Google säljer Motorola till Lenovo

Permalänk
Melding Plague

Google säljer Motorola till Lenovo

Lenovo öppnar än en gång plånboken och köper nu mobiltillverkaren Motorola från Google i en affär värd 2,91 miljarder dollar. Allt hamnar dock inte i kinesiska händer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tal om Motorola, säljs de ens i Sverige längre? Senast jag såg en var kanske 8 år sedan då min farbror hade en..

EDIT: Syftade på att de syns så lite här i Sverige att man faktisk betvivlar företagets existens

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Det var jäklar vad dom öppnar den stora plånboken på sistonde

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av SummitSub:

På tal om Motorola, säljs de ens i Sverige längre? Senast jag såg en var kanske 8 år sedan då min farbror hade en..

Nej, inte en enda telefon. Absolut inte, förbjudet.

Permalänk
Medlem

Hmm.
Fanns ju stor potential till feta telefoner från Motorola under Googles ledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Det var jäklar vad dom öppnar den stora plånboken på sistonde

Lenovo ja. Google har också gjort det men nu säljer de tillbaka något.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Som de flesta skrivit på amerikanska telefonsidor/bloggar, "this was totaly out of the blue".

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Lika bra. Jag tror att Lenovo kan göra något bra av det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

På tal om Motorola, säljs de ens i Sverige längre?

Motorola brukar ses som "Junk" utanför USA.

Permalänk
Avstängd

De gjorde ju en bra affär.

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Medlem

"Fortsätta försvara hela ekosystemet Android" = skaffa ännu större marknadsdominans.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Nu när Google äntligen kommit igång med bra Motorola mobiler. Lenovo kanske kan göra det bra då men jag undrar om Motorola lär bli mer vanligt i europa och norden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

På tal om Motorola, säljs de ens i Sverige längre? Senast jag såg en var kanske 8 år sedan då min farbror hade en..

Motorola Razr i var den senaste att säljas av Svenska ÅF (2012), det var snack om att Moto G skulle säljas i Skandinavien också tillsammans med sin EU release men så blev det inte tydligen! Synd, för de gör inte skräp precis. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

"Fortsätta försvara hela ekosystemet Android" = skaffa ännu större marknadsdominans.

Dom äger redan 80% av marknaden så

Motorola finns kvar i Sverige, dock inte sett några mobiltelefoner (utan andra produkter).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det var ju lite oväntat eftersom det var nyhet bara häromdagen att Google eventuellt skulle sluta med Nexus-enheter, något som en del tolkade som att de skulle satsa på telefontillverkaren de faktiskt äger, Motorola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dom äger redan 80% av marknaden så

Motorola finns kvar i Sverige, dock inte sett några mobiltelefoner (utan andra produkter).

Jo, jag vet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

På tal om Motorola, säljs de ens i Sverige längre? Senast jag såg en var kanske 8 år sedan då min farbror hade en..

till och från. Köpte en RAZR MAXX 2012, sen när RAZR HD kom bestämde de sig för att inte släppa den. Likaså Moto X/G

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Som de flesta skrivit på amerikanska telefonsidor/bloggar, "this was totaly out of the blue".

Det ryktades ju om BlackBerry, så helt "out of the blue" var det nog inte.

Permalänk
Avstängd

Hört att Google ska sluta med Nexus också.

Vafan...
Det kan nog bli svårt att hitta en telefon framöver, då får det väl bli någon av "Google Play edition" varianterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yohooo:

De gjorde ju en bra affär.

Ja, det får man nog säga, utan sarkasm, om man bryter ner siffrorna, vilket flera stora sidor på nätet redan har gjort, så jag mest upprepar vad som sagts nedan.

Google köpte Motorola för $12.5 G. De sålde av deras "set-top"-verksamhet för $2.35 G. Motorola kom med en kassa på $3.2 G. Google kunde använda Motorolas ackumulerade negativa resultat till massiva skattelättnader, inkluderat deras "negativa resultat" av försäljningen, vilket säkerligen kommer motsvara flera miljarder dollar för Google när allt räknats samman (här uppskattat till $2.4 G). De sålde även fabriker för $75 M och annat smått och gott under tiden.

Med de räkningarna och inkluderat de $2.9 G som Lenovo betalar så hamnar Googles "faktiska" slutkostnad för ägandet av Motorola på ~$1.6 G, och för detta fick Google Motorolas massiva patentportfölj inom den mobila marknaden (17 000 givna samt 7500 pågående vid köptillfället), varav de enligt uppgifter behåller de allra flesta (alla utom 2000 enligt vad "internet säger", men har inte sett någon speciellt officiellt siffra själv). Vad är värdet för detta? Apple, Microsoft et al i deras gemensamma patentbolag Rockstar Consortium betalade $4.5 G för Nortels 6000 patent 2011, varav de behöll 4000 mobilrelaterade sådana, men det är inkomplett att säga något utan att värdera vad varje patent är "värt". Att Motorola var en av de första och största aktörerna inom mobilbranschen är dock klart, så det är inget småkrafs.

Den stora vinsten var väl dock snarare i att se till att Android cementerades bland tillverkare och konsumenter. Genom att vara en egen hårdvarutillverkare med den kompetens Motorola inkluderade så kunde systemet utvecklas och stärkas, men det var alltid ett visst frågetecken gällande att Google själva ägde en tillverkare — hade de börjat ge "fördelar" till Motorola gentemot andra så hade Android säkert tappat förtroende hos Samsung, LG, etc. Att de nu säljer av företaget tar bort denna osäkerhet, och Android har ju redan satt sig rätt stadigt på toppen för en bra tid framöver.

Att de säljer till just kinesiska Lenovo kan också vara en medveten taktik med tanke på Lenovos starka ställning och möjligheter på den kinesiska marknaden som har varit lurig för alla västerländska aktörer att penetrera.

Varför sålde de just nu? Ingen aning. De kanske bara tyckte att priset (och inte minst köparen) var rätt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hört att Google ska sluta med Nexus också.

Vafan...
Det kan nog bli svårt att hitta en telefon framöver, då får det väl bli någon av "Google Play edition" varianterna.

Källa?

Det är inget problem att köra stock android på en samsung tex, om det är det du är ute efter.

CM löser problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

På tal om Motorola, säljs de ens i Sverige längre? Senast jag såg en var kanske 8 år sedan då min farbror hade en..

Tv boxen jag fick hem idag från teliasonera är motorola.. Den är såklart producerad i kina Men som sagt dom verkar ha en liten marknad här i sverige iaf.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det blir antingen Windows phone eller kanske Linux i deras telefoner om dom kommer med någon.

De kanske bara vill skaffa bättre snubbar och möjlighet att öka mobiliteten i deras datorer eller möjligt vis surfplattor, vem vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bokenbergen:

Källa?

Det är inget problem att köra stock android på en samsung tex, om det är det du är ute efter.

CM löser problemet

De kommer högst troligen fortsätta med konceptet play mobiler istället.
Här ex http://www.swedroid.se/nexus-serien-kommer-ersattas-av-play-s...

Permalänk
Medlem

De sista attraktiva mobilerna Motorola släppte var innan de köptes upp av Google.
Hade själv en Razr som jag var ovanligt nöjd med, designspråket och kvaliteten var mumma.
Googles Moto G och X ser jag som totalt ointressant, bortsett från aggressiva prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, det får man nog säga, utan sarkasm, om man bryter ner siffrorna, vilket flera stora sidor på nätet redan har gjort, så jag mest upprepar vad som sagts nedan.

Google köpte Motorola för $12.5 G. De sålde av deras "set-top"-verksamhet för $2.35 G. Motorola kom med en kassa på $3.2 G. Google kunde använda Motorolas ackumulerade negativa resultat till massiva skattelättnader, inkluderat deras "negativa resultat" av försäljningen, vilket säkerligen kommer motsvara flera miljarder dollar för Google när allt räknats samman (här uppskattat till $2.4 G). De sålde även fabriker för $75 M och annat smått och gott under tiden.

Med de räkningarna och inkluderat de $2.9 G som Lenovo betalar så hamnar Googles "faktiska" slutkostnad för ägandet av Motorola på ~$1.6 G, och för detta fick Google Motorolas massiva patentportfölj inom den mobila marknaden (17 000 givna samt 7500 pågående vid köptillfället), varav de enligt uppgifter behåller de allra flesta (alla utom 2000 enligt vad "internet säger", men har inte sett någon speciellt officiellt siffra själv). Vad är värdet för detta? Apple, Microsoft et al i deras gemensamma patentbolag Rockstar Consortium betalade $4.5 G för Nortels 6000 patent 2011, varav de behöll 4000 mobilrelaterade sådana, men det är inkomplett att säga något utan att värdera vad varje patent är "värt". Att Motorola var en av de första och största aktörerna inom mobilbranschen är dock klart, så det är inget småkrafs.

Den stora vinsten var väl dock snarare i att se till att Android cementerades bland tillverkare och konsumenter. Genom att vara en egen hårdvarutillverkare med den kompetens Motorola inkluderade så kunde systemet utvecklas och stärkas, men det var alltid ett visst frågetecken gällande att Google själva ägde en tillverkare — hade de börjat ge "fördelar" till Motorola gentemot andra så hade Android säkert tappat förtroende hos Samsung, LG, etc. Att de nu säljer av företaget tar bort denna osäkerhet, och Android har ju redan satt sig rätt stadigt på toppen för en bra tid framöver.

Att de säljer till just kinesiska Lenovo kan också vara en medveten taktik med tanke på Lenovos starka ställning och möjligheter på den kinesiska marknaden som har varit lurig för alla västerländska aktörer att penetrera.

Varför sålde de just nu? Ingen aning. De kanske bara tyckte att priset (och inte minst köparen) var rätt.

Bra skrivet! Smarta frågor.

Jag håller nog med dig där, att det var nog rätt köpare till bra pris.

Permalänk

Synd.
Hade varit najs om Motorola gjorde Nexus 6 RAZR MAXX.
En Nexus telefon med batteritider som liknar de från förr då man hade "indestructable 3210"

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bokenbergen:

Källa?

Det är inget problem att köra stock android på en samsung tex, om det är det du är ute efter.

CM löser problemet

Än så länge bara ett rykte.
http://www.swedroid.se/nexus-serien-kommer-ersattas-av-play-s...

Jo, men Samsung har plastiga telefoner med dålig kvalitetskänsla, skärmar med konstiga färger, virtuella knappar, etc.

Permalänk

Synd men kanske lika bra det. Google hade ju inga som helst planer på att styra upp saker, att få Motorola att tillverka Nexus-enheter ändå. Hoppas Lenovo fortsätter göra bra lurar, för Moto X och Moto G var rätt så trevliga.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Jag hoppas verkligen att det blir antingen Windows phone eller kanske Linux i deras telefoner om dom kommer med någon.

De kanske bara vill skaffa bättre snubbar och möjlighet att öka mobiliteten i deras datorer eller möjligt vis surfplattor, vem vet?

Lenovo är redan fjärde största mobiltelefontillverkaren i världen, även om det inte säljs några mobiler i Sverige. Och ja, alla mobilerna kör Android.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W