Permalänk
Medlem

Äntligen har Dustin fått in dom.
Så då var det beställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveP69:

Äntligen har Dustin fått in dom.
Så då var det beställt

Samma här! Jag la en ordar i vårt system på jobbet rättare sagt, hoppas att den kommer ut innan de är slut hos Dustin.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Nu har jag min här på skrivbordet. Dustin fick beställningen igår förmiddag, nu vid 10 kom posten hit. Det är riktigt bra jobbat. Har inte hunnit packa upp den än dock, återkommer med det i kväll.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kåmannen:

Hej!

Jag slog till på detta underverk strax innan jul. Köpte min i Media Markts fysiska butik. Kostade en tusenlapp mer, men då slapp jag väntan!

Till alla som undrar så kan jag lugnt säga att det är en grym laptop. Lever upp till alla mina förväntningar helt klart.
Det som kommer skrivas nedan vill jag inte skall uppfattas som att jag är på något sätt missnöjd med produkten, det är snarare tvärt om.
Är väldigt nöjd med produkthelheten. Men det finns ett par "vanliga" skavanker denna dator har fått kritik för, som även jag har drabbats av

Jag skriver det här inlägget för att få lite assistans med ifall jag skall kontakta ÅF/Asus för att ev. få produkten utbytt. Jag kommer vilja ha produkten i vilket fall, men det skulle vara skönt att inte störa sig på de småting som jag beskriver nedan.

  1. Screen bleeding
    Detta syns, som på många andra skärmar, vid ljusa skärmbilder. Ska jag vara ärlig tänkte jag inte på det förrän jag började läsa om det. Nu är det smått störande. Syns enbart under mörka bilder.

    Så här ser det ut under den ljusaste sidan med mörk bakgrund jag kunde hitta: (Sorry för taskiga mobilbilder)
    http://i.imgur.com/RACeifk.jpg
    http://i.imgur.com/YtSwezu.jpg

    Håll det i minnet hur det ser ut runt bokstaven "G" på tangentbordet. Vi återkommer till detta i kommande punkt.

  2. Touchpaden
    Skäms nästan över att ta med denna. Men som en tidigare person nämnde i denna tråd så sitter den extremt löst på höger sida. Lägger man fingret på där så hör man ett ytterst diskret musknapptryck. Detta är även något jag inte kunde drömma om att märka på egen hand, utan det var under noggrann undersökning som jag fann detta.

  3. Tangentbordets "skyddsmesh"
    Detta kan vara ett av ett som jag direkt upplevde som ett problem.
    Runt alla knappar så ligger det ett skyddande metallnät. Detta antar jag har en estetisk bild tanke med. För tangentbordet i helhet ser alldeles gudomligt ut.
    Problemet är det att är aningen konvext, så i mitten sticker det upp bredvid knapparna. Man känner av det då man skriver texter. Sedan så täcker det bakgrundsljuset för tangentbordet som man ser på den bifogade bilden.
    http://i.imgur.com/7Tl48xe.jpg

Vad tycker ni? Är det jag som är fjantig, eller tycker ni man kan förvänta sig en kvalitet på grejerna då man har lagt ut 15k på dem?
Bonusfråga till detta: Har ni någon erfarenhet i liknande ärenden med Media Markt & Asus?

Som tack för att ni svarar på detta så ställer jag upp och skall försöka svara på frågor ni har om denna laptop!

Har kört min i en dag nu ungefär.

Gällande bleedingen så har jag den med men det är inget jag stör mig på, än så länge har jag bara sett det när jag startar upp datorn och skärmen är helt svart.
Har samma grej där några av tangenterna täcks av rutnätet mellan dem men det är inget jag ser vid normalt arbete. Måste nästan dra ner huvudet och kolla på det specifikt för att jag ska se det.
Min musplatta klickar en del på högerkant med, det är väl det enda jag finner störande här.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Jag köpte en för dryga veckan sedan. Men när jag drog fingret över chassit var det lätt strömförande då laddaren var i.
Har ni som köpt en märk detta?
Säkert inget farligt, men lite irriterande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalleanka123:

Jag köpte en för dryga veckan sedan. Men när jag drog fingret över chassit var det lätt strömförande då laddaren var i.
Har ni som köpt en märk detta?
Säkert inget farligt, men lite irriterande.

prova vända på laddaren eller sätta den i ett annat strömjack...du har den i jordad kontakt väl?

Permalänk

Jag provade det, flera jordade uttag.
Både datorerna de hade hos inet i Malmö hade detta problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleanka123:

Jag provade det, flera jordade uttag.
Både datorerna de hade hos inet i Malmö hade detta problem

Det är inte helt ovanligt på någon dator, framförallt inte när de består av stora delar metall. Hade en macbook som kunde ge mig småstötar ibland till och med.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Så har jag också förstått.
Har du samma problem med din nu?

Permalänk

Ni som har haft datorerna ett tag, vad tycker ni om batteritiden? Vad får ni ut på en full laddning( vid normalt bruk, browsing, kolla film mm)?
Är datorn vär 14k?

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleanka123:

Så har jag också förstått.
Har du samma problem med din nu?

Försökte kolla lite nu i helgen men jag kunde faktiskt inte känna något. Kanske hänger ihop lite med luftfuktighet, hur din hy är, vad du har för bord, vad du sitter på med etc.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av TityBlazter:

Ni som har haft datorerna ett tag, vad tycker ni om batteritiden? Vad får ni ut på en full laddning( vid normalt bruk, browsing, kolla film mm)?
Är datorn vär 14k?

Hejsan.

Jag kanske inte klassas som att ha haft den ett tag, men får ut 5-6h normalt bruk från min dator. En dags normalt användande utanför hemmet utan panik för eluttag och det är vad jag önskade med.

Ifall den är värd 14k är nog högst subjektivt, men den är inte mindre prisvärd än en motsvarande MBP i min mening (förutom magsafe, magesafe är det bästa som hänt sedan skivat bröd). Jag ångar inte mitt köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrsnö:

Nja, alltstå så vitt jag har förstått från: http://www.ultrabookreview.com/3446-asus-zenbook-ux302lg-revi... Så sitter det en vanlig HDD som man kan byta ut till ssd, fast själv SSD-cache på 16gb sitter i en annanslot dvs min mSATA (M.2) som är en mindre formfaktor. Det betyder att du antingen kan byta ut den vanliga mekaniska hårddisken till en "vanlig" ssd (2,5") eller låta den mekaniska hårddisken vara kvar och byta ut SSD-cachen (vilket är dyrare) och då fortfarande ha kvar den mekaniska hårddisken.

Vän av ordning vill bara kommentera detta.

Det är en mSATA mini kontakt (alltså ej M.2/NGFF)
Jag funderar istället på om man kan beställa typ denna http://www.mfactors.com/mrock-msata-mini-half-size-sataiii-ss... (128GB för 119$ + frakt) och sätta in i en C4014H och då få 256 + 128 GB utrymme. Det vore nice.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Nu har min rullat i några veckor här och än så länge är jag väldigt nöjd!

Den känns väldigt snabb och stabil. Jobbar som webbutvecklare och det är en fröjd att arbeta vid den i mitt dagliga jobb. Tangentbordet är väldigt trevligt att skriva på, skulle säga att det känns mer stabilt än mitt Mac-tangentbord jag har till min Mini. Första dagen så störde jag mig lite på att musplattan klickar lite i höra kanten (så som en del nämnt tidigare) men det är inget jag reflekterar över längre, vet inte ens om ljudet är kvar nu. Skärmen är bra och det är trevligt med touch ibland även om jag inte använder det så mycket.

Grafikkretsen var viktig för mig när jag började leta dator. Har aldrig varit ute efter någon spelmaskin men det vore ändå trevligt att kunna spela lite smått på den då suget sätter till. Än så länge har jag kört en del WoW på den. Med låga inställningar så flyter det riktigt bra när man questar, lär gå dra upp en hel del till medel med om man vill ha lite mer ögongodis. Har spelat lite Portal 2 och CS:GO med bra resultat med.

Jag sitter mest med laddaren i. Har aldrig kört en full laddning från full till tom men jag skulle gissa på att den klarar 5-6 timmar med mitt vanliga arbete, mindre om man drar på något litet spel en stund eller kanske kollar på film. Hade kunnat önska mig bättre prestanda här.

Några har gnällt på bleeding i skärmen. Jag såg det första gången jag startade datorn, igår behövde jag starta om den igen då såg jag det igen. Inte någon stor grej för mig med andra ord. Det syns verkligen inte när man jobbar med den, har aldrig sett det i något mörkt spel heller. När jag ligger på soffan och har den på mig så kan den knaka lite nere i högra hörnet. Det klickar och låter lite när man flyttar på handen eller klämmer på den, den hade gärna fått sitta ihop lite bättre här. Hårddisken hade gärna fått vara lite större med. Den är snabb men 256 GB fyller man snabbt, jag har många externa diskar och kör mycket molntjänster som tur är. Skärmen känns lite för tunn när man öppnar den med, den böjer sig lite. Samtidigt så kan jag tycka att skärmen är helt sjukt tunn, riktigt snyggt på ett sätt. Uttaget för hörlurar och laddare sitter till höger på den den, den absolut sämsta placeringen för sådana uttag om man frågar mig. De flesta är högerhänta och sitter man med rejäla ljudkablar så en extern mus så kan sladden hamna i vägen lite. Det är något man får dras med på många datorer dock.

Över lag så är jag riktigt nöjd med den. Tror inte att jag hade kunnat hitta en bättre maskin för min del idag.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Låter mycket trevligt!

Jag får min UX302lg imorgon så det är kul att höra mer positiv feedback

Har någon funderat på att sätta in en mSATA mini ssd som komplement till 256gb ssd som finns som standard? 256 + 128 gb känns ju betydligt rymligare än 256gb.

Har kikat på denna här; http://www.mfactors.com/mrock-msata-mini-half-size-sataiii-ss...

119 usd känns ju inte särskilt farligt.

Permalänk

Funderar på att köpa en UX302LA (modellen med integrerad grafik) eftersom jag inte spelar spel och vill ha en så tyst och sval maskin som möjligt. Men Asius verkar alltså inte ha tagit in någon UX302LA med 256GB SSD i Sverige enligt Sweclockers recension utan istället två stycken väldigt snarlika modeller med SSHD hybrid. Hur Asus tänkte där övergår mitt förstånd. En 256 GB SSD kostar ju bara ca 1500 kr för slutkonsumenten och troligen betydligt mindre för Asus.

Är det någon som vet om det kommer någon UX302LA-modell med SSD? Är det annars ok att byta ut hårddisken mot en SSD utan att bryta garantin?

En UX302LA kostar ca 10000 kr idag och med en SSD för 1500 kr hamnar man på 11500 kr vilket fortfarande är bra mycket mindre än de 14000 kr som en UX302LG med SSD kostar. En UX302LA med 256 GB SSD för max 12000 kr skulle jag nog slagit till på direkt.

Ni som har en UX302LG, är det växlingsbar grafik på den modellen så att man kan köra enbart integrerad grafik om man vill? Blir datorn i så fall lite svalare och tystare och får längre batteritid i detta läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Funderar på att köpa en UX302LA (modellen med integrerad grafik) eftersom jag inte spelar spel och vill ha en så tyst och sval maskin som möjligt. Men Asius verkar alltså inte ha tagit in någon UX302LA med 256GB SSD i Sverige enligt Sweclockers recension utan istället två stycken väldigt snarlika modeller med SSHD hybrid. Hur Asus tänkte där övergår mitt förstånd. En 256 GB SSD kostar ju bara ca 1500 kr för slutkonsumenten och troligen betydligt mindre för Asus.

Är det någon som vet om det kommer någon UX302LA-modell med SSD? Är det annars ok att byta ut hårddisken mot en SSD utan att bryta garantin?

En UX302LA kostar ca 10000 kr idag och med en SSD för 1500 kr hamnar man på 11500 kr vilket fortfarande är bra mycket mindre än de 14000 kr som en UX302LG med SSD kostar. En UX302LA med 256 GB SSD för max 12000 kr skulle jag nog slagit till på direkt.

Ni som har en UX302LG, är det växlingsbar grafik på den modellen så att man kan köra enbart integrerad grafik om man vill? Blir datorn i så fall lite svalare och tystare och får längre batteritid i detta läge?

Om man tittar i Device manager så finns det faktiskt ett Intel-kort (Intel(R) HD Graphics Family) utöver Nvidia-kortet. Sedan vad det innebär i praktiken vet jag inte. Finns ett Intel-verktyg som körs i bakgrunden med men jag hittar inget om att välja ett specifikt kort där.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

är det växlingsbar grafik på den modellen så att man kan köra enbart integrerad grafik om man vill?

Ja, den växlingsbara grafiken kallas för NVIDIA Optimus. Normalt sett används bara den interna grafikkretsen Intel HD 4400 men vid 3D-program som t.ex. spel kickar datorn automatiskt igång det externa kortet Geforce 730M.
Dock är det inte utan problem, växlingsbar grafik har länge varit ett gissel genom att det externa kortet ibland går igång när det inte behövs vilket leder till värme, kortare batteritid och irriterande fläktljud.
Man kan manuellt ställa in vilka program som skall få använda det externa kortet om man har problem med detta. Tydligen har växlingsbar grafik blivit mycket bättre senaste tiden vilket troligen avhjälpt de största problemen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Komplett kör riktigt bra pris på varianten med 750GB HDD, 10.995:-
https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux302lg-133-fhd-touch/79...

Även 301LA är nedsatt, till 14.990:-
https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux301la-133-fhd-touch/79...

Undrar om det beror på att de släpper UX303 med nya GT 840M-kretsarna snart? Har även läst att UX302LG är slut i lagret på vissa ställen i USA och inte har någon ny leveranstid.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Ni som har en UX302LG, hur växlar ni snabbast och lättast mellan de olika performance lägen som finns?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Ni som har en UX302LG, hur växlar ni snabbast och lättast mellan de olika performance lägen som finns?

Jag klickar "fn+Space" så kommer det upp ett fönster där man snabbt kan byta från Power Saving Mode till Performance Mode.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

än så länge e jag inte säker på om man verkligen bryter garantin om man byter på den....skulle behöva ett mass producerat exemplar för att öppna och kolla hur garanti etiketten sitter. För på tidigare UX32VD kunde man byta själva utan att bryta garantin.
Tror att denna är väldigt lik i uppbyggnad nämligen.
Men på jobbet har vi bara demo ex så där sitter de inga klisterlappar alls.

fast de verkar iofs när jag ser dessa bilder som att de inte vill att man byter disk även om de iaf verkar enkelt att göra det:
http://www.ultrabookreview.com/wp-content/uploads/2013/10/2.5...

Hej David,

Vi fick aldrig ett svar på denna frågan, inte vad jag kunde hitta i alla fall. Vet du hur det ligger till med garantin idag? Vad jag kan se så sitter etiketten på själva SSD:n, etiketten behöver alltså inte brytas (såvida man inte skruvar upp SSD:n).

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arganis:

Hej David,

Vi fick aldrig ett svar på denna frågan, inte vad jag kunde hitta i alla fall. Vet du hur det ligger till med garantin idag? Vad jag kan se så sitter etiketten på själva SSD:n, etiketten behöver alltså inte brytas (såvida man inte skruvar upp SSD:n).

kan du skicka bild på hur det ser ut? Jag har inte kunnat testa de på något mass producerat exemplar tyvärr så kan inte svara till 100%.
men så länge du inte bryter märket borde de vara ok för då kan du ju alltid sätta tillbaka disken och begära garanti utan att de blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

kan du skicka bild på hur det ser ut? Jag har inte kunnat testa de på något mass producerat exemplar tyvärr så kan inte svara till 100%.
men så länge du inte bryter märket borde de vara ok för då kan du ju alltid sätta tillbaka disken och begära garanti utan att de blir någon skillnad.

Tack för snabbt svar. Jag återkommer med bild så snabbt jag har fått hem datorn och öppnat upp den!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Det ser verkligen ut som på bilden i länken ovan. Kolla annars här:
https://drive.google.com/file/d/0B8ojfnKmuVwKcGhHSFJhS1BaMWM/...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Har precis installerat MyDigitalSSD 128 GB mSATA mini. Leverans på 4 dagar från USA, enda problemet var att jag tvingades åka till UPS servicecenter för att hämta paketet.

Det fina är att jag beställde två st, någon i Göteborg som vill köpa den andra? Delar rakt av på priset 1440:- så frakten blir halverad; 720:-

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AmpRC:

Det ser verkligen ut som på bilden i länken ovan. Kolla annars här:
https://drive.google.com/file/d/0B8ojfnKmuVwKcGhHSFJhS1BaMWM/...

jag förutsätter att de faktiskt menar att garantin bryts om man tar bort disken...men de jag inte förstår är hur de skulle kunna påvisas då man inte bryter någon klisterlapp.
Mitt officiella svar blir att du skulle bryta garantin och du får byta på egen risk.