbar! Nemen, man förväntas vara en bra kollega, sedan är det bara jobba på, finns inge krav på rader kod eller liknande, så länge Teamet presterar i form av avklarade stories och Teamet tycker att den egna uppsättningen funkar bra så är det sällan någon utanför som lägger sig i. Jag personliga sysslar nästan endast med back-end utveckling även om det kan titta in lite HTML/JS/CSS ibland eller som just nu GWT. Just nu sitter jag dock i ett litet special team dock där vi inte använder Scrum så mycket då vi endast är två personer, vi kan prata om allt under dagen ändå så behövs inget morgonmöte eller liknande. Samt att vi inte jobbar med 2 veckors sprintar utan med paket som kan vara hur korta eller hur långa som helst då vi kan release:a vårt system nästan helt oberoende av andra. Dock har vi nära samvete med ett annat team som bygger matematiska modeller så vi har en del beroenden till dem då vårt system använder deras system samt att feedback från våra användare rätt ofta propageras till dem också. Annars är alla team mer eller mindre självgående.

3. Alla vet att du är ny så självklart kommer du få en relativt lugn start samt antagligen med någon form av mentor som du kan fråga om saker, inte bara nödvändigtvis kring utveckling utan allt som kan finnas på arbetsplatsen. De man bör se upp för i början är väl att ingen utnyttjar faktumet att du är ny genom att ge dig kass lön eller sämre villkor. Men det är en bra bransch som behöver folk så de flesta företag lär vara schyssta och ta hand om dig! Fear not!:)

4. Just nu nästan uteslutande Java, sen finns det massor av ramverk och liknande som gör att man ändå måste lära sig nya saker hela tiden. Annars sånt som man ganska ofta kommer i kontakt med är SQL, går nästan inte att undvika, så det bör man ha lite hum om iaf, man behöver inte vara expert då det på de större företagen finns DBA:er som man kan fråga om man behöver hjälp med någon värstings-query.

5. Läste 3 år på KTH och började jobba 2010 med 27500 tror jag, bytte arbete inom ett år, vilket jag kan rekommendera om man inte trivs! Där hade jag nästan samma lön i början fast mer förmåner, bonus och annat gott. Efter 2 års löneutveckling på företaget så låg 2013-lönen på ca 40k med bonus. Värt att nämna, sitter in-house nu, de första jobbet var som konsult, föredrar in-house mycket mer då man inte behöver räkna timmar och tidsrapportera allt som händer, räcker med att gå in typ en gång per månad, markera alla dagar och fylla i "jag har jobbat" typ.

6. Det beror mycket på vad du tänkt att du vill göra, vill du utveckla så får du lägga krut på det (Java? .NET? Web?), vill du leda projekt eller liknande, vilket kanske är svårt att börja med som nyexad, men iaf, så lägger du fokus där samma sak med t.ex. databaser. Vill du syssla med backend eller frontend? Utöver det så kan jag väl bara rekommendera att de sociala är rätt viktigt, att vara trevlig, positiv, förstå hur man fungerar i grupp, kunna ta och framföra kritik osv är värt. Annars kommer du lära dig allt du behöver under tiden, det viktigaste är att de märker att du förstå de generella tänket och har förmågan att lära dig, vilket du borde ha om du fått ut en examen.

Citera om du vill ha någon mer info, annars så lycka till och välkommen till "vår" värld!:)

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk

Vad för slags utbildning brukar de som jobbar i branschen ha? Och råkar någon veta vad en civil/högskoleingenjör inom datateknik kan förväntas få för tjänst i början samt ev. lön?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Wow, riktigt intressant tråd! Vore kul att få se lite fler svar från er som jobbar med det!

EDIT: Hade varit intressant att få veta hur det är med utrustning; alltså om det är BYOD som gäller, eller om man sätts vid en färdig-konfad dator? Hur är det med UML; är det strikt UML eller används det inte ö.h.t? Några tips på vad man bör läsa för valbara kurser medans man pluggar?

Permalänk

Kan bara säga att angående punkt 2, rader kod per dag är ett helt värdelöst mått som säger absolut inget, en arbetsgivare som har sådana krav förstår sig uppenbarligen inte på mjukvaruutveckling och bör helt och hållet undvikas!

Permalänk

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
Precis som man vill det, man får komma och göra som man vill. Olika personer gillar olika sätt, vissa gör en halvdag på jobbet, andra 10h på jobbet, vissa går på gym på dagen etc. Raster, samtal etc har man när man vill, om man vill gå ut på stan och köpa något så behöver man ej meddela någon om detta. Det finns dock obligatoriska möten för de projekt som man jobbar med.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
Systemutvecklare, vad som förväntas av mig är att jag drar in runt 8000kr per dag. Hur mycket kod jag gör är fullkomligt irrelevant, jag behöver inte skriva en enda kodrad utan kan enbart granska kod. Det viktiga är att kunden upplever en som kompetens och att man är prisvärd i förhållande till konkurrenterna.

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
Att du snabbt ska dra in pengar till företaget. Har man tur så hamnar man hos ett företag som har många enkla arbetsuppgifter som man kan börja med.

4. Vilka språk använder du?
Alla möjliga, frågan är snarare vilka populära språk som jag ej använder? Alltså det är mikrodatorer, vanlig windowsapplikationer och sedan diverse kodning i applikationer som är riktigt komplicerat.

5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
23000kr/mån. Skitdåligt och min empati emot företaget är detsamma.

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb? Beror på hur duktig du är. Är du genomsnittsstudent så är min rekommendation att se till att fixa skolan, det är lätt att lägga för mycket tid på att bli en bra programmerare och sedan kugga på mattetentorna. När du sedan är klar med skolan och om du inte får jobb, så gå 100% in på att bli en bra kodare.

Är du bättre än genomsnittet så satsa på att lär dig något propulärt språk bra. T.ex. lär dig det som står i boken c# 5.0 in a nutshell skapligt, även visualstudio med versionshantering såklart och sedan databasen SQL så får du jobb med en gång. Därefter kommer du såklart att utvecklas.

Skrivet av simon1573:

EDIT: Hade varit intressant att få veta hur det är med utrustning; alltså om det är BYOD som gäller, eller om man sätts vid en färdig-konfad dator? Hur är det med UML; är det strikt UML eller används det inte ö.h.t? Några tips på vad man bör läsa för valbara kurser medans man pluggar?

I princip alla företag förser sina anställda med nödvändig utrustning, väldigt många har dock egna maskiner som de remotar som gör dem bättre konkurrenskraftiga. Liksom datorn hemma kan ju stå och tugga lite när man är på jobbet, vilket innebär att man ej behöver slösa på sina tilldelade resurser på företaget så mycket.
UML så beror det på företag, hos mindre så kör man i princip inget sådant. Det är så extremt fokuserat på pengar och man gör enbart det som man behöver, UML är skitbra i många fall. Men i mindre projekt där det kanske bara är en utvecklare så kan man skippa den biten. Unittest etc är dock ett måste, skottpeng på den personen som ej använder såna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
Komma till jobbet 7-9. Morgonmöte vid 10. Börja jobba då ungefär. Läsa mail / koda under dagen.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
Utveckla. Lösa problemen och buggarna jag tar på mig inom de satta tidsramarna. (någonting som är estimerat till en dag borde ta det ungefär)

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden.
Att du skall vara duktigt på det du gör, det skiljer nog mycket mellan olika platser.

4. Vilka språk använder du?
Java, lite perl, SQL ibland om det är så.

5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
Studentlön (mycket lågt). ~115 kronor timmen (sommarjobb)

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?
Engagera dig i olika saker (nationer, sektioner, såntdär ideellt) Jobba lite deltid, knyt kontakter, var med på mässor och föredrag och prata med företag som intresserar dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedishPshyco:

Vad för slags utbildning brukar de som jobbar i branschen ha? Och råkar någon veta vad en civil/högskoleingenjör inom datateknik kan förväntas få för tjänst i början samt ev. lön?

ingångslön

medellön

från Sveriges ingenjörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeingSharp:

Brukar börja 8-10, sluta 16-18. Vanligtvis 30-60min lunch med en runda quake. 1-2 möten med status update i veckan.

Låt säga att tid för feature-utveckling vs. bugg-fixning fördelas 60/40. Fixar man buggar träglar man genom BTSen, utvecklar man features plockar man något från "road mappen" och eventuellt teamar upp med någon om det passar en. Sen är det fritt fram och liten översikt hur man vill gå till väga för att få sina uppgifter genomförda. Kort och gott; du har ett mål du vill nå, you figure it out. Känner man sig fast är det inte ovanligt att slå sig ner i tex. köket och "hämta inspiration" från någon annan. Generellt sett klarar man sig ofta bra på egen hand när man är på buggfixning, och utvecklar man features kan man behöva rycka i diverse folk spridda över hela företaget. (och ibland utanför)

Förväntningar (krav) läggs sällan på individuell nivå, men snarare på teamet och dess roadmap. Dvs. vad vi ska åstadkomma inom de närmsta veckorna/månaderna. Specifikt vad man arbetar med varierar väldigt mycket. Språkmässigt används för det mesta C++, ibland Java. Själv har jag även fått pilla en del med Python på sistonde.

