Kryptovaluta Bank När Tiden Är Inne?

Permalänk
Inaktiv

Kryptovaluta Bank När Tiden Är Inne?

Hej!

Skulle någon tro på den verksamhet? Jag menar om folk vill investera i kryptovaluta men inte vill använda hårdvara som vi andra utan bara köpa rakt av. Låt oss säga att Räntan skulle ligga på cirka 3% på t ex en LTC. Och om LTC stiger i värde har ju person hur eller hur gått plus. Samt att banken alltid får 3% på det värdet som valutan står i just då när lånet togs. Tanken är att det ska vara extremt lätt tillgängligt precis som en vanlig bank fast enbart webb baserad.

Tycker bara om att spekulera inget direkt seriöst. Men skulle inte förvåna mig om kryptovalutorna blir stora och tills sist inte finns några coins kvar att minea.
Då kanske det finns en framtid för denna verksamhet kanske?

Permalänk
Inaktiv

Hela poängen är att slippa banker och stater som vill göra dumheter med ens pengar, så nä.

Permalänk
Medlem

Hur ska du få folk att betala tillbaka, när man praktiskt taget är anonym? ^^

Permalänk
Medlem

Vad menar du exakt? En hemsida där man köper coins eller? precis som 1 miljon andra sidor? Eller är denna "bank" annorlunda på något sätt?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Ja men då vill jag ta ett lån på 10 bitcoins till min helt anonyma privatekey under namnet Bosse Jönsson....

Det skulle fallera på 2 ställen
Du skulle antagligen inte få något tillbaka
Om jag hade lånat 1 btc av dig nu och värdet 1000 dubblas, hur ska jag betala tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad menar du exakt? En hemsida där man köper coins eller? precis som 1 miljon andra sidor? Eller är denna "bank" annorlunda på något sätt?

Verkar vara som att det är precis detta han menar.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iSw3de:

Ja men då vill jag ta ett lån på 10 bitcoins till min helt anonyma privatekey under namnet Bosse Jönsson....

Det skulle fallera på 2 ställen
Du skulle antagligen inte få något tillbaka
Om jag hade lånat 1 btc av dig nu och värdet 1000 dubblas, hur ska jag betala tillbaka?

Jag hade ju inte tänkt att starta en bank, var mer tänkt som en ide och få in folks synpunkter då det troligtvis kommer komma någon form av detta i framtiden när det inte går att minea mer coins.

Om jag hade lånat 1 btc av dig nu och värdet 1000 dubblas, hur ska jag betala tillbaka?
Jo du lånar coins i det värdet som det står i då, plus 3% ränta. Då skulle ju banken hur eller hur få in pengar. Och att person som tar lånet har alltid chans att gå plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Jag hade ju inte tänkt att starta en bank, var mer tänkt som en ide och få in folks synpunkter då det troligtvis kommer komma någon form av detta i framtiden när det inte går att minea mer coins.

Om jag hade lånat 1 btc av dig nu och värdet 1000 dubblas, hur ska jag betala tillbaka?
Jo du lånar coins i det värdet som det står i då, plus 3% ränta. Då skulle ju banken hur eller hur få in pengar. Och att person som tar lånet har alltid chans att gå plus.

Ja men tar jag lånet i vad värdet är så är det ju samma sak Tar jag lånet med ett värde på 0.3 BTC så antar jag att du vill ha 0.3BTC tillbaka

Om jag lånar ut 1000kr till dig idag så vill jag ju ha 1000kr tillbaka även om värdet dubblas

Permalänk
Medlem

Det som han menade var nog i stil så här. Du lånar 1 BTC som i det läget är värt 5000kr. Banken har antingen skaffat BTCn för billigare eller köper en för 5000kr så att de kan låna ut den. Banken tar 3% ränta på detta lån. Efter 2 månader priset för BTC dubbleras och du säljer BTCn för 10000kr. Du väljer att betala tillbaka lånet som är då 5000kr + räntan, dvs ungefär 5300kr. Då har du personligen tjänat 4700kr från försäljningen och banken har tjänat minst 300kr på det specifika lånet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Det som han menade var nog i stil så här. Du lånar 1 BTC som i det läget är värt 5000kr. Banken har antingen skaffat BTCn för billigare eller köper en för 5000kr så att de kan låna ut den. Banken tar 3% ränta på detta lån. Efter 2 månader priset för BTC dubbleras och du säljer BTCn för 10000kr. Du väljer att betala tillbaka lånet som är då 5000kr + räntan, dvs ungefär 5300kr. Då har du personligen tjänat 4700kr från försäljningen och banken har tjänat minst 300kr på det specifika lånet.

Men jag lånar ju inte svenska kronor från en bank i ett värde i dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men jag lånar ju inte svenska kronor från en bank i ett värde i dollar

Att lägga upp ett lån i USD och få SEK in kontot borde de flesta banker klara av. Möjligen inte i internetbanken men definitivt inne på kontoret. Om ett sådant upplägg är intressant eller ej beror på skillnaden på räntor och hur man tror att USD/SEK kommer att utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Det som han menade var nog i stil så här. Du lånar 1 BTC som i det läget är värt 5000kr. Banken har antingen skaffat BTCn för billigare eller köper en för 5000kr så att de kan låna ut den. Banken tar 3% ränta på detta lån. Efter 2 månader priset för BTC dubbleras och du säljer BTCn för 10000kr. Du väljer att betala tillbaka lånet som är då 5000kr + räntan, dvs ungefär 5300kr. Då har du personligen tjänat 4700kr från försäljningen och banken har tjänat minst 300kr på det specifika lånet.

Då har man tagit ett lån i kronor, samt gjort ett avtal om valutaväxling/köp. Du kan göra samma sak genom att bara lån 5000kr och sedan köpa BTC.

Att låna BTC vore extremt dumt eftersom valutan är deflationär, och värdet på ditt lån ökar. Det skulle vara mycket svårt att betala tillbaka i jämförelse med ett lån i kronor. Det vore antagligen en bra deal för banken, men med höga risker. Deflation gynnar de som sitter pengar och skadar de som har lån...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum