Bytte cpu block fick coilewine på grafikortet.

Permalänk
Medlem

Bytte cpu block fick coilewine på grafikortet.

Jo jag fattar inte hur det plötsligt dök upp
Satte på några 45° kopplingar och bytte cpublocket.

Testat kombuster= coilwine
Testat bf4= coilewine
Testat sänka klicken till orginal= coilewine
Testat sänka volten= coilewine
Testat Intels burntest= no coilewine
Testat bf2= no coilewine
Testat Inget spel= no coilewine

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Jo jag fattar inte hur det plötsligt dök upp
Satte på några 45° kopplingar och bytte cpublocket.

Testat kombuster= coilwine
Testat bf4= coilewine
Testat sänka klicken till orginal= coilewine
Testat sänka volten= coilewine
Testat Intels burntest= no coilewine
Testat bf2= no coilewine
Testat Inget spel= no coilewine

Perfekt tillfälle att byta ut till en riktigt tuff kylare och överclocka sönder den

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

Jo jag fattar inte hur det plötsligt dök upp
Satte på några 45° kopplingar och bytte cpublocket.

Testat kombuster= coilwine
Testat bf4= coilewine
Testat sänka klicken till orginal= coilewine
Testat sänka volten= coilewine
Testat Intels burntest= no coilewine
Testat bf2= no coilewine
Testat Inget spel= no coilewine

vad ja förstått av coilwhine så är det att "Coil"=spole med koppartråd vibrerar i x antal herts
denna vibration upstår genom orenheter i strömförsörjningen eller att det tillkommer störningar av ny elektronik.

byt tillbaks till gamla och se om det är kvar ? är det bara Metall du tillfört ingen elektronik ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

jag hade en rigg utan coilwhine, bytte nätagg då blev det coilwhine... sedan tog näötagget till annan rigg = inget coilwhine.. så det e ett gissel detta med ljudande komponenter och dess fasoner

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Sätt på ett vattenblock på graffet problemet löst. Lätt som en plätt:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Sätt på ett vattenblock på graffet problemet löst. Lätt som en plätt:)

ljudet behöver inte komma från fläkten som gör coilwhine utan nån komponent på kretskortet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Sitter ett heatkiller block på graffet :/
Fast jag satte i Sånna tempdisplayer med strömförsörjning från agget ska koppla ur dom..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ljudet behöver inte komma från fläkten som gör coilwhine utan nån komponent på kretskortet

Tror ändå att byta till vattenblock löser problemet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Okej så ett heatkillerblock är inget vattenblock?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

Okej så ett heatkillerblock är inget vattenblock?
https://www.youtube.com/watch?v=inrFAnyJzVY&feature=youtube_g...

Det låter som bubblor i systemet tycker jag eller ljud från blocken.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det låter som bubblor i systemet tycker jag eller ljud från blocken.

Om det har att göra med kylning själv är det knappast vattenblocket som är problemet, snarare att systemet ännu har lite luft kvar och det är pumpen som låter. Säker att det inte är någon fläkt eller pumpen som låter ?

Om det är coilwhine så finns det inget direkt sätt att fixa det. Är dock möjligt att det slutar låta om du byter moderkort/nätaggregat/egentligen vad som helst, notera att jag sa möjligt. Pröva byta tillbaks till din gamla konfiguration ? Alltså ta bort temp displayerna du nämnde och allt annat du lade till. Dock tror jag knappast att det hände för att du byte vattenblock till processorn. Men konstigare saker har hänt...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

om du har ett lagom smalt rör så kan du försöka lokalisera varifrån ljudet kommer lite bättre, sätt röret till örat och svep över komponenterna (tänk stetoskop)

Edit: kan tänka mig att det funkar med lite slang också

Permalänk
Medlem

Det med luft kan ju stämma men det förklarar inte varför det låter endast vid grafikbelastning, då pumpen går konstant på 7 volt!

har det nån betydelse var man kopplar "till" in vatten på cpu blocket då jag har flödetfrån pump in i grafikortet sen in i cpu in i raden ner i tanken sen är det i pump i igen!
den som är gjort nu är kopplat ur displayerna... men problemet kvarstår!

Visa signatur