CPU går på 100% när man streamar HD-film

Permalänk
Medlem

CPU går på 100% när man streamar HD-film

Jag kan se på 720 film som jag har på disken utan problem. Har inga 1040 filmer som jag kan testa med.
Problem uppkommer när jag streamar film i tex från youtube eller annan streamingsajt, då går min processor upp på 100%. 720 microhackar och 1040 laggar.
Trodde problemet låg på mitt grafikkort men det verkar konstigt eftersom att det fungerar när jag ser på film som finns på disken.
Vart kan problemet ligga?

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator/hårdvara då? Utan att veta det så är det ju lite svårt att svara på något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

^ speccs ffs, annars kan vi inte svara?

Vad har du för internet, vilken hastighet, har det funkat innan?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vad har du för dator/hårdvara då? Utan att veta det så är det ju lite svårt att svara på något.

Skrivet av Ramsam:

^ speccs ffs, annars kan vi inte svara?

Vad har du för internet, vilken hastighet, har det funkat innan?

Inget att skryta med.
Det är en riktigt gammal burk som jag har uppgraderat så att den fortfarande duger för mina vardagliga behov.

64-bitars Win7 på SSD (som är ganska full)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+
NVIDIA GeForce GTX 550 Ti (2GB minne)
4GB RAM (max för motherboard)
12-24 Mbit ner som brukar ligga någonstans runt 15

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i att Flash äter CPU så det skriker om det och din CPU är helt enkelt värdelös.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Problemet ligger i att Flash äter CPU så det skriker om det och din CPU är helt enkelt värdelös.

Varför äter Flash CPU? Finns det något sätt att motverka det?

Jag vet att processorn är den sämsta komponenten i min dator och behöver bytas ut. För tillfället vill jag inte köpa nytt moderkort, det blir ett projekt längre fram. Tills vidare kvarstår det att byta processor till någon som passar AM2 Socket som jag har. Dvs en likadan (AMD Athlon) fast med högre frekvens. Låt oss säga att jag hittar en 3 Gigahertz och ersätter min 2,2 Gigahertz blir det någon märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yobibyte:

Varför äter Flash CPU? Finns det något sätt att motverka det?

Jag vet att processorn är den sämsta komponenten i min dator och behöver bytas ut. För tillfället vill jag inte köpa nytt moderkort, det blir ett projekt längre fram. Tills vidare kvarstår det att byta processor till någon som passar AM2 Socket som jag har. Dvs en likadan (AMD Athlon) fast med högre frekvens. Låt oss säga att jag hittar en 3 Megahertz och ersätter min 2,2 Megahertz blir det någon märkbar skillnad?

Hittar du en på 3Mhz, ring mig direkt!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hittar du en på 3Mhz, ring mig direkt!

Oops blandade ihop prefixerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yobibyte:

Varför äter Flash CPU? Finns det något sätt att motverka det?

Jag vet att processorn är den sämsta komponenten i min dator och behöver bytas ut. För tillfället vill jag inte köpa nytt moderkort, det blir ett projekt längre fram. Tills vidare kvarstår det att byta processor till någon som passar AM2 Socket som jag har. Dvs en likadan (AMD Athlon) fast med högre frekvens. Låt oss säga att jag hittar en 3 Gigahertz och ersätter min 2,2 Gigahertz blir det någon märkbar skillnad?

Testa följande, har gjort underverk för mig på en dator med snarlika specifikationer.

Förutsatt att du använder chrome

-Skriv in: chrome://plugins/ i sökfältet
-Leta upp Adobe Flash Player och maximera informationen via knappen till höger
-Du kommer nu att se två olika flash-typer
-Inaktivera den med namnet PPAPI
-Aktivera den andra vid namn NPAPI

Belastningen sjönk från att tidigare slicka 100% till mellan 30-40% i Youtube-klipp i 1080p.

Permalänk

http://www.youtube.com/html5

Gör detta någon skillnad?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Testa följande, har gjort underverk för mig på en dator med snarlika specifikationer.

Förutsatt att du använder chrome

-Skriv in: chrome://plugins/ i sökfältet
-Leta upp Adobe Flash Player och maximera informationen via knappen till höger
-Du kommer nu att se två olika flash-typer
-Inaktivera den med namnet PPAPI
-Aktivera den andra vid namn NPAPI

Belastningen sjönk från att tidigare slicka 100% till mellan 30-40% i Youtube-klipp i 1080p.

Jag hittar bara en Adobe Flash Player plugin där det står Typ: PPAPI (utanför process).
Inaktiverar jag den fungerar inte flash alls.

Skrivet av Jupiter IV:

Ingen skillnad på processoranvändningen däremot tycks vissa youtubeklipp spelas aningen bättre ibland, men det kan också vara så att jag inbillar mig också.