Större skillnad på MBP 13" mot 15" Retina

Permalänk

Större skillnad på MBP 13" mot 15" Retina

Är det någon skillnad numer på grafikkorten för MBPR 13 mot 15. Båda använder sig av IRIS vad jag förstår?
Om det är, är den så pass stor så det är värd prisskillnaden?
Jag ska använda burken till dagligt bruk, kolla på film och kunna spela lättare form av spel mest för nöjes skull.

Har idag en MBP 13" late 2009

Permalänk

MBPr 15" har Intel Iris Graphics pro och den dyrare modellen har ett GeForce GT 750M dvs ett "riktigt" grafikkort, dock går den loss på över 20 000. MBPr 13" har bara Intel Iris så kraften från gpu:n är svagare. För dina film och surfkrav så klarar du dig utmärkt med 13" men om du vill spela spel, om än mindre krävande sådana så är 15" modellen klart bästa valet, gärna med GeFroce kortet då också om du vill att det ska flyta på riktigt bra. Jag har själv 13" modellen och av de spel jag testat så upplever jag att det är spelbart om de inte är alltför krävande men samtidigt så får gpu:n jobba. Så ska du spela på den så ta 15" men är det inte så mycket så vet jag inte om det högre priset motiverar köp av 15" modellen.

Slutsats:
Ska du spela enklare spel ganska sällan: Ta 13" (samma som i min signatur)
Ska du spela mindre krävande spel med jämna mellanrum: Ta 15" med Intel Iris Pro.
Ska du spela mer krävande spel och ganska ofta: Ta 15" med GeForce kortet.

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiasko1983:

Har idag en MBP 13" late 2009

Varför ska du byta? Den är väl kanonbra fortfarande?

Visa signatur