PC, Skärm, tillbehör och mjukvarurelaterade frågor

Permalänk
Skrivet av morteez:

Hej,
Jag beställde en Webhallen config L13-0303 förra tisdagen, den 4 feb i butiken på Vasavägen. Fick då höra att den finns i Göteborg och skickas till den butiken, och borde vara där på 6e, eller senast fredag 7 feb. Det lät bra för att jag behövde datorn denna vecka. Ringde till butiken den 7 feb, och dom sa att den skickades på onsdag, men har inte kommit ännu. Ringde igår, samma sak, vi vet inte var den finns, men borde ha kommit. Han skulle kolla upp var den är och sedan maila mig. Men det kom såklart inget mail. Ringer idag, samma sak, den jag pratade med hittar inte datorn (hur kan man skicka produkter mellan butiker värda 10 000+ kr utan att ha koll på var dom är???), men ska kolla lite mera och maila mig. Nu väntar jag på det mailet. Men fick höra av en kompis att ni har startat upp tråd här, så tänkte "vent" lite här också. Jag har jobbar väldigt många olika jobb inom servicen, och det är bland det sämre servicen jag sett på WH. Att det inte går att kontakta butikerna, att det inte går att kontakt er på helger alls, att man får så vaga svar efter att första ha fått så självklar svar såsom, "kommer på torsdag, senast fredag".
det ska skeppas från Göteborg, inte Kina. Vad är det som händer egentligen??

Detta var intressant. Det sägs att du har fått var i en annan tråd. Har du möjlighet att länka dit så man kan läsa svaret?

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi håller på att se över allt kabelsortiment just nu och förändrar om i kategoriträden. Vi komer både att lägga till och ta bort produkter. Jag kan inte säga på rak arm redan om de kablar du efterfrågar kommer att inkluderas i sortimentet. (Vi försöker skära ner antalet produkter snarare än utöka det just nu då hela vår kabelkategori är så överfull med snarlika kablar att det mest förvirrar folk)

Angående kontrollen så har jag vidarebefordrat det till vår inköpare för NAS så att han kan lägga upp den på sidan.

Tackar

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Udda kontroller är bland annat någon slags hårdvarubaserade flight mode switch och lite annat som spökar. Jag vet inte de exakta detaljerna tyvärr.

Jag vågar inte inte köpa den utan att veta om det är något viktigt som inte fungerar. Skulle någon mer information om vad som kan vara problem dyka upp tager jag därför gärna emot den. Tack!

Permalänk
Skrivet av Bromskloss:

Jag vågar inte inte köpa den utan att veta om det är något viktigt som inte fungerar. Skulle någon mer information om vad som kan vara problem dyka upp tager jag därför gärna emot den. Tack!

Det beror ju på vad du definierar som viktigt? Inte menat att vara dryg men olika personer värderar ju olika saker som "viktigt", t.ex. "hotkeys"?
Om "hotkeys" dvs. FN+F1 t.om. F12 eller dedikerade tangenter för "Flight-mode" (dvs. WLAN och Bluetooth AV), WLAN eller liknande så kan det ju troligtvis med största sannolikhet vara så att dessa inte fungerar med Linux då dessa kräver programvaror som är just, program dvs. .exe-filer för Windows-miljö. Är dock inte 100% säker om ett sådant program skulle funka att köra i "Wine" ex. Kanske? Ska inte säga inte men tror nog det dessvärre inte kommer funka.

Däremot TROR jag att Webhallens datorer kanske bygger på Clevo-maskiner och isf. kan du kanske höra av dig till Webhallen, fråga vilken Clevo-maskin datorn som du är intresserad av "är" eller "bygger på" och sedan kunna söka på den modellen och Linux och kanske fråga folk på internationella forum som har en sådan laptop om de fått det att fungera?

Hoppas du får svar och att det kanske resulterar i ett köp som gör dig nöjd

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Bromskloss:

Jag vågar inte inte köpa den utan att veta om det är något viktigt som inte fungerar. Skulle någon mer information om vad som kan vara problem dyka upp tager jag därför gärna emot den. Tack!

Det förstår jag, varken vi eller Clevo som tillverkar själva barebonet har något uttalat Linux-stöd så därav har jag svårt att sia i vad som fungerar.
Själva modellen som den här datorn bygger på är Clevo W230ST.

Vi fick dock information från Clevo i förrgår om att deras nya BIOS ska ha löst problemet redan i oktober tydligen:
http://repo.palkeo.com/clevo-mirror/W230ST/

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Webhallen

Det står ju i specen så det skulle jag verkligen tro

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det står ju i specen så det skulle jag verkligen tro

Ajdå, så blir det när man inte sover! Missade det helt! haha

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Har lämnat in nätadatern till den Intel NUC jag köpte i helgen då den är trasig, skulle ni kunna göra en grov uppskattning på hur lång tid det tar innan jag får en ny? 1 vecka? 2 veckor?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Webhallen
Skrivet av dabo86:

Har lämnat in nätadatern till den Intel NUC jag köpte i helgen då den är trasig, skulle ni kunna göra en grov uppskattning på hur lång tid det tar innan jag får en ny? 1 vecka? 2 veckor?

Om det bara är något som ska bytas ut som vi har hemma på lager så bör det inte ta många dagar innan du har en ny.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Däremot TROR jag att Webhallens datorer kanske bygger på Clevo-maskiner och isf. kan du kanske höra av dig till Webhallen, fråga vilken Clevo-maskin datorn som du är intresserad av "är" eller "bygger på" och sedan kunna söka på den modellen och Linux och kanske fråga folk på internationella forum som har en sådan laptop om de fått det att fungera?

Ja, modellen heter Clevo W230ST (nu även bekräftat av Webhallen här i tråden) och medan du skrev ditt inlägg hittade jag faktiskt att GGS-Data säljer Clevo W230ST med Ubuntu 13.10 förinstallerat. Det är kanske ingen fullständig garanti för att det fungerar på Webhallens datorer, för de kan ju vara något olika bestyckade, men det känns ändå betryggande.

Permalänk
Skrivet av Bromskloss:

Ja, modellen heter Clevo W230ST (nu även bekräftat av Webhallen här i tråden) och medan du skrev ditt inlägg hittade jag faktiskt att GGS-Data säljer Clevo W230ST med Ubuntu 13.10 förinstallerat. Det är kanske ingen fullständig garanti för att det fungerar på Webhallens datorer, för de kan ju vara något olika bestyckade, men det känns ändå betryggande.

Hej!

Vad kul att det verkar lösa sig, precis "YMMV" men en bra indikation iaf.

Här har du drivrutiner (enbart Win) för Clevo's grundmodell W230ST och här har du "Notebookreviews" tråd du kan höra dig för i.

Som sagt, Webhallens modell behöver inte överensstämma 100% med Clevo's grund men om de rakt ut säger att det inte funkar eller liknande så vet du ju det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Hej!
Jag undrar om tangentbordsdelen medföljer till Lenovo miix 2 10”?
Läste i en kunrecension på lenovos hemsida att han väntade på sitt tangentbord då det såldes som tillbehör i EU. Har inte hittat någon annan info om detta. Om tangentbordet inte ingår, vad kostar det isf att köpa till? Är intresserad av plattan/hybriden men enbart med tangentbord till, vill ha den till office mest, och inte primärt som surfplatta. Har en Nexus sju som surfplattta men den saknar office, har y500 som laptop men den är för stor att släpa på. Tycker miix 2 10 tums blir ett perfekt komplement till de.

Permalänk

Inkluderar Elder Scrolls Online förhandsbokning early access?
Står på deras hemsida att det ingår om man bokar den digitala versionen hos dem (utgivarna) men nämns inte på er hemsida.

Edit: avser denna
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/153809-the_elder_scrolls_online_incl_preorder

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Pessimismo:

Hej!
Jag undrar om tangentbordsdelen medföljer till Lenovo miix 2 10”?
Läste i en kunrecension på lenovos hemsida att han väntade på sitt tangentbord då det såldes som tillbehör i EU. Har inte hittat någon annan info om detta. Om tangentbordet inte ingår, vad kostar det isf att köpa till? Är intresserad av plattan/hybriden men enbart med tangentbord till, vill ha den till office mest, och inte primärt som surfplatta. Har en Nexus sju som surfplattta men den saknar office, har y500 som laptop men den är för stor att släpa på. Tycker miix 2 10 tums blir ett perfekt komplement till de.

Det ska ingå enligt våra uppgifter. Vi har inte tillgång till det löst.

Skrivet av TheSwede86:

Inkluderar Elder Scrolls Online förhandsbokning early access?
Står på deras hemsida att det ingår om man bokar den digitala versionen hos dem (utgivarna) men nämns inte på er hemsida.

Edit: avser denna
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/153809-the_elder_scrolls_online_incl_preorder

Ja det ingår.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Ja det ingår.

Grymt, tror (osäker) att ni uppdaterat titeln på artikeln (i.e. "...incl. Preorder") men inte skrivit ut i info-texten hur många dagars "early access" som ges eller ens att det medföljer. Antar det är tre dagar likt om man bokar den digitala versionen hos er. Vill inte vara "den som är den" men lägg till hur många dagar det är som gäller (och därmed att det medföljer) i själva brödtexten.

Tackar på förhand. Keep on keepin on.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Hej Webbhallen!
Grabben har en Acer Aspire X3475 och jag är ute efter ett nytt grafikkort till den , har fått lite hjälp här på forumet och det som rekomenderas är GeForce GTX 750/750Ti OC – Low-Profile , dock så har den inte kommit till sverige vad jag förstår...vet ni när den kan tänkas släppas här?...
mvh Niklas

Permalänk
Webhallen
Skrivet av niklas72:

Hej Webbhallen!
Grabben har en Acer Aspire X3475 och jag är ute efter ett nytt grafikkort till den , har fått lite hjälp här på forumet och det som rekomenderas är GeForce GTX 750/750Ti OC – Low-Profile , dock så har den inte kommit till sverige vad jag förstår...vet ni när den kan tänkas släppas här?...
mvh Niklas

Galaxy/KFA2 som tillverkar det, mig veterligen, enda low profile-kortet än så länge är inte längre representerade i Sverige.
Det är ju dock en rätt intressant produkt så vi tar och kolla med de andra tillverkarna om de har något på G och om inte så får vi se om vi kan köpa kortet från någon av våra utländska leverantörer.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Galaxy/KFA2 som tillverkar det, mig veterligen, enda low profile-kortet än så länge är inte längre representerade i Sverige.
Det är ju dock en rätt intressant produkt så vi tar och kolla med de andra tillverkarna om de har något på G och om inte så får vi se om vi kan köpa kortet från någon av våra utländska leverantörer.

Gott , kan ni kolla om det verkligen passar i själva chassit? , om inte vilket kort passar i chassit?.
Och om det inte passar kanske kan ni ta hem ett som passar?...

Sen är ju frågan om mitt nätagg räcker på 220w , personer på forumet tror det skall räcka , men för det kortet jag hänvisar till rekomenderas det 400w till.
Och då undrar man ju vilket nätagg som passar oss...är så okunnig vad gäller datorer.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av niklas72:

Gott , kan ni kolla om det verkligen passar i själva chassit? , om inte vilket kort passar i chassit?.
Och om det inte passar kanske kan ni ta hem ett som passar?...

Sen är ju frågan om mitt nätagg räcker på 220w , personer på forumet tror det skall räcka , men för det kortet jag hänvisar till rekomenderas det 400w till.
Och då undrar man ju vilket nätagg som passar oss...är så okunnig vad gäller datorer.

Passar gör det rent fysiskt.

Men 220w nätagg låter som om det kan bli riktigt tight. Troligen skulle systemet kunna dra uppemot 230-250w under 100% peak load.
Man bör alltid ha lite headroom så det är inget vi skulle kunna rekommendera. Vad jag kan se är det ett SFX-nätagg du ska ha. T.ex:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161536-silver...

MEN jag kan ha fel, det händer att tillverkare drar till med custombyggen och jag är inte bekant med exakt hur Acer Aspire X3475 är uppbyggd.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hej Webhallen.

Tänkte bara säga att ni borde uppdatera informationen på:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190642-m...

På denna model som ni säljer så är det inte 3 stycken msata platser som sitter i den för att man ska kunna köra mSata raid.
Utan det är en extra hdd slot for normal ssd eller laptop hårddiskar.

Ni borde skriva det på datorns sida så att inte flera gör samma misstag som mig och köper fel hdd till datorn. (Som sedan resulterar till att man blir får panik när klockan är 19:20 på kvällen och inte kan åka till er för att köpa en ny ssd, utan tvingas åka till Siba för att få tag på en vid den tiden. Bara för att man varit lat och inte börjat mecka med den tidigare på kvällen när man visste att man behövde datorn dagen efter.)

För när man kollar på hemsidor m.m och recensioner på youtube och mera verkar de ha en annan model av "Dragon edition 2" då dom jag såg hade 3 st msata platser istället för 1 extra hdd (1 hdd slot är standard på datorn.)

Mvh Drago

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Hej webhallen, jag har två frågor.

För en mindre evighet sedan beställde jag ett Kraken G10, men datum för leverans flyttas konstant framåt, vad händer med den?

Fråga två gäller er http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196357-arctic...
Som jag förstått finns den i två varianter och denna är för R280-kortet, får ni in den för R290-korten också?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av johnhan:

Hej webhallen, jag har två frågor.

För en mindre evighet sedan beställde jag ett Kraken G10, men datum för leverans flyttas konstant framåt, vad händer med den?

Fråga två gäller er http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196357-arctic...
Som jag förstått finns den i två varianter och denna är för R280-kortet, får ni in den för R290-korten också?

Angående G10: leveransdatumet skjuts upp hela tiden från leverantören. Senaste beskedet vi har är att de kan skicka dem den 26:e denna månad.

Angående kylaren: jag har bett våra grabbar lägga upp det nu idag så det bör syna spå hemsidan lite senare i eftermiddag.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Galaxy/KFA2 som tillverkar det, mig veterligen, enda low profile-kortet än så länge är inte längre representerade i Sverige.
Det är ju dock en rätt intressant produkt så vi tar och kolla med de andra tillverkarna om de har något på G och om inte så får vi se om vi kan köpa kortet från någon av våra utländska leverantörer.

Jamen det låter ju bra , kanske skule jag kunna lämna in datorn til er i Västerås så får ni kolla att det verkligen passar och så , om ni tänkt ta hem det kortet , och även kolla om det finns ett passande nätagg?

mvh Niklas

Permalänk
Webhallen
Skrivet av niklas72:

Jamen det låter ju bra , kanske skule jag kunna lämna in datorn til er i Västerås så får ni kolla att det verkligen passar och så , om ni tänkt ta hem det kortet , och även kolla om det finns ett passande nätagg?

mvh Niklas

Hej, vi utför i regel inte installationer/inspektioner/reparationer i våra butiker utan vi saluför bara produkterna där. Är det lite att göra och personalen känner att de är up for it så är det inte omöjligt att de kan hjälpa med sådant, men normalt sett är det inget de gör. (Med andra ord: jag kan inte rekommendera att kånka dit datorn.)
Vi har inte tagit in kortet i vårt sortiment i dagsläget heller då vi inte hittat en lämplig leverantör att köpa dem av. Ska försöka komma ihåg att uppdatera här i tråden om något ändras.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hej Webhallen!

Jag la en beställning på en Zyxel NSA325 för en vecka sedan för att hämta ut denna i er butik i Solna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/171699-z...

Kan man se på ett ungefär när dessa kommer in på lager igen?

Mvh

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Yorgo_:

Hej Webhallen!

Jag la en beställning på en Zyxel NSA325 för en vecka sedan för att hämta ut denna i er butik i Solna.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/171699-z...

Kan man se på ett ungefär när dessa kommer in på lager igen?

Mvh

hej, den har tyvärr utgått och vi kommer inte att kunna leverera den.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

hej, den har tyvärr utgått och vi kommer inte att kunna leverera den.

Tack för svar.
Om så är fallet så tycker jag inte att det skall stå "Beställningsvara" samt att man bör kunna klicka på "köp"knappen.
Utan att produkten har utgått och inte kan köpas mer.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Yorgo_:

Tack för svar.
Om så är fallet så tycker jag inte att det skall stå "Beställningsvara" samt att man bör kunna klicka på "köp"knappen.
Utan att produkten har utgått och inte kan köpas mer.

Jo normalt sett ska det vara så. Försöker luska i varför köpknappen inte disablats på denna.

Ursäkta besväret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch