Permalänk
Inaktiv

Spegla TV Bilden till datorn

Hej!
Som titeln lyder så är det en ganska simpel fråga, har sökt på google men alla svar jag hittar blir omvända där i princip alla undrar hur man kopplar PC till TV
Det jag är ute efter är ett enkelt sätt att kunna spegla TV bilden i själva datorn, allltså tvärsom

Har redan Pc och Tv ihop kopplad med HDMI så jag kan använda TV som dator skärm, men skulle nu vilja kunna kunna titta på vanliga tv kanaler och "spegla" det som visas på TVn i dator skärmen, lite som PIP. Så ist för Pc till TV, så TV till PC, hehe

Någon som vet hur man kan lösa det (om det ens går) på ett sådant smidigt sätt som möjligt?

Min pc är en ASUS k55V
Och min TV är en Samsung Smart tv 55" UE55ES6565

Tack på förhand!
MVH Fjellis

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Såvida TVn inte uttryckligen har stöd för det så går det inte. Själv har jag inte sett en enda TV som har den funktionen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag är tveksam till att det går.
Jag vet att jag lyckades göra detta med en gammal tjock-tv och en scart-kontakt som gick att ställa in sändningsväg på. Däremot om det går med HDMI vet jag inte, men jag tror tyvärr inte det.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom det inte verkar gå att få till så kan en Admin låsa tråden. Men tackar för de svar jag fått!

MVH Fjellis

Permalänk
Medlem

du behöver en TV-mottagare till USB

Permalänk
Medlem

Vet inte vad din datorskärm klarar av men klarar den PiP med t.ex. två HDMI? Sedan beror de på hur du tar emot tv signalen. Om det är från en "tv box" så är det väl bara att dra en kabel till din datorskärm istället, eller ha en hdmi switch för att enklare kunna välja var signalen ska gå.

Permalänk
Inaktiv

Det går inte att få ut HDMI från en TV, rättare sagt jag har aldrig sett någon med den funktionaliteten och ser inte riktigt något vanligt scenario där den skulle behövas heller.

Du får lägga upp ditt system hemma annorlunda. En lovande lösning är när man separerar ut TV-mottagaren från både "TV" och "PC" och istället lägger den i *routern*. Det finns små start-ups i USA som säljer sådan routers. En konfiguration som har framtiden för sig. Mitt hetaste alternativ till vad Apple kommer att göra.

Permalänk
Medlem

Med appen "samsung Smart view" så får du bilden i din telefon. Så på något sätt kan man nog hitta en lösning.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Var inte så svårt att googla sig fram till ett gäng kort som borde göra det du är ute efter...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av dansk1:

Med appen "samsung Smart view" så får du bilden i din telefon. Så på något sätt kan man nog hitta en lösning.

Stämmer till viss del, den lirar bara till vissa modeller, har för mig att den funkade till 7000 eller kanske det var 8000 serien och uppåt.
Köpte själv en 5000 serie och då märkte jag i efterhand att jag borde gått upp några klasser.