Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Lip sync

Hej,

Jag har stora problem med lip sync på min nyinköpta NUC I3 Haswell. Har postat ett inlägg på Intels forum, men tänkte för säkerhets skull kolla här också om det är någon som har en ide på lösning här.

Jag är lite lat, så jag klistrar in intel-forumposten på engelska:

Citat:

Hi,

I have previously bought an Intel NUC D34010WYK to use as an HTPC. Most of the time I use Windows Media Center to watch Recorded/Live TV. I have a clean install of Windows 8.1 Pro x64 with Media Center with the default Windows media Center Codecs.

My TV connected driectly to hdmi port and the brand is LG 47SL9500. From my TV I use optical out to my pioneer 5.1 receiver (My receaver has no hdmi connection)

My problem is that audio and video is out of sync. The audio comes after the video (at least 100ms), especially when the TV broadcast is sent with Dolby Digital audio, stereos sound is almost in sync.

I live in Sweden and the broadcast standard here is: H.264/AVC/MPEG-4 with variable bitrate 4-16 Mbit/s. The resolution is 720p@50fps and the audio is either 5.1 Dolby Digital (AC3) 448 kbit/s or Dolby Digtal Plus (Enhanced AC3) or stereo HE-AAC@80kbit/s.

My Resolution is set to 1080P@50hz. All post processing in LG TV is turned off.

I have installed all latest drivers from Intel, graphic version (10.18.10.3345), audio version (6.16.0.3129). Latest BIOS from 2013-12-24 I have NOT installed Windows Update Graphics driver as I have read that could lead to synchronization problem with the audio driver.

My previous HTPC was an almost 5 year old Asrock ION 330-HT (1st gen Intel Atom Nvidia ION). Connected to the very same TV and hdmi port and same resolution and receiver running the same OS and Media Center. It had no audio delays at all. The only difference is that it had optical out connected directly to the receiver.

My TV has no settings for audio sync. and I am experiencing the same audio delay if I only use the internal TV speakers. I can't see any settings for audio delay adjustments in Intel Control Panel.

Is the NUC hdmi sound incompatible with my TV or is it a bug in intel drivers or a bug in LG hdmi sound. Do I have to by an external usb sound card with optical out to get this working.

I appreciate all the help i can get as it is VERY annoying with lip sync problems.

Andra problem som jag har med Nucen som jag inte tagit upp i intelposten (ännu) är bildkvaliten på video. Nu pratar jag mest om marksänd digitaltv både HD och SD som nucen i huvudsak används till...

Jämfört med min gamla Asrock ION 330-HT så är videokvaliten urusel jämförelsevis (Använder samma spelare/codecs(DXVA)/upplösning (1080P@50hz)).

Det ser ut som de första hdmireceivers från tidigt 2000-tal som hade dvduppskalning till 1080P. Väldigt grynigt/kornigt, dessutom tycker jag att deinterlacingen på SD-video funkar dåligt. Ser fortfarande ränder. Det är lite otydligt vilken inställning det är som aktiverar deinterlace i intels kontrollpanel, men gissar till att det är inställningen som heter "Automatiskt filmläge". Alla andra "bildförbättringsinställningar" har jag slagit av, då jag tycker de försämrar och förvränger bilden. Jag har även avaktiverat intelinställningen "IT-läge" i intels kontrollpanel. Antar att det har med uppskalningsalgoritmen och deinterlacemetoden som intels drivrutiner (Clear Video HD) använder jämfört med nvidias (Pure video). De enda video-inställningarna jag har aktiverat i min gamla asrock är deinterlace och inverce telecine. Alla post processinginställningar i TVn är avslagna.

Jag skulle inte dagsläget rekommendera någon att köra Nucen som HTPC om man bryr sig om kvalite på ljud och bild, åtminstone inte i Windows med en media spelare som använder DXVA. Netflix Win8-appen använder samma codecs som WMC(tror jag) så det är samma kvalitetsproblem där, förutom de netflix-filmer som körs i 1080P då nucen slipper skala upp bilden, då ser det fantastiskt ut!

Jag vet att man kan experimentera med andra codecs och spelare, men har inte riktigt orken och tiden. Dessutom har jag ju ett kvitto på att det kan se bra ut med samma spelare(WMC) på min gamla asrock...

Permalänk
Inaktiv

Har inte alls dettta problem när jag kör ut Boxer via WMC. Har dock en i5 vilket inte borde påverka.
Gå tillbaka till grundinställningarna och börja om. Du kan ju inte köra samma inställningar på ett internt grafikchip som du gör på ett externtkort dvs ION.
Ladda även hem codec från http://www.cccp-project.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Har inte alls dettta problem när jag kör ut Boxer via WMC. Har dock en i5 vilket inte borde påverka.
Gå tillbaka till grundinställningarna och börja om. Du kan ju inte köra samma inställningar på ett internt grafikchip som du gör på ett externtkort dvs ION.
Ladda även hem codec från http://www.cccp-project.net/

Tack för svar!

Jag ska förtydliga mig lite också gällande videokvaliten. Den är inte katastrof, men märkbart sämre än på min asrock. Hade jag inte haft något att jämföra med hade jag antagligen inte klagat. Det är bara det att det blir ett litet antiklimax när man köpt nya grejer och något blir sämre än på de gamla grejorna.

Eftersom nvidia ION konstruerades på den tid då WMC fortfarande var en levande produkt så antar jag att de verkligen jobbat med bildkvaliten på deras standard codecs så att det skulle funka "out of the box" då WMC inte har några grafikinställningar...

Törs jag pröva att installera dessa codecs utan att pajja något i WMC!? Funkar allt som det ska (snabbspolning, generering av thumbnails, stabilitet, mpeg2/mpeg4,h264). WAF är a och o på en HTPC i vardagsrummet

Permalänk

Ny Intel Nuc på ge..

Då kommer Intel med en ny Nuc..

http://www.sweclockers.com/nyhet/18220-intel-slapper-nuc-med-...

Vad är skillnaden egentligen mot i5 an ?

Vad tycker ni om den kommande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Då kommer Intel med en ny Nuc..

http://www.sweclockers.com/nyhet/18220-intel-slapper-nuc-med-...

Vad är skillnaden egentligen mot i5 an ?

Vad tycker ni om den kommande ?

Kan tänka mig att den presterar någon stans mellan Celeron 847:an och i3:an. Dock en trevlig pjäs som levereras med Wlan från start och tar 2.5" diskar.

Skrivet av beachman:

Hej,

Jag har stora problem med lip sync på min nyinköpta NUC I3 Haswell. Har postat ett inlägg på Intels forum, men tänkte för säkerhets skull kolla här också om det är någon som har en ide på lösning här.

Jag är lite lat, så jag klistrar in intel-forumposten på engelska:

Andra problem som jag har med Nucen som jag inte tagit upp i intelposten (ännu) är bildkvaliten på video. Nu pratar jag mest om marksänd digitaltv både HD och SD som nucen i huvudsak används till...

Jämfört med min gamla Asrock ION 330-HT så är videokvaliten urusel jämförelsevis (Använder samma spelare/codecs(DXVA)/upplösning (1080P@50hz)).

Det ser ut som de första hdmireceivers från tidigt 2000-tal som hade dvduppskalning till 1080P. Väldigt grynigt/kornigt, dessutom tycker jag att deinterlacingen på SD-video funkar dåligt. Ser fortfarande ränder. Det är lite otydligt vilken inställning det är som aktiverar deinterlace i intels kontrollpanel, men gissar till att det är inställningen som heter "Automatiskt filmläge". Alla andra "bildförbättringsinställningar" har jag slagit av, då jag tycker de försämrar och förvränger bilden. Jag har även avaktiverat intelinställningen "IT-läge" i intels kontrollpanel. Antar att det har med uppskalningsalgoritmen och deinterlacemetoden som intels drivrutiner (Clear Video HD) använder jämfört med nvidias (Pure video). De enda video-inställningarna jag har aktiverat i min gamla asrock är deinterlace och inverce telecine. Alla post processinginställningar i TVn är avslagna.

Jag skulle inte dagsläget rekommendera någon att köra Nucen som HTPC om man bryr sig om kvalite på ljud och bild, åtminstone inte i Windows med en media spelare som använder DXVA. Netflix Win8-appen använder samma codecs som WMC(tror jag) så det är samma kvalitetsproblem där, förutom de netflix-filmer som körs i 1080P då nucen slipper skala upp bilden, då ser det fantastiskt ut!

Jag vet att man kan experimentera med andra codecs och spelare, men har inte riktigt orken och tiden. Dessutom har jag ju ett kvitto på att det kan se bra ut med samma spelare(WMC) på min gamla asrock...

Dold text

Felsök! Så länge du inte vet vad som händer med ljudet på din gamla setup med ION när det går genom HDMI -> TV -> Toslink -> Reciver så är det svårt att hitta en fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Hej,
(Använder samma spelare/codecs(DXVA)/upplösning (1080P@50hz)).

Måste rätta mig själv angående videocodec, WMC använder Media Foundation och ingenting annat.

Skrivet av anon76929:

Ladda även hem codec från http://www.cccp-project.net/

På CCCP wiki står det att spelare som utnyttjar Media Foundation inte stöds, vilket borde innebära att WMC inte påverkas av dessa codecs:
http://www.cccp-project.net/wiki/index.php?title=Media_Player...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

NUC:en finns nu i teorin.

http://www.minhembio.com/e_kjellgren/345389/

Kommentarer?

Om jag tänker mig att jag vill ha 8GB i NUC:en, ska jag ta 1x8GB eller 2x4GB för bästa prestanda?
2x4 GB låser ju upp mig för framtida uppgradering...

Dom flesta verkar rekommendera dubbla kretsar, kör nog på 2x4GB då. Vad använder ni allt minne till, ni som sätter i 16GB? I min stationära burk här hemma ligger jag på 8-900MB utnyttjande med Firefox, Torrent, Plex Server igång.

Jag har ungefär samma setup, med TV + projektor och skulle gärna vilja veta om det finns något att tänka på om man använder NUC:ens mini-HDMI och mini-DisplayPort samtidigt. Eller är det bara plug-and-play på Windows 7/8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Hej,

Jag har stora problem med lip sync på min nyinköpta NUC I3 Haswell. Har postat ett inlägg på Intels forum, men tänkte för säkerhets skull kolla här också om det är någon som har en ide på lösning här.

Jag är lite lat, så jag klistrar in intel-forumposten på engelska:

Andra problem som jag har med Nucen som jag inte tagit upp i intelposten (ännu) är bildkvaliten på video. Nu pratar jag mest om marksänd digitaltv både HD och SD som nucen i huvudsak används till...

Jämfört med min gamla Asrock ION 330-HT så är videokvaliten urusel jämförelsevis (Använder samma spelare/codecs(DXVA)/upplösning (1080P@50hz)).

Det ser ut som de första hdmireceivers från tidigt 2000-tal som hade dvduppskalning till 1080P. Väldigt grynigt/kornigt, dessutom tycker jag att deinterlacingen på SD-video funkar dåligt. Ser fortfarande ränder. Det är lite otydligt vilken inställning det är som aktiverar deinterlace i intels kontrollpanel, men gissar till att det är inställningen som heter "Automatiskt filmläge". Alla andra "bildförbättringsinställningar" har jag slagit av, då jag tycker de försämrar och förvränger bilden. Jag har även avaktiverat intelinställningen "IT-läge" i intels kontrollpanel. Antar att det har med uppskalningsalgoritmen och deinterlacemetoden som intels drivrutiner (Clear Video HD) använder jämfört med nvidias (Pure video). De enda video-inställningarna jag har aktiverat i min gamla asrock är deinterlace och inverce telecine. Alla post processinginställningar i TVn är avslagna.

Jag skulle inte dagsläget rekommendera någon att köra Nucen som HTPC om man bryr sig om kvalite på ljud och bild, åtminstone inte i Windows med en media spelare som använder DXVA. Netflix Win8-appen använder samma codecs som WMC(tror jag) så det är samma kvalitetsproblem där, förutom de netflix-filmer som körs i 1080P då nucen slipper skala upp bilden, då ser det fantastiskt ut!

Jag vet att man kan experimentera med andra codecs och spelare, men har inte riktigt orken och tiden. Dessutom har jag ju ett kvitto på att det kan se bra ut med samma spelare(WMC) på min gamla asrock...

Tror inte att problemen du beskriver är NUC'ens fel då de flesta inte upplever dom.
Tvärtom så tror jag de allra flesta är väldigt nöjda med ljud/bild på dom.
Ljudsynk är ju ett vanligt femomen då inga filer är gratis vad gäller tid, så att kunna justera ett par hundra millisekunder är ett måste.

Permalänk
Medlem

Tja, är lite sugen på hur ni använder er NUC som htpc och jag hoppas på att få lite tips på vad som passar mig.

i dagsläget är jag endast intresserad av att ha den som mediaspelare, inget desktop OS. Jag vill kunna ha en fjärrkontroll till den och jag vill kunna sätta på och stänga av den smidigt via on/off på fjärren (så som jag gör med befintlig mediaspelare, xtreamer pro). Den ska boota upp direkt till mediacentret och man ska kunna navigera men fjärren.
idag finns allt material, filmer och serier på en server som står på 24/7, så nucen ska endast streama materialet. på servern så finns vanliga ntfs share samt plex media server, kör plex på min surface pro och använder den som mediaspelare till sovrummet via miracast.

finns det något plex OS så man kan använda befintlig plex-lösning eller behöver man först ha windows eller ett linux i grunden och sen plex som en vanlig application? eller behöver jag gå över till xbmc om maskinen ska vara en ren mediaspelare?

Ni som även har fjärr, hur fungerar en vanlig standard ir fjärr till t.ex. plex eller xbmc? blev väldigt sugen på en nuc nu när den nya billiga presenterades.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tja, är lite sugen på hur ni använder er NUC som htpc och jag hoppas på att få lite tips på vad som passar mig.

i dagsläget är jag endast intresserad av att ha den som mediaspelare, inget desktop OS. Jag vill kunna ha en fjärrkontroll till den och jag vill kunna sätta på och stänga av den smidigt via on/off på fjärren (så som jag gör med befintlig mediaspelare, xtreamer pro). Den ska boota upp direkt till mediacentret och man ska kunna navigera men fjärren.
idag finns allt material, filmer och serier på en server som står på 24/7, så nucen ska endast streama materialet. på servern så finns vanliga ntfs share samt plex media server, kör plex på min surface pro och använder den som mediaspelare till sovrummet via miracast.

finns det något plex OS så man kan använda befintlig plex-lösning eller behöver man först ha windows eller ett linux i grunden och sen plex som en vanlig application? eller behöver jag gå över till xbmc om maskinen ska vara en ren mediaspelare?

Ni som även har fjärr, hur fungerar en vanlig standard ir fjärr till t.ex. plex eller xbmc? blev väldigt sugen på en nuc nu när den nya billiga presenterades.

Det finns ett plugin till XBMC för just Plex så att du kan köra Plex med fjärkontroll.

Jag har visserligen ingen NUC men en ZBOX och det jag har den till är XBMC och Leapcast.
Kommer även köra lite webbserver och så på den när jag får tid och ork att sätta upp det.

Själv kör jag med mobilen som fjärr genom appen Yatse. Mobilen har man ju ändå alltid i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tja, är lite sugen på hur ni använder er NUC som htpc och jag hoppas på att få lite tips på vad som passar mig.

i dagsläget är jag endast intresserad av att ha den som mediaspelare, inget desktop OS. Jag vill kunna ha en fjärrkontroll till den och jag vill kunna sätta på och stänga av den smidigt via on/off på fjärren (så som jag gör med befintlig mediaspelare, xtreamer pro). Den ska boota upp direkt till mediacentret och man ska kunna navigera men fjärren.
idag finns allt material, filmer och serier på en server som står på 24/7, så nucen ska endast streama materialet. på servern så finns vanliga ntfs share samt plex media server, kör plex på min surface pro och använder den som mediaspelare till sovrummet via miracast.

finns det något plex OS så man kan använda befintlig plex-lösning eller behöver man först ha windows eller ett linux i grunden och sen plex som en vanlig application? eller behöver jag gå över till xbmc om maskinen ska vara en ren mediaspelare?

Ni som även har fjärr, hur fungerar en vanlig standard ir fjärr till t.ex. plex eller xbmc? blev väldigt sugen på en nuc nu när den nya billiga presenterades.

Jag kör mina NUC'ar med windows 7-64 och XBMC.
Har en vanlig MCE fjärr som funkar "out of the box" med XBMC, visserligen mappar jag om en hel del knappar men det behövs egentligen inte.
Hade jag haft ett behov att att kunna streama från dom så fixas ju även det väldigt enkelt via XBMC, men en vanlig bläddring på min servern funkar IMO lika bra om man nu måste kolla på film hemma på sin telefon/platta.

Detta har F.Ö svarats på mååånga gånger i tråden

Permalänk
Medlem

Videokvalite NUC

Skrivet av Svensktiger:

Tror inte att problemen du beskriver är NUC'ens fel då de flesta inte upplever dom.
Tvärtom så tror jag de allra flesta är väldigt nöjda med ljud/bild på dom.
Ljudsynk är ju ett vanligt femomen då inga filer är gratis vad gäller tid, så att kunna justera ett par hundra millisekunder är ett måste.

En bild säger mer än 1000 ord. Nu har jag tagit skärmdump på samma tvinspelning (samma fil) från svthd på spåret från min nuc i3 haswell respektive från min 5år gamla asrock ion. Använder samma spelare med dxva på bägge maskinerna.

För mig är kvalitetsskillnaden uppenbar. Det syns tydligt på skärmdumpen, när videon spelas upp så blir skillnaden än mer uppenbar... Får jag inte till bildkvaliten så åker nucen ut och min gamla (otroligt sega och högljudda) asrock in igen...

Kolla gärna på skärmdumparna på en stor tv, så förstår man att det är skillnad...

Skärmdump Asrock (Nvidia ION):

Skärmdump NUC:

Edit:
FYI: forumet skalar ned bilden... ni får öppna bildlänken i ny flik för att få full upplösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

En bild säger mer än 1000 ord. Nu har jag tagit skärmdump på samma tvinspelning (samma fil) från svthd på spåret från min nuc i3 haswell respektive från min 5år gamla asrock ion. Använder samma spelare med dxva på bägge maskinerna.

För mig är kvalitetsskillnaden uppenbar. Det syns tydligt på skärmdumpen, när videon spelas upp så blir skillnaden än mer uppenbar... Får jag inte till bildkvaliten så åker nucen ut och min gamla (otroligt sega och högljudda) asrock in igen...

Kolla gärna på skärmdumparna på en stor tv, så förstår man att det är skillnad...

Skärmdump Asrock (Nvidia ION):
https://public.dm1.livefilestore.com/y2px_S6E8bt_niAy8D4dc3aa...

Skärmdump NUC:
https://public.dm2304.livefilestore.com/y2pQ9rYphzjhf8q7UA2xf...

Edit:
FYI: forumet skalar ned bilden... ni får öppna bildlänken i ny flik för att få full upplösning...

Jag ser att din asrock filtrerar bort en väldans massa detaljer.
Kolla bara skäggen på gubbarna.
Det är nästan så illa att man kan misstänka uppskalning av källan .....

För att få någorlunda bildkvalitet med AMD så måste man klicka ur de flesta av deras förvalda effekter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag ser att din asrock filtrerar bort en väldans massa detaljer.
Kolla bara skäggen på gubbarna.
Det är nästan så illa att man kan misstänka uppskalning av källan .....

För att få någorlunda bildkvalitet med AMD så måste man klicka ur de flesta av deras förvalda effekter

Självklart är det uppskalning av källan, svthd sänder i 720p50 medan min skärm är 1080p@50hz. Annars skulle man ju bara se video i ett litet fönster Det är just uppskalnimgsmetoden på Intel nuc som verkar göra bilden grynig. Det blir än värre på sdmaterial. Men visst, allt är ju subjektivt. Kom ihåg att detta är en stillbild. Jag tror ändå de flesta som skulle se min gamla asrock in action jämfört med nucen skulle påstå att uppskalningen ser bättre ut på asrocken. Det blir väldigt korningt på nucen där det är dimma och andra färgövergångar i filmen. Sen funkar deinterlacen taskigt på vissa sd-kanaler, ränder skymtas vid rörelser och panoreringar.

Permalänk
Medlem

Finns det inget man kan skruva på i drivrutinerna eller eventuellt i "dx filtret" som gör uppskalning?

Permalänk

Gör i5 grafiken skillnad tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Gör i5 grafiken skillnad tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnad i vad?

För film? Nej
För spel? Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Finns det inget man kan skruva på i drivrutinerna eller eventuellt i "dx filtret" som gör uppskalning?

Det finns en del inställningar i Intels kontrollpanel bla brusreduktion. Jag har testat att pilla på samtliga inställningar, men kommit fram till att det ser minst illa ut med samtliga inställningar avstängda.

Skrivet av e_kjellgren:

Gör i5 grafiken skillnad tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte om man läser på Intel sida, där klumpas alla 4gen kretsar ihop på vad de klarar av vid videouppspelning. http://software.intel.com/en-us/articles/quick-reference-guid...

Vitsen med dxva är ju att låta grafikkort med drivrutiner göra jobbet. Att allt går genom samma nav. Är implementationen där bristfällig blir ju allt lidande på en windowsburk. Flashvideo/silverlight/netflix mm. Det här stör mig något oerhört att det knappt finns några tester av Intels hdkretsar som tar upp videokvaliten. Man stirrar sig blind på siffror, värmeutveckling, låg cpubelastning, hög upplösning mm. Men glömmer att recencera upplevelsen.

Jag skiter bokstavligen i om cpubelastningen är 110% vid videouppspelning, bara det ser bra ut (nu överdrev jag, men ni förstår vad jag menar).

Det här var verkligen att köpa grisen i säcken, man borde testa innan man köper något. Man måste vara självkritisk till sina inköp, annars riskerar man bli en fanboy av sina egna produkter

Ta detta som en upplysning, sen får alla bilda sina egna uppfattningar. Skärmdumparna skvallrar i varje fall om att det gör skillnad på hårdvara och drivrutiner mellan olika system...

Permalänk

Hur står sig bildkvalitén i jämförelse mot t.ex. Popcorn Hour a-400 eller Dune HD Base 3D?
Har tänkt att köra en i3 Haswell med Openelec, har letat runt på hela internet men inte hittat någon riktig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Det finns en del inställningar i Intels kontrollpanel bla brusreduktion. Jag har testat att pilla på samtliga inställningar, men kommit fram till att det ser minst illa ut med samtliga inställningar avstängda.

Inte om man läser på Intel sida, där klumpas alla 4gen kretsar ihop på vad de klarar av vid videouppspelning. http://software.intel.com/en-us/articles/quick-reference-guid...

Vitsen med dxva är ju att låta grafikkort med drivrutiner göra jobbet. Att allt går genom samma nav. Är implementationen där bristfällig blir ju allt lidande på en windowsburk. Flashvideo/silverlight/netflix mm. Det här stör mig något oerhört att det knappt finns några tester av Intels hdkretsar som tar upp videokvaliten. Man stirrar sig blind på siffror, värmeutveckling, låg cpubelastning, hög upplösning mm. Men glömmer att recencera upplevelsen.

http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Det var ju en del snack om 24 Hz buggen, men jag tror att många hardcore HTPC folk fokuserar på maximal kvalitet och det får man nog inte med Media Center oavsett grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beachman:

Självklart är det uppskalning av källan, svthd sänder i 720p50 medan min skärm är 1080p@50hz.

Jag kör med Haswell i5 och har oxo haft en ION 330 förut.
Jag upplever precis tvärt om att bilden från min Nuc är betydligt bättre än från Ion. Detta oavsett om jag kör med HDMI direkt eller DP--> HDMI.
Något som skiljer på våra uppsätt är att jag kör min skärm i 60Hz eftersom det blir bättre. Kanske nått för dig att testa? 50Hz ger ett uselt resultat både på Boxer och film från hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Det var ju en del snack om 24 Hz buggen, men jag tror att många hardcore HTPC folk fokuserar på maximal kvalitet och det får man nog inte med Media Center oavsett grafikkort.

Om jag utrycker mig såhär. Mina behov är att våran familj ska kunna se och spela in digitaltv på ett enkelt sätt. Vi har även behov av dvd, bluray, svtplay, netflix YouTube mm. Min gamla asrock fixade digitaltv och dvd med bravur med media center. Med min subjektiva bedömning med bättre bildkvalitet än alla boxar och inbyggda digitaltvboxar jag testat. Blu Ray fick jag aldrig att funka utan frameskips/stuttering i 23,976hz. Flash och silverlight hackade kopiöst och datorn var allmänt långsam och högljudd. Jag själv är lite pedant och hatar frameskips/stuttering därför gav jag ganska snabbt upp bluray på asrocken. Jag är även petig gällande bildkvalitet, därför kan jag inte släppa det faktum att boxer digitaltv såg bättre ut med nvidiakortet. Löser jag inte detta inom överskådlig framtid kommer jag förmodligen sälja nucen till förmån för nåt annat

Med nucen så löstes alla prestandaproblem med stuttering och frameskips. Men jag har fått lipsyncproblem och i mitt tycke mycket sämre bildkvalitet i media center netflix flash och silverlight. Jag har inte testat alternativ till media center för digitaltv och dvd, så jag kan inte uttala mig där. När det gäller digitaltv/dvd är användarvänlighet av stor vikt då exempelvis min mamma ska kunna få igång tvn när hon är barnvakt. Hur man byter/tweakar codecs till flashspelare/silverlight/netflixapp/html5 har jag ingen aning om och skulle gladeligen betala tusenlappar extra för ett system där man slipper detta för att få samma bildkvalitet som på nvidiakortet. Htpcn används mest för digitaltv vilket i praktiken för mig gav mig sämre bildkvalitet överlag jämfört med asrocken.

Skrivet av anon76929:

Jag kör med Haswell i5 och har oxo haft en ION 330 förut.
Jag upplever precis tvärt om att bilden från min Nuc är betydligt bättre än från Ion. Detta oavsett om jag kör med HDMI direkt eller DP--> HDMI.
Något som skiljer på våra uppsätt är att jag kör min skärm i 60Hz eftersom det blir bättre. Kanske nått för dig att testa? 50Hz ger ett uselt resultat både på Boxer och film från hårddisken.

Alla bedömningar är förstås subjektiva, men jag kan inte förstå varför det skulle se bättre ut att spela upp videomaterial skjutet i 25p/50i/50p på en skärm inställt på 60hz. Det bör ju bara leda till trearing eller pulldowns!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Det finns HDMI-splitters som även har optisk utgång, men de kostar en rejäl slant så det hela blir nog orimligt dyrt då.

Jag löste detta problem genom att köpa ett externt USB ljudkort, fungerar klockrent.

http://www.dustinhome.se/product/5010375070/delock-usb-sound-...

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Om jag utrycker mig såhär. Mina behov är att våran familj ska kunna se och spela in digitaltv på ett enkelt sätt. Vi har även behov av dvd, bluray, svtplay, netflix YouTube mm. Min gamla asrock fixade digitaltv och dvd med bravur med media center. Med min subjektiva bedömning med bättre bildkvalitet än alla boxar och inbyggda digitaltvboxar jag testat. Blu Ray fick jag aldrig att funka utan frameskips/stuttering i 23,976hz. Flash och silverlight hackade kopiöst och datorn var allmänt långsam och högljudd. Jag själv är lite pedant och hatar frameskips/stuttering därför gav jag ganska snabbt upp bluray på asrocken. Jag är även petig gällande bildkvalitet, därför kan jag inte släppa det faktum att boxer digitaltv såg bättre ut med nvidiakortet. Löser jag inte detta inom överskådlig framtid kommer jag förmodligen sälja nucen till förmån för nåt annat

Med nucen så löstes alla prestandaproblem med stuttering och frameskips. Men jag har fått lipsyncproblem och i mitt tycke mycket sämre bildkvalitet i media center netflix flash och silverlight. Jag har inte testat alternativ till media center för digitaltv och dvd, så jag kan inte uttala mig där. När det gäller digitaltv/dvd är användarvänlighet av stor vikt då exempelvis min mamma ska kunna få igång tvn när hon är barnvakt. Hur man byter/tweakar codecs till flashspelare/silverlight/netflixapp/html5 har jag ingen aning om och skulle gladeligen betala tusenlappar extra för ett system där man slipper detta för att få samma bildkvalitet som på nvidiakortet. Htpcn används mest för digitaltv vilket i praktiken för mig gav mig sämre bildkvalitet överlag jämfört med asrocken.

Alla bedömningar är förstås subjektiva, men jag kan inte förstå varför det skulle se bättre ut att spela upp videomaterial skjutet i 25p/50i/50p på en skärm inställt på 60hz. Det bör ju bara leda till trearing eller pulldowns!?

Min avsikt var inte att kritisera dig för valet av Windows Media Center, utan att belysa det faktum att det finns tester av HTPC funktionalitet men att de oftast fokuserar helt på EVR eller madVR. Det är helt klart att många av de valmöjligheter som erbjuds i nVidias drivrutiner inte har någon motsvarighet hos Intel. Jag kan tänka mig att det finns en del kombinationer av upplösning, uppskalningsfaktor, chromasampling och bitrate som ger olika kvalitet om man jämför olika producenter mot varandra.

Syns problemet i andra program med? Om du spelar av samma källmaterial i t.ex. MediaPlayerClassic med någon lämplig kodecpack installerad? Om det dyker upp oavsett "renderer" så måste det ju vara något mycket fundamentalt i "video kedjan" från fil till skärm och med stor sannolikhet något sent i denna kedja. Kanske DXVA?

I fallet med ditt ljud, så undrar jag om Asrocken klarar att köra ljudet genom HDMI utan lagg. För jag tror inte att NUCen är det som skapar problemen med synkronisering i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Min avsikt var inte att kritisera dig för valet av Windows Media Center, utan att belysa det faktum att det finns tester av HTPC funktionalitet men att de oftast fokuserar helt på EVR eller madVR. Det är helt klart att många av de valmöjligheter som erbjuds i nVidias drivrutiner inte har någon motsvarighet hos Intel. Jag kan tänka mig att det finns en del kombinationer av upplösning, uppskalningsfaktor, chromasampling och bitrate som ger olika kvalitet om man jämför olika producenter mot varandra.

Syns problemet i andra program med? Om du spelar av samma källmaterial i t.ex. MediaPlayerClassic med någon lämplig kodecpack installerad? Om det dyker upp oavsett "renderer" så måste det ju vara något mycket fundamentalt i "video kedjan" från fil till skärm och med stor sannolikhet något sent i denna kedja. Kanske DXVA?

I fallet med ditt ljud, så undrar jag om Asrocken klarar att köra ljudet genom HDMI utan lagg. För jag tror inte att NUCen är det som skapar problemen med synkronisering i detta fallet.

Bra test du länkade till, jag hade inte läst det innan... Jag ska göra en mer djupdykning i hur media center väljer uppskalningsmetoder och deinterlace-metoder. Som sagt det finns inga inställningar i wmc för detta. Om jag förstått allting rätt så använder wmc Windows media foundation med directshowfilter. Apierna för media foundation utnyttjar dxva2/dxvahd. Det går att ställa frågor mot Apierna om t.ex det finns hårdvarustöd för en viss deinterlacemetod. Jag antar att wmc gör detta. Det kanske är här det finns ett problem om wmc efterfrågar en deinterlacemetod som Intel drivar inte har. Samma sak gäller uppskalningsmetod. Jag återkommer i forumet om jag gör några framsteg...

Gällande lipsync så är det precis som du skriver, inte säkert att det är nucens fel. Hdmi 1.3 specen innefattar auto lipsync, men det kan vara min lg tv som spökar. Asrocken hade ju optisk ut som jag körde direkt till receiver. Får kanske lov att köpa ett USB-ljudkort med optisk ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Gällande lipsync så är det precis som du skriver, inte säkert att det är nucens fel. Hdmi 1.3 specen innefattar auto lipsync, men det kan vara min lg tv som spökar. Asrocken hade ju optisk ut som jag körde direkt till receiver. Får kanske lov att köpa ett USB-ljudkort med optisk ut...

Nu har jag som sagt inte någon NUC men har ändå kört många olika Intelprocessorer och aldrig haft problem med lipsync över HDMI (dock över analogt, men det kan bero på anläggningen).

Skulle gissa på antingen mjukvaran eller övrig hårdvara. Vad kör du för anslutning från TVn och till vad för förstärkare?

Har vissa gånger haft problem med att VLC är osynkad men totem har fungerat och ibland tvärt om. Dock aldrig haft problem med XBMC.

Permalänk

HJÄLP !

Efter en del veckors väntan kom äntligen min Intel Nuc i5 som monterades och installerades med win 7.
Fungerar klokrent !
Lägger in xbmc som oxså fungerar fint.
Windows uppdateras och datorn nucen startar om och allt verkar ok..

MEN.. sen på kvällen när jag skulle se en film i xbmc så hackar den sig totalt, du kan knappt röra musen utan att det hackar sig som om de vore en dator från stenåldern som försöker att köra en film.. det är som om hastigheten på play är nerskruvad mycket, men hittar inte om jag kan ändra det någonstans..

testar för skojs skull VLC och där flyter filmerna på hur fint som helst..

Vad kan ha hänt ?

Känns som det är nåpgot i xbmc eftersom de funkar kanonbra med vlc..

Tacksam för tips på vad jag kan göra !

Permalänk
Medlem

Felaktiga ljudinställningar i XBMC?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsemanen:

Efter en del veckors väntan kom äntligen min Intel Nuc i5 som monterades och installerades med win 7.
Fungerar klokrent !
Lägger in xbmc som oxså fungerar fint.
Windows uppdateras och datorn nucen startar om och allt verkar ok..

MEN.. sen på kvällen när jag skulle se en film i xbmc så hackar den sig totalt, du kan knappt röra musen utan att det hackar sig som om de vore en dator från stenåldern som försöker att köra en film.. det är som om hastigheten på play är nerskruvad mycket, men hittar inte om jag kan ändra det någonstans..

testar för skojs skull VLC och där flyter filmerna på hur fint som helst..

Vad kan ha hänt ?

Känns som det är nåpgot i xbmc eftersom de funkar kanonbra med vlc..

Tacksam för tips på vad jag kan göra !

Hur många minnen har du och vilken sort?

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Bra test du länkade till, jag hade inte läst det innan... Jag ska göra en mer djupdykning i hur media center väljer uppskalningsmetoder och deinterlace-metoder. Som sagt det finns inga inställningar i wmc för detta. Om jag förstått allting rätt så använder wmc Windows media foundation med directshowfilter. Apierna för media foundation utnyttjar dxva2/dxvahd. Det går att ställa frågor mot Apierna om t.ex det finns hårdvarustöd för en viss deinterlacemetod. Jag antar att wmc gör detta. Det kanske är här det finns ett problem om wmc efterfrågar en deinterlacemetod som Intel drivar inte har. Samma sak gäller uppskalningsmetod. Jag återkommer i forumet om jag gör några framsteg...

Gällande lipsync så är det precis som du skriver, inte säkert att det är nucens fel. Hdmi 1.3 specen innefattar auto lipsync, men det kan vara min lg tv som spökar. Asrocken hade ju optisk ut som jag körde direkt till receiver. Får kanske lov att köpa ett USB-ljudkort med optisk ut...

Ja den enklaste lösningen är att köpa ett externt usb-ljudkort. Jag kör med ett sånt till min NUC för att få optisk ut och det fungerar perfekt!

http://www.dustinhome.se/product/5010375070/delock-usb-sound-...

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W