Intregerat Grafikkort. [Är det något att tänka på vid installation av ett PCI-E-kort? Konflikter? — mod]

Permalänk

Intregerat Grafikkort. [Är det något att tänka på vid installation av ett PCI-E-kort? Konflikter? — mod]

Hallåj....Letat runt här men hittar inget om min fråga..:-( Den är...På datan min är det ett intregerat grafikkort...och jag vill sätta in ett nytt Grafikkort i Pci-e platsen...Går det bra att göra det utan att det blir konflikter mellan Grafikkorten? Tar givetvis bort drivrutinerna på det gamla grafikkortet innan jag installerar det nya.

Vore tacksam för svar.

Tydligare rubrik; se §3.1 i reglerna.
Permalänk
Inaktiv

Ja det går, själv kör jag intel hd 4600 just nu medans jag väntar på mitt 780 ti.
Koppla bara in kablarna i grafikkortet istället för i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av Range:

Vad har du för moderkort?

Vet inte...Har en Lenovo ThinkCenter A70 type 7099...om det kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northernlight66:

Vet inte...Har en Lenovo ThinkCenter A70 type 7099...om det kan vara till hjälp.

oj, riktigt kasst. Vad för grafikkort hade du tänkt dig?

http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=MIGR-...

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

oj, riktigt kasst. Vad för grafikkort hade du tänkt dig?

http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=MIGR-...

Visst...men den är 3 år också Vill inte lägga ner några stora summor på den, så jag hade tänkt mej något åt detta hållet..
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Och så köpa till mer Ram minne....sitter 2GB nu...öka till 4GB som är max för datan....Tyvärr

Permalänk
Avstängd

Även om datorn är gammal så är grafikkortet du länkar till, samt mer minne en rätt bra uppgradering mot nuvarande uppsättning.
I dom flesta fall så är de bara att montera i de nya grafikkortet och koppla på strömkablarna. I enstaka fall kan de behövas att manuellt inaktivera de inbyggda grafikkortet.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Evronius:

Även om datorn är gammal så är grafikkortet du länkar till, samt mer minne en rätt bra uppgradering mot nuvarande uppsättning.
I dom flesta fall så är de bara att montera i de nya grafikkortet och koppla på strömkablarna. I enstaka fall kan de behövas att manuellt inaktivera de inbyggda grafikkortet.

Ok...Tackar för rådet.

Permalänk

Ta en kik på begagnade grafikkort. Där får du lite mer prestanda för samma pengar. Kolla också vad nätaggregatet klarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Som sagt bör det inte vara något problem, bara att sätta i grafikkortet och köra. Tänk bara på att sätta skärmkabeln i det separata grafikkortet, kopplar du in den i det integrerade får du troligtvis ingen bild

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northernlight66:

Hallåj....Letat runt här men hittar inget om min fråga..:-( Den är...På datan min är det ett intregerat grafikkort...och jag vill sätta in ett nytt Grafikkort i Pci-e platsen...Går det bra att göra det utan att det blir konflikter mellan Grafikkorten? Tar givetvis bort drivrutinerna på det gamla grafikkortet innan jag installerar det nya.

Vore tacksam för svar.

Eftersom din dator har ett äldre system med processor från 2007-2008 så bör du inte köpa något dyrt snabbt kort då den processorn inte klarar av att driva kortet fult ut.

Tex ett Geforce GTX650/650ti, Radeon 7700 osv fungerar ok.

Köp ett beggat istället genom tex tradera osv, där får du ett GTX460 för ca 3-400:- och passar ihop med systemet, likaså Radeon 5770 osv.

Du behöver bara koppla in nya grafikkortet och installera drivrutinerna,inget mer.

Sen måste du även kolla vilket nätaggregat du har, då det är en OEM dator utan dedikerat grafikkort har Lenovo säkert snålatr på agget, sålänge du inte har under ett bra 350w nätagg behöver du inte byta ut det.

Permalänk
Medlem

Är ett 280watt nätagregat, så man får vara lite försiktig med grafikkort, men ett R7 250 är inga problem.

Ända jag grunnar på är att bara nått enstaka år gammalt moderkort brukar behöva biosuppdatering för att ge bild med Nvidia 7 serien ibland även 6 serien, och AMD 7 serien.

Hur det blir med detta på TS burk har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Eftersom din dator har ett äldre system med processor från 2007-2008 så bör du inte köpa något dyrt snabbt kort då den processorn inte klarar av att driva kortet fult ut.

Tex ett Geforce GTX650/650ti, Radeon 7700 osv fungerar ok.

Köp ett beggat istället genom tex tradera osv, där får du ett GTX460 för ca 3-400:- och passar ihop med systemet, likaså Radeon 5770 osv.

Du behöver bara koppla in nya grafikkortet och installera drivrutinerna,inget mer.

Sen måste du även kolla vilket nätaggregat du har, då det är en OEM dator utan dedikerat grafikkort har Lenovo säkert snålatr på agget, sålänge du inte har under ett bra 350w nätagg behöver du inte byta ut det.

Ett R7 250 som TS funderar på är snudd på ett HD7750 i prestanda. Och för att få perspektiv på de så är GTX 460 och HD7790 väldigt snarlika i prestanda. Visst, hans dator är inte ny. Men de finns fördelar med nya prylar också. Framför allt garantier vilket inte finns med gammalt begagnat. Nu är de visserligen upp till TS att själv välja vilket kort man tar. Men min personliga åsikt är att ett R7 250 funkar bra till en Core 2 baserad dator.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Eftersom din dator har ett äldre system med processor från 2007-2008 så bör du inte köpa något dyrt snabbt kort då den processorn inte klarar av att driva kortet fult ut.

Tex ett Geforce GTX650/650ti, Radeon 7700 osv fungerar ok.

Köp ett beggat istället genom tex tradera osv, där får du ett GTX460 för ca 3-400:- och passar ihop med systemet, likaså Radeon 5770 osv.

Du behöver bara koppla in nya grafikkortet och installera drivrutinerna,inget mer.

Sen måste du även kolla vilket nätaggregat du har, då det är en OEM dator utan dedikerat grafikkort har Lenovo säkert snålatr på agget, sålänge du inte har under ett bra 350w nätagg behöver du inte byta ut det.

Det jag vill med att byta Grafikkort är att få tillgång till HDMI och se film på TV:n i första hand.....sedan måste ju datan med komponenter klara av det också,
Därför vill jag inte kosta på en förmögenhet på en gammal data som annars funkar till alldagligt nyttjande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Northernlight66:

Det jag vill med att byta Grafikkort är att få tillgång till HDMI och se film på TV:n i första hand.....sedan måste ju datan med komponenter klara av det också,
Därför vill jag inte kosta på en förmögenhet på en gammal data som annars funkar till alldagligt nyttjande.

De kommer du kunna göra också. Men som sagt har du två val som tråden redan täkt.
1: Nytt grafikkort. De du har tittat på ett bra köp. Fördelarna är främst garantin ifall de dyker upp problem. Nackdelen är väl kanske priset.
2: Begagnat grafikkort. Fördelarna är priset. Nackdelarna är garantier, ev problem med kortet, tillgänglighet på marknaden och att du hittar ett vettigt kort med klok HDMI port.

Oavsett vad, får du problem med ditt nya kort så finns ju swec som första anhalt till att lösa problemet.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northernlight66:

Det jag vill med att byta Grafikkort är att få tillgång till HDMI och se film på TV:n i första hand.....sedan måste ju datan med komponenter klara av det också,
Därför vill jag inte kosta på en förmögenhet på en gammal data som annars funkar till alldagligt nyttjande.

Om du inte ska spela så kan du lägga betydligt mindre pengar än 800+ för HDMI-ut. Jag hade tänkt föreslå ett 7750 då det är snabbare än R7 250 och lite billigare men ska du bara se film så kan du gå betydligt lägre i prestanda istället och då billigt få ett kort som uppfyller dina krav och kanske till och med är passivt. Dessutom minskar belastningen på nätaggregatet också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Evronius:

De kommer du kunna göra också. Men som sagt har du två val som tråden redan täkt.
1: Nytt grafikkort. De du har tittat på ett bra köp. Fördelarna är främst garantin ifall de dyker upp problem. Nackdelen är väl kanske priset.
2: Begagnat grafikkort. Fördelarna är priset. Nackdelarna är garantier, ev problem med kortet, tillgänglighet på marknaden och att du hittar ett vettigt kort med klok HDMI port.

Oavsett vad, får du problem med ditt nya kort så finns ju swec som första anhalt till att lösa problemet.

Tack. En gång swec..alltid swec

Permalänk
Avstängd

De va så lite.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.