Nyanställda, vare sig nyexade eller veteraner, brukar få en första bugg att lösa för att sen gradvis vänja sig vid kodbasen och organisationen. De mer erfarna sätter sig såklart in i allt mycket snabbare och får därav mer krävande uppgifter inom kort, men även som nyexad bör man kunna slänga sig in och göra nytta på ett självständigt vis. (med en rimlig mängd support från oss andra såklart)

Det bästa du kan göra är att jobba på dina egna projekt. Visa att du kan prestera något och har entusiasm för det helt enkelt, det går mycket längre än något papper från högskolan. (ett papper jag aldrig behövt visa för någon, för övrigt)

glhf

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag hade faktiskt själv planer på att utbilda mig och satsa på något sånt här för några år sedan. De flesta personer som inte har det klart för sig brukar ju få lite ångest i övre tonåren att de inte vet vad de ska "bli" och jobba med i framtiden osv.

Själv bestämde jag mig till slut efter lång tids grubblande och inre-terapi att INTE satsa på IT. Den största anledningen till det är för att jag visste att även om det är ett intresse jag haft nu i många år tror jag faktiskt inte det är något jag vill spendera livet på. Därför valde jag till slut något helt annat, nämligen kock. Det som verkligen lockade mig var bara att få börja om från noll med något, och sedan gå uppåt och växa. Det var faktiskt ett av de svåraste besluten jag tagit i mitt liv, men hittills är jag mycket glad över det. Jobbar/praktiserar numera heltid i köket på en rätt känd restaurang i stan som lärling. Lär mig nya saker varje dag och får hela tiden lära känna människor, nya intryck, nya erfarenheter m.m. Personlig utveckling på hög nivå

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med det här, men tråden handlar väl lite om utbildningar och arbetsval och så. Varför inte dela med sig liksom.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Läste webbprogrammerare på LNU, distans 2år.
Jobbar nu som Systemutvecklare i centrala Stockholm. Fick 26 500 som ingångslön.

En vanlig dag:
Kommer till jobbet runt 8.30-9.00. Daily standup 9.30, tar cirka 15min.
Jobbar med olika projekt, löser buggar, bygger nya features, snackar med kunder...
Sen lunch, efter lunch samma sak som ovan, brukar gå hem runt 16. Vi har fria arbetstider och så länge som jobbet blir gjort är alla glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeingSharp:

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?

Jag brukar vara på jobbet ganska tidigt, vid sju ungefär. Föredrar att vara på jobbet tidigt och gå hem tidigt, än tvärtom. Jag jobbar som konsult så jag slipper gå på många av de möten som anställda behöver gå på, vilket jag tycker är ganska skönt. På mitt nuvarande uppdrag är det statusmöten c:a 3 ggr i veckan då vi går igenom hur arbetet i sprinten* går, och om det är någon som fastnat/behöver hjälp, eller om något behöver omprioriteras. Under resten av dagen fördelas tiden mellan att sitta vid skrivbordet och "torrkoda" (göra den mesta av implementationen, se att det kompilerar), och att vara ute i elektroniklabbet eller på något av våra kompletta system för att testa och utveckla direkt mot målplattformen (jobbar med ett inbyggt system som är för stort/dyrt för att alla ska ha ett vid sitt skrivbord).

* Scrum-språk, en sprint är ungefär ett paket med arbete som ett utvecklingsteam "lovar" att de ska hinna med under en viss vid (typiskt mellan 1 och 3 veckor)

Skrivet av SeeingSharp:

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).

Som nämnts tidigare finns det mig veterligen inga seriösa arbetsgivare som har förväntningar på ett visst antal rader kod per dag. Huvudsaken är att arbetet som ska göras blir gjort, och att man flaggar i tid om det blir förseningar och liknande. I övrigt se punkt 1.

Skrivet av SeeingSharp:

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.

Där jag har varit hittills så är det ingen som förväntar sig att du ska vara produktiv från dag 1. På mitt första arbete räknade arbetsgivaren med att det skulle ta c:a 6 mån till 1 år innan man hade blivit någorlunda självgående. Jag tror att detta är något som många oroar sig för i onödan, men det kommer att bli helt odramatiskt när du väl börjar jobba.

Skrivet av SeeingSharp:

4. Vilka språk använder du?

Beror på uppdraget. Har mest jobbat med C, men även en del C++. Ibland behövs det lite script och dylikt, då brukar jag försöka hacka ihop något i Python.

Skrivet av SeeingSharp:

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?

Försök göra lite egna projekt som du kan visa upp för din potentiella arbetsgivare när du söker jobb, det brukar vara uppskattat.

Permalänk
Medlem

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
Börja jobba 8-9. Scrum-stand-up kl 9/9.30 om in-house.
Koda fram till lunch. Koda efter lunch om inget möte/annat..
Ser rätt olika ut varje dag. Emellanåt kundbesök i Kbh/Gbg/Sthml osv.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
.NET-webbutvecklare, så jag jobbar med allt däromking; C# .NET, MVC, Web Forms, WCF, JS, CSS, HTML, XML, SQL, andra proprietära plattformar.
Främst in-house i kundprojekt, ibland även ute hos kund.
Jag förväntas göra det jag själv åtagit mig att göra under dagen samtidigt som jag håller kunden nöjd och belåten..

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
Man ska vara öppen, social och anstränga sig för att lära sig både kodningsteknik och hur det fungerar på företaget. Sluta aldrig att försöka lära dig!

4. Vilka språk använder du?
Nästan uteslutande C#. En aning JS, sen blir det undantagsvis ruby och lite annat smått och gott också efter behov.

5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
Gick in med 25k 2011, vilket får ses som rätt dåligt som civ. ing.
2013 låg jag på 31k vilket är en helt okej upphämtning.

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?
Skaffa kontakter så att du har lite mer att välja på när det väl är dags. Det ser ut att vara väldigt lätt att få jobb just nu, så det är förmodligen inget krav.
Läs kurser av lite olika flavours, typ java/C#, C/C++, lite skriptspråk, databaser och annat roligt. Undvik om möjligt "skräpkurser" - "Att förstå lyrik" känns inte avgörande för en programmerare..
Ha kul när du pluggar så du inte tappar motivationen.

Permalänk
Medlem

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
Kommer in runt 8.30 och går hem runt 17.00. Jobbar på ett litet startup företag så vi är bara två utvecklare som nyligen är utexade från bachelor examen inom datavetenskap. Vi kör inte med scrum som det är nu eftersom två personer kan kommunicera hela tiden. Vi har en lista på saker som behöver göras, försöker plocka något som är så prioriterat som möjligt och kör på det. I bland kör vi olika uppgifter och ibland kör vi samma.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
Jag gör allt från att skriva rapporter till att plannera och implementera projekten som kommer in. Jag och kollegan jobbar med R&D så det blir mycket nytt att lära oss vid varje nytt projekt vilket betyder att man behöver vara öppen för nya saker och idéer hela tiden.

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
Det förväntas att du är relativt självgående, kan programmera ett program, behöver inte vara avancerat (har sett många utbytesstudenter som inte kan programmera efter 4år inom systemutveckling/datavetenskap) samt att du är tillräckligt social för att kunna kommunicera med gruppen vid behov. Att klara att göra presentationer för kunder och gå på möten är också en bra kvalité.

4. Vilka språk använder du?
Huvudsakligen Java, MySQL och Javascript. Har även varit en del Erlang, C# och annat smått och gott. Men om du vill lära dig språk så skulle jag säga att MySQL och olika C-språk är prio.

5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
Gick in på 27000kr, har inte jobbat ett år än men väntar mig någonstanns mellan 28-30k i sommar.

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?
Se till att klara av skolan, många säger att du ska göra privata projekt men det kan ibland vara svårt att hinna med. I min tanke är det viktigast att göra högkvalitativa projekt i de kurser du har istället, både så att du får bra betyg och att du kan visa arbetsgivaren. Försök att söka en kurs i mjukvarutestning, det är bra att kunna och var inget jag hade läst när jag blev klar så jag läste det i efterhand.

Kan säga också att det finns gott om jobb inom mjukvaruutveckling i större städer, så jobb finns om du bor på rätt plats.
Lycka till!

Permalänk

Har avvaktat lite med att svara på alla fantastiska inlägg, då ett svar från TS ofta leder till att en tråd ibland stannar av efteråt - något jag hoppas inte händer nu.

Otroligt intressant att få en inblick i hur era vardagar som utvecklare ser ut. Låter kanske lite fånigt, men speciellt delen kring synen på juniora utvecklare har fått en klump i magen att släppa, stort tack!

