Permalänk
Medlem

vatten kylning tips

tjenare , det jag använder idag är en h110 med push/pull med andra fläktar än orginal för få prestanda , men alla har alltid sagt att custom loop ska vara så mycket bättre vilket jag inte har någon erfarenhet av än och därför vänder jag till er som kan . det som jag har kollat på är denna http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-750-2361p.html då priset inte är så högt men även kollat på uppgraderingen http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-3868p.html som kostar en lax mer , kommer den vara värd prestandan jämnfört med priset?

dator specs ser ni i signaturen , cpu som jag kör är en 8350 oc till 4,6ghz för stabilt läge med värme , volt=1.482 , prime95 test 10min temps 56Celsius , varför bara 10 min , orkar inte vänta och den är spel stabil till 100% , målet med oc 5ghz+ , väntad cirka volt =1.55-1.60 . kommer inte kunna köra push/pull config med radiatorn som är i länken då den sitter tajt redan nu då den är 29cm tjock , xspc radiator är 35.5mm.

hade även tänkt i framtiden kyla gpu 2st high end med detta system dock med en 240mm radiator till och en 120mm radiator så därav har jag även tänk på custom loop. kommer byta cpu till antingen 4770k eller 4930k om det har nån betydelse

så vill ha era åsikter som redan använder custom loops och även ni som är allmänt intresserade av custom loop så alla åsiktar är värdefulla.

MVH Jonte!:)

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Verkar vara seriösa kits.. men..

Jag kör en 2500K @ 4.8ghz med 1000+ timmar i spel utan krascher och 3-4 månaders omstarter av datorn med en Noctua U12P-SE2 med silent rpm sladdarna. Dock utan chassisidor monterade, vilket gör att jag har cpu-fläkten, grafikortsfläktarna och nätagget + en ssd (inga chassifläktar) som låter. Mitt Com Hem pre-retail modem och min NAS med 1 disk låter högre än min dator idle. Den kliver såklart upp lite i ljudnivå vid spel då grafikorten börjar puffa lite mer luft, men inte alls störigt även vid låg volym i högtalare.

Point being.. man får köpa bra dyrt vattenkylningssystem nuförtiden innan det ger någon form av utdelning vare sig det gäller kylning eller ljudnivå. Jag kan inte se att jag skulle få en lägre ljudnivå från datorn än vad jag får nu och jag skulle antagligen få kliva upp till ett seriöst vattenkylningskit (som du länkat till) innan jag får samma kylning, men det låter nog lika mycket eller mer oavsett prisnivå. Fine att man kan få lite stabilare prime95 temperaturer.. min rig bailar ut efter 20-30 min nu med silent luft där det bailar ut efter 4-5 timmar med dovt men högt fläktljud från min förra vattenkylningen med dubbla jätteradiatorer, 900 kronors block & 2.5 liter i systemet via 10mm slangar. Hur det än är så är jag 20 grader kallare i alla spel än vad jag är efter 10 sekunder i prime95 så jag ser det som irrelevant. Min personliga men erfarenhetsmässigt grundade åsikt om kylning är att vattenkylning är coolt och snyggt, men dyrt och vare sig tyst eller speciellt effektivt nuförtiden. I alla fall är det definitivt inte prisvärt.

EDIT:
Kanske låter lite bitter nu på morgonkvisten.. men jag och en bekant har ungefär exakt samma datorsetup med skillnaden att han kör oklockad 2500k och jag kör en klockad 2500k. Senaste 3dmark skiljer det inga FPS i tester som spelar roll utan det jag får mer poäng i är fysikberäkningar där cpu används och då har jag 40% mer prestanda, vilket ungefär matchar den överklockning och förväntade cpu-boost jag har. Jag själv har även vid ouppmärksammad bios-reset inte märkt någon större skillnad i spelprestanda och googlar man runt på benchmarks så är det några procents vinst mellan oklockad till maxklockad, med några undantag av vissa speltitlar och scenarios i dom spelen. Ska du lägga 2-3 tkr på vattenkylning så gör det för att du verkligen är entusiast och inte av prestandavinstskäl. Det extra du anser dig kunna klocka med vatten som du tydligen inte kan med din nuvarande luftkylare torde vara någon/några få procents skillnad i praktiken i spel och du skulle kunna ha så mycket mer fps från ett till/ett värre grafikkort eller roligare i form av speltillbehör (skärm? tangentbord, högtalare?).

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Verkar vara seriösa kits.. men..

Jag kör en 2500K @ 4.8ghz med 1000+ timmar i spel utan krascher och 3-4 månaders omstarter av datorn med en Noctua U12P-SE2 med silent rpm sladdarna. Dock utan chassisidor monterade, vilket gör att jag har cpu-fläkten, grafikortsfläktarna och nätagget + en ssd (inga chassifläktar) som låter. Mitt Com Hem pre-retail modem och min NAS med 1 disk låter högre än min dator idle. Den kliver såklart upp lite i ljudnivå vid spel då grafikorten börjar puffa lite mer luft, men inte alls störigt även vid låg volym i högtalare.

Point being.. man får köpa bra dyrt vattenkylningssystem nuförtiden innan det ger någon form av utdelning vare sig det gäller kylning eller ljudnivå. Jag kan inte se att jag skulle få en lägre ljudnivå från datorn än vad jag får nu och jag skulle antagligen få kliva upp till ett seriöst vattenkylningskit (som du länkat till) innan jag får samma kylning, men det låter nog lika mycket eller mer oavsett prisnivå. Fine att man kan få lite stabilare prime95 temperaturer.. min rig bailar ut efter 20-30 min nu med silent luft där det bailar ut efter 4-5 timmar med dovt men högt fläktljud från min förra vattenkylningen med dubbla jätteradiatorer, 900 kronors block & 2.5 liter i systemet via 10mm slangar. Hur det än är så är jag 20 grader kallare i alla spel än vad jag är efter 10 sekunder i prime95 så jag ser det som irrelevant. Min personliga men erfarenhetsmässigt grundade åsikt om kylning är att vattenkylning är coolt och snyggt, men dyrt och vare sig tyst eller speciellt effektivt nuförtiden. I alla fall är det definitivt inte prisvärt.

EDIT:
Kanske låter lite bitter nu på morgonkvisten.. men jag och en bekant har ungefär exakt samma datorsetup med skillnaden att han kör oklockad 2500k och jag kör en klockad 2500k. Senaste 3dmark skiljer det inga FPS i tester som spelar roll utan det jag får mer poäng i är fysikberäkningar där cpu används och då har jag 40% mer prestanda, vilket ungefär matchar den överklockning och förväntade cpu-boost jag har. Jag själv har även vid ouppmärksammad bios-reset inte märkt någon större skillnad i spelprestanda och googlar man runt på benchmarks så är det några procents vinst mellan oklockad till maxklockad, med några undantag av vissa speltitlar och scenarios i dom spelen. Ska du lägga 2-3 tkr på vattenkylning så gör det för att du verkligen är entusiast och inte av prestandavinstskäl. Det extra du anser dig kunna klocka med vatten som du tydligen inte kan med din nuvarande luftkylare torde vara någon/några få procents skillnad i praktiken i spel och du skulle kunna ha så mycket mer fps från ett till/ett värre grafikkort eller roligare i form av speltillbehör (skärm? tangentbord, högtalare?).

Tack för ett riktigt svar uppskattas att nån satte sig in och skrev ett svar dock så tror jag du missuppfattat min kylare jag har då det inte är nån luft kyld utan ett slutet vattensystem och jag förstår även det du menar med andra tillbehör också dock så hjälper det inte för min del med vassare gpu då cpu flaskar . Det märkte jag efter min nya skärm som var 120hz att cpu flaskar och det tycker jag är lite intressant med liksom hut mycket ger överklockning igentligen och värt besvär man läggger för det man får är intressant . Men en tyst dator har jag aldrig letat efter och moderkortet har utilitys så jag kan ä dra fläktarna manuelt om det behövs men för få kylnings effekten då så bör jag välja den för 3 lax isåfall om jag förstod rätt? Att det blir ett ganska stort hopp i plånkan för att pressa det sista ur cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz