Köpråd av disk till min ESXi Server

Permalänk
Medlem

Köpråd av disk till min ESXi Server

Hej!

Jag kör idag ESXi 5.5 på ett USB minne och sedan 3 virtuella maskiner på en 1TB disk. De tre virtuella maskinerna agerar router, filserver och Vcenter. Detta upplägget är så kallat "single point of failure" och detta vill jag så klart komma ifrån. Jag funderar därför på att köpa 2st 250GB av denna modell. Vad tror ni om detta, är blue diskar bra för RAID 1? Jag vet WD green diskar inte är lämpliga pga strömsparsfunktioner.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Är inte blue standard-serien med 2 års garnati? Jag skulle valt Black-serien som är mer driftsäkra och har 5års garanti alt Red som är gjort för NAS.
http://www.wdc.com/en/products/internal/desktop/

Permalänk
Medlem

Antingen WD Red eller möjligen Black, eller Seagate Constellation ES som också riktar sig mot kontinuerlig drift.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Titta på en disk som är anpassad för NAS eller "Enterprise". Vet inte hur priskänslig du är, men det brukar löna sig att lägga några kronor extra på storage. Förslag som RED, RE4 eller liknande produkter borde fungera väl. Om det är "kritiska" funktioner så kan möjligtvis överväga en liten UPS för att undvika fel vid tex strömavbrott.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite eftersom jag går i samma tankar, jag kör mina virtuella installationer på en 500gigs HD, egnetligen för mycket då jag bara kör pfSense och Ubuntu server på den, kanske kommer köra en eller två maskiner till senare, hur som inte alls så mycket jag behöver så jag har funderat på två stycken SSD:er i RAID. Typ två stycken Intel 180GB eller så, borde räcka för mig. Dumt eller inte??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Tänk på att du lär behöva ett nytt RAID kort också. ESXi har inte stöd för software RAID eller "fakeraid" som oftast är inbyggt i moderkort.

Permalänk
Medlem

Det finns två alternativ att köra raid utan extra kontrollerkort.

1. Köra en http://www.raidsonic.de/en/products/ssd.php?we_objectID=8206

2. Köra virtual SAN på ZFS mirror.

Jag kör det senare på 2 st SSD.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Jag lånar tråden lite eftersom jag går i samma tankar, jag kör mina virtuella installationer på en 500gigs HD, egnetligen för mycket då jag bara kör pfSense och Ubuntu server på den, kanske kommer köra en eller två maskiner till senare, hur som inte alls så mycket jag behöver så jag har funderat på två stycken SSD:er i RAID. Typ två stycken Intel 180GB eller så, borde räcka för mig. Dumt eller inte??

Varför krånga till det med 2st SSDer? Kör en stor SSD och använd backup, jag tolkar det som att upptid inte är så viktigt eftersom det ändå diskuteras fullösningar

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Varför krånga till det med 2st SSDer? Kör en stor SSD och använd backup, jag tolkar det som att upptid inte är så viktigt eftersom det ändå diskuteras fullösningar

Vad är det som är fullösning?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihop för era kommenterar och input. Det blir med största sannolikhet 2 st 1TB WD RED diskar. Skall kolla upp det där med RAID kortet. Vill minnas att jag körde 2 st 80GB i RAID precis när jag fick servern.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Vad är det som är fullösning?

Allt som inte är finlösning - dvs officiellt supportade kombos av mjuk och hårdvara

Och som jag lärt mig här så måste diskcontrollern ha cache och därmed batteribackup (eller UPS iaf om man är lite vågad) för att få drägliga prestanda mot datastoret - även om man inte tänker köra RAID. Dock går det bra så snart VMarna är uppe och snurrar och cachar på egen hand.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

RED-diskarna är väl 5400? Jag hade då inte velat ha mina VMs på dem.
En eller två SSD-diskar lägger jag min röst på.
Har själv mina VMs fördelade över 4 1TB-diskar och kör ESXi på ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

RED-diskarna är väl 5400? Jag hade då inte velat ha mina VMs på dem.
En eller två SSD-diskar lägger jag min röst på.
Har själv mina VMs fördelade över 4 1TB-diskar och kör ESXi på ett USB-minne.

Ja tyvärr är WD RED 1TB endast 5400RPM, nästa steg är 2TB och det känns väldigt overkill för tre VM's och lite ISOs. Men frågan är om 5400RPM inte är tillräckligt ändå för detta. De maskinerna jag kör använder ju inte speciellt mycket disk om jag förstår det rätt. Alla mina övriga virtuella maskiner kör jag via iSCSI från FreeNAS.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

RED-diskarna ligger på "ca 5400rpm", de verkar anpassa rotationshastigheten vid behov. Dock är det ruskigt snabba trots sin förhållandevis låga rotationshastighet, kontra priset.

http://techreport.com/news/23235/wd-red-drives-target-network...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

RED-diskarna ligger på "ca 5400rpm", de verkar anpassa rotationshastigheten vid behov. Dock är det ruskigt snabba trots sin förhållandevis låga rotationshastighet, kontra priset.

http://techreport.com/news/23235/wd-red-drives-target-network...

Tack så mycket för detta, precis vad jag behövde!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]