Tack också för tips kring vad man kan fokusera lite extra på under sin studietid, i min utbildning ingår flertalet tillfällen för egna projekt – dessutom brukar jag, eftersom programmering och webbutveckling även är ett stort intresse, inte bara jobb – så ofta jag kan pilla med det även på fritiden. Så det kommer jag absolut att fortsätta med nu, så jag har ännu mera att visa upp när det är dags att aktivt börja söka jobb.

För övrigt verkar ni alla vara riktigt grymma personer också, exakt den miljö jag hoppats på skulle finnas därute på arbetsmarknaden! Ser fram emot att bli en i gänget inom kort.

Återigen stort tack för att ni tagit er tiden och svarat så utförligt! Jag hoppas på att fler kommer att göra det också, då sådana här inblickar är otroligt intressanta och givande.

Trevlig helg (snart)!

Permalänk
Medlem

systemutvecklare - 7 år

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?

Åker till jobbet, kollar av eventuella möten som ska ske under dagen.
Jag går en runda och kollar av vad övriga håller på med och säger hej. Kanske fastnar jag någonstans i 10-15 minuter för att hjälpa eller prata igenom något. Arbetar fram till lunch med olika pounkter.
Sedan går jag ut för lunch oftast. Det kan bli lite snack om saker efter lunch angående något verktyg eller bugg och kanske fastnar hos någon annan en stund.
Återkommer till min plats och arbetar vidare med aktuella punkter precis som innan lunch.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).

Rättar fel, kodar nya funktioner, utvecklar interna verktyg, utvecklar automatiska tester, underhåll av testmiljöer, tekniskt stöd för kund.

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.

Ta till sig information. Inte vara rädd att komma med egna idéer. Att kunna samverka bra i olika grupper. Grundläggande förståelse för termer inom programmering/datalogi. stack, array, lista, cache, kö, pekare, ...etc...

4. Vilka språk använder du?

C, Python, APL, C++, shell-script, C#, Java, Lua (leker ibland med lite olika språk). Det beror på vad som är bäst just då.

5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.

lite under 40k

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?

Kolla på olika utvecklingsverktyg som finns. Alltid bonus att kunna lite om vardagliga verktyg (versionshantering, ärendehantering, kodgranskning, diff, editorer). Kanske visa upp något du gjort eller arbetat med. Kanske något open source projekt som du skickat in någon rättning eller feature till? Det visar att man kan ta till sig information vilket är en viktig del i att lära upp någon ny.

Permalänk

Om man får låna tråden lite.
Jag skulle gärna sadla om som utvecklare någon dag, men är nyfiken på hur mycket kodande man faktisk kan innan man börjar.

Ser att det är en del som kommer från kth/data.
Har själv läst kth-elektro, och där är det inte så mycket som idag är praktiskt användbart som man lär sig, snarare systemtänk, problemlösning, och förmåga att ta till sig saker. Där är väl tanken snarare att man ska nischa in sig på detaljkunskaperna väl ute i yrkeslivet.

Om man snarare kommer från datahållet, är det mer praktiskt fokuserat där? Dvs, kan man Python, C#, Java, Ruby direkt från första dagen på jobbet? Eller är man lika beroende av google och "learning while doing" som vi på elektrosidan som mer använder kod som verktyg snarare än att pluggar in den i detalj?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?

Kommer till jobbet mellan 8:30 och 9:30, livets vatten direkt (Kaffe). Vid 10 är det scrummöte där jag går genom med teamet hur vi står, resten av dagen fördelas mellan möten, code review, arkitektur & design samt en del utveckling. Runt 12 tar jag lunch, jag tycker det är viktigt att komma ut så äter hellre ute än lunchlåda. Mellan 16:30 till 17:30 brukar jag gå hem om det inte är några problem eller så.

edit: Glömde även nämna teambuilding, som konsult har man förmånen att både få middagar och events inhouse samt med kund, så det brukar bli en 1-3 ggr i månaden att man gör saker vilket jag tycker är roligt då jag är en social person. Vi har även kompetensspridning inom bolaget så ganska ofta håller jag seminarium för mina konsultkollegor.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
Jag är konsult och Systemarkitekt, har hand om den övergripande arkitekturen och designen för ett system, ofta har jag även hand om branchstrategier (Versioning) och code review. Vad som förväntas är aldrig fast, utan det varierar med kund, uppdrag och projekt. Men det är väldigt få kunder som bryr sig om när du kommer och går utan det är mer vad du levererar som spelar roll. Rader kod är det inget som mäts, som tur är då det är ett rätt dåligt mått på prestation. Rader borttagen kod är ett bättre mått

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
Personligen så räcker det om du är hungrig att lära dig, har haft lite dålig erfarenhet av Juniorer (Och även seniora iof) som har problem att ta till sig ny teknik eller lära sig av mer seniora medlemmar i teamet. Har även haft problem med när management satt för många Juniorer per Senior i projektet. Det som irriterar mig mest är dock gamla stötar som tror att senioriteten sitter i åldern. (Vilket den gör till en viss del, men är du duktig räcker det att ha jobbat kanske fyra-fem år för att vara Senior)

4. Vilka språk använder du?
C#, F# och Javascript oftast
5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
Jag är 34 i år och jobbat heltid sedan 2007 och deltid sedan 2003 (drev eget under studietiden), tjänar strax över 50.
6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?
Har du mer teoretiskt utbildning än praktiskt öva på det praktiska och vice versa. Eftersom jag drev eget under studietiden så varvade jag praktiskt med teori och jag får erkänna att jag var ganska lågt före mina kursare när vi gick ut.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SeeingSharp:

Kul tråd, du han före mig! Hade man fått vara så jävlig att man ber dig lägga till de frågor jag skrev lite längre ner i tråden, till ditt första inlägg?

Permalänk
Avstängd

Bring your own device är nog enbart inom produktbolagssektorn. Jag sitter mest med bank & finans och där funkar inte riktigt den biten rent säkerhetsmässigt

Visa signatur
Permalänk

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
Kommer till jobbet, kaffe, kollar inkommande mail, börjar jobba, någon behöver mig i ett möte, kommer tillbaka, försöker komma på vad jag höll på med, åker in i ett annat projekt-möte, efter det är det ett planerat möte, sedan betar man av mail
2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
Systemarkitekt, konsult, utvecklare, förväntas ingenting för något som ska ta 1h kan ta 24h osv.
3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
Ingenting, allmänt begrepp om branschen, upplärning på plats krävs.
4. Vilka språk använder du?
x++, c#
5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
30-40 (utanför storstads-region, löneskillnaderna är stora på landet mot sthlm, malmö, gbg)
6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?
Var bred, och öppen, kommer ändå inte passa för något specifikt, då underlättar det att man har stora nät.

Vad jag inte förväntade mig när jag började var nog alla möten och politik som man konstant hamnar i. Sitter man inte som inhouse-utvecklare utan som konsult/extern partner så känns det som 40-50% av tiden sitter man i möten, inte bara sina egna projekt-möten utan som bisittare på andra projekt-möten.

Förtydling
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Sitter man inte som inhouse-utvecklare utan som konsult så känns det som 40-50% av tiden sitter man i möten, inte bara sina egna projekt-möten utan som bisittare på andra projekt-möten.

Beror på kund etc, men oftast sitter de anställda i mycket mer möten än konsulterna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Beror på kund etc, men oftast sitter de anställda i mycket mer möten än konsulterna

(in-house)
Beror också mycket på företag, vi har väldigt lite möten som involverar många personer. Jag tror jag snittar 1-2 timmar (3-4 timmar om jag sitter i ett normalt team med planning,retro,demo) total mötestid per vecka, vilket är precis så jag vill ha det, sällan möten är direkt givande, bättre att få utveckla istället.
Finns inget värre än möten med många personer som egentligen inte behöver det, enormt slöseri på resurser, i många fall kan det räcka med att skicka en person från ett team så kan den personen förmedla de viktigaste delarna tillbaka till teamet samt svara på frågar från teamet istället för att hela teamet sitter på ett möte och 'kastar bort sin tid'.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
För mig beror det lite på vad jag gör den dagen (se fråga 2).
Men generellt: kaffe -> mail -> kaffe -> möte -> kaffe -> jobb -> lunch och kaffe -> möte -> jobb (släng in ett par till kaffe för säkerhets skull).

Nej men seriöst, på min första anställning drog jag på mig något som nog ska kallas kaffemissbruk. Jag har lyckats dra ner det till "sunda" 5 muggar om dagen. Men jag måste hålla räkningen för att det inte ska dra iväg.

2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
Till skillnad från tidigare personer så jobbar jag statligt, 50% inom förvaltning av gamla system, 50% inom nyutveckling i projektform.
Den tiden jag arbetar i projekt är väldigt lik det andra berättat om. De dagar jag arbetar i förvaltning är jag glad om jag skriver 5 rader kod. Det handlar då mer om analysarbete. Varje lite ändring i existerande system kan potentiellt ha extrema effekter så det blir en hel del konsekvensanalys av befintlig kodbas, ofta med bristande dokumentation.

3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
Varje gång jag börjat på nytt jobb har man fått en lång inskolningsperiod. Det är annorlunda för inhyrda konsulter som förväntas kunna producera direkt, oftast inom nyutveckling. Fast anställda förväntas lära sig kodbasen på djupet och man räknar med att det tar ca 6 månader innan man är produktiv i en kodbas.

Jag känner igen mig i den där ångesten. Jag känner den fortfarande ibland när man jobbar men sjukt duktiga utvecklare. Men de har 10-20 år mer erfarenhet och är nästan alltid hjälpsamma och delar med sig av sin kunskap. Bara man vågar fråga om hjälp när man är osäker. Det gör att jag själv känner att jag utvecklas enormt i varje nytt uppdrag och det är det som gör yrket så kul. Det finns alltid nya saker att lära sig.

4. Vilka språk använder du?
Idag är det främst C# och lite javascript, men tidigare jobbat mer med java, vb6 och sql.

5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
33k med 3 års erfarenhet.

6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?
Man kommer väldigt långt på att vara social, flexibel och villig att lära sig nya saker. Att ha jobbat i projekt med andra under skoltiden är bra. Många utbildningar har ett större projekt mot slutet. Försök också få ett sommarjobb eller liknande i branschen. Jag jobbade en sommar som testare något år innan examen vilket var väldigt hjälpsamt när jag sökte jobb första gången.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Gnejs:

(in-house)
Beror också mycket på företag, vi har väldigt lite möten som involverar många personer. Jag tror jag snittar 1-2 timmar (3-4 timmar om jag sitter i ett normalt team med planning,retro,demo) total mötestid per vecka, vilket är precis så jag vill ha det, sällan möten är direkt givande, bättre att få utveckla istället.
Finns inget värre än möten med många personer som egentligen inte behöver det, enormt slöseri på resurser, i många fall kan det räcka med att skicka en person från ett team så kan den personen förmedla de viktigaste delarna tillbaka till teamet samt svara på frågar från teamet istället för att hela teamet sitter på ett möte och 'kastar bort sin tid'.

Precis. På möten deltar endast så många personer som behövs, varenda arbetstimma är skitdyr. Möten hålls också enbart när de behövs, i större projekt så är det ofta bestämda tider. Annars väljer man att boka möte då det behövs.
Hur ofta möten behövs varieras dessutom i tid i de olika projekten, där vissa faser är mer intensiva än andra.

Jag kan nästan garantera att samma resonemang gäller på alla företag, där man överväger för och nackdelarna med med ett en viss mängd möten. -Ingen förutom absolut nyanställda går dock på ett möte som de ej behöver vara på, det räcker ofta som du sa att några i ens grupp deltar.

Skrivet av Anaii:

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
För mig beror det lite på vad jag gör den dagen (se fråga 2).
Men generellt: kaffe -> mail -> kaffe -> möte -> kaffe -> jobb -> lunch och kaffe -> möte -> jobb (släng in ett par till kaffe för säkerhets skull).

Nej men seriöst, på min första anställning drog jag på mig något som nog ska kallas kaffemissbruk. Jag har lyckats dra ner det till "sunda" 5 muggar om dagen. Men jag måste hålla räkningen för att det inte ska dra iväg.

Det påminner mig om en händelse på jobbet, kaffemaskinen hade gått sönder, ett brevutskick gick ut till alla och man hörde ett: -Å nej som folk gapade ut och hela att deras dag var förstörd. (kaffenarkomani är vanligt bland kodare)

Skrivet av Anaii:

[B]Varje gång jag börjat på nytt jobb har man fått en lång inskolningsperiod. Det är annorlunda för inhyrda konsulter som förväntas kunna producera direkt, oftast inom nyutveckling. Fast anställda förväntas lära sig kodbasen på djupet och man räknar med att det tar ca 6 månader innan man är produktiv i en kodbas.

Du jobbar i stora projekt eller?
På mitt jobb fick jag höra första veckan att: -Fakturera och ta betalt som en senior eller få sparken, jag behövde dock inte tidrapportera alla timmar första veckan som faktureringsbara.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Jag kan nästan garantera att samma resonemang gäller på alla företag, där man överväger för och nackdelarna med med ett en viss mängd möten. -Ingen förutom absolut nyanställda går dock på ett möte som de ej behöver vara på, det räcker ofta som du sa att några i ens grupp deltar.

Man fakturerar ju alla möten? Arbetar i hyfsat stora projekt, då är det möten om att ha möten, men allt är debiterbart.
Sedan har vi även politik. Om extern konsult-firma 1 tar med sig 3 konsulter på möte, så måste även konsult-firma 2 ha med sig 3 konsulter på mötet, gäller dock bara om kunden är med. Annars är 3:2 förhållande ok.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Du jobbar i stora projekt eller?
På mitt jobb fick jag höra första veckan att: -Fakturera och ta betalt som en senior eller få sparken, jag behövde dock inte tidrapportera alla timmar första veckan som faktureringsbara.

Jag har aldrig jobbat som konsult eller på företag som säljer sina system utan alltid jobbat på företag/myndigheter som har egna system som används internt och mot kunder/användare. Jag har alltså aldrig fakturerat på det sättet du beskriver. Och så beror det såklart vad man menar med produktiv. Jag menade relativt mot de som redan kan systemet. Det är klart man måste lyckas producera, men det som tar en person som kan systemet 1h att fixa kan ta den nye 5h bara pga att den nye måste hitta var ändringarna ska ske. Och det är ju så man lär sig hur kodbasen är uppbyggd. Efter ca ett halvår så bör man kunna kodbasen rätt bra.

Och ja, det är rätt stora projekt jag jobbar med. Håller på med ett utvecklingsprojekt nu som anses vara ett litet och ganska oberoende system. Projekttiden är ca 2 år med ett 20 tal personer i teamet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av toj_ts:

Vad har du pluggat för kurser?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeingSharp:

1. Hur ser en genomsnittlig dag ut rent organisatoriskt?
2. Vad gör du på jobbet, vad arbetar du med och var förväntas göras per dag (rader kod etc.).
3. Vad finns det för förväntningar på juniora utvecklare, dvs. sådana som mig t.ex. som snart kommer finnas tillgänglig för arbetsmarknaden – är stressad över att komma ut då jag känner att jag kan en del - men fortfarande så försvinnande lite mot allt som finns att lära, lite ångest rentutav – skulle därför vara skönt att få lite konkreta fakta kring detta.
4. Vilka språk använder du?
5. Lön, högst frivilligt men intressant att se hur ni ligger till.
6. Tips för mig som student, vad kan jag fokusera extra på under min studietid för att ha en fördel när jag sedan börjar söka jobb?

Tack på förhand!

1. En genomsnittlig dag så pallrar jag mig in till jobbet lite över klockan 9. Väl där tar jag mig en kopp kaffe och eventuellt något tilltugg om sådant finns för dagen.
När jag dricker kaffet kollar jag mail och lite nyhetssidor. Vi har sällan några fasta punkter eller obligatoriska saker under dagen så det är fritt jobb hela dan.
En gång i veckan har vi börjat med ett halvtimmesmöte för att summera lite vad vi gjort och vad som folk tänker ägna sig åt under kommande vecka.
Precis vad vi gör beror på vilka önskemål och beställningar som finns för olika kunder. Vanligen är det lite längre projekt med några månaders tid till deadline.
Då och då kommer det in supportmail i mailboxen som veckans supportansvarige får ta hand om.

2. Själv är jag mest matematiskt inriktad och härleder och skriver värderingsfunktioner för finansiella derivat som ska implementeras och installeras hos kund.
Blir en trevlig blandning av matematik och programmering.
Det är ingen som förväntar sig att jag ska göra något speciellt en viss dag, utan jag får spendera tiden som jag vill så länge jag utför mina åtaganden.

3. Angående juniora utvecklare så har vi väl inte så värst mycket av sådana, men det finns alltid en förståelse för att nyanställda kommer att behöva en tid för att kunna lära sig allt. Det är inget som bara går att sätta igång med på direkten.

4. Jag använder C++ och företagets egenutvecklade språk.

5. 40 k/mån just nu

6. Kan bara hålla med andra här om att egna projekt på fritiden är något som verkar imponera på arbetsgivare. Kontakter är annars oerhört viktigt när det gäller att få sitt första jobb. Kan du på något sätt få sådana under studietiden så är det guld värt.
När det gäller kunskaper så beror det väldigt mycket på vad du ska göra, om det är ren programmering eller om du också ska lösa någon sorts problem utanför programmeringen. Matematik, matematisk statistik och numerisk analys är isåfall sådant man har stor nytta av i många sammanhang.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.