Iphone 5S trasig från början.

Permalänk

Iphone 5S trasig från början.

Hallå. Jag köpte en Iphone 5s den 10 januari och när jag fick hem den så visades det sig att kameran inte funkade som den skulle direkt efter att jag hade öppnat den från förpackning. Jag trodde dock de var nå inställningar på kameran så jag avvaktade några dagar och kollade runt lite men hittade ingen lösning. Jag hade beställt telefonen från tele2 så jag åkte till en tele2 butik i närheten och dem skickade in den på service.

Skickade in telefonen den 16 januari. De har gått 14 dagar nu och den är fortfarande kvar på service. Känns lite segt att behöva vänta så här länge på grund av att jag köpt en trasig telefon. Det jag tänkte höra är, har läst runt lite och tydligen så lagar dem inte iphones utan man får en utbytesenhet. Men är inte detta fel då jag fått hem en trasig telefon från början? Jag inbillar mig att en utbytesenhet som kan vara en begagnad telefon inte är lika bra som en fabriksnytelefon? Kanske jag som är dum i huvudet men tycker det känns fel att behöva skicka in en telefon man köpt trasig på lagning, borde man inte bara få en ny direkt över disken?

Permalänk
Medlem

Hur ska de kunna veta att den faktiskt är trasig? Dessutom kan ju eventuella fel vara orsakade av dig, det är inget en butiksmedarbetare kan avgöra eller bestämma. Det är inte så att du har feltolkat det du läst då? De kanske de facto inte lagar telefonerna utan helt enkelt bara byter ut dessa mot nya, eller har du källor som påvisar att man alltid får en begagnad telefon i utbyte om ens egen var trasig?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Min pappas femma gick sönder (knappen) och då lämna han in den där han köpte den då, alltså till en telenor butik. Han lämna in den en fredag och fick en ny utbytesenhet tisdagen därpå. Och nej, en utbytesenhet är inte begagnad, utan just den som min pappa fick då var plockad ur en förpackning som telenor hade, som sedan skulle kompenseras av en annan telefon som skulle skickas från apple. På så sätt så skulle min pappa inte få vänta länge, utan det blev 2-3 arbetsdagar som han fick vänta då. Nu vet jag inte om telenor har något slags samarbete med apple när det gäller service, men fråga det du fråga här hos tele2 butiken. Och ja, du borde få ny över disken då du ändå får en ny och att du inte får din lagade tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så kan man få en sk "refurbished" enhet som utbyte. Jag misstänker att jag fick en sådan när jag lämnade in min iPad som hade extrem backlight bleed eftersom "fogen" mellan skärmen och backstycket i aluminium inte är jämn, utan det finns springor i den på vissa ställen.
Dessa enheter ska enligt apple (har ingen källa att hänvisa till, men har läst det på macrumors) alltid ha en ny skärm (och kanske även nytt batteri, minns inte) men kan ha begagnad elektronik inuti ("moderkort", processor osv). Det är ju inte kul att få en sådan i stället för en ny när den man köpt borde ha funkat och faktiskt är ny, men det finns nog inte så mycket att göra åt det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Hur ska de kunna veta att den faktiskt är trasig? Dessutom kan ju eventuella fel vara orsakade av dig, det är inget en butiksmedarbetare kan avgöra eller bestämma. Det är inte så att du har feltolkat det du läst då? De kanske de facto inte lagar telefonerna utan helt enkelt bara byter ut dessa mot nya, eller har du källor som påvisar att man alltid får en begagnad telefon i utbyte om ens egen var trasig?

Tänkte inte så långt, det har du rätt i. Hon i butiken berättade att servicetiden brukade vara 10-15 dagar men då apple inte lagade sina telefoner så brukade det gå fortare. När jag kom hem så sökte jag på google och där skrevs det bland annat att reperationsföretaget antingen beställde hem en ny iphone från kina eller så renoverade dem telefonen. Läste någonstans att dem tog en inlämnad telefon från en annan kund som hade fått en ny för att sedan byta skal, batteri, skärm och så vidare. Då blir det ju i och försig som en ny telefon men jag får ändå en gnutta känsla av att en renoverad telefon inte är fullt hundra lika som en fabriksny. Men du har nog rätt i det du säger men hon i butiken sa att dem inte reparera och vissa på nätet sa att dem renoverade telefonerna.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Vad jag har förstått så kan man få en sk "refurbished" enhet som utbyte. Jag misstänker att jag fick en sådan när jag lämnade in min iPad som hade extrem backlight bleed eftersom "fogen" mellan skärmen och backstycket i aluminium inte är jämn, utan det finns springor i den på vissa ställen.
Dessa enheter ska enligt apple (har ingen källa att hänvisa till, men har läst det på macrumors) alltid ha en ny skärm (och kanske även nytt batteri, minns inte) men kan ha begagnad elektronik inuti ("moderkort", processor osv). Det är ju inte kul att få en sådan i stället för en ny när den man köpt borde ha funkat och faktiskt är ny, men det finns nog inte så mycket att göra åt det.

Det var precis det jag menade i mitt svar. Jag läste också att dem tog nya delar och sparade grejorna inuti, även fast det kanske funkar lika bra så har jag ändå en känsla av att det kan påverka livslängden på telefonen. Jag tycker iallafall det känns pissigt o betala 6,5 K för en ny telefon för att sedan få en nyrenoverad iphone utvändigt men ha gammal teknik invändigt. Sen kan det ju vara så att mobilen dem renoverar bara är någon månad gammal men ändå.

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

Min pappas femma gick sönder (knappen) och då lämna han in den där han köpte den då, alltså till en telenor butik. Han lämna in den en fredag och fick en ny utbytesenhet tisdagen därpå. Och nej, en utbytesenhet är inte begagnad, utan just den som min pappa fick då var plockad ur en förpackning som telenor hade, som sedan skulle kompenseras av en annan telefon som skulle skickas från apple. På så sätt så skulle min pappa inte få vänta länge, utan det blev 2-3 arbetsdagar som han fick vänta då. Nu vet jag inte om telenor har något slags samarbete med apple när det gäller service, men fråga det du fråga här hos tele2 butiken. Och ja, du borde få ny över disken då du ändå får en ny och att du inte får din lagade tillbaka.

Jadu, jag tror inte tele2 och apple samarbetar på det sättet. Hon från butiken skickade den till telecare (tror jag) sen felsöker dem väll den sen antar jag väll att dem antingen skickar en ny telefon eller att dem renoverar en gammal. Jag antar att din farsa hade flyt med servicen, det känns tråkigt och få hem en dyr faktura på mobilen fast man måste använda en rutten xperia haha

Permalänk
Medlem

och då får dem ut en refurbished telefon som vissa redan tidigare anat.
Det är en telefon som fått det yttre utbytt till nya delar.

EN HELT NY TELEFON kan endast komma direkt ur originalkartongen. Stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Jadu, jag tror inte tele2 och apple samarbetar på det sättet. Hon från butiken skickade den till telecare (tror jag) sen felsöker dem väll den sen antar jag väll att dem antingen skickar en ny telefon eller att dem renoverar en gammal. Jag antar att din farsa hade flyt med servicen, det känns tråkigt och få hem en dyr faktura på mobilen fast man måste använda en rutten xperia haha

Tror Telecare är väl nån certifierad verkstad för Telenor skickade min pappas iphone till apple store i malmö och inte nån annan okänd verkstad. Kanske lite olika beroende på operatör

EDIT: kollade runt lite på Telecares hemsida och det är tydligen Telia, 3, Halebop och Tele2 som skickar sina telefoner till dom. Blir nu Telenor nu i framtiden... Att skicka den till nån annan än Apple är bara snålt och dålig service.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasoul:

och då får dem ut en refurbished telefon som vissa redan tidigare anat.
Det är en telefon som fått det yttre utbytt till nya delar.

EN HELT NY TELEFON kan endast komma direkt ur originalkartongen. Stor skillnad.

Det var ju det dom gjorde, i alla fall när min farsa skicka in den på felsökning.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

inte ens för en serviceverkstad Anovo / infocare så skulle det ta 14 dagar & inget händer...
att testa om det är kameran som är fel på med att sätta i en ny del tar ju inte många minuter.
gå dit fråga vad som händer ? sen kan man ju tycka att personalen borde felsökt,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644