Inet söker uppmärksamhet med Bitcoin-betalningar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svennisen:

Till alla som som stör sig på detta. Varför?

Det skadar inte dig som kund, det gynnar inet och de som vill handla med btc. punkt.

Sen är det ju bara att kolla på företagen som gjort detta i USA, deras försäljning har ökat mellan 5-25 %. De stora företagen sålde för flera hundra tusen dollar per dygn för btc när de släppte det som betalmedel.

Nu finns säkert inte den köpkraften i Sverige men det kan ju bara vara positivt.
Jag beställde ett HS-260 från inet idag, hade jag kunnat betala med btc så hade jag gjort det!

Har du källor på det och gäller det längre än första dagen? Som sagt så ökade ju TigerDirect sin försäljningn med 10 % under första dagen de tog Bitcoin. Hur det såg ut dag två vet vi dock inte och det är ju ganska relevant information.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennisen:

Till alla som som stör sig på detta. Varför?

Jantelagen så klart! Tanken på att någon annan skulle få något de själva inte kan utnyttja tål inte vi svenskar ;P

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har du källor på det och gäller det längre än första dagen? Som sagt så ökade ju TigerDirect sin försäljningn med 10 % under första dagen de tog Bitcoin. Hur det såg ut dag två vet vi dock inte och det är ju ganska relevant information.

Dag 1-3
http://bitcoinboard.net/tigerdirect-processes-500000-in-bitco...

Men som de skriver i länken, det ser bra ut. Bara att vänta tills de släpper fler siffror.

Men det är ju inte bara nya kunder som betalar med btc, gamla också

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svennisen:

Dag 1-3
http://bitcoinboard.net/tigerdirect-processes-500000-in-bitco...

Men som de skriver i länken, det ser bra ut. Bara att vänta tills de släpper fler siffror.

Men det är ju inte bara nya kunder som betalar med btc, gamla också

Så omsättningen från Bitcoins halverades efter två dagar med andra ord. Så från ca 10 % av omsättningen till 5 %. De som skrev artikeln behöver lära sig lite grundläggande matte. Hoppas de släpper en utförlig analys om tre månader där vi ser hur mycket de sålde för Bitcoins och hur mycket försäljningen ökade tack vara PR-kuppen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

De flesta här inne låter lite som mina föräldrar när jag argumenterade för att skaffa ADSL för över 10 år sedan, det var ju som sagt helt meningslöst enligt dem. Nu för tiden skulle det inte förvåna mig om de konsumerar mer datatrafik per månad än vad jag gör själv med alla streaming-tjänster och div de använder.

Bara för att bitcoin verkar helt meninglöst för de flesta i den här tråden idag så behöver det inte betyda att ni själva inte kommer få användning för någon liknande teknik i framtiden, trots allt måste utvecklingen börja någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Förklara vad 100 SEK är då? När det trycks en hundring vart är det "riktiga" värdet?

Ingen aning faktiskt...skön tankegång dock.

Skrivet av flancen:

Skillnaden mellan riksbankens sedlar och monopol sedlar är att DU är övertygad om att riksbankens sedlar HAR ett värde, övertyga tillräckligt många andra om att det är tvärtom så kommer även det funka lika bra, lättare att förfalska, men men:-)

Ja, för egentligen är det ju 'bara' en bit papper...intressant.

Skrivet av _MmattiasS_:

Jo, han har rätt Det enda värdet några pengar alls har är det som du och den du ska köpa något av kommer överens om att de har. Pengar är inget mer än det.

Men hur/varför är vissa 'coins' värda mer än andra? Nu finns det säkert guider jag borde ha läst, men jag tänkte du verkar veta vad du pratar om - mer än att jag ska gissa eller missförstå något.

Skrivet av femkantig:

tanken är väl att transaktioner ska vara anonyma vilket gör dem användbara för pengatvätt samt drog- och vapenhandel, då man inte vill att myndigheterna ska gå in och snoka... är väl lite samma idé som bakom thor att nätet ska vara fritt från censur, att det sedan i praktiken missbrukas med siter som silkroad, barnporrsidor eller i fallet kryptovalutor som blossat upp i värde tack vara inte helt lagliga pengar... att lagliga butiker som inet går in och legitimerar valutan gör det väl inte bättre, vill man ha anarki kan man flytta till somalia, syrien eller något annat laglöst land. sedan löper man väl risken att det upptäcks någon bugg/exploit så att valutan blir helt värdelös...

Shit vad mörkt...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lodisen:

Hade du köpt dessa påhittade Bitcoins för 5000:- för fyra år sedan så hade du haft ungefär 900 Miljoner kronor på ditt bankkonto.

Hade du försökt växla bitcoins till 900 miljoner riktiga pengar i dag, skulle "valutan" kollapsa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hade du försökt växla bitcoins till 900 miljoner riktiga pengar i dag, skulle "valutan" kollapsa.

"Riktiga pengar". Du kan ju gå och köpa dig en Ferrari för bitcoins, då behöver inte växla om dem. Du tror på riktigt att det skulle kolapsa när det finns bitcoins värda 70 000 Miljoner?
Visst, värdet kanske hade sjunkit med $100, men du hade fått ut över en halv miljard utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lodisen:

"Riktiga pengar". Du kan ju gå och köpa dig en Ferrari för bitcoins, då behöver inte växla om dem. Du tror på riktigt att det skulle kolapsa när det finns bitcoins värda 70 000 Miljoner?
Visst, värdet kanske hade sjunkit med $100, men du hade fått ut över en halv miljard utan problem.

Men om man inte vill ha en Ferrari då? Det finns inga andra scenarion där man i det hypotetiska fallet skulle vilja flytta sina investeringar till något annat än Bitcoins och därmed behöver ta ut det i USD? Grejen är att det där med 70 miljarder bara är antalet mynt multiplicerat med kostnaden per mynt. För att översätta det till "fiat" måste det finnas personer som totalt vill köpa Bitcoins för 900 miljoner. Vad jag kan se hanterar de stora börserna ungefär 10 miljoner om dagen så bara den överföringen skulle ta all handel i två veckor att genomföra. Om nu den där omsättningen bara hade varit säljorder vilket nog inte är fallet.

Sen är jag lite nyfiken, vart skulle jag vända mig för att köpa en Ferrari?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förstår att man är skeptisk, en valuta som på nån månad kan dubbla eller tappa halva sitt värde är allt för osäker för att ge sig in i annat än spekulativt syfte.

Hade det rört sig om en traditionell valuta med en central organisation bakom hade man fått devalvera alt revalvera ett flertal gånger redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men om man inte vill ha en Ferrari då? Det finns inga andra scenarion där man i det hypotetiska fallet skulle vilja flytta sina investeringar till något annat än Bitcoins och därmed behöver ta ut det i USD? Grejen är att det där med 70 miljarder bara är antalet mynt multiplicerat med kostnaden per mynt. För att översätta det till "fiat" måste det finnas personer som totalt vill köpa Bitcoins för 900 miljoner. Vad jag kan se hanterar de stora börserna ungefär 10 miljoner om dagen så bara den överföringen skulle ta all handel i två veckor att genomföra. Om nu den där omsättningen bara hade varit säljorder vilket nog inte är fallet.

Sen är jag lite nyfiken, vart skulle jag vända mig för att köpa en Ferrari?

Lamborghini i USA tar emot BTC, icke säker på ferrari men allt går att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men om man inte vill ha en Ferrari då? Det finns inga andra scenarion där man i det hypotetiska fallet skulle vilja flytta sina investeringar till något annat än Bitcoins och därmed behöver ta ut det i USD? Grejen är att det där med 70 miljarder bara är antalet mynt multiplicerat med kostnaden per mynt. För att översätta det till "fiat" måste det finnas personer som totalt vill köpa Bitcoins för 900 miljoner. Vad jag kan se hanterar de stora börserna ungefär 10 miljoner om dagen så bara den överföringen skulle ta all handel i två veckor att genomföra. Om nu den där omsättningen bara hade varit säljorder vilket nog inte är fallet.

Sen är jag lite nyfiken, vart skulle jag vända mig för att köpa en Ferrari?

Finns ju tex Bitpay och liknande sidor. Då kan du handla vart som helst med Bitcoins. Vad ni ska tjafsa mot hela tiden.
Eftersom det är en så dålig affär, så antar jag att om du hade en tidsmaskin så hade du tydligen inte köpt bitcoins för några tusenlappar 2009.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mgscs:

Lamborghini i USA tar emot BTC, icke säker på ferrari men allt går att fixa

Men en Lamborghini i USA är ju inte så användbart om köparen befinner sig i Sverige. Sen verkar det bara vara en återförsäljare som gör det och det alla skriver om är en Tesla Model S som såldes. Fast det var ju inte för Bitcoins utan USD i praktiken. Eller för att citera säljaren själv: "It's like if you come into the dealership and you want to buy a Lamborghini using gold bars," Frigerio said. "We will not accept that. We will accept U.S. dollars. You go out. You exchange it. You come back to us. That's how it worked."
http://www.cnbc.com/id/101258152

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Mycket jävla fantasier här nu,tror ni på allvar att ni ska bli miljonärer på ett förbannat pyramidspel??
Oj oj den sista idioten är inte född än ser jag:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lodisen:

Finns ju tex Bitpay och liknande sidor. Då kan du handla vart som helst med Bitcoins. Vad ni ska tjafsa mot hela tiden.
Eftersom det är en så dålig affär, så antar jag att om du hade en tidsmaskin så hade du tydligen inte köpt bitcoins för några tusenlappar 2009.

Du missade hela poängen ser jag. Bitpay måste på något magiskt sätt trolla fram 900 miljoner kronor om du skulle växla in alla bitcoins. Det går som sagt inte riktigt utan som jag redan påpekat skulle det ta alla transaktioner i minst en vecka för att översätta alla Bitcoins till dollar. För att man ska kunna växla en bitcoin till dollar måste någon annan samtidigt vara villig att köpa en bitcoin för dollar. Det är hela grundprincipen och det är det och endast det som ger bitcoin dess värde. Som det ser ut nu kommer det vara väldigt svårt att hitta tillräckligt många som vill köpa bitcoins för att det ska gå att sälja så stora volymer.

Jag tjafsar inte emot, jag försöker få dig att förstå problematiken.

Hade jag haft en tidsmaskin hade jag helt klart köpt på mig en hög bitcoins tidigt och sedan sålt dem så gått det gick under december 2013. Eller kanske aktier i IBM och Apple för de hade varit betydligt enklare att sälja i stora volymer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du missade hela poängen ser jag. Bitpay måste på något magiskt sätt trolla fram 900 miljoner kronor om du skulle växla in alla bitcoins. Det går som sagt inte riktigt utan som jag redan påpekat skulle det ta alla transaktioner i minst en vecka för att översätta alla Bitcoins till dollar. För att man ska kunna växla en bitcoin till dollar måste någon annan samtidigt vara villig att köpa en bitcoin för dollar. Det är hela grundprincipen och det är det och endast det som ger bitcoin dess värde. Som det ser ut nu kommer det vara väldigt svårt att hitta tillräckligt många som vill köpa bitcoins för att det ska gå att sälja så stora volymer.

Jag tjafsar inte emot, jag försöker få dig att förstå problematiken.

Hade jag haft en tidsmaskin hade jag helt klart köpt på mig en hög bitcoins tidigt och sedan sålt dem så gått det gick under december 2013. Eller kanske aktier i IBM och Apple för de hade varit betydligt enklare att sälja i stora volymer.

Fast ditt argument var "Om man inte vill ha en ferrari" då?
Du kan köpa i princip vad som helst för Bitcoins idag. Är det någon som säljer ett hus för tex 20 miljoner så tvivlar jag på att någon skulle tacka nej till att få huset sålt, även om personen får betalt i bitcoins.
De behöver inte växlas till vanlig valuta för att vara användbara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så omsättningen från Bitcoins halverades efter två dagar med andra ord. Så från ca 10 % av omsättningen till 5 %. De som skrev artikeln behöver lära sig lite grundläggande matte. Hoppas de släpper en utförlig analys om tre månader där vi ser hur mycket de sålde för Bitcoins och hur mycket försäljningen ökade tack vara PR-kuppen.

Fortfarande sjukt positivt. PR och nya kunder även om det avtar är ju en bra sak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lodisen:

Fast ditt argument var "Om man inte vill ha en ferrari" då?
Du kan köpa i princip vad som helst för Bitcoins idag. Är det någon som säljer ett hus för tex 20 miljoner så tvivlar jag på att någon skulle tacka nej till att få huset sålt, även om personen får betalt i bitcoins.
De behöver inte växlas till vanlig valuta för att vara användbara.

Du missar fortfarande totalt poängen. Läs igenom vad jag skrivit en gång till. Bilar är i sammanhanget egentligen ett sidospår och det var du som tog upp det, inte jag. Det har inget med själva problematiken att göra.

Skrivet av Svennisen:

Fortfarande sjukt positivt. PR och nya kunder även om det avtar är ju en bra sak.

Ja det är ju det som verkar vara den stora vinsten, massa väldigt billig PR. Det är lite därför jag vill se fullständiga siffror på försäljningen så vi kan se vad som var den stora vinsten. Bitcoin har ju ett väldigt aktivt och bitvis fanatiskt community som gärna skriver om allt som är positivt väldigt väldigt mycket. Just TigerDirect har ju fått sitt namn väldigt spritt tack vare det. Tydligen har vissa från bitcoincommunityt aktivt sagt till folk att välja TigerDirect även för köp med dollar för att stödja dem. Så det var ju bevisligen en bra deal för dem ur PR-synpunkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Mycket jävla fantasier här nu,tror ni på allvar att ni ska bli miljonärer på ett förbannat pyramidspel??
Oj oj den sista idioten är inte född än ser jag:))

Haha, pyramidspel? Snacka om att uttala sig om något man inte vet något om.

Bitcoinprotokollet är en av de största tekniska innovationerna sen internet.
En bra jämförelse är det gamla postväsendet mot email.

Alla tekniska innovationer har det svårt i början innan det släpps produkter som gör så att gemene man kan använda dem.

Det är på grund av hur protokollet revolutionerar nuvarande betalsystem som kryptovalutor kommer bli stort, inte för att folk vill blir rika.
Sen att man kan råka göra 3000% vinst på ett år är bara en bonus, alla pengar som investerats i bitcoin har skapat en enorm infrastruktur som skapar stabilitet till valutan.

Sen om man inte vill ha något med det att göra, fine ha inte det och vänta tills det blir stort och användet då istället, eller aldrig. Men sprid inte fud om något du inte förstår dig på eller ens orkat läsa sig in på.

Om man vill förstå btc kan man läsa det första pappret som producerades förklarandes iden:
https://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Om det är för avancerat finns det många lättare videos osv:
http://www.youtube.com/watch?v=EA0LkCkvUeU
http://www.youtube.com/watch?v=Y-w7SnQWwVA

Visserligen snart 1 år gammla, men khan acedemy är bra

Permalänk
Medlem

Visst, att en återförsäljare börjar använda en tjänst som Bitpay för att ta emot BTC-betalningar, används bitcoin främst som ett betalningsmedel och inte som en valuta. Men att flera företag accepterar BTC som betalningsmedel borde ju öka intresset för att köpa bitcoins också.
Så, visst, nyttjandet av tjänster som Bitpay betyder inte att företag börjar handla med bitcoins, men ger viss bitcoin viss legitimitet som valuta.

(Ska bli intressant att se hur det ligger till om fem år.)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svennisen:

Haha, pyramidspel? Snacka om att uttala sig om något man inte vet något om.

Bitcoinprotokollet är en av de största tekniska innovationerna sen internet.
En bra jämförelse är det gamla postväsendet mot email.

Kanske en lite lätt överdrift. Konceptet är intressant men inte så revolutionerande.

Citat:

Alla tekniska innovationer har det svårt i början innan det släpps produkter som gör så att gemene man kan använda dem.

Ja det är ju inte alls säkert att Bitcoin är den slutgiltiga lösningen utan bara ett litet steg på vägen. Personligen tror jag mer att det kommer dö ut om några år. Kan utveckla min hypotes i slutet.

Citat:

Det är på grund av hur protokollet revolutionerar nuvarande betalsystem som kryptovalutor kommer bli stort, inte för att folk vill blir rika.
Sen att man kan råka göra 3000% vinst på ett år är bara en bonus, alla pengar som investerats i bitcoin har skapat en enorm infrastruktur som skapar stabilitet till valutan.

Fast Bitcoin har blivit stort för att folk har investerat massa pengar i det för att de vill bli rika snabbt. Det är därifrån mycket av pengarna har kommit. Vidare finns det ingen stabilitet alls i Bitcoins för tillfället. Inte ens under dess stabilare perioder kan den anses stabil då den varierar mer än en dag än "normala" valutor gör på ett år. Sen hoppas jag att du förstår att det där med 3000 % vinst och stabilitet är totala motsatser. Bitcoins är inte ens så stort som du tror. Under maj till november förra året hade Bitcoin totalt ungefär samma dagliga omsättning som TigerDirect. OKCupid har sagt att det förra året var 1000 personer som betalade med Bitcoin, av 150 000 betalande användare. Oklart hur många som var återkommande kunder.

Citat:

Sen om man inte vill ha något med det att göra, fine ha inte det och vänta tills det blir stort och användet då istället, eller aldrig. Men sprid inte fud om något du inte förstår dig på eller ens orkat läsa sig in på.

FUD är dåligt med propaganda är bra? Är inte de bara två sidor av samma mynt? Du svarar en väldigt onyanserad bild med an annan, motsatt men fortfarande lika onyanserad bild.

Tillbaks till min personliga hypotes. Som det ser ut idag verkar det finnas tre huvudtyper av användare av Bitcoins. Först är det gänget som gör det av ideologiska skäl. Det finns ju massa liberalism och fri marknad plus allmänt förakt för staten och "the man" i det hela. Sedan är det investerarna som ser det rent ekonomiskt och vill tjäna massa snabba pengar. Slutligen finns det ett gäng, primärt i Asien vad jag har förstått, som faktiskt utyttjade de fördelar som kryptovalutan kan erbjuda, det vill säga billiga (notera billig och inte gratis) överföringar av pengar, något som inte går överallt. Det där med att skicka hem pengar till sin fattiga familj är ett vanligt koncept som idag kostar en del eftersom det inte finns så mycket konkurrens. Banker och Western Union tar rätt bra betalt för att de kan. Så vad tror jag kommer hända då? Jo investerarna kommer antagligen tröttna efter ett tag och hitta andra volotila marknader att leka med. Då försvinner mycket likviditet vilket kommer ställa till det för de som bara vill skicka pengar billigt. De måste ju ha en viss likviditet i systemet för att de ska kunna fungera. Sedan har jag en känsla av att bankerna kommer sänka sina avgifter ifall det blir väldigt populärt att skicka pengar med kryptovalutor. Bankerna erbjuder fortfarande en helt annan typ av säkerhet som lockar och rent tekniskt finns det inga hinder för att banköverföringar inte kan vara både snabbare och billigare än bitcoins. Det handlar mest om att det inte funnits ett större incitament tidigare. Kvar har vi ideologerna men de är för få för att hålla liv i det och när spekulationerna och PR-kupperna dött ner lite så kommer de återgå till att prata med varandra på sina egna forum. Det är ungefär så jag tror att det kommer ske.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Kanske en lite lätt överdrift. Konceptet är intressant men inte så revolutionerande.

Fast Bitcoin har blivit stort för att folk har investerat massa pengar i det för att de vill bli rika snabbt. Det är därifrån mycket av pengarna har kommit. Vidare finns det ingen stabilitet alls i Bitcoins för tillfället. Inte ens under dess stabilare perioder kan den anses stabil då den varierar mer än en dag än "normala" valutor gör på ett år. Sen hoppas jag att du förstår att det där med 3000 % vinst och stabilitet är totala motsatser. Bitcoins är inte ens så stort som du tror. Under maj till november förra året hade Bitcoin totalt ungefär samma dagliga omsättning som TigerDirect. OKCupid har sagt att det förra året var 1000 personer som betalade med Bitcoin, av 150 000 betalande användare. Oklart hur många som var återkommande kunder.

FUD är dåligt med propaganda är bra? Är inte de bara två sidor av samma mynt? Du svarar en väldigt onyanserad bild med an annan, motsatt men fortfarande lika onyanserad bild.

Konceptet har funnits länge, men tekniken är revolutionerande. Enda anledningen till att det inte funnits innan är för att kunskapen och möjligheten att skapa det inte har funnits. Och nej, banker erbjuder absolut inte säkrare lösningar. Det beror på vem som använder det, med bitcoin skapar du din egen säkerhet, du gör egna val och du kontrollerar själv över dina pengar.
Stabiliteten jag pratar om är protokollets stabilitet. Mängden utrustning som tillverkas för mining, alla företag som det investeras i osv. Allt bidrar till ett stabilt protokoll med extremt hög säkerhet.

Viktigt är att poängtera, ingen tror (förrutom de värsta btcfanatikerna) att bitcoin är någon form av ersättning mot ett banksystem utan ett komplement. Men du har fel när du säger att det skulle gå att fixa snabbare med banksystemet, rent teoretiskt sätt är det omöjligt då det är 5 ggr fler parter som är inblandade i överföring/köp med fiat.

Användningen av btc är idag ca. 55000 transaktioner per dag, och det är utan alla exchanges osv, dvs mellan personer eller mellan kund och säljare.

Och sen är det viktigt att skilja på vatlutan bitcoin och protokollet bitcoin. Det är protokollet som är revolutionerande, det finns flera andra kryptovalutor som bygger på ungefär samma protokoll i grunden.

Permalänk
Avstängd

Åhå? Om de verkligen menar allvar så hade det varit underbart, hela anledningen till att kryptovalutor är så instabila är ju på grund av spekulation och bristen på bred acceptans.

Permalänk
Medlem

Ja tack, Inet

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Detta är året då det hände alltså! Helt otroligt roligt för mänskligheten. Jag ska fira ikväll med något gott tror jag. 2014, året då kryptovalutorna blev accepterade i butikerna för första gången. Det är något att berätta för sina barnbarnsbarn....

---

Lilla Lisa springer in och ropar: "Farfar!"
Farfar skrattar och lilla Lisa sätter sig glatt i farfars knä och ber att han ska berätta om hur det var när han var ung.
Då berättar farfar följande:
- "Nu ska du få höra om år 2014! Det var året då man fortfarande handlade med sedlar och metall mynt. Det fanns även något som vi kallade kreditkort och bankkort, men pengarna på dessa förlorade hela tiden värde så det var inge bra. Men 2014 hände något! Då började en liten obetydlig nätbutik att acceptera kryptovalutor som betalningsmedel och kan du gissa vilket det företaget var?"
Lilla Lisa svarade:
- "Inet.se?"
Farfar: - "Ja! Du har rätt, världens numera största nätbutik började handla med kryptovaluta och det var därför de blev så mäktiga så snabbt!"
Lilla Lisa sa då:
- "Jag vet det redan för det har vi läst om i skolan. Kan jag få lite bitcoins för att handla lite godis med Farfar?"

Och helt trådlöst och utan några banker eller myndigheter dem emellan fick lilla Lisa plötsligt in bitcoins på sin konto och kunde gå och handla godis till både henne och sin Farfar i vilken godisaffär som helst i hela universum.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Detta är året då det hände alltså! Helt otroligt roligt för mänskligheten. Jag ska fira ikväll med något gott tror jag. 2014, året då kryptovalutorna blev accepterade i butikerna för första gången. Det är något att berätta för sina barnbarnsbarn....

---

Lilla Lisa springer in och ropar: "Farfar!"
Farfar skrattar och lilla Lisa sätter sig glatt i farfars knä och ber att han ska berätta om hur det var när han var ung.
Då berättar farfar följande:
- "Nu ska du få höra om år 2014! Det var året då man fortfarande handlade med sedlar och metall mynt. Det fanns även något som vi kallade kreditkort och bankkort, men pengarna på dessa förlorade hela tiden värde så det var inge bra. Men 2014 hände något! Då började en liten obetydlig nätbutik att acceptera kryptovalutor som betalningsmedel och kan du gissa vilket det företaget var?"
Lilla Lisa svarade:
- "Inet.se?"
Farfar: - "Ja! Du har rätt, världens numera största nätbutik började handla med kryptovaluta och det var därför de blev så mäktiga så snabbt!"
Lilla Lisa sa då:
- "Jag vet det redan för det har vi läst om i skolan. Kan jag få lite bitcoins för att handla lite godis med Farfar?"

Och helt trådlöst och utan några banker eller myndigheter dem emellan fick lilla Lisa plötsligt in bitcoins på sin konto och kunde gå och handla godis till både henne och sin Farfar i vilken godisaffär som helst i hela universum.

Hoppas du skojar..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Håller mig hellre till etablerad valuta, men kul för personer som håller på med bitcoin.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett Litecoin då valutan är något mera lätt-räknad, och dessutom inte söndertrasad av ASICer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Härligt initiativ! Ju fler som stödjer bitcoin desto bättre!

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Hoppas du skojar..

Klar jag skojade! Det är ju DOGECOINS man handlar godis för i framtiden, inte bitcoins!

Dold text
Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!