Permalänk
Medlem

LSI 9260-i8

Hej, efter många turer och ominstallationer så köpte jag följade kort, http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/storage/sto...

Kommer köra vm-ware och jag antar att det blir nas4free eller zfz-guru som får dela ut diskarna. Eller har nån annan ett bättre förslag då jag kör ovan nämt kort? Har en installation av Ubuntu server som rullar, gillar dock web-gui som nas4free och de andra erbjuder.

Och, ska det flashas på IT-firmware som jag läst överallt om eller duger kortet som det är??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

jag har några servrar som kör det (LSI 9260-i8) i labb och jag kör standard fw på det.
jag har å andra sidan alla diskar internt på esx hostarna då, då vmware har fullt stöd för monitoreringen av det kortet
(ilte meckigt ibland att få det att fungera 100% efter upgraderingar av esx hosten men överlag tokstabilt).
Skulle jag köra med externlagering på en NFS/SAN lösning med Oracle brandat kort hade jag nog flashat om...

Permalänk
Hedersmedlem

Dubbelkolla korten innan du köper, om du köper på Ebay eller elektroniksajter i Asien. Det har cirkulerat "fake" 9260-i8-kort som sålts och som inte kan flashas vad jag förstått. Det enklaste är nog att satsa på ett IBM M1015 vilket möjligen är svårare att förfalska då det finns mycket information på nätet att hämta om dem.

Kör ett IBM M1015 med IT-firmware på en ny FreeNAS-burk med mycket goda resultat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Köper från mhzdata så tror det ska vara legit, är ett SUN kort i grunden. Testar nog med orginalFw som bC kör, nas4free kan väl köras ändå (gillar uppläget), bara att det inte blir zfz då eller??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chichin:

Köper från mhzdata så tror det ska vara legit, är ett SUN kort i grunden. Testar nog med orginalFw som bC kör, nas4free kan väl köras ändå (gillar uppläget), bara att det inte blir zfz då eller??

Ett tips är att inte köra ZFS om du inte har IT-firmware på kortet, det kan bli massa strul med S.M.A.R.T och andra funktioner som ZFS sköter utmärkt utan inblandning av en RAID-kontroller.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hmms, fått hem kortet nu och kommer in i Firmware, kan skapa raid och allt, vmware hittar kortet och raiden, kör passthrough till någon freenas version (zfs, nas4free etc) och installationen hänger sig, tar bort kortet från den virtuella maskinen och då kan jag installera. Virtuell installation av Windows 2008 hittade kortet men ingen raid utd, kanske bara drivrutiner som fattas??

Firmwaren är från 2010 enligt webguit, måste fixa nåt mindre usb minne, mitt har pajat här... Får se hur den uppgraderingen går.

Ang freebsd installationern så verkar de klaga på BBU:n allihopa, kollade i webguit och batteriet är väl i sådär skick.. Bara att köpa vanliga uppladdningsbara med samma mph eller? Ska se om jag kan få upp den svarta boxen batteriet sitter i bara!!

Sista fråga, i webguit står det inte någonstans att det är SUN som tillverkat kortet, hittar inte nåt på kortet heller, i webguit står det LSI Megaraid SAS 9261-8i Vem har tillverkat kortet egentligen??

*EDIT*

Nu på morgonen så kunde jag installera och såg inget felmedellande om om batteri, var iofs in i WebOS och tog bort writeback tror jag det hette.

Men problemen hopar sig ändå, nas4free kan inte se mitt raid-kort och den utdelade disken? Ska jag strunta i passthrough och dela ut som virtuell disk i vmware istället? Tycker det verkar krångligare... Är det drivrutiner för freeBSD som måste till eller vad??

*EDIT 2*

Måste jag "mounta" kortet i nas4free? Jag har enbart surfat till nas4Free och där ser jag inget, i shell, vilket kommando ska jag använda för att lista diskarna eller lsi kortet kanske?

EDIT 3

Strunta i ovan, jag som är klantig...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Hmms, skriver igen här eftersom det hela tagit en liten vändning.. Alltså, den nas4free installationen jag gjorde hade jag bara lagt en gig ram på så jag skulle ju naturligtvis göra en ny installation.. Nu samma felmeddelande som för.. Suck.. Prövar Ubuntu, det ser mitt kort, vilket Win 2008 server också gjorde men inte kunde starta, i Gparted lägger jag till partitionstabell, formaterar och nu funkar det i ubuntu?? Kan det ha varit att det inte fanns någon partitionstabell som gjorde att installationen hängde sig i freebsd?? Nytt batteri är hur som på g och kommer installeras så får se. Vet inte hur jag ska göra, köra på Ubuntu som nu fungerar eller testa på nytt när batteriet kommit?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chichin:

Hmms, skriver igen här eftersom det hela tagit en liten vändning.. Alltså, den nas4free installationen jag gjorde hade jag bara lagt en gig ram på så jag skulle ju naturligtvis göra en ny installation.. Nu samma felmeddelande som för.. Suck.. Prövar Ubuntu, det ser mitt kort, vilket Win 2008 server också gjorde men inte kunde starta, i Gparted lägger jag till partitionstabell, formaterar och nu funkar det i ubuntu?? Kan det ha varit att det inte fanns någon partitionstabell som gjorde att installationen hängde sig i freebsd?? Nytt batteri är hur som på g och kommer installeras så får se. Vet inte hur jag ska göra, köra på Ubuntu som nu fungerar eller testa på nytt när batteriet kommit?

Spontant skulle jag ge både Nas4Free och FreeNAS mer än 1 gigabyte minne, speciellt om du använder ZFS. Den nya firmwaren är alltså från 2010? Då har du kanske fått tag i en gammal, har för mig att min IBM M1015-firmware var från mitten av 2013.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Spontant skulle jag ge både Nas4Free och FreeNAS mer än 1 gigabyte minne, speciellt om du använder ZFS. Den nya firmwaren är alltså från 2010? Då har du kanske fått tag i en gammal, har för mig att min IBM M1015-firmware var från mitten av 2013.

Jo det var det som var tanken, var ett misstag att ge 1 gig minne så jag raderade installationen av nas4free och skulle sedan installera igen och då hakade det upp sig som vanligt...

Har lte problem att veta hur jag ska uppdatera firmware bara.. Hittar ingen bra guide för vmware? När det i guiden säger att man ska ladda upp rom filen menas då att det ska laddas till HD:n där alla installationer ligger eller vad?? Har försökt med en DOS sticka men då saknades "Hi-mem" så uppdateringsprogrammet kunde inte köras, letade som fasen efter en image som skulle passa att boota ifrån men hittar ingen...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Ok, snabb fråga, har lyckats få Ubuntu att se disken, egentligen utan konstigheter, fick dock lägga till ett filsystem på Raiden:n blet .gpt Funkar det? Och sedan formatera, blev ext4.

Har lagt över allt jag vill på diskarna nu när det slog mig att det kanske kan fungera med nas4free eller nån annan distrubition. Om jag stänger av Ubuntu, tar bort Passthrough till Ubuntu och testar på nas4Free men det skulle sedan visa sig att det hänger sig igen, kan jag då lägga tillbaka passthroughn till Ubuntu, starta upp och inget har hänt, eller??

Och om jag nu kan installera nas4Free, kommer den att se ext4 formateringen med alla data jag lagt över eller är det formatering som gäller??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Kommer själv snart att börja konfa min nya server som jag ska ha ett M1015 kort i (ska snart flytta så det mesta är nerpackat).

Jag vill (självklart?) inte köra raid-funktionerna på kortet utan vill vidarebefordra kortets diskar rakt av till FreeNas och köra ZFS. Ni som lyckats, vilka guider använde ni för att flasha kortet med IT-firmware ? Hittat några guider, men är olika. Vore sjysst att hitta en guide/beskrivning/firmware som någon här kan bekräfta fungerar.

Tack på förhand!