Permalänk
Medlem

varför inte köpa ljudkort med inbyggd dac?
Creative Sound Blaster ZxR kör med PCM1794 från Texas Instruments och samma chip satt på analoga dacar för något år sen som kostade 3000 kr och uppåt. Du får en väldigt bra DAC för de pengarna, detta kort klarar av att driva riktigt tröga lurar. 300 ohm inga problem. Vet även folk som bygger om dessa kort med op-amps så att de får en reciever och htpc i ett.
Sen har kortet en SNR på 124 vilket är riktigt bra.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hakan78:

varför inte köpa ljudkort med inbyggd dac?
Creative Sound Blaster ZxR kör med PCM1794 från Texas Instruments och samma chip satt på analoga dacar för något år sen som kostade 3000 kr och uppåt. Du får en väldigt bra DAC för de pengarna, detta kort klarar av att driva riktigt tröga lurar. 300 ohm inga problem. Vet även folk som bygger om dessa kort med OPAMPS så att de får en reciever och htpc i ett.
Sen har kortet en SNR på 125 vilket är riktigt bra.

Alla normala ljudkort har dacar.
Det är väldigt få interna ljudkort som verkligen är bra, det är för mycket störningar inuti en datorlåda så man vinner mycket på externa enheter, helst med egen nätdel så man slipper undan att dela den med datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla normala ljudkort har dacar.
Det är väldigt få interna ljudkort som verkligen är bra, det är för mycket störningar inuti en datorlåda så man vinner mycket på externa enheter, helst med egen nätdel så man slipper undan att dela den med datorn.

Det är ganska stor skillnad på de inbyggda DAC-arna. Just PCM1794 är ett bra sådant. Även om det har en del tid på nacken så är detta fortfarande en väldigt bra krets som har använts i tex Musical Fidelitys äldre DAC-ar. När PCM1794 kom så fanns de endast att återse i DAC-ar med högre prisbild. Men så är det ju alltid. High End får alltid det senaste. Medans de lägre segmenten får ta över ärvd teknik.

Jag kör med asus xonar essense och jag märker ingen som helst skillnad mot min gamla hegel dac inkopplad mot min reciever. Enda skillnaden är att jag kan vrida på mer med hegel dac-en men ljudbilden är skrämmande lika utan att förvränga. Inga tecken på störningar. Bägge två har PCM 1792.

Det jag menar är att Creatives Soundblaster ZXR men även Asus Xonar Essence gör ett riktigt bra jobb och det sistnämnda är fortfarande väldigt många som gillar trots ett antal år på nacken.

Visst kan man köpa en DAC men då handlar det ju om en helt annan prisnivå om man verkligen vill ha skillnad.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Förstår inte riktigt det där med högnivå kablar då jag inte är för insatt i ljud
Men testade lurarna från förstärkaren och det lät inte så jätte bra

Denna såg bra ut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1053195
och denna fast då får man gå upp i priset: http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/

Om jag köper tex fiion och använde mig utav en http://www.clasohlson.com/se/H%C3%B6rlursf%C3%B6rgrening-Belk...
så kan jag väl koppla hörlurarna, datorhögtalarna och förstärkaren i den? eller är jag ute o cycklar?

Såg att Fiio e10 har en hörlursutgång plus en line out. Kan ju koppla dator högtalarna och förstärkaren till line ut med en hörlursförgrening. det borde väl bli ett bra lyft på ljudet till alla mina enheter/hörlurar?

med hogniva menar jag de sladdar du kopplar in i hogtalarna och inte rca+ingangen.
den dar dac+horlursforstarkaren sag ju ratt fin ut tyckte jag.
jag skulle dock kika pa nagot som har analog ut ocksa sa att du kan koppla in din forstarkare till den.
typ . en analog in kan ju ocksa vara trevligt om du skulle vilja spela musik ifran mobilen eller dylilkt. men da far man leta lite till.

om du kan tanka dig lagga 3k sa tycker jag absolut du ska ha en liten extern dac som kan agera ljud-hubb. myclet trevlig losning (:

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av p0xis:

Förstår inte riktigt det där med högnivå kablar då jag inte är för insatt i ljud
Men testade lurarna från förstärkaren och det lät inte så jätte bra

Denna såg bra ut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1053195
och denna fast då får man gå upp i priset: http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/

Om jag köper tex fiion och använde mig utav en http://www.clasohlson.com/se/H%C3%B6rlursf%C3%B6rgrening-Belk...
så kan jag väl koppla hörlurarna, datorhögtalarna och förstärkaren i den? eller är jag ute o cycklar?

Såg att Fiio e10 har en hörlursutgång plus en line out. Kan ju koppla dator högtalarna och förstärkaren till line ut med en hörlursförgrening. det borde väl bli ett bra lyft på ljudet till alla mina enheter/hörlurar?

Om du vill koppla in flera saker till en ljudkälla skulle en sådan här passa bättre dock får du ut ljudet till en sak åt gången http://www.clasohlson.com/se/RCA-v%C3%A4xel/32-7857#moreinfo

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet. Är det någon som har testat att lyssna på förstärkaren jag har hemma (Carat i57)?

Har aldrig haft lite dyrare prylar och jag köpte denna förstärkare i andra hands.
Förra ägaren som var mycket trevlig hade handlat in den för ca 13000 kr

Nu i efterhand så ångrar jag mig lite då jag inte lyssnar så mycket på den musiken förstärkaren är utsedd för. lyssnar mest på EDM och allmänt radio skit.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Av ren nyfikenhet. Är det någon som har testat att lyssna på förstärkaren jag har hemma (Carat i57)?

Har aldrig haft lite dyrare prylar och jag köpte denna förstärkare i andra hands.
Förra ägaren som var mycket trevlig hade handlat in den för ca 13000 kr

Nu i efterhand så ångrar jag mig lite då jag inte lyssnar så mycket på den musiken förstärkaren är utsedd för. lyssnar mest på EDM och allmänt radio skit.

Vad menar du förstärkaren är utsedd för? En bra förstärkare ska kunna driva högtalarna oavsett musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vad menar du förstärkaren är utsedd för? En bra förstärkare ska kunna driva högtalarna oavsett musik.

Ja. det känns som att den är mer utsedd för att spela mer "vackert" musik där man ska höra alla olika noter och inte för elektroniskt musik där allt är datorgjort.

Finns nog en stor chans att jag har fel där, för jag har en polare med högtalare som är avsedda för att ge mycket bas/tryck och han kör med en vanlig hemmabio förstärkare som kostar runt 3k ny. Hans golvhögtalare har mer tryck/kraft än hela mitt ljudsystem.
Kan vara så att mina högtalare inte är avsedda att spela den musik jag föredrar mest.

Fast de låter ju (i mina öron) helt underbara när man spelar låtar som diana krall - temptation osv.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Ja. det känns som att den är mer utsedd för att spela mer "vackert" musik där man ska höra alla olika noter och inte för elektroniskt musik där allt är datorgjort.

Finns nog en stor chans att jag har fel där, för jag har en polare med högtalare som är avsedda för att ge mycket bas/tryck och han kör med en vanlig hemmabio förstärkare som kostar runt 3k ny. Hans golvhögtalare har mer tryck/kraft än hela mitt ljudsystem.
Kan vara så att mina högtalare inte är avsedda att spela den musik jag föredrar mest.

Fast de låter ju (i mina öron) helt underbara när man spelar låtar som diana krall - temptation osv.

Sedan skall du ta i åtagande spela högt är inte alltid samma som att spela bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Ja. det känns som att den är mer utsedd för att spela mer "vackert" musik där man ska höra alla olika noter och inte för elektroniskt musik där allt är datorgjort.

Finns nog en stor chans att jag har fel där, för jag har en polare med högtalare som är avsedda för att ge mycket bas/tryck och han kör med en vanlig hemmabio förstärkare som kostar runt 3k ny. Hans golvhögtalare har mer tryck/kraft än hela mitt ljudsystem.
Kan vara så att mina högtalare inte är avsedda att spela den musik jag föredrar mest.

Fast de låter ju (i mina öron) helt underbara när man spelar låtar som diana krall - temptation osv.

Låter mer som det är högtalarna som inte vill spela musiken, den där förstärkaren ska kunna spela bra högt med den specifikationen. Du kan ju alltid dra med förstärkaren till din vän och prova med hans högtalare och se, det borde bli ännu mer drag än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Låter mer som det är högtalarna som inte vill spela musiken, den där förstärkaren ska kunna spela bra högt med den specifikationen. Du kan ju alltid dra med förstärkaren till din vän och prova med hans högtalare och se, det borde bli ännu mer drag än innan.

Ja de måste vara högtalarna. min vän har flyttat ganska långt bort så de blir lite svårt. men är nöjd med mina högtalare endå. Hade varit skoj om dom kunde leverera det där "roliga" ljudet som mina väldigt billiga logitech z623 kan leverera

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Ja de måste vara högtalarna. min vän har flyttat ganska långt bort så de blir lite svårt. men är nöjd med mina högtalare endå. Hade varit skoj om dom kunde leverera det där "roliga" ljudet som mina väldigt billiga logitech z623 kan leverera

Alltså du menar nu på fullt allvar att du vill ha logitech soundet. Du vet att det är det sämsta som finns. Om du vill dunka på utan krav på kvalitet så köp det här http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-215-golvho...

Permalänk
Medlem

Eller köp ett par Dynaudio om du vill ha roligt ljud och kvalité samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alltså du menar nu på fullt allvar att du vill ha logitech soundet. Du vet att det är det sämsta som finns. Om du vill dunka på utan krav på kvalitet så köp det här http://www.hifiklubben.se/Products/cerwin-vega-xls-215-golvho...

Nej. Men basen är ganska rolig.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Nej. Men basen är ganska rolig.

Du hade väl en sub? Låter den ingenting eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Du hade väl en sub? Låter den ingenting eller?

Jo men det räcker inte till edm musik

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Jo men det räcker inte till edm musik

Hur stort rum har du? Tycker mina DM 2/6 räcker bra till EDM, fast sen är jag inte nåt basshead heller.