HDD krasch inc, dags för helt ny dator

Permalänk

HDD krasch inc, dags för helt ny dator

Hejsan!

Min snart 3 år gamla MBP håller på att gå i bitar, eller i alla fall hårddisken av allt att döma. Efter att ha pluggat och flyttat klart så känner jag att det är dags att köra på stationärt igen. Har satt ihop en lista på komponenter på komplett och hade varit väldigt glad om någon kunnat ta en kik. Är det något som borde bytas.

Frågor
Är grafikkortet rätt val? Är det värt pengarna över R9 270 eller borde jag skippa AMD helt och köra på ett GTX 760 eller GTX 770? (Ska sägas att AMD-kortet kommer med BF4)
Är nätaggregatet kraftfullt nog (Har inte tänkt köra CF/SLI, men funderar på att klocka processorn)?
Är nätaggregatet hyggligt tyst?
Ska man köra vattenkylning istället för den nuvarande extra kylningen (CoolMaster Hyper 212 Evo)?
Är vattenkylning typ (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=792423 & http://www.komplett.se/corsair-h60-hydro-series-cpu-kylare/76...) svårt att montera?
Är CoolMaster Hyper 212 Evo hyggligt tyst (vill inte ha för mycket surr)?
Ska jag köra på 16GB ram eller skulle det räcka med 8 (kör en del filmredigering/photoshop)?
Är Crucial en OK minnestillverkare eller borde jag köra på Corsair/Kingston?

Nuvarande config

Permalänk
Medlem

1: 770 och 280x presterar likvärdigt, med sina för och nackdelar.
280x är en bra boost över 270x.
2: Nätagget räcker, din rigg borde dra cirka 410W i load som MAX.
3: Nja, inte speciellt tyst, och inte på den verkningsgraden (410/500 = typ 80% load...)
4: Det är dyrare, och i den prisklassen skulle jag rekommendera en bättre luftkylare, t.ex UH-14S eller Noctua D-14 över Corsair H60.
5: Nej, snarare lättare än luftkylningen du har lagt in.
6: Det har inte så mycket med ''Cooler master Hyper 212 Evo'' att göra, snarare fläkten//fläktarna på, samt lite med heatfin density etc, men mest på fläktarna. Den är relativt tyst med stock fläkt och kylare rätt bra för sitt pris, men de andra luftkylarna som är dyrare kyler självklart bättre.
7: Filmredigering/PS benefitar från 16gb RAM, om du gör tyngre saker speciellt, men att ditcha 16gb och gå på en i7 4770k skulle inte heller vara negativt.
8: Crucial gör bra minnen, Corsair använder bra minnesmoduler i sinna minnen, och kingston använder ett äldre och sämre chip i sina minnesmoduler. (Crucial är de enda som skapar sina egna, G.Skill och Corsair har t.ex exakt samma minnen, men de är också väldigt bra).

Något mer jag kan besvara?

Permalänk

Tackar så hjärtligt för det utförliga svaret som jag följer upp med nya frågor. Tror jag kommer köra på en dyrare/bättre/tystare luftkylare. Känns mer bekvämt.

Blir ett kraftfullare nätaggregat 6/700W tystare, då det kommer ligga längre från maxload? Ska man kanske istället gå på ett som är skapat för att vara tyst?
Filredigering och PS är inte förstahandsanvändningen för datorn så jag skulle klara mig på 8gb RAM då det bara kommer göras lite då och då. Men är skillnaden från i5-i7 då värd att lägga pengarna på istället? Var kommer jag märka skillnaden utöver rendingar? Kan jag förvänta mig mer FPS i spel?
Är ska jag slå på 2x4gb om jag går på 8gb RAM? Det blir visserligen dyrare att uppgradera i framtiden, men kommer skillnaden vara märkbar med två moduler istället för en?

Och jag antar att minnena behöver vara av formfaktor "låg" om jag ska köra fläkten från Noctua.

Permalänk
Medlem

1: Ja... men inte på grund av kvaliteten, bara på grund av att den ligger på lägre load, den blir effektivare och producerar då lägre värme, vilket endast resulterar i att den blir lite tystare, kallare och håller längre.
Du vill minst betala 1 kr per W på nätaggregatet, och helst ha det på 80+bronze eller bättre - Ett bra nätagg förlänger livet på dina komponenter.
2: Hyperthreading är det stora klivet i i5-i7, det dubblar i stort sett prestandan i applikationer för processorn som kan använda 8 kärnor istället för 4. Den är också lite snabbare samt klockar något bättre (enligt vad jag har sett)
2.1: Nja, inte direkt, kanske i BF4, men jag tvekar starkt på att du ser någon skillnad om de är klockade till samma frekvens.
3: JA, Z87 är ''dual-channel'', det innebär att minnen arbetar i par, och ett minne skulle innebära en relativt stor prestandaskillnad, samt eventuella fel.
4: Kanske, bättre att vara säker, ''kylflänsen'' på RAM-minnen gör absolut ingen skillnad.
Corsair verkar använda ett nytt chip på några RAM minnen jag sett, de har CL 8-8-8-24 istället för 9-9-9-24, om de kostar lika mycket så kan det vara värt att skaffa. (inte dominator platinum eller vengeance pro då)

Vill du spela säker med bra och stabil FPS på ultra ska du satsa på ett bra grafikkort, och om du vill ha en dator som både kan spelas på ultra med 50+ fps och kunna redigera och rendera, samt arbeta i 3d snabbt så ska du skaffa en bättre processor och det grafikkortet du har nu.

Permalänk
Skrivet av Tyiriel:

1: Ja... men inte på grund av kvaliteten, bara på grund av att den ligger på lägre load, den blir effektivare och producerar då lägre värme, vilket endast resulterar i att den blir lite tystare, kallare och håller längre.
Du vill minst betala 1 kr per W på nätaggregatet, och helst ha det på 80+bronze eller bättre - Ett bra nätagg förlänger livet på dina komponenter.
2: Hyperthreading är det stora klivet i i5-i7, det dubblar i stort sett prestandan i applikationer för processorn som kan använda 8 kärnor istället för 4. Den är också lite snabbare samt klockar något bättre (enligt vad jag har sett)
2.1: Nja, inte direkt, kanske i BF4, men jag tvekar starkt på att du ser någon skillnad om de är klockade till samma frekvens.
3: JA, Z87 är ''dual-channel'', det innebär att minnen arbetar i par, och ett minne skulle innebära en relativt stor prestandaskillnad, samt eventuella fel.
4: Kanske, bättre att vara säker, ''kylflänsen'' på RAM-minnen gör absolut ingen skillnad.
Corsair verkar använda ett nytt chip på några RAM minnen jag sett, de har CL 8-8-8-24 istället för 9-9-9-24, om de kostar lika mycket så kan det vara värt att skaffa. (inte dominator platinum eller vengeance pro då)

Vill du spela säker med bra och stabil FPS på ultra ska du satsa på ett bra grafikkort, och om du vill ha en dator som både kan spelas på ultra med 50+ fps och kunna redigera och rendera, samt arbeta i 3d snabbt så ska du skaffa en bättre processor och det grafikkortet du har nu.

Jag behöver alltså ett bättre grafikkort än R9 280 om jag vill pressa ut BF4? Jag kanske inte riktigt behöver maxa det, men vill ju inte sitta där och sätta texturkvalitet etc. på medium.

4. Vad innebär det att det är 8or istället för 9or? Har varit påläst på detta innan, men annan kunskap har tryckt bort det
3. Då blir det dubbla minnen!
2. HT är ju inte fel, har ju funnits länge... känns konstigt att inte alla intels processorer har det :s
1. Ska fundera på Nätaggregatet, finns ju ingen anledning att överdriva här heller... Bör väl inte ligga på en direkt störande nivå?

Permalänk
Medlem

8 orna betyder att minneslatensen är lägre. Mindre delay i millisekunder.
80+ gold rekommenderas, 1.3kr per watt så bör det vara bra, läs också på beskrivning hur tunga de är, tyngre är ofta bättre.
Googla *Good psu manufactors* eller något, i en av de tom's hw länkarna borde det finnas en eggxpert länk som visar väldigt bra vilka tillverkare och serier som är kvalikativa.
Sitter atm på mobil.

Permalänk
Skrivet av Tyiriel:

8 orna betyder att minneslatensen är lägre. Mindre delay i millisekunder.
80+ gold rekommenderas, 1.3kr per watt så bör det vara bra, läs också på beskrivning hur tunga de är, tyngre är ofta bättre.
Googla *Good psu manufactors* eller något, i en av de tom's hw länkarna borde det finnas en eggxpert länk som visar väldigt bra vilka tillverkare och serier som är kvalikativa.
Sitter atm på mobil.

Ja skillnaden på gold->bronze med likvärdigt watt-tal verkar ju ligga på 150-200:-, antar att det är värt det om det kommer gå lite tystare och möjligheten blir större till att sätta i fler saker/överklocka.

Antar att: http://www.komplett.se/corsair-cs-650m-650w-psu/802642#!tab:e... skulle funka.

En annan fråga är om det är värt att lägga några hundringar för att gå från ett "vanligt" R9 280X till ett typ ASUS DCII, Sapphire Vapor-X OC eller Sapphire Toxic?

Som planen ser ut nu så har konfigurationen ändrat till följande(vill hålla nere priset lite och uppgradera ram, lagring och processorkylning senare):

Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl
Nätaggregat: Corsair CS 650M 650W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-Z87 DS3H
CPU: Intel Core i5-4670K
GPU: Sapphire Radeon R9 280X
Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz 8gb CL9
HDD: Samsung SSD EVO 250GB

Permalänk

Har tänkt om igen, och funderat lite på om jag faktiskt inte vill ha en mindre dator. Har också bytt grafikkortet mot ett GeForce då det kan bli så att jag vill köra Hackintosh. Ska sägas att jag gärna vill ha en tyst burk. Min nuvarande MBP surrar på rätt bra och jag börjar bli förbannat trött på det. Därför är jag även lite inne på ett Fractal Design Define Mini chassi. Kan även bli så att det blir extra CPU-kylning och ett 770 istället för ett 760. Är det värt de extra ~5-600:-?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6457395/2014-02-04

Permalänk

Vilken PSU och vad för kylning? För tyst speldator.

Postade för ett jävla tag sedan en tråd om råd. Men nu har jag bestämt mig för det mesta som ska vara i burken. Det jag inte riktigt vet vad jag ska göra med är kylning och PSU. Framförallt då jag inte vet hur mycket/bra grejer jag behöver. Men hittar ni något annat som verkar knasigt så påpeka gärna det

Jag har tänkt klocka processorn en bit... Inte till några mega nivåer. Vad jag läst så verkar inte 4,4 GHz eller så vara några större problem. Min största prio är att datorn ska vara tyst. Jag vill inte höra mer än pipet när jag startar upp den.

Övrigt:

  • CPU, Moderkort och RAM är ett uppgraderingspaket från komplett.

  • Det ska vara en mATX

  • Ska dualboota Windows och OSX

  • Lagring sker på annan plats, iaf till att börja med

Citat:

Lista på delarna, som just nu har två luckor.
Chassi: Fractal Design Define Mini
Moderkort: Gigabyte Z87MX D3H
CPU: Intel Core i5-4670K
RAM: Crucial BallistiX Sport 1600 MHz 8 GB
GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2Gb PhysX
HDD: SanDisk 256GB Ultra Plus SSD [Redan KÖPT]
Gamepad: Microsoft XboX 360
PSU:
Kylning:

Permalänk
Medlem

Jag kan anti-rekommendera dig Fractal Design Define Mini; jag valde ett sådant till min frus dator när jag skruvade ihop den, och jag är hyfsat oimponerad av det – för det priset. Nu ska du ju inte ha i någon mekanisk disk, vad det verkar, och det är bra för det var den bit som funkade sämst (resonans) och krävde mest modifikation. Chassit i sig har fin kvalitetskänsla, men jag hade absolut inte köpt det igen. (Jag har skrivit en massa gnäll-trådar om det tidigare, så jag ska inte bli långrandig här när du ju faktiskt frågar om PSU.)

Förutom GPU så har du ju komponenter som inte drar särskilt mycket, alls, ens om du brallade på fullt stresstest. Och jag betvivlar att Gigabyte Z87MX D3H kan fläska på 800 W till processorn (vilken processor klarar det, och med vilken kylning?) som MSI Mpower Max Z87, så hade du inte haft det där grafikkortet hade jag sagt rakt av att du skulle köpa Seasonic G-360. (Sök vilken recension som helst av det och du tror att du hamnat på ett evangelistiskt väckelsemöte när du simmar runt med ögonen bland superlativen.) Jag har det i min burk och det är kanon. Pris/prestanda/kvalitet förefaller vara svårslaget där.

Frågan är hur tyst du ska ha maskinen? Så tyst att du ska köpa ett passivkylt nätaggregat? Pengarna rullar, men det kan vara värt det. Men ett, exempelvis, XFX Core Edition (utmärkt budgetval, jag hade 450-modellen i min förra burk, och 550-modellen sägs vara bra; det är innanmäte från Seasonic) gör också jobbet utan att väsnas alltför mycket.

Jag läser att det rekommenderas att ett GTX 770 sätts i ett system med en PSU på 550 W (det beror ju lite på hur effektivt det är också, men du bör ju sikta på 80+ brons som lägsta, tycker jag).

Sweclockers-redaktionen har byggt mycket med Fractal Design Tesla R2 (R2 är viktigt, för utan R2 i beteckningen så är det inte 80+ guld, och inte ens brons, ask me how I know...) som verkar vara bra kvalitet för lagom peng. Finns i lite olika utföranden.

Har du läst de klistrade trådarna i PSU-forumet här på Sweclockers? Mycket matnyttigt där kring hur man bör tänka när man väljer rätt effekt på sitt nätaggregat för att få det som är mest optimalt för systemet i fråga.

(Min gissning är att om du köper ett nätaggregat på mer än 650 W så betalar du en massa pengar i onödan och får ett system som alltsomoftast kör på en effekt där PSU:n inte är som mest optimalt.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Tackar tackar för det finfina svaret!

Jag gissar att seasonic är bra grejer då om du rekommenderar XFX som använder det. Vet du om alla XFX Core Edition har det innanmätet?

XFX Core Edition P1 650W finns för 699:-
XFX Core Edition P1 650W finns för 529:-

Tesla R2 650W ligger på 879. Värt att lägga 180 spänn från bronze till guld?

Och om chassit inte är helt 100 så får du eller någon annan gärna tipsa om andra tysta mATX-chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Jag gissar att seasonic är bra grejer

De som kan detta ner på komponentnivå säger att Seasonic är typ Rolls Royce.

Skrivet av shortleif:

Vet du om alla XFX Core Edition har det innanmätet?

Jag har inte koll på det, men det verkar som om den där XFX Core Edition P1-650S-NLB9 har Seasonic-innehåll:

http://grogheads.com/techxfx.html

Skrivet av shortleif:

Värt att lägga 180 spänn från bronze till guld?

Det kan det absolut vara.

http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Efficiency_level_certifi...

Men det beror lite på vad det är för komponenter i övrigt. 80+ guld gjort med tveksamma kondensatorer är inget att välja över 80+ brons med toppklasskondensatorer... Men jag tror, helt utan att veta, att det där Tesla R2 650 är fin-fina grejer. Andra kan säkert berätta vem som har tillverkat insidan till dem (Fractal Design, liksom XFX, köper grundkonstruktionen från någon av de stora drakarna och kustomiserar det till sin produkt.)

Skrivet av shortleif:

Och om chassit inte är helt 100 så får du eller någon annan gärna tipsa om andra tysta mATX-chassin.

Jag var lite låst eftersom jag behövde få plats med SSD, mekanisk disk, samt en optisk 5,25"-enhet.
Ju färre grejer man behöver ha plats med, desto mindre och nimmare designer kan man komma undan med.
Sett till pris/prestanda så är det ju mest konkurrens bland vanliga ATX-lådor. Bitfenix Outlaw, tillsammans med ljuddämpningsmatta från Biltema för 70 spänn ger ett resultat som jag tycker är helt jämförbart (även storleksmässigt) med Fractal Design Define mini, men för ett totalpris under femhundringen...
Men med mATX finns det som sagt mindre och spännande designer, det är lite tycke och smak där.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Hej, tackar för svaret!

Lutar åt ett Tesla R2 nu, känns ändå värt att lägga pengar på det. Hoppas bara 650W räcker till nästa datorbygge, eller är det värt att gå upp till 800W bara för att vara på den säkra sidan 2-3 år frammåt, för motsvarande bygge då?

Ska kolla runt på lite case, jag gillar ju att pilla så att sätta egna dämpmattor ska nog inte vara ett problem. Kan man kika billigare chassin också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Lutar åt ett Tesla R2 nu, känns ändå värt att lägga pengar på det. Hoppas bara 650W räcker till nästa datorbygge, eller är det värt att gå upp till 800W bara för att vara på den säkra sidan 2-3 år frammåt, för motsvarande bygge då?

När det är dags för nästa bygge kommer du ändå vilja köpa ny PSU och inte ha den vid det laget "uråldriga" gamla PSU som du nu skaffar... Köp inte för framtiden, köp för nutiden. (Och tänker man system så att allt passar bra ihop så kommer datorn att åldras med värdighet.)

Skrivet av shortleif:

Ska kolla runt på lite case, jag gillar ju att pilla så att sätta egna dämpmattor ska nog inte vara ett problem. Kan man kika billigare chassin också.

Så här gjorde jag med Bitfenix Outlaw:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Jag såg att de har släppt ett nytt chassi nu, Comrade, som kostar under 400 spänn men samtidigt såg välkonstruerat ut.
Om man nu vill ha den formfaktorn; det finns ju en del roliga mATX-chassin som kompromissar med ev. kylning av mekanisk hårddisk och där 5,25"-platser saknas, vilket ju inte är en begränsning för dig, givet det som du har listat. Ditt enda "problem" är väl eg. att se till att det blir plats för grafikkortet.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Då satsar jag på nytt nästa gång och tänker inte mer på framtidssäkring

Har kollat runt lite mer på chassin och PSU. Och funderar på att minska ned ända till mITX. Frågan är om det går att hålla tyst? Ska ju ha få komponenter och funderade då på BitFenix Prodigy. Går att plocka bort alla hårddisk-vaggor och 5,25"-platsen. Så det borde väl hålla tyst vid allt utom riktigt tungt jobb?

Funderar även på Corsair RM 650W som PSU, vilket känns i dyraste laget – men det verkar å andra sidan ha allt jag söker. <= 160mm, tyst, 80+ Gold.

Vill gärna ha åsikter om ovanstående tankar. Och vad man ska köra för kyllösning och luftström i ett chassi som BitFenix Prodigy. Finns plats för 240mm radiator i både taket och fronten, eller 230mm luftkylning i fronten (då jag kommer plocka bort alla vaggor). Dessutom upp till 180mm hög CPU-kylare, frågan är dock om en så stor kylar får plats på bredden?

Om det blir mITX hade jag tänkt köra på ett Gigabyte GA Z87N-WIFI-mITX

EDIT: Ska sägas att jag läste både din post och lite av kommentarerna i tråden. Gillade både Shinobi och Comrade, förutom de riktigt fula 5,25" luckorna på fronten, fick mig att gråta lite inombords. Sen är båda fullstora ATX, vilket jag helst skippar.

EDIT #2: För att få lite överblick, nuvarande kundvagn:

Permalänk
Medlem

Haha, vad kul, för jag tänkte mITX men så tänkte jag att äsch, jag ska inte krångla till grejerna med sådan input. Men det tycker jag är en lysande idé. Man tappart kortplatser, men om man ändå inte ska stoppa in en jämrans massa kort (jag har inga instickskort i mitt ATX-moderkort, och hade ett i mitt förra mATX...) Enda grejen man egentligen försakar där är minnesplatser; nu begränsar du ju dig till 2. (Då kan det ju vara en idé med 2x8 GB redan från start...)
I min förra dator hade jag en sådan kompromiss, där jag satte i det moderkortets maximala 4 GB (2x2) från början, och det funkade fint under de 6 år jag hade den.

BitFenix Prodigy har jag kollat en del på och tycker att den är jättefräsig. Men jag har ingen aning om hur den går att kyla och hur den väsnas eller ej. Hmm, det fanns en annan låda som var i samma klass och som har en egen tråd här på Sweclockers, vad tusan var det nu för något...

Prodigyn är ju rätt stort med tanke på att det är för mITX, men det borde väl inte vara några problem med att få in grafikkortet?

Vad gäller fläktar är mina favoriter Arctic F12 PWM. Bra kvalitet och tyst funktionalitet till riktigt lågt pris.

Komponenterna (grafikkortet undantaget) genererar ju i stort sett ingen värme alls, så de är rätt så lätta att kyla. Lite bra fläktstyrning på det så blir det tyst och fint. OBS! Gigabyte har ganska rudimentär och otillräcklig fläktstyrning i BIOS vilket jag fått bekräftat från deras representant i Gigabyte-forumet här beror på att majoriteten av kunderna tycker att det är läskigt att ställa in sådant i BIOS (där jag själv tycker att fläktkontroll hör hemma; sedan vill jag köra vilket OS som helst utan att behöva göra inställningar på programnivå i varje OS). Så kör man Gigabyte-moderkort så kommer man att behöva använda typ deras EasyTune alt. Speedfan eller dyl. på Windows, och fancontrol eller motsv. i t.ex. Linux. Jag gillar Gigabyte-produkterna, men det här med fläkteriet är ett stort minus, tycker jag. Där har t.ex. MSI och ASUS mycket bättre funktionalitet för att sätta allt i BIOS så att det blir riktigt bra.

Är Corsair RM 650 ett av få som har tillräckligt kompakta mått för att få plats i Prodigy?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

SilverStone Temjun TJ08-E var det jag tänkte på; den har plats även för mATX:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

SilverStone Temjun TJ08-E var det jag tänkte på; den har plats även för mATX:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Verkar vara bra chassin, både det och det som nämns någon kommentar nedanför. Men gillar verkligen inte utseendet. Inget jag vill ha bredvid mig åtskilliga timmar om dygnet (ska visserligen glo på skärmen och inte burken... men ändå).

Kan bli 16GB nu när det bara finns 2 plats, osäker än så länge då jag antagligen kommer ha väldigt lite användning för det. Men hellre lägga 500 på att uppgrader det nu, än 1300 om 6 månader.

Grafikkortet får plats, och mer där till. Utan hårddiskburen så ska det finnas 320mm, 6 fina cm att trycka in fläktar på.

Jättetack för tipset på fläktarna, verkar riktigt prisvärda. Blir att införskaffa direkt och sätta i fronten. Kan bli så att jag väntar lite med klockning och sedan sätter en 240mm radiator i taket, vill inte spränga budget med för mycket. Kan inte alls mycket om kylning ska sägas, men om du vet: Hur funkar LCD-fläktkontroller. Har ändå en 5,25" slot som jag inte kommer använda (såvida jag kör utan 240mm radiator och går för 120mm, eller luftkylar). Något speciellt att tänka på när man planerar luftflödet? Tänkte grotta ned mig lite

Anledningen att jag kör Gigabyte är för att dualboota OSX med så lite problem som möjligt, samma med GeForce-kortet annars hade jag gått för ett 280X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Kan bli så att jag väntar lite med klockning och sedan sätter en 240mm radiator i taket, vill inte spränga budget med för mycket.

Tror du inte att det funkar med luftkylt, då? Läser man testerna som Sweclockers-redaktionen gör på kylsystem så verkar det återkommande temat vara att det är Thermaltake Silver Arrow (luftkylare) som kyler bäst och tystast för minst antal kronor. D.v.s. tar hem guldmedalj i alla kategorier prestanda, pris och ljud individuellt...

Skrivet av shortleif:

Kan inte alls mycket om kylning ska sägas, men om du vet: Hur funkar LCD-fläktkontroller.

Det har jag inte använt, för jag ser inte varför jag skulle behöva det. Faktiskt. Jag brukar vilja koppla in alla fläktar till moderkortet så att de kan styras och så att man kan få info om hur mycket de snurrar runt. Vissa chassin får man med fläktar som bara har molex-kontakt till, och där har jag satt dem på lämpligt volttal (antingen med medföljande ratt, så som man får med till Fractal Design Define Mini eller med 12, 7 eller 5 V som man ju har om man kopplar om tåtarna till fläktens molex en smula) så att de flyttar luft men inte hörs. Men enklast är ju att koppla in i moderkort och sedan styra det med lite reglage från BIOS, tycker jag.

Gigabyte, som jag som sagt tycker mycket bra om, har tyvärr rätt usla möjligheter att ställa fläktarna i BIOS. Det finns typ ett val som heter "ööh, silent, liksom" som ändå vevar på fläktarna utav bara tusan utan att det alls behövs. I Sandy Bridge-moderkort från Intel finns det som jag egentligen tycker att man vill ha, och det är ett "hur varm får din CPU max bli, vid vilken temperatur ska jag börja öka varvtalet från tomgång". Resultatet blir mycket tyst gång.
ASUS har, i vart fall på äldre moderkort, val som "Performance/Optimal/Quiet", och där är "Quiet" faktiskt vad det heter.
MSI har jag bara erfarenheter från Haswell, och där har man jättefina möjligheter att ställa in fläktkurvorna i BIOS.

För ofta är standardinställningarna för fläkthastigheter väldigt rejält tilltagna, så att det blir jättesvalt på bekostnad av din hörsel.

Hade jag varit du, och köpt det där Gigabyte-moderkortet, så hade jag kopplat in så få fläktar som möjligt (bättre att sätta in fler när behov uppstår) men samtliga till moderkortet. Sedan hade jag sett om inställningarna i BIOS var tillräckliga för de temperaturer och ljudnivå du vill ha. Om så inte fallet, så hade jag installerat EasyTune i Windows (och bytt till t.ex. Speedfan om jag tyckte att EasyTune kändes otillräckligt) och fanctrl i Linux och rattat in bra kurvor där.

På så sätt kommer du att få det tysta system som du i första postnignen skriver att du vill ha; på idle kommer det inte att höras ett smack, och när du bombar på fullt så kommer det inte höras mycket mer då heller. (När jag stresstestar mitt i5 4670-system så blir processorn aldrig ens då så varm att min 70-kronors Arctic Alpine 11 rev. 2-kylare behöver öka fläktvarvtalet från de strax under 1000 RPM som den alltid ligger på.)

Jag har svårt att se att man skulle behöva en sådan där extern fläktkontroller såvida man inte tycker att de ser roliga ut och hellre vill ha en sådan att ratta runt med. Men som jag ser det har man redan alla möjligheter man behöver att åstadkomma samma sak utan att behöva lägga pengar på det.

(Nu kanske någon argumenterar att ja, men jag har 20 fläktar i mitt system, så jag behöver en massa extra anslutningar. Ja, då kan jag tipsa om att använda Arctics parallellkopplingsfunktion som de har på sina F12/F14/etc.-fläktar där du kan få X antal likadana fläktar styrda från en och samma kontakt. (De har delat kontakten i spänning och varvtalsinfo så att man kan koppla den "normalt" eller då parallellt med en hög likadana fläktar om man vill.) Visst, det blir inte 20 individuellt styrda fläktar, och det kanske man behöver om man ska använda sin dator som orgel där fläktbullrets frekvenser utgör de olika tonerna, men det behovet har nog väldigt få.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Mycket kan hända under en natt och lite grubblande...

För det första har jag bestämt mig för att vänta med allt moddande. Jag kommer köpa fläktarna du tipsade om, minst 2 st och en CPU-luftkylare. Problemet är ju där att ett mITX är 17x17 cm, så att trycka in en fläkt med 14cm fläktar känns svårt. Borde de inte ta i grafikkortet?

För det andra är jag osäker på om jag kommer köra Hackintosh. Börjar bli lite mycket kompromisser känner jag. Så då är det vidöppet för andra moderkort, grafikkort med för den delen.

Det som jag funderar över är hur man ska koppla in extra fläktar (har som sagt noll koll), hur vet jag hur många fläktkonkater ett moderkort har? :s

EDIT #2: Är detta allt man behöver? http://www.dustinhome.se/product/5010043156/adapter-flaktkabe...

EDIT: Det verkar gå att köra riktigt stora CPU-fläktar, frågan är då vart man får tag på en Silver Arrow. Eller om man ska köra stock/billig kylare. Funderar på att bygga vattenkylning om ett halvår eller så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shortleif:

Postade för ett jävla tag sedan en tråd om råd.

*** 2 trådar sammanfogade ***

Tanken är att du ska uppdatera den första tråden för att hela köprådet ska kunna följas i en tråd. Jag har därför sammanfogat dessa två trådar. Forumregel § 3.3:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om denna regel inte följs kan samtliga trådar komma att låsas och ämnet anses förbrukat.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

För det första har jag bestämt mig för att vänta med allt moddande. Jag kommer köpa fläktarna du tipsade om, minst 2 st och en CPU-luftkylare. Problemet är ju där att ett mITX är 17x17 cm, så att trycka in en fläkt med 14cm fläktar känns svårt. Borde de inte ta i grafikkortet?

Frågan är om du behöver en så gigantisk luftkylare.
Om du ska vänta med allt moddande, så vänta med att stoppa in något sådant innan behovet uppstår.
Min bästa rekommendation, om du vill ha något bättre än stock-kylaren, är att köpa en Arctic Alpine 11 rev. 2.
En sådan kostar 80 spänn på CDON (t.ex.) och kyler oklockad Haswell-processor under maxlast utan att behöva fläkta mer än på tomgång. Och den kylaren har du absolut inga problem att få plats med i din dator. Skulle du sedan överklocka massivt och behöver mer kylning, ja, då är det bara 80 spänn som är "i sjön".

Skrivet av shortleif:

För det andra är jag osäker på om jag kommer köra Hackintosh. Börjar bli lite mycket kompromisser känner jag. Så då är det vidöppet för andra moderkort, grafikkort med för den delen.

Desto större anledning att köpa mycket RAM; kör Mac OS X i en virtuell maskin (t.ex. VirtualBox som ju kostar gratis) i stället.

På jobbet och hemma har jag Linux-maskiner med VirtualBox som kör Windows när det behövs. Funkar fin-fint.

Skrivet av shortleif:

Det som jag funderar över är hur man ska koppla in extra fläktar (har som sagt noll koll), hur vet jag hur många fläktkonkater ett moderkort har? :s

Det står i manualen. Och manualen hittar du på respektive moderkortstillverkares websida under "downloads" för respektive moderkort. Typiskt antal på moderna moderkort är 1 CPU-fläktanslutning (2 på värstingmoderkort) och 2–3 anslutningar för chassifläktar.

Nej, sådan behöver du inte. Köper du fläktar med 3- eller 4-pinnarsanslutning (ej molex) så kopplar du in dem direkt på moderkortet. Den där är för att koppla sådana fläktar till molex.

Skrivet av shortleif:

EDIT: Det verkar gå att köra riktigt stora CPU-fläktar, frågan är då vart man får tag på en Silver Arrow. Eller om man ska köra stock/billig kylare. Funderar på att bygga vattenkylning om ett halvår eller så.

Kör då stockkylaren fram tills dess. Rätt reglerad är den tillräckligt tyst.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Frågan är om du behöver en så gigantisk luftkylare.
Om du ska vänta med allt moddande, så vänta med att stoppa in något sådant innan behovet uppstår.
Min bästa rekommendation, om du vill ha något bättre än stock-kylaren, är att köpa en Arctic Alpine 11 rev. 2.
En sådan kostar 80 spänn på CDON (t.ex.) och kyler oklockad Haswell-processor under maxlast utan att behöva fläkta mer än på tomgång. Och den kylaren har du absolut inga problem att få plats med i din dator. Skulle du sedan överklocka massivt och behöver mer kylning, ja, då är det bara 80 spänn som är "i sjön".

Desto större anledning att köpa mycket RAM; kör Mac OS X i en virtuell maskin (t.ex. VirtualBox som ju kostar gratis) i stället.

På jobbet och hemma har jag Linux-maskiner med VirtualBox som kör Windows när det behövs. Funkar fin-fint.

Det står i manualen. Och manualen hittar du på respektive moderkortstillverkares websida under "downloads" för respektive moderkort. Typiskt antal på moderna moderkort är 1 CPU-fläktanslutning (2 på värstingmoderkort) och 2–3 anslutningar för chassifläktar.

Nej, sådan behöver du inte. Köper du fläktar med 3- eller 4-pinnarsanslutning (ej molex) så kopplar du in dem direkt på moderkortet. Den där är för att koppla sådana fläktar till molex.

Kör då stockkylaren fram tills dess. Rätt reglerad är den tillräckligt tyst.

Tackar för all hjälp, tror jag har en rätt klar bild av vad som kommer att köpas!

Så här ser det ut för stunden (och antagligen till köpdagen):

Citat:

Chassi: BitFenix Prodigy Vit mITX
Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär
Moderkort: Gigabyte Z87N-WiFi mITX
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) 3,4GHz
RAM: Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
GPU: MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series
HDD: SanDisk 256GB Ultra Plus SSD
Gamepad: Microsoft Gamepad Trådad PC/XBOX360
Kylning Chassi: 1-3 x Arctic F12 PWM
Kylning CPU: Arctic Alpine 11 GT Rev. 2

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

*** 2 trådar sammanfogade ***

Tanken är att du ska uppdatera den första tråden för att hela köprådet ska kunna följas i en tråd. Jag har därför sammanfogat dessa två trådar. Forumregel § 3.3:

Om denna regel inte följs kan samtliga trådar komma att låsas och ämnet anses förbrukat.

/KimTjik

Tack, ska inte återupprepas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Så här ser det ut för stunden (och antagligen till köpdagen):

Ang. processorkylaren så är GT lågprofil-modellen (den som inte heter GT har större kylflänsar).
Jag vet inte hur de skiljer sig, för jag har alltid bara använt den modellen som inte är GT.

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/cpu/alpine-11-rev...
http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/cpu/alpine-11-gt-...

GT:n är säkert också utmärkt.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Ang. processorkylaren så är GT lågprofil-modellen (den som inte heter GT har större kylflänsar).
Jag vet inte hur de skiljer sig, för jag har alltid bara använt den modellen som inte är GT.

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/cpu/alpine-11-rev...
http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/cpu/alpine-11-gt-...

GT:n är säkert också utmärkt.

Höjd är inga probs, har 180 mm i prodigy. Så kommer nog gå på den vanliga, lite låg TDP på lågprofilen också.

EDIT: Någon aning om vart den kan köpas ifrån i Sverige. Hittar bara krafs på prisjakt...

Permalänk
Permalänk

Tack så jättemycket!

Permalänk
Medlem

Gigabyte Z87N-WiFi har förresten, vad det ser ut som

http://www.gigabyte.se/fileupload/product/2/4600/8173_big.jpg

1 CPU-kylaranslutning och 1 chassifläktanslutning (båda 4-pinnars).
Med Arctic F12 PWM kommer du alltså att kunna koppla in alla chassifläktarna med deras "PST-teknik (PWM Sharing Technology)" till den anslutningen som är för chassifläkt.

http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/1079/arctic_f...

Det blir nog precis som du har för avsikt att det ska bli.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Gigabyte Z87N-WiFi har förresten, vad det ser ut som

http://www.gigabyte.se/fileupload/product/2/4600/8173_big.jpg

1 CPU-kylaranslutning och 1 chassifläktanslutning (båda 4-pinnars).
Med Arctic F12 PWM kommer du alltså att kunna koppla in alla chassifläktarna med deras "PST-teknik (PWM Sharing Technology)" till den anslutningen som är för chassifläkt.

http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/1079/arctic_f...

Det blir nog precis som du har för avsikt att det ska bli.

Japp står i valet och kvalet med moderkort fortfarande. Kommer inte använda WiFi särskilt ofta ändå, antagligen aldrig. Men det saknar ju som du påpekat bra fläktstyrning i BIOS, där MSI verkar ha massor av mööjligheter.

Men det verkar ju jättesmidigt med fläktarna. Får man med det när man köper eller behöver man köpa extra?

Tack återigen för all hjälp!