[LÖST]Dator startar om efter några sekunder

Permalänk
Medlem

[LÖST]Dator startar om efter några sekunder

I morse när jag slog på datorn så hördes ett smattrande ljud från en fläkt. Innan jag insåg att det endast var att fläkten slog emot vattenkylningen hade jag lyckats plocka ur båda ram-minnena, samt grafikkortet. Efter en rengöring av dammfiltret och liknande, plockar jag ihop delarna igen. Det är här problem två uppstår, datorn startar om sig efter några sekunder.

Paniken är ett faktum. Efter några djupa andetag samlar jag mig och börjar jag försöka felsöka lite, testar att koppla ur ett ram-minne i taget och sedan att koppla ur grafikkortet, bara för att se om det skulle göra någon skillnad. Det gjorde det inte.

Hårddisken har jag inte rört, men det är en SSD. Tror inte att jag har kommit åt den, men är en sådan väldigt känslig om man skulle ha gjort det?

Vad kan felet vara? Vad ska jag göra?

Om det skulle behövas någon mer info, så kan jag göra mitt bästa för att försöka ordna fram det.

Tack på förhand!

EDIT: Jag använde mig inte av ett ESD-armband, skulle det kunna ha varit att jag har gett datorn en stöt? Vad gör jag i sådana fall?

Permalänk
Medlem

Slangen till vattenkylningen kanske gick sönder av att fläkten slog på den? Kan det ha läckt vatten på moderkortet?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Är videoklippet ditt eget?
Så fall om datorn inte ens klarar POST'a (Power on self test) så beror det nästan alltid på att någon kabel inte är kopplad rätt eller att en komponent inte funkar som den ska, t.ex datorn inte får tillräckligt med ström.

För att klara POST'a behöver du bara följande komponenter: CPU, moderkort, 1 RAM sticka samt ström till dessa (givetvis kylning till CPU'n).
Så prova koppla bort grafikkort, hårddiskar osv och kör bara dessa tre och se om du kan få datorn att gör förbi POST och om du kan gå in i BIOS.

Om du klarar det så beror det på någon av komponenterna du koppla bort inte funkar, om du inte klarar det ligger felet på antingen CPU, moderkort, RAM-stickan eller nätdelen. Med de tre hade jag börjat med nätdelen som är mest trolig att självdö.

ESD är allvarligt och händer det så är mycket svårt att felsöka, generellt är det till att testa del för del tills du hittar rätt, vilket innebär att du måste ha tillgång till passande reservdelar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Slangen till vattenkylningen kanske gick sönder av att fläkten slog på den? Kan det ha läckt vatten på moderkortet?

Slangen har inte gått sönder, den låg aldrig emot fläkten. tror inte att rotorbladen i sig var i kontakt med något, utan att hela fläkten låg och slog emot en annan del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Är videoklippet ditt eget?
Så fall om datorn inte ens klarar POST'a (Power on self test) så beror det nästan alltid på att någon kabel inte är kopplad rätt eller att en komponent inte funkar som den ska, t.ex datorn inte får tillräckligt med ström.

För att klara POST'a behöver du bara följande komponenter: CPU, moderkort, 1 RAM sticka samt ström till dessa (givetvis kylning till CPU'n).
Så prova koppla bort grafikkort, hårddiskar osv och kör bara dessa tre och se om du kan få datorn att gör förbi POST och om du kan gå in i BIOS.

Om du klarar det så beror det på någon av komponenterna du koppla bort inte funkar, om du inte klarar det ligger felet på antingen CPU, moderkort, RAM-stickan eller nätdelen. Med de tre hade jag börjat med nätdelen som är mest trolig att självdö.

ESD är allvarligt och händer det så är mycket svårt att felsöka, generellt är det till att testa del för del tills du hittar rätt, vilket innebär att du måste ha tillgång till passande reservdelar.

Då ger jag mig på hårddisken också!
Det här kommer kanske låta som en riktigt korkad fråga, men ESD är inget som sprider sig till andra komponenter om en skulle ha blivit drabbad?

Permalänk
Medlem

Sitter RAM-stickan i ordentligt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av zKans:

Då ger jag mig på hårddisken också!
Det här kommer kanske låta som en riktigt korkad fråga, men ESD är inget som sprider sig till andra komponenter om en skulle ha blivit drabbad?

Svårt att säga, ESD är omedelbart och går genom alla komponenter i din dator om du har otur men det är inget som sprider sig över tiden, antingen har du fått en skada p.g.a ESD eller så har du det inte, i vissa fall kanske inte ESD skadan märks förrän månader eller år efter den inträffade. Så en ESD skadat moderkort sprider inte ESD skadan vidare till ett par nya RAM-minnen. Däremot kan ESD skadan orsaka ett katastrofalt fel, t.ex spänningsregulatorer som skadas och efter en tid exploderar en kondensator och tar med sig både det ena och det andra. Men det går inte att upptäcka oftast och för det mesta kan man ta ut det på garantin om man har någon kvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för allas hjälp och råd! Jag kopplade ur allt, funkade inte första gången, men gav det ett till försök och då startade datorn. Sedan kopplade jag i allt successivt och till slut så var datorn igång. Tack tack och än en gång tack! Jag vet inte riktigt vad felet var, men det kan vara så att någon kontakt/komponent inte satt exakt som det skulle.

Efter dagens bravader så slutar det hela med ett plus, eftersom att jag passade på att göra rent dammfiltret. Den milda hjärtattacken var priset som fick betalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av zKans:

Tack så mycket för allas hjälp och råd! Jag kopplade ur allt, funkade inte första gången, men gav det ett till försök och då startade datorn. Sedan kopplade jag i allt successivt och till slut så var datorn igång. Tack tack och än en gång tack! Jag vet inte riktigt vad felet var, men det kan vara så att någon kontakt/komponent inte satt exakt som det skulle.

Efter dagens bravader så slutar det hela med ett plus, eftersom att jag passade på att göra rent dammfiltret. Den milda hjärtattacken var priset som fick betalas

Vad bra! Ändra gärna trådens namn till "[LÖST] Dator startar om efter några sekunder" så vet folk att du inte har problem längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vad bra! Ändra gärna trådens namn till "[LÖST] Dator startar om efter några sekunder" så vet folk att du inte har problem längre.

Ännu ett gott råd! Tack så mycket.