Minecraft server hardware requirements osv?

Permalänk

Minecraft server hardware requirements osv?

Hejsan sweclockare!

Jag funderar på att ha på en minecraft server 24/7. Jag har inga problem med servern men jag undrar lite vad man måste ha för saker, har faktiskt märkt att när jag har på en server på min fx-8350 och 16gb i ram med en jätte stor map, så får jag faktiskt små spike lags, är det pga datorn eller spelet?

Och så märkte jag att med amd:s nya drivers mantle som nu bara är beta så kan man inte se blocks i spelet, man kan bara se djur och facklor mm. Inte bara jag har det problemet, alla som kör mantle verkar ha det.

Åter till tråden, tror ni att en dubbel kärniga processor på 2,9 ghz från amd och 4gb funkar bra till detta? Dock så kan jag bara använda 3gb enligt windows 7
Och ett skit grafikkort till det,

Tack för hjälpen och trevlig kväll!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på hur många spelare det blir. Vi körde 6 personer på en mer eller mindre vanilla installation av en minecraft server som kördes på en laptop jag hade med en 2 kärning ahtlon processor på 2.1GHz om jag kommer ihåg rätt. Vilket fungerade fint tills det blev lite mycket djur och mods. Då började den lagga lite smått då och då.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hade igång en MC server 24/7 själv för ett tag sedan. Hade 8GB ram och samma processor som du. Funkade galant och var väll som max 12 pers inne samtidigt.
Körde dock bukkit.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror ju lite på hur många spelare det blir. Vi körde 6 personer på en mer eller mindre vanilla installation av en minecraft server som kördes på en laptop jag hade med en 2 kärning ahtlon processor på 2.1GHz om jag kommer ihåg rätt. Vilket fungerade fint tills det blev lite mycket djur och mods. Då började den lagga lite smått då och då.

Jag kan tänka mig att det kanske blir upp till 6st inne samtidigt kanske. Vi kör utan mods, dock stora maps och mycket djur. Ivärsta fall så får jag köra med en tre kärnig, om det inte är ram minnet som tar stopp. Vilket det säkert var det som tog stop på din bärbara.

Skrivet av keeday:

Hade igång en MC server 24/7 själv för ett tag sedan. Hade 8GB ram och samma processor som du. Funkade galant och var väll som max 12 pers inne samtidigt.
Körde dock bukkit.

Är inte bukkit little mindre "tunga" ? ivärsta fall så får jag köra med min 3 kärniga och skaffa mer ram

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att bukkit kräver mycket mer än en vanilla server. Beroende på vilka och hur många mods du använder.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Skrivet av keeday:

Skulle nog säga att bukkit kräver mycket mer än en vanilla server. Beroende på vilka och hur många mods du använder.

Jaha ok, jag kan inte så mycket om minecraft servrar. Tack för informationen ^^

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Hejsan sweclockare!

Jag funderar på att ha på en minecraft server 24/7. Jag har inga problem med servern men jag undrar lite vad man måste ha för saker, har faktiskt märkt att när jag har på en server på min fx-8350 och 16gb i ram med en jätte stor map, så får jag faktiskt små spike lags, är det pga datorn eller spelet?

Och så märkte jag att med amd:s nya drivers mantle som nu bara är beta så kan man inte se blocks i spelet, man kan bara se djur och facklor mm. Inte bara jag har det problemet, alla som kör mantle verkar ha det.

Åter till tråden, tror ni att en dubbel kärniga processor på 2,9 ghz från amd och 4gb funkar bra till detta? Dock så kan jag bara använda 3gb enligt windows 7
Och ett skit grafikkort till det,

Tack för hjälpen och trevlig kväll!

Ang dina grafikfel typ hade samma detta hjälpte mig.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=386289

Permalänk
Skrivet av malmlinus:

Ang dina grafikfel typ hade samma detta hjälpte mig.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=386289

Tack! Ska testa det nästa vecka, jag kör med amd 13.12 drivers eller vad dom nu heter dom lite äldre hehe.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Vad du behöver för o köra en mineraftserver är ett totalt mysterium, har sett folk som hostar servrar med rätt rejäla saker och ändå laggar.

Processor:
Du behöver iallafall en processor som kan hantera mycket per tråd, Minecraftserver körs i singletread, så bara för man har fler kärnor så behöver de inte bara bra. Så en Dualcore processor kan fungera finfint

RAM:
Ramminnet är a och o i minecraft, Ju mer minne du kan ge servern, desso bättre, jag själv dedikerar 16 gig ram oavsätt om servern behöver de eller inte. 3 gig ram kan fungera bra om du ska ha en enkel server utan massa världar, men ska du ha flera världar så rekommenderar jag dig att skaffa med.
Ju snabbare minne du har deso bättre, 1300mhz (standard) fungerar men man märker skillnad på renderingen om du har snabbare.

HDD:
Det som lyfte min server otroligt var att jag skaffade en SSD disk istället för vanlig HDD.
Servern ska ju spara helst var 10e minut så inget går till spillo fall något krånglar, Och om man har lite större server vill man gärna ha tillgång till backups, jag tar en var 3e timme, Har du bara vanlig HDD disk tar dessa lite längre tid och kan skapa lite laggspikar. Med SSD är det knappt märkbart på min server.

Grafikkort:
Behövs i princip bara för att starta servern, Rekommenderar att försöka få i något hyffsat, 512 mbs eller något, Kan vara bra att ha då man det alltid dycker upp filmer o bilder o crap när man ska tanka ner plugins o så, Rätt skönt om de inte laggar för en när man grejjar på serverburken.

Operativsystem:
Du skrev att du har win7, Om du har tillgång till Windows Server 2002 eller 2008, eller kanske 2012 är det att rekommendera, Gör en stor skillnad med ramhanteringen och använder inte massa funktioner en server inte behöver.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Testa och kör servern i valfri linuxservermiljö istället.
Då går det inte lika mycket resurser till att driva operativsystemet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Vad du behöver för o köra en mineraftserver är ett totalt mysterium, har sett folk som hostar servrar med rätt rejäla saker och ändå laggar.

Processor:
Du behöver iallafall en processor som kan hantera mycket per tråd, Minecraftserver körs i singletread, så bara för man har fler kärnor så behöver de inte bara bra. Så en Dualcore processor kan fungera finfint

RAM:
Ramminnet är a och o i minecraft, Ju mer minne du kan ge servern, desso bättre, jag själv dedikerar 16 gig ram oavsätt om servern behöver de eller inte. 3 gig ram kan fungera bra om du ska ha en enkel server utan massa världar, men ska du ha flera världar så rekommenderar jag dig att skaffa med.
Ju snabbare minne du har deso bättre, 1300mhz (standard) fungerar men man märker skillnad på renderingen om du har snabbare.

HDD:
Det som lyfte min server otroligt var att jag skaffade en SSD disk istället för vanlig HDD.
Servern ska ju spara helst var 10e minut så inget går till spillo fall något krