Permalänk
Medlem

Bandbredd, wifi vs kabel.

Den som förstår sig på nätverk lit bättre än jag får gärna hjälpa mig. För ett tag sedan gick jag över från att ha haft en kabel direkt ifrån routern till mitt rum, till att ha en wifi-booster med en kabel från den till mitt rum. Sedan jag satte dit den har min bandbredd blivit minimal när någon annan laddar ned något på samma nätverk. Detta hände dock inte när jag hade en kabel som gick direkt till routern ifrån min dator. Finns det någon som kan förklara detta, och finns det någon lösning förutom att sätta tillbaka kabeln till routern?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

köp en dyrare router och ett bättre nätverkskort till din dator? eftersom att det går långsamt när någon annan laddar ner är det antagligen routern som är för långsam så nätverkskortet kanske är okej. du får skriva vad du har för grejer nu.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Finns det någon anledning till att du bytt? Kabel är i 99,99% av fallen alltid snabbare och stabilare, byt tillbaka!

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle mer än gärna byta tillbaka men min mamma vill inte ha tillbaka kabeln som gick genom hela huset. Och för att nämna routern so är det ingen dålig router (vet dock inte model, men den är högst 1 år gammal) och mitt nätverkskort är det som finns interagerat i mitt nya moderkort så jag tror knappast problemet ligger dör. För att ge ett exempel; i vanliga fall har jag en upp och nerladdningshastighet på ca 10 Mbit/s och när nån annan började ladda ner sjönk det till ca 0,3 Mbit/s i nedladdning och 3 Mbit/s uppladdning.

Permalänk
Medlem

Kabel är alltid det bästa alternativet.

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem
Skrivet av sk0941:

Jag skulle mer än gärna byta tillbaka men min mamma vill inte ha tillbaka kabeln som gick genom hela huset. Och för att nämna routern so är det ingen dålig router (vet dock inte model, men den är högst 1 år gammal) och mitt nätverkskort är det som finns interagerat i mitt nya moderkort så jag tror knappast problemet ligger dör. För att ge ett exempel; i vanliga fall har jag en upp och nerladdningshastighet på ca 10 Mbit/s och när nån annan började ladda ner sjönk det till ca 0,3 Mbit/s i nedladdning och 3 Mbit/s uppladdning.

drar man kabeln på rätt sätt så stör den inte alls. finns även platt kabel som går att dra under mattor och dylikt.
som sagt så är kabel enormt mycket bättre än trådlöst. enda gången jag själv använder trådlöst är till telefoner, surfplattor och bärbara datorer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |