Vad kan jag putta i för minnen i en gammal dator?

Permalänk
Medlem

Vad kan jag putta i för minnen i en gammal dator?

Hej på er, har kommit över en gammal datorhäck som jag tänkte prova att putta lite mer minne i. Moderkortet heter Asus A7V8X-X och processorn är en AMD Athlon XP2000+ (kör i 1,7 GHz). Är väl ca 10 år gammal. Hittade manualen till moderkortet, och där står det så här ang. minne:

"3 X DDR DIMM Sockets
Max. 3 GB unbuffered PC2100/1600 non-ECC DDR SDRAM
(Note: PC3200 maximum to 2 banks only. PC2700 maximum to 4 banks only.)"

Vad betyder detta? Betyder det att jag, om jag vill ha 3 GB RAM, bara kan använda PC2100 minnen? Och om jag vill använda PC3200 (som väl är rätt mycket snabbare?) så kan jag ha max 2 GB? Eller hur ska jag tolka det? Och vad är i så fall bäst?

Tacksam för svar

Edit: följdfråga: vad är bäst att installera på en så gammal dator, XP eller Win7? Nej, vill inte köra en Linux-dist....

Permalänk

DDR1 minne, 3st platser. Max 3GB RAM, stöder PC2100/1600. Om du använder PC3200 så kan du använda max 2st platser (banks = platser på svenska). Använder du PC2700 så kan du använda max 4st platser (den har bara 3st platser).

Kollar man längre ner i manualen så står det att den stöder 266, 333 och 400 i hastighet. Tror det är MHz, det här är allt före min tid så jag går bara från dagens kunskaper.

"CPU socket.
Socket 462 (Socket A) surface mount, Zero Insertion Force
(ZIF) socket for the AMD Barton/Thoroughbred/Athlon XP/Athlon/Duron
Processors, with 600 MHz ~ 2.25GHz system bus. (Note: When using
333MHz FSB CPU, system memory supports DDR333 only.)"
"The motherboard has three Double Data Rate (DDR) DIMM sockets that supports
up to 3GB unbuffered non-ECC PC3200/2700/2100/1600 DDR DIMMs."

Säkrast vore nog att stoppa i XP.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Edit: följdfråga: vad är bäst att installera på en så gammal dator, XP eller Win7? Nej, vill inte köra en Linux-dist....

Win7 (eller så kör du en linux-dist som inte kommer vara plågsam att använda)
MS har lagt ner windows update för nya installationer av XP.

EDIT: Eller glöm win7. Det kommer troligtvis inte funka alls med den burken.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

DDR1 minne, 3st platser. Max 3GB RAM, stöder PC2100/1600. Om du använder PC3200 så kan du använda max 2st platser (banks = platser på svenska). Använder du PC2700 så kan du använda max 4st platser (den har bara 3st platser).

Kollar man längre ner i manualen så står det att den stöder 266, 333 och 400 i hastighet. Tror det är MHz, det här är allt före min tid så jag går bara från dagens kunskaper.

"CPU socket.
Socket 462 (Socket A) surface mount, Zero Insertion Force
(ZIF) socket for the AMD Barton/Thoroughbred/Athlon XP/Athlon/Duron
Processors, with 600 MHz ~ 2.25GHz system bus. (Note: When using
333MHz FSB CPU, system memory supports DDR333 only.)"
"The motherboard has three Double Data Rate (DDR) DIMM sockets that supports
up to 3GB unbuffered non-ECC PC3200/2700/2100/1600 DDR DIMMs."

Säkrast vore nog att stoppa i XP.

Tack för svar! Jag hann redan beställa 3 st PC3200 1Gb -minnen, om man sätter i alla tre så kanske det funkar fast de bara kan köra i PC2700?

Skrivet av LemonIllusion:

Win7 (eller så kör du en linux-dist som inte kommer vara plågsam att använda)
MS har lagt ner windows update för nya installationer av XP.

EDIT: Eller glöm win7. Det kommer troligtvis inte funka alls med den burken.

Varför tror du inte det? Har googlat massa och läst att Win7 inte ska vara så krävande... om man stänger av alla flashiga grejer d.v.s.

Vill köra Windows av kompabilitetsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Varför tror du inte det? Har googlat massa och läst att Win7 inte ska vara så krävande... om man stänger av alla flashiga grejer d.v.s.

Win 7 är inte så krävande.

Det som kan vara jobbigt,
är att få tag på passande drivrutiner till din hårdvara.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Varför tror du inte det? Har googlat massa och läst att Win7 inte ska vara så krävande... om man stänger av alla flashiga grejer d.v.s.

Vill köra Windows av kompabilitetsskäl.

För att din processor är 12 år gammal? Windows 7 kom 7 år efter den släpptes. Jag tror inte det skulle vara det minsta roligt att använda den datorn.
Funkar inte dina program i wine då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

vist går det att köra 7an på den även om den inte kommer vara blixtrande snabb så går det att göra ganska mycket men då ska man helst ha 1gb ram iaf för annars blir dom snabbt ganska trött men på en så gammal så kändes linux mer som en vettigt alternativ och med puppy/slax/slitaz tex så skulle den tom kunna kännas ganska snabb men 7an funkar den med och är inte så tung driven tror minimum är 1ghz och 512 i ram eller nått

och med minnena är det väll 3200 = 400mhz går bara att köra i 2 slots 2700 är väll 333mhz och går att köra i 4a
men vad jag kommer ihåg funkade det oftast att köra 400 x 4 ändå i ditt fall x 3 eftersom du verkar ha 3 slot men med så slö dator så brukar man oftast klara sig med 1000-1500mb i vardags användning och över det blir i dom flesta fall overkill

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hittar du drivrutiner till din hårdvara för win7 så skulle jag köra på det. 32bits versionen då, eftersom din CPU inte klarar 64bit. 32bit Win7 kräver ungefär samma som WinXP.

Räkna inte med en trevlig upplevelse på Internet dock. Flash och script idag kräver så mycket att det kommer hacka en hel del på många sidor. Processorn är väl ungefär som en Pentium4 i 2ghz (AMD's namn på CPU reflekterade Intels prestanda på den tiden).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Hittar du drivrutiner till din hårdvara för win7 så skulle jag köra på det. 32bits versionen då, eftersom din CPU inte klarar 64bit. 32bit Win7 kräver ungefär samma som WinXP.

Räkna inte med en trevlig upplevelse på Internet dock. Flash och script idag kräver så mycket att det kommer hacka en hel del på många sidor. Processorn är väl ungefär som en Pentium4 i 2ghz (AMD's namn på CPU reflekterade Intels prestanda på den tiden).

Kul att en gammal tråd kom till liv

Nej det kommer säkert bli sådär, men det kanske funkar iaf Ska nog prova att putta i Win7 då, blir det alltför segt kör jag in XP. Men det känns ju sådär nu när de ska sluta supportera XP.

Vad är Wine?

Permalänk
Medlem

XP supporten slutade för länge sedan. Win7 är t.om. på G ut enligt vad MS sagt. Tror de vill att vi uppgraderar till Win8 så fort som möjligt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

XP supporten slutade för länge sedan. Win7 är t.om. på G ut enligt vad MS sagt. Tror de vill att vi uppgraderar till Win8 så fort som möjligt.

Wine är en emulator som gör att Linux kan köra Windowsprogram. Kan dock vara lite sådär, då inte alla mjukvaror fungerar 100%.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

XP supporten slutade för länge sedan. Win7 är t.om. på G ut enligt vad MS sagt. Tror de vill att vi uppgraderar till Win8 så fort som möjligt.

Det kan inte stämma, datorn jag sitter på nu kör XP och det kom uppdateringar från Windows Update senast idag...

Fick för övrigt tag på en begagnad Athlon XP 3000+ processor på ebay för en hundring tänkte prova att plutta i den, den ska ticka ungefär 1 GHz snabbare än den som sitter i nu. Kanske går liiiite rappare iaf

Sånt här är kul att labba med!

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är stor skillnad på XP cpus, de hade en del olika modeller som krävde olika volt. Så även som socket var samma kan det vara så att det inte fungerar med ditt moderkort.

Kollade upp WinXP "On April 8, 2014, support and updates for Windows XP will no longer be available. " Hade för mig de sade att de skulle sluta med supporten förra året. Kanske blev det fördröjt pga många företag fortfarande kör winxp på många system. Tror dock endast det är de mest nödvändiga säkerhetsuppdateringar som släpps nu.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Tänk på att det är stor skillnad på XP cpus, de hade en del olika modeller som krävde olika volt. Så även som socket var samma kan det vara så att det inte fungerar med ditt moderkort.

Aha ok, det visste jag inte, tack, ska kolla upp! Vad händer annars, riskerar jag att pajja moderkortet eller processorn eller kommer det bara inte funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Aha ok, det visste jag inte, tack, ska kolla upp! Vad händer annars, riskerar jag att pajja moderkortet eller processorn eller kommer det bara inte funka?

Borde inte vara något större problem.

Möjligen behöver du ställa "Basklock" med hjälp av jumprar på moderkortet.
Just 3000+ finns i 2 versioner, med antingen 166 eller 200 MHz. (motsvarar FSB 333 resp 400 MHz.)

http://www.cpu-world.com/info/AMD/AMD_Athlon_XP.html

Läs moderkortsmanualen noggrant, kan ju finnas något mer att konfigurera.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

oftast om man slängde i en cpu som inte var 100% suportad så brukade dom gå ner på failsafe mhz tror det var 1200mhz eller så och man kunde lyfta upp dom till spec med lite oc på många moderkort och dom flesta 333 moderkort klarade även 400fsb sen tbred och barton klarade ganska bra oc men palomino var mer användbar som brödrost än oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hej på er! Lite återkoppling på tråden Jag installerade först win7, men upptäckte snabbt att det inte funkade med mitt grafikkort (ATI Radeon 9200). Då var det bara att dra in XP igen. Trist, annars verkade win7 funka fint.

Jag provade att trycka in 3 GB minne, men BIOS upptäckte ändå bara mitt gamla minne (1 GB). Visade sig att jag köpt "high density" isf "low density" minnen... ska byta dem (köpta på ebay).

Jag bytte även processor till en Athlon XP 3000+. Det konstiga är att jag bara kan köra den i 1,75 GHz istället för 2,1 som är det nominella värdet för den CPUn. Om jag sätter den till 2,1 i BIOS så krashar/hänger sig datorn direkt vid uppstart. Varför?? Finns ingen jumper eller annat som jag kan sätta på moderkortet, har läst manualen noggrant. Nåja, 1,75 är iaf liite snabbare än 1,66 som min tidigare CPU körde i

Sammantaget; datorn känns väl inte jätterapp men ändå helt ok att jobba i, störst skillnad gjorde nog ominstallationen av Windows, och att jag drog in Windows på en nyare och större HDD.

Permalänk
Avstängd

kör du den på rätt v-core ?? http://www.cpu-world.com/CPUs/K7/AMD-Athlon%20XP%203000+%20-%...
1.65v ..testa att köra en resett bios om du inte gjort det efter bytet för ibland kan inställnigar bli kvar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Att din Athlon XP 3000+ inte funkar korrekt skulle kunna bero på för gammalt BIOS.

Om du hemskt gärna vill ha Windows 7 skulle du kunna hitta ett gammalt AGP-kort. Nvidia stöder Windows 7 från Geforce 6-serien och framåt. AMD har stöd från Radeon 9500.

Permalänk
Medlem

Bara så du vet...MS slutar supporta XP om knappt en månad (8 april 2014)...
Så att installera XP nu känns lite...tja...sent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Hej på er! Lite återkoppling på tråden Jag installerade först win7, men upptäckte snabbt att det inte funkade med mitt grafikkort (ATI Radeon 9200). Då var det bara att dra in XP igen. Trist, annars verkade win7 funka fint.

Jag provade att trycka in 3 GB minne, men BIOS upptäckte ändå bara mitt gamla minne (1 GB). Visade sig att jag köpt "high density" isf "low density" minnen... ska byta dem (köpta på ebay).

Jag bytte även processor till en Athlon XP 3000+. Det konstiga är att jag bara kan köra den i 1,75 GHz istället för 2,1 som är det nominella värdet för den CPUn. Om jag sätter den till 2,1 i BIOS så krashar/hänger sig datorn direkt vid uppstart. Varför?? Finns ingen jumper eller annat som jag kan sätta på moderkortet, har läst manualen noggrant. Nåja, 1,75 är iaf liite snabbare än 1,66 som min tidigare CPU körde i

Sammantaget; datorn känns väl inte jätterapp men ändå helt ok att jobba i, störst skillnad gjorde nog ominstallationen av Windows, och att jag drog in Windows på en nyare och större HDD.

Fenomenet beror troligen på att du kör basklock 166MHz istf 200MHz.

Borde kunna gå att åtgärda med Jumprar (eller i Bios), men det kan bara MB-manualen svara på.
(Möjligen kan det finnas moderkort som inte stöder högre basklock än 166MHz, kommer inte ihåg...)
EDIT: Efter lite googling, verkar det som att basklock 166MHz(FSB 333MHz) är max på ditt MB.

Fo3

EDIT2: Personligen ser jag inga problem att köra XP på denna "antika" maskin.
Att det inte kommer fler patchar efter 8:e April är inte hela världen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Att installera och köra Windows 7 går utmärkt, det kan vara värre med programmen och då får du helt enkelt köra äldre versioner ibland. Processorn saknar SSE2.

Du kan köra Radeon 9200 eller XDDM-drivrutiner under Windows 7, med lite arbete.

Om du kör GNU/Linux-dist så är ofta sånt som avsaknaden av SSE2-instruktioner mindre problem, då opensourceprogrammen finns byggda för en rad olika system, men värt att notera att det börjar bli gammalt där med. Påverkar mest prestandan däremot.

Det du absolut inte kan köra är W8/8.1, annars har du lite alternativ.

För att köra processorn i rätt hastighet måste du köra bussen i 166MHz, ta hjälp av manualen om du inte vet hur du ställer in bios. En god idé att nollställa inställningarna i bios först, via t.ex. clear cmos eller load optimized defaults inne i bios. 1.65V är tillräckligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Bara så du vet...MS slutar supporta XP om knappt en månad (8 april 2014)...
Så att installera XP nu känns lite...tja...sent...

Knappt en månad? Hur menar du/de med knappt? Jag skulle säga drygt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! XP duger utmärkt på denna, orkar inte köpa och installera nytt grafikkort bara för att köra win7.

Jag ska kolla vad jag kan ställa in i BIOS, men jag kör iaf på 1,65v vcore och har återställt BIOS (tror jag...). Ska se om jag kan uppgradera BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Knappt en månad? Hur menar du/de med knappt? Jag skulle säga drygt.

Om du säger så - men kommentaren (ordmärkeriet) i sig var rätt så drygt...

Permalänk
Medlem

Lägger upp några skärmdumpar på hur det ser ut i BIOS - ni får gärna hjälpa mig genom att säga exakt vad och till vilket värde jag ska ändra

Den här inställningen är den enda som datorn startar med:

Så här ser det ut om jag ändrar till 2100 MHz (högsta möjliga):

Så här ser det ut om jag ändrar hastigheten till "manual":

Detta är vad jag då kan välja som "CPU external frequency":

...och detta är vad jag kan välja som "memory frequency":

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Om du säger så - men kommentaren (ordmärkeriet) i sig var rätt så drygt...

Det är möjligt att det är drygt men språket är ju rätt viktigt eller hur? Det är ju lätt att det blir fel om man inte förstår varandra, iom att man bara skriver och då blir nyanserna/klarheten extra viktig, det håller du väl med om?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Lägger upp några skärmdumpar på hur det ser ut i BIOS - ni får gärna hjälpa mig genom att säga exakt vad och till vilket värde jag ska ändra

Den här inställningen är den enda som datorn startar med:

https://lh4.googleusercontent.com/-pDJRX4isqIU/UwJL0eH8DOI/AA...

Så här ser det ut om jag ändrar till 2100 MHz (högsta möjliga):

https://lh3.googleusercontent.com/-DESy4EopPdI/UwJL5Rpv1NI/AA...

Så här ser det ut om jag ändrar hastigheten till "manual":

https://lh6.googleusercontent.com/-LiVSIPi1rko/UwJL9HK7RwI/AA...

Detta är vad jag då kan välja som "CPU external frequency":

https://lh5.googleusercontent.com/-TYWKzCC4uSg/UwJMCY3dPgI/AA...

...och detta är vad jag kan välja som "memory frequency":

https://lh4.googleusercontent.com/-llnEHcKKvw0/UwJMHKeVJfI/AA...

Det finns ju inställningar!

(Verkar som att du möjligen behöver 400MHz DDR-minne.)

Men prova tex följande:
Om du sätter CPU-speed på manual, och väljer external clock 166MHz,
kan du då välja(och förhoppningsvis låsa) 333MHz på minnena?

Dvs, prova sedan att höja external clock till 200 och se om memory frequency ändras...
Om inte, sätt CPU multiplier till 9X och se om datorn startar.
(Om det fungerar, öka till 10X osv)

(Kan även tänkas att CPU Voltage kan behöva ökas ett snäpp.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är möjligt att det är drygt men språket är ju rätt viktigt eller hur? Det är ju lätt att det blir fel om man inte förstår varandra, iom att man bara skriver och då blir nyanserna/klarheten extra viktig, det håller du väl med om?

  1. Är ett vattenglas halvfullt eller halvtomt? Det är mindre än två månader kvar - men mer än en månad. Så varför adverbet "drygt" skulle vara rätt, medans "knappt" vara fel har jag faktiskt lite svårt att se. Min utgångspunkt var att händelsen inte var positiv och tiden var begränsad. För övrigt stod det även ett datum i min kommentar, så om "man inte förstår varandra" i det läget så har man andra problem än förstå nyansskillnader i språket...

  2. Att du som moderator här på Sweclockers skriva inlägg gör att jag förväntar mig att du skriver med större "försiktighet" än oss vanliga medlemmar. Du bör skilja på vad du tycker som individ och vad din roll här på forumet är - det är knappast att skriva mästrande inlägg som varken hjälper TS eller för tråden framåt...

Permalänk

På den gamla goda tiden sade man ''Sätta i''.