Koppla 5.1 i rätt kanaler

Permalänk

Koppla 5.1 i rätt kanaler

Tjena,

Jag har ett 5.1 system och bytte precis hyllor så jag fick koppla ur recievern. Märkte dock inte upp vilka som var Left, right och center.
Dessa kablar ligger buntade i en list och är omöjliga att urskilja om jag inte skall dra om allt.

Jag tänkte att det skulle bli lätt att koppla in. Kanske bara att ladda ner en ljudfil som säger "Front right, Front left, Center, Rear right, rear left".
Problemet är att jag inte hittar någon sån här. Enda jag hittar är där dom spelar upp ljud från olika högtalare.

Det går absolut att konfigurera enligt de filerna men det är svårare.

Har googlat mig galen men inte hittat något och tänkte bara fråga här innan jag sväljer stoltheten och kopplar genom att lyssna på skitfiler.

Uppsättning:
5.1
Reciever (optisk dolby digital)
HTPC windows 8.1

/Freakling

Permalänk
Medlem

Har du inte så du kan köra en "test-tone" på din reciever ?
Annars har väl windows en egen sån där testa-högtalre-på-olika-positioner-grej ?

http://www.lynnemusic.com/surround.html

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Så de är inte uppmärkt vilken högtalarutgång på receivern som är till vilken kanal? Googla instruktionsboken till receivern så borde du hitta en bild som visar detta.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det finns en sån funktion i programvara till mitt Realtek inbyggda ljudkort.
Bara att välja högtalarkonfiguration och sen trycka på en playknapp, så spelar den upp en ljud snutt i respektive kanal, medan man ser på skärmen var ljudet skall komma ifrån.

Skrivet av Vasadu:

Så de är inte uppmärkt vilken högtalarutgång på receivern som är till vilken kanal? Googla instruktionsboken till receivern så borde du hitta en bild som visar detta.

Som jag förstod det hela så var det kablarna som var ouppmärkta.

Permalänk

Jag hittade denna på google:
http://www.lynnemusic.com/surround.html

Den första filen, "5.1 Surround Test File", verkar vara det du söker.
Tar du hem den som AC3-fil så borde den fungera i 5.1 över din optiska anslutning, kan spelas upp av videoprogram med rätt codecs och inställningar, via AC3-plugin i winamp, osv.

Har dock ingen möjlighet att själv testa om den är vettig här ifrån jobbdatorn.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det brukar ju oftast gå att köra ut testljud på högtalarna direkt från recievern? Så att ett brusljud spelas upp i en högtalare i taget.

Vad är det för reciever du har?

Edit: Ett annat litet trick är att ta ett litet batteri och "dutta" högtalarkabeln på. Det bör då spraka till eller låta litegrann ifrån den högtalare som kabeln går till.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag hittade denna på google:
http://www.lynnemusic.com/surround.html

Den första filen, "5.1 Surround Test File", verkar vara det du söker.
Tar du hem den som AC3-fil så borde den fungera i 5.1 över din optiska anslutning, kan spelas upp av videoprogram med rätt codecs och inställningar, via AC3-plugin i winamp, osv.

Har dock ingen möjlighet att själv testa om den är vettig här ifrån jobbdatorn.

Jo den funkar i min dator.

Permalänk
Medlem

Annars fungerar det ju att koppla in ena bakhögtalaren i höger/vänster fram, spela sedan upp någon musik och lyssna vilken bakhögtalare som det kommer ljud ur, klart.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Annars fungerar det ju att koppla in ena bakhögtalaren i höger/vänster fram, spela sedan upp någon musik och lyssna vilken bakhögtalare som det kommer ljud ur, klart.

Precis, koppla en kabel i taget till höger eller vänster frontkanal om du inte kan hitta receiverns inbyggda bruston som sagt tidigare och spela en vanlig låt.
Ser inte vitsen med att starta en tråd för att hjälpa dig hitta rätt bland din kabelröra. Hur svårt kan det vara liksom. Dagens i-landstråd.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara rycka i kablarna tills du märker vilken som drar i vilken högtalare?

Med 'rycka' menar jag självklart varsamt så att ingenting går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Kan du inte bara rycka i kablarna tills du märker vilken som drar i vilken högtalare?

Med 'rycka' menar jag självklart varsamt så att ingenting går sönder.

Man ska inte dra ur högtalarna när förstärkaren/receivern är igång.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Man ska inte dra ur högtalarna när förstärkaren/receivern är igång.

Rycka är inte samma sak som att dra ur. Om man rycker lite lätt så kan man ju se vart dom går om det inte är allt för buntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Rycka är inte samma sak som att dra ur. Om man rycker lite lätt så kan man ju se vart dom går om det inte är allt för buntat.

Precis. Jag menar inte att högtalarkablarna ska vara inkopplade i stärkaren, dem är ju inte det just nu. Så dra i dem lite lätt och se vart dem leder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Rycka är inte samma sak som att dra ur. Om man rycker lite lätt så kan man ju se vart dom går om det inte är allt för buntat.

Du får ursäkta, jag läste fel tolkade som så att du uppmanade honom att stegvis rycka ur högtalarna för att se vilken som slutade spela

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Du får ursäkta, jag läste fel tolkade som så att du uppmanade honom att stegvis rycka ur högtalarna för att se vilken som slutade spela

Det är också en lösning, spela upp en film med 5.1 och dra ut en kabel i taget. Givetvis stänga av receivern emellanåt.
Nu väntar vi med spänning på om TS har löst detta mysterium med de ihoptrasslade kablarna.

Permalänk
Medlem

Man kan också ta en multimeter, lägga ihop båda tamparna i ena änden och sedan summra i andra.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Man kan också ta en multimeter, lägga ihop båda tamparna i ena änden och sedan summra i andra.

Något överkurs där. Kräver också att man kopplar ur båda ändar vilket är helt onödigt. Ja men ta fram en multimeter för att hitta en bland hela 5 stycken.
Tackar för tipset åt TS vägnar.

Permalänk
Medlem

Kasta allt och köp nytt

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Enkelt att I windows gå in på ljudinställningarna, sedan konfigurera på den spelande enheten och kör ett test för 5.1 ljud. Då ser du vilken som spelar och hör vilken det kommer ljud från. Sedan bara växla kablarna tills det är korrekt.

Permalänk
Inaktiv

Det finns inbyggda testljud i Windows där man kan klicka på högtalarna. Hittas under ljudinställningar

Permalänk

Får testa lynnemusic filen, tack för informativt svar!

FYI är uppsättningen följande
Högtalare---Kablar---Reciever---Optisk---HTPC---HDMI---Projektor

Andra frågor/kommentarer:

Windows menyn:
Har testat detta men mitt ljudkort (realtek) vägrar spela upp surround från den menyn. Antar att den kör nån codec som min reciever inte fattar.

Testljud från reciever:
Tyvärr inte. Skräp reciever, skall köpa nytt eventuellt

Multimeter/batteri:
Multimeter är ett bra tips, kräver lite mer jobb men absolut effektivt!
Batteri är nog inte att välja. Problemet är att reciever är långt ifrån högtalare och om man skall lyssna vill man gärna vara nära.

Kabelryck:
Hade vart lätt om jag inte hade en massa meter kabel intryckt i en väldigt lång tak-kabellist. Friktionen är för hög.

Skrivet av Raffe:

Annars fungerar det ju att koppla in ena bakhögtalaren i höger/vänster fram, spela sedan upp någon musik och lyssna vilken bakhögtalare som det kommer ljud ur, klart.

Precis det jag ville undvika, det är lättare att loopa "right left center" ljudet och stå framme, lyssna noga och sen sätta in dem på rätt ställe med en gång.

Skrivet av bergggren:

Precis, koppla en kabel i taget till höger eller vänster frontkanal om du inte kan hitta receiverns inbyggda bruston som sagt tidigare och spela en vanlig låt.
Ser inte vitsen med att starta en tråd för att hjälpa dig hitta rätt bland din kabelröra. Hur svårt kan det vara liksom. Dagens i-landstråd.

Inte riktigt tanken med tråden, som jag skrev så kan jag absolut göra så.
Det är inte heller svårt, men jag vill göra det enklare utan massa spring fram och tillbaka för att lyssna exakt var ljudet kommer ifrån.
Om du tycker min fråga är jobbig och bara vill klaga så ser jag inte vitsen med ditt inlägg. Hur svårt kan det vara liksom?

Skrivet av warh0g:

Kasta allt och köp nytt

Får nog fan göra det!

/Freakling

Permalänk
Medlem

Gamla klassiker. Håll högtalarkabel emot ett batteri och lyssna vilken som klickar/knastrar.. Du hör det lätt om det inte är över en jättesal du är i.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Det är inte heller svårt, men jag vill göra det enklare utan massa spring fram och tillbaka för att lyssna exakt var ljudet kommer ifrån.

/Freakling[/QUOTE]

nu får du förklara dig lite mera.-.Springa o lyssna? du har väl två högtalare bakom dig..två framför o en i center i samma rum elr?..hur stort rum har du isåfall om du måste springa o höra..då det knäpper tydligt om du kör med batteri tex.. elr har du recivern i ett helt annat rum?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...