Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Du verkar helt ha missat poängen här. Det som sas från början var att SD är ett högerparti som stödröstar åt Alliansen. Detta visar DN:s granskning svart på vitt. Nu erkänner dessutom en av SD:s riksdagsledamöter detta. Alltså är det bekräftat dubbelt upp. Ändå käftar du emot och kommer dragandes med massa nonsens? Helt sanslöst... Du får såklart tycka vad du vill men det här är rena fakta, inget annat. Iofs är ju det ngt som SD-fans brukar ha svårt med...

Erkänner vad då? Vad är det SDs riksdagsledmot erkänner? Alla vet redan att SD har röstat mer med Alliasen än med oppositionen, det är ingen hemlighet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Den ökände riksdagsledamoten Thoralf Alffson har nu gått ut och erkänt att SD är stödparti åt Alliansen samt är ett högerpart så nu kan vi lägga den debatten åt sidan. För övrigt i sedvanlig SD-anda handlar det såklart inte om politiska åsikter eller vanliga argument att man tagit denna ställning som parti nej då. Det beror istället på att S är gnällsjuka mobbare. Suck, jag blir så trött på alla dessa pajasar som finns i SD. Bryr sig inte SD-väljare ett skit om hur deras representanter beter sig? Jag förstår inte varför inte detta stolleparti störtdyker i mätningarna när det frontas av sådana idioter? Meningen är ju att politikerna ska representera folket men det här är bara löjligt och pinsamt.

http://www.interasistmen.se/granskning/thoralf-alfsson-erkann...

Så du vill alltså att vi ska lägga frågan om SDs placering på höger-vänsterskalan åt sidan baserat på vad en person, som du tycker är en stolle, har sagt? Detta blev ju ganska humoristiskt (framför allt när du senare använder honom för att försöka bevisa din tes). Jag fortsätter nog hellre med att klassa SD efter vilka frågor de driver snarare än vad Thoralf säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.oppetarkiv.se/video/1600350/novemberrevolutionen

Vet inte om detta varit uppe men intressant att se och er nog svar på en del frågor även om den är gammal.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Alliansen har ju fått igenom massor av sina förslag med hjälp av oppositionen! Oppositionen är alltså höger!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Alliansen har ju fått igenom massor av sina förslag med hjälp av oppositionen! Oppositionen är alltså höger!

Har dom erkänt?!?!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

http://www.oppetarkiv.se/video/1600350/novemberrevolutionen

Vet inte om detta varit uppe men intressant att se och er nog svar på en del frågor även om den är gammal.

Känns betydligt mer intressant än diskussionen ovan, även om det nu inte är så särskilt intressant.

Avreglering, Devalvering, George Soros och andra skurkar. Vad det gäller nittiotals krisen så ligger nonsens nivån på tyska 30-tals nivåer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Känns betydligt mer intressant än diskussionen ovan, även om det nu inte är så särskilt intressant.

Avreglering, Devalvering, George Soros och andra skurkar. Vad det gäller nittiotals krisen så ligger nonsens nivån på tyska 30-tals nivåer.

Det där får du gärna utveckla

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Alliansen har ju fått igenom massor av sina förslag med hjälp av oppositionen! Oppositionen är alltså höger!

Eller så är alliansen vänster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Eller så är alliansen vänster

Det beror på i vilket syfte och vilket ögonblick du frågar. Politiken idag är lite mer ombytlig, de stackars politikerna får helt enkelt säga det som krävs för att sitta hem sin pension oavsett om det är riktigt med sanningen överensstämmande eller ej.

Edit:

http://avpixlat.info/2014/01/24/godhetsindustrin/#more-84358

Avpixlat levererar igen, särskilt ett par rader fick mig att sätta kaffet i halsen:

"Jag lade till att ingen förälder heller önskar att deras döttrar ska bli homosexuella. Föräldrar är varken islamofober eller homofober därför att de önskar ett normalt gifte för sina barn."

Fredagsmys hos Avpixlat.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte på parlamentarisk demokrati så att rösta vore ett hyckleri från min sida.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det där får du gärna utveckla

Ja det var överdrivet.

Skrivet av ilstallione:

"Jag lade till att ingen förälder heller önskar att deras döttrar ska bli homosexuella. Föräldrar är varken islamofober eller homofober därför att de önskar ett normalt gifte för sina barn."

Fredagsmys hos Avpixlat.

Osammanhängande konstigheter på förmiddagen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

http://avpixlat.info/2014/01/24/godhetsindustrin/#more-84358

Avpixlat levererar igen, särskilt ett par rader fick mig att sätta kaffet i halsen:

"Jag lade till att ingen förälder heller önskar att deras döttrar ska bli homosexuella. Föräldrar är varken islamofober eller homofober därför att de önskar ett normalt gifte för sina barn."

Fredagsmys hos Avpixlat.

En del jag inte håller med om och ganska klumpigt skrivet men varför du skulle sätta kaffet i halsen för en relativ självklarhet?
Klart föräldrar ofta skulle föredra att sina barn gifter sig med personer som överensstämmer med deras åsikter, kultur och/eller livsstil. Som det skrevs i artikeln så är det en stor skillnad mellan att ÖNSKA något och att ACCEPTERA.
Det är nog ganska få föräldrar vars barn gifter sig med personer föräldrarna hade sagt innan att "Jo men en sån person önskar vi att du ska gifta dig med".

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja det var överdrivet.

Osammanhängande konstigheter på förmiddagen.

Inte utan att man undrar hur listan för onormala giften ser ut, har dock mina misstankar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Inte utan att man undrar hur listan för onormala giften ser ut, har dock mina misstankar.

Vit man + Vit kvinna i kyrka med präst och smörgåstårta därefter.

Å andra sidan kan hen gott ha blandat ihop föreställning med önskan. Det brukar ske inom BSS sammanhang.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vit man + Vit kvinna i kyrka med präst och smörgåstårta därefter.

Hemmagjord potatissallad med rostbiff är ett ganska säkert kort.

Citat:

Å andra sidan kan hen gott ha blandat ihop föreställning med önskan. Det brukar ske inom BSS sammanhang.

Kan vara verklighetsuppfattningen som glappar också.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hemmagjord potatissallad med rostbiff är ett ganska säkert kort.

Jag har aldrig accepterat Neo-Lantis mat som ett uttryck för svenskhet. För mig är Potatisklyftor och Lövbiff samma sak som högförräderi. Då kan du gott nog räkna ut vad jag anser om sådant som Potatissallad och rostbiff, ska 're va en Italienare till det? En liten Sofiero och Eddie Meduza.

Skrivet av ilstallione:

Kan vara verklighetsuppfattningen som glappar också.

Som ovan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag tror på hårdare tag och mindre daltande i allmänhet och i skolan i synnerhet. Mer polis, statliga verk ska utan vinstintresse kontrollera viktiga samhällsfunktioner och vård/skola/omsorg ska även det drivas utan vinstintresse.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 733215:

SD 2014, NU KÖR VI GUBBAR!

Skrivet av 733215:

Motivering är på plats om det ska finnas något att diskutera. Du har inte svarat på någon av de uppföljningar du fick senast.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

SDs nya utspel ska tydligen vara något i stil med att alla ska få hålla på med rennäring och inte bara samerna. För detta blev SD anklagade för att göra skillnad på folk och folk samt sysslar med rasbiologi.

Jag ser inte kopplingen, är det något jag har missat? Känns spontant som att man överdriver lite.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

SDs nya utspel ska tydligen vara något i stil med att alla ska få hålla på med rennäring och inte bara samerna. För detta blev SD anklagade för att göra skillnad på folk och folk samt sysslar med rasbiologi.

Jag ser inte kopplingen, är det något jag har missat? Känns spontant som att man överdriver lite.

Möjligen en felaktig slutsats men särskilt överdriven är den inte.

Samerna är ett ursprungsfolk främst, en minoritet därefter. Som ursprungsfolk så är deras historiska utbredning och definierande kultur lagstadgad, de samexisterar med Sverige och Sverige samexisterar med dem på sätt och vis. Att frånta samerna rätten till jakt, fiske och renskötseln är att eliminera den samiska ekonomins särställning.

En kan ju förstås ha roligt med det hela som en brukar, SD utspel öppnar ju upp för sådant:

- Samerna är en ursprungsbefolkning som har en viss autonomi i sitt område.
- Svenskar är en folk som har en viss autonomi i sitt område

Att Jimmie vill frånta samerna sin begränsade nationella självständighet är festligt när det ställs mot det faktum att han motsätter sig liknande drag från EU-håll. Men vad gör man inte för att få fler röster.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Att frånta samerna rätten till jakt, fiske och renskötseln är att eliminera den samiska ekonomins särställning.

Att ge någon en rättighet är väl inte ekvivalent med att någon annan fråntas den rättigheten? Ologiskt.

Varför kan inte båda samer och icke-samer få ha rennäring?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

SDs nya utspel ska tydligen vara något i stil med att alla ska få hålla på med rennäring och inte bara samerna. För detta blev SD anklagade för att göra skillnad på folk och folk samt sysslar med rasbiologi.

Jag ser inte kopplingen, är det något jag har missat? Känns spontant som att man överdriver lite.

Det är väl snarare existerande lagstiftning som gör skillnad på folk och folk, eller ska jag säga medborgare och medborgare. Jag tycker det är självklart att alla medborgare ska ha samma rättigheter, skyldigheter och friheter. Att samerna, som en del av Sverige, skulle ha lagstadgad ensamrätt på en näringsgren tycker jag är konstigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Att ge någon en rättighet är väl inte ekvivalent med att någon annan fråntas den rättigheten? Ologiskt.

Visst är det ologiskt i alla system med oändliga resurser, i verkligheten är det dock ett logiskt resonemang.

Skrivet av Crippa90:

Varför kan inte båda samer och icke-samer få ha rennäring?

Rennäringen innebär en inskränkning av äganderätten till syfte att låta samerna fortsätta med sitt värv. En kan givetvis fråga sig varför inuiter får döda valar men inte Köpenhamnsbor.

Skrivet av Valiumballong:

Det är väl snarare existerande lagstiftning som gör skillnad på folk och folk, eller ska jag säga medborgare och medborgare. Jag tycker det är självklart att alla medborgare ska ha samma rättigheter, skyldigheter och friheter. Att samerna, som en del av Sverige, skulle ha lagstadgad ensamrätt på en näringsgren tycker jag är konstigt.

Skulle Valiumballongs vanliga "Kapitalistiska" metodik tillämpas så är det väl knappast det som är det konstiga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Att ge någon en rättighet är väl inte ekvivalent med att någon annan fråntas den rättigheten? Ologiskt.

Varför kan inte båda samer och icke-samer få ha rennäring?

Måste vara jobbigt för samerna att bli tagna ner på jorden igen, kanske det inte är rätt att dom får enorma statsbidrag, svindyra båtransporter för renarna och monopol för rennäring som inte gynnar många andra. Ibland är det till och med svårt att hitta renprodukter runt om Norrland. Inte på tala om södra Sverige, ica's billiga renskav är inte mycket att hänga i granen om man kan hitta den.

Kanske tanken på konkurrens och mindre bidrag blir lite för mycket? Då kommer rasistkortet fram för att skydda sina egna etniska priviledger.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Måste vara jobbigt för samerna att bli tagna ner på jorden igen, kanske det inte är rätt att dom får enorma statsbidrag, svindyra båtransporter för renarna och monopol för rennäring som inte gynnar många andra. Ibland är det till och med svårt att hitta renprodukter runt om Norrland. Inte på tala om södra Sverige, ica's billiga renskav är inte mycket att hänga i granen om man kan hitta den.

Kanske tanken på konkurrens och mindre bidrag blir lite för mycket? Då kommer rasistkortet fram för att skydda sina egna etniska priviledger.

Du blandar ihop två separata frågor: Subventioner, Samernas rättigheter och tillgänglighet

Rennäringen i den form som den bedrivs idag, dvs bete skulle oavsett utövare vara en subventionerad näringsgren. Vilket ju givetvis ska jämföras med att Jordbruket är subventionerat och om man tittar på skattenettot hittar man säkerligen fler branscher som subventioneras.

En text där samer ställs mot svenskar visar själv att där råder en motsättning, att de inte är samma sak i avsändarens ögon.

När det kommer till tillgängligheten så har det subventionerade skånska jordbruket med sin vete, ägg och sockerproduktion mm skapat ingredienserna till spettekaka. Att det är svårt att finna spettekaka i Stockholm betyder dock inte att skåningarna ska klandras.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Det är väl snarare existerande lagstiftning som gör skillnad på folk och folk, eller ska jag säga medborgare och medborgare. Jag tycker det är självklart att alla medborgare ska ha samma rättigheter, skyldigheter och friheter. Att samerna, som en del av Sverige, skulle ha lagstadgad ensamrätt på en näringsgren tycker jag är konstigt.

Det var lite så jag reagerade på och håller även med.

Skrivet av Huzzbutt:

Visst är det ologiskt i alla system med oändliga resurser, i verkligheten är det dock ett logiskt resonemang.

Rennäringen innebär en inskränkning av äganderätten till syfte att låta samerna fortsätta med sitt värv. En kan givetvis fråga sig varför inuiter får döda valar men inte Köpenhamnsbor.

Om jag som icke-same skulle äga en ren hindrar inte det en same från att äga en ren. Ändliga resurser i all ära, men maxtalet på antal renar i Sverige är inte överskridet vad jag vet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Måste vara jobbigt för samerna att bli tagna ner på jorden igen, kanske det inte är rätt att dom får enorma statsbidrag, svindyra båtransporter för renarna och monopol för rennäring som inte gynnar många andra. Ibland är det till och med svårt att hitta renprodukter runt om Norrland. Inte på tala om södra Sverige, ica's billiga renskav är inte mycket att hänga i granen om man kan hitta den.

Kanske tanken på konkurrens och mindre bidrag blir lite för mycket? Då kommer rasistkortet fram för att skydda sina egna etniska priviledger.

Till skillnad från de norddanska bönderna i Skåne som precis som övriga jordbrukssektorn lyfter enormt stora bidrag?

Varför kan vi inte förenkla dagens skattesystem och ta bort en hel del möjligheter till skatteavdrag samt minska skatteuttaget generellt istället?
Möjligheterna till ROT-avdrag oavsett BR,Egenhem eller HR, helt slopat ränteavdrag.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det var lite så jag reagerade på och håller även med.

Om jag som icke-same skulle äga en ren hindrar inte det en same från att äga en ren. Ändliga resurser i all ära, men maxtalet på antal renar i Sverige är inte överskridet vad jag vet.

Äpplen och päron visst. Att du äger en ren betyder inte att du bedriver rennäring. Rennäringen är en unik djurhållnings typ i Sverige.

Nu är det förstås inte helt omöjligt för dig att skaffa 100 renar och sedan be markägarna i Östergötland om betesrätt, men det skulle förstås fortfarande inte vara samma sak som rennäringen vi talar om.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Äpplen och päron visst. Att du äger en ren betyder inte att du bedriver rennäring. Rennäringen är en unik djurhållnings typ i Sverige.

Nu är det förstås inte helt omöjligt för dig att skaffa 100 renar och sedan be markägarna i Östergötland om betesrätt, men det skulle förstås fortfarande inte vara samma sak som rennäringen vi talar om.

Nej det är ju rätt uppenbart att rennäringen bedrivs i Norrland.

I Finland får tydligen vem som helst bedriva rennäring. Kan inte se varför det inte skulle kunna vara samma sak i Svea Rike.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W