Miningrigg för utomhusbruk, kom med tipps!

Permalänk
Medlem

Jag skulle isolerat lådan en del. Det minskar risken för kondens på insidan och värmetransporten genom väggarna kommer ändå i detta fall vara försumbar.

En sådan här flyttar ca 63 l/s http://www.inet.se/produkt/6308648/scythe-120mm-ultra-kaze-fan-3000rpm
Som jag sa, om du överlever temperaturstegring på 20 grader behöver du 110 l/s, det är räknat på 2,7 kW, och alltså inte med förluster i nätagg etc. Jag skulle nog försökt ha minst det dubbla för att undvika hotspots och undvika att kort suger 40 gradig luft en varm sommardag.

Permalänk
Medlem

ser fet ut, men kollade du hur mycket du kommer att tjäna på det? finns klara datorer för mining, 10k (120gblabla/s) och ger 8k per månad i dags läge och sen finns det ett "grafikkort" för just mining och kostar 14k och ger runt 600 Gblabla/s(vet inte vad enheten är) så att köra med grafikkort är tyvärr inte längre värt...

se inte mej som en hater men så är det i dagsläget, svårigheten har ökat rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ser fet ut, men kollade du hur mycket du kommer att tjäna på det? finns klara datorer för mining, 10k (120gblabla/s) och ger 8k per månad i dags läge och sen finns det ett "grafikkort" för just mining och kostar 14k och ger runt 600 Gblabla/s(vet inte vad enheten är) så att köra med grafikkort är tyvärr inte längre värt...

se inte mej som en hater men så är det i dagsläget, svårigheten har ökat rejält

Han ska inte gräva Bitcoins utan Scrypt. Dessa finns det inga 120gblabla/s till.

Permalänk
Medlem

Så nu har det ritats lite mer. Fläkthålen är inte ritade än men det kommer finnas plats för 7 st 120mm fläktar. Räknade på luftflödet och fick fram runt 300-450 L/s beroende på fläktval.

Har beställt alla prylarna nu så vi får se när sakerna dycker upp... i slutet på veckan är det klart i alla fall.

Lådan fick tassar samt det kommer fyllas ut med isolering mellan reglarna i lådan. Dock fortfarande osäker på om jag ska isolera taket eller inte...

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

Du bör absolut isolera taket, om det blir kondens på väggarna rinner de ner i lådans botten och troligen ut, får du kondens i taket så droppar det ner på.... ja du fattar nog.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elgus:

Så nu har det ritats lite mer. Fläkthålen är inte ritade än men det kommer finnas plats för 7 st 120mm fläktar. Räknade på luftflödet och fick fram runt 300-450 L/s beroende på fläktval.

För att optimera skulle jag kört 7 kort på ett moderkort, CPU 2 PSU osv, istället för att lägga 10 på två moderkort, 4 PSU osv

Antingen 7 eller 14 kort skulle jag sagt

Permalänk
Medlem

Jo det är nog klokt som du säger.

7 kort per mobo, jo visst men en PCI-E splitter kostade mer än ett nytt moderkort inkl cpu sedan så blir det ytterligare 4 st kort i lådan.

Visa signatur

Björn.

Permalänk

Kan du inte bara ljudisolera det hela riktigt rejält och behålla riggen inne i lägenheten i stabil temperatur.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elgus:

Jo det är nog klokt som du säger.

7 kort per mobo, jo visst men en PCI-E splitter kostade mer än ett nytt moderkort inkl cpu sedan så blir det ytterligare 4 st kort i lådan.

PCI-e Splitter? Denna klarar 7 i grundutförande http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876429

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Kan du inte bara ljudisolera det hela riktigt rejält och behålla riggen inne i lägenheten i stabil temperatur.

Det går inte att ljudisolera bort det oljud som krävs för att hålla det kallt. Möjligvis om man avsätter ett helt rum att ljudisolera, men frågan är om det inte skulle bli bra varmt då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

För att optimera skulle jag kört 7 kort på ett moderkort, CPU 2 PSU osv, istället för att lägga 10 på två moderkort, 4 PSU osv

Antingen 7 eller 14 kort skulle jag sagt

Det där är ett ganska bra förslag. Å andra sidan så får man 2 moderkort med 5 X PCI-E för ungefär samma pris (1300). Då drar dock PSUarna iväg priset... Oavsett vad som blir Return of Investment detsamma tidsmässigt, vilket borde vara ca 9 veckor för Doge.

Permalänk
Medlem

Spännande projekt, detta ska följas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mofasa:

Det där är ett ganska bra förslag. Å andra sidan så får man 2 moderkort med 5 X PCI-E för ungefär samma pris (1300). Då drar dock PSUarna iväg priset... Oavsett vad som blir Return of Investment detsamma tidsmässigt, vilket borde vara ca 9 veckor för Doge.

2 moderkort för samma pris ja, sen ska du ha dubbla CPUer, RAM, Hårddisk, Operativsystem, internet (inte så svårt men men),

Permalänk
Discokungen
Skrivet av iSw3de:

PCI-e Splitter? Denna klarar 7 i grundutförande http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876429

Det där moderkortet är rätt bråkigt med fem kort. Nu har jag visserligen inte alla kort på risers heller, men att uppdatera BIOS var en nödvändighet. Plus att Windows 8 bara stödjer 5 GPUer utan fulhack (typ 6st med fulhack), så det är Linux som gäller. Och se till att nätverkskretsen "Killer" redan har inbyggt stöd i disten, annars önskar jag honom lycka till att kompilera in det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det där moderkortet är rätt bråkigt med fem kort. Nu har jag visserligen inte alla kort på risers heller, men att uppdatera BIOS var en nödvändighet. Plus att Windows 8 bara stödjer 5 GPUer utan fulhack (typ 6st med fulhack), så det är Linux som gäller.

Vi har riggar som kör utan BIOS update, Windows 7, 7 GPUer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av iSw3de:

Vi har riggar som kör utan BIOS update, Windows 7, 7 GPUer

Code 43 i Windows 7 dock. Hur kom ni förbi det problemet? Moddade drivrutiner?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Sätt PSU i samma nivå som grafikkorten. Så allting suger in luft i den nedre halvan av lådan och blåser ut det i den övre halvan (De är delade med en tät, slät skiva och endast utblåsen har varsin öppning). Då får du en bra ventilation.

Om du dessutom lutar den skivan en aning bort från komponenterna så kommer all den tropiska kondensen du tydligen får i lådan att rinna bort från dem och ner i en av dig specialdesignad behållare, så kan du sälja det som hälsobringande undermedel som sidoinkomst.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hjälpsam

Varför inte värma kåken med värmen nu på vintern?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför inte värma kåken med värmen nu på vintern?

För att jag bor i en etta.

Sedan vad gäller linux så känns det som om det är lättast, gillar inte VNC (eller rdp) och vid flera maskiner är det underbart enkelt att hålla på med linux och bash.

Grejorna är på posten nu så lär vara framme i morgon eller fredag.

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elgus:

För att jag bor i en etta.

Sedan vad gäller linux så känns det som om det är lättast, gillar inte VNC (eller rdp) och vid flera maskiner är det underbart enkelt att hålla på med linux och bash.

Grejorna är på posten nu så lär vara framme i morgon eller fredag.

Bor i en etta ? Har du verkligen el så det räcker då?
Du har inte funderat på att ställa apparaten hos någon annan som har el och dessutom kan använda spillvärmen, det passar nog bra till att värma nått garage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, har 3 st faser och inget kök, så strömmer räcker. Har "flat-rate" på elen så vill inte flytta den till ett garage där jag behöver betala 3000kr för elen per månad. Vad gäller att ha den inomhus är det nog inte tal om för det kommer låta som fasen av 10 kex som går på 100%.

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elgus:

Jo, har 3 st faser och inget kök, så strömmer räcker. Har "flat-rate" på elen så vill inte flytta den till ett garage där jag behöver betala 3000kr för elen per månad. Vad gäller att ha den inomhus är det nog inte tal om för det kommer låta som fasen av 10 kex som går på 100%.

Hyresvärden kommer nog att märka av elförbrukningen och se till att du betalar, för du lär ju förbruka minst 20ggr det normala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du inga päron eller vänner som bor i hus med garage, släng in lådan i garaget, dra ett plast rör i lådan som pumpar in kall luft sedan ett rör in i huset som pumpar ut varmluften från lådan in i huset.

Skämt åsido (?). Trevligt projekt, kommer definitivt följas!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag har haft en dator utomhus på altanen med en enkel oisolerad låda i 12 mm byggplyfa, så länge dator är på så blir det inte fukt. När datorn är avstängd så räcker värmen från min powerline/homeplug till för att hålla all fukt och kondens borta. Jag har tak över altanen och väggar så det regnar inte in. Den har stått ute nu sedan Augusti 2013 utan några som helst problem på något sätt.

Om du ska isolera, isolera bara tak och väggar, golvet är bra om det är välventilerat med din rigg och alla värme som ska ut. Om du hade haft en oisolerad källare så hade det varit att föredra så tar du även vara på värmen som sedan går upp i huset. Om elen inte räcker i din lägenhet så får du göra en skarv från spisen, där är det i regel 16A uppsäkrat. Det fick jag själv lov att göra när skulle köra vedklyven ute på gården och inte hade något trefasuttag installerat.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elgus:

Så nu har det ritats lite mer. Fläkthålen är inte ritade än men det kommer finnas plats för 7 st 120mm fläktar. Räknade på luftflödet och fick fram runt 300-450 L/s beroende på fläktval.

Har beställt alla prylarna nu så vi får se när sakerna dycker upp... i slutet på veckan är det klart i alla fall.

Lådan fick tassar samt det kommer fyllas ut med isolering mellan reglarna i lådan. Dock fortfarande osäker på om jag ska isolera taket eller inte...

http://imageshack.com/a/img843/8261/e8f4.jpg

http://imageshack.com/a/img545/4367/fwl4.jpg

Vad skissar du detta i?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av doddel:

Vad skissar du detta i?

Sketchup ser det ut att vara.
Väldigt lättanvänt och du kan lätt söka på och hämta in 3Dmodeller som andra har ritat (som i detta fallet hårdvarukomponenterna).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sketchup ser det ut att vara.
Väldigt lättanvänt och du kan lätt söka på och hämta in 3Dmodeller som andra har ritat (som i detta fallet hårdvarukomponenterna).

Stämmer, finns massor av färdiga komponenter. Inte alla, men väldigt mycket.

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

Behövs det en specialrigg?
Jag körde ett par vintrar på detta sätt!

Jag var tvungen att ta in burken på sommaren då den överhetta av direkt solljus.

Permalänk
Medlem

Ghettostyle !

Blir varm i hjärtat av att se såna lösningar

Hur klarar den slagregn ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.