Permalänk
Medlem

Nya högtalare brusar

I julklapp fick jag Corsair SP 2500 och de brusar så fort jag sätter på dem. Det låter inte jättehögt men det går inte att missa det om det är tyst i rummet i övrigt.
Jag har testat att koppla in hela ljudsystemet i köket d.v.s. utan några ljudingångar och samma ljud uppstår ändå så det kan inte vara datorn det är fel på.

Borde jag RMA:a eller räknas det här som normalt?

Permalänk
Medlem

Samma sak med mina Logitech z506, inget irriterande direkt när man lyssnar på något. Tror detta ska vara normalt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan ha med jorden i ditt hus/lägenhet att göra.
Hur du löser det om du redan har jordade uttag får du nog ta med en elektriker.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett visst brus finns i alla förstärkare men det är svårt att bedöma det på distans utan att lyssna på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett visst brus finns i alla förstärkare men det är svårt att bedöma det på distans utan att lyssna på det.

Ah, men det här är i högtalarsatelliterna, kanske var dem du menade? Jag tror att det ljudnivån på bruset anses som acceptabelt då min dator är rätt tyst. Men när jag stänger av dem så slappnar man definitivt av och känslan "ah, vad skönt och tyst" kommer fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugg087:

Ah, men det här är i högtalarsatelliterna, kanske var dem du menade? Jag tror att det ljudnivån på bruset anses som acceptabelt då min dator är rätt tyst. Men när jag stänger av dem så slappnar man definitivt av och känslan "ah, vad skönt och tyst" kommer fram

det han menade var självklart inte att förstärkaren i sig brusar, utan att den skickar en signal till högtalarna som inte är helt ren, vilket får högtalarna att brusa.

om det brusar så högt så det störs även på flera meters avstånd är det inte normalt. (jag antar att du inte har 100% volym på?)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoeoe:

Samma sak med mina Logitech z506, inget irriterande direkt när man lyssnar på något. Tror detta ska vara normalt.

Ok, nae precis när man lyssnar på något så drunknar bruset ut vilket är skönt

Permalänk
Skrivet av Slugg087:

Ok, nae precis när man lyssnar på något så drunknar bruset ut vilket är skönt

Pröva med en annan kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Det sitter förstärkare i högtalarna, alla förstärkare brusar och billiga brusar mer än dyrare och det brukar alltid höras lite brus från diskanterna om man är nära och datorhögtalare brukar man ha rätt kort avstånd till.
Men det händer att saker brusar pga att de är trasiga också och är bruset starkt är det inte ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det sitter förstärkare i högtalarna, alla förstärkare brusar och billiga brusar mer än dyrare och det brukar alltid höras lite brus från diskanterna om man är nära och datorhögtalare brukar man ha rätt kort avstånd till.
Men det händer att saker brusar pga att de är trasiga också och är bruset starkt är det inte ok.

Ja, har du någon gissning om vad som räknas som starkt brus? Om det är tyst i rummet i övrigt så hör man det iaf, strax under 40 dBa skulle jag tro om det säger något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugg087:

I julklapp fick jag Corsair SP 2500 och de brusar så fort jag sätter på dem. Det låter inte jättehögt men det går inte att missa det om det är tyst i rummet i övrigt.
Jag har testat att koppla in hela ljudsystemet i köket d.v.s. utan några ljudingångar och samma ljud uppstår ändå så det kan inte vara datorn det är fel på.

Borde jag RMA:a eller räknas det här som normalt?

Är högtalare kopplade i frontpanelen eller direkt i moderkortet?

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

Mina SP2200 brusade som du beskriver. Mina Z-323 också. Mina Z-5500 gör inte det. Testa att ha högre volym i windows, lägre på högtalarna, och tvärt om. Brusar det mer/mindre?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Är högtalare kopplade i frontpanelen eller direkt i moderkortet?

Direkt in i moderkortet. Men det brusar oavsett om de är inkopplade eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Mina SP2200 brusade som du beskriver. Mina Z-323 också. Mina Z-5500 gör inte det. Testa att ha högre volym i windows, lägre på högtalarna, och tvärt om. Brusar det mer/mindre?

Det är lika mycket brus hela tiden. Jag har till och med dragit ur sladdarna och förflyttat högtalarna till köket med bara strömkabeln inkopplad, ingen ljudingång överhuvudtaget. De brusar ändå

Permalänk
Rekordmedlem

Egenbruset i högtalarnas elektronik påverkas inte av om de är inkopplade till nått annat eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugg087:

Direkt in i moderkortet. Men det brusar oavsett om de är inkopplade eller inte

Hmm..
Ta kontakt med återförsäljaren och Corsair själva ifall de kan hjälpa dig på något sätt. Verkar ju finnas fler som har liknande problem:
http://www.youtube.com/watch?v=MIXjuMyneAg
http://www.youtube.com/watch?v=lan98Am7lAg

Jag tycker iaf att det är oacceptabelt, även om bruset inte är högt. Finns billigare högtalare som inte har detta problem.
Om du stör dig på bruset just nu lär du knappast ändra åsikt i framtiden. Små irritationsmoment har tendens att växa

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medlem46:

Hmm..
Ta kontakt med återförsäljaren och Corsair själva ifall de kan hjälpa dig på något sätt. Verkar ju finnas fler som har liknande problem:
http://www.youtube.com/watch?v=MIXjuMyneAg
http://www.youtube.com/watch?v=lan98Am7lAg

Jag tycker iaf att det är oacceptabelt, även om bruset inte är högt. Finns billigare högtalare som inte har detta problem.
Om du stör dig på bruset just nu lär du knappast ändra åsikt i framtiden. Små irritationsmoment har tendens att växa

Ingen av de där 2 videorna var brusande högtalare och låter de så där är det nått som är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen av de där 2 videorna var brusande högtalare och låter de så där är det nått som är fel.

"Verkar ju finnas fler som har liknande problem."

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medlem46:

"Verkar ju finnas fler som har liknande problem."

Jo men det är ju trotts allt skillnad på nått trasig och normalt brus, trasiga saker ska lagas men är det normalt brus så får man istället skaffa nått bättre om man stör sig på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är ju trotts allt skillnad på nått trasig och normalt brus, trasiga saker ska lagas men är det normalt brus så får man istället skaffa nått bättre om man stör sig på det.

Sant. Vad jag menar är att högtalarna verkar ha en tendens att ge ifrån sig missljud. Sen tycker fortfarande inte att "normalt brus" är acceptabelt. Tvivlar också på att Corsair skulle sälja en högtalare där de vet om att ett problem existerar. Därför tycker jag att TS bör kontakta Corsair för att ta reda på om det ska finnas brus eller ej.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Skrivet av Slugg087:

I julklapp fick jag Corsair SP 2500 och de brusar så fort jag sätter på dem. Det låter inte jättehögt men det går inte att missa det om det är tyst i rummet i övrigt.
Jag har testat att koppla in hela ljudsystemet i köket d.v.s. utan några ljudingångar och samma ljud uppstår ändå så det kan inte vara datorn det är fel på.

Borde jag RMA:a eller räknas det här som normalt?

Jag har exakt samma. Jag har inga problem med det. Det är helt klart något som är vajsing

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medlem46:

Sant. Vad jag menar är att högtalarna verkar ha en tendens att ge ifrån sig missljud. Sen tycker fortfarande inte att "normalt brus" är acceptabelt. Tvivlar också på att Corsair skulle sälja en högtalare där de vet om att ett problem existerar. Därför tycker jag att TS bör kontakta Corsair för att ta reda på om det ska finnas brus eller ej.

Jo ja men .. alla förstärkare har en viss brusnivå, det är en fysisk egenskap som alltid finns där, brusgolvet kan vara mer eller mindre hörbart och det brukar vara hörbart i billigare anläggningar, det är ju "tystnad" man betalar för i dyrare anläggningar, men att avgöra om nivån är normal eller inte utan att mäta eller lyssna går inte, jag håller med om att brus är störande, men det som är intressant är om det är fel på delarna eller om de är ok och man i så fall behöver bättre, endera ska man ju reparera eller så får man köpa saker med bättre kvalitet.
Därför måste man reda ut hur mycket det brusar i förhållande till konstruktionens normala brusnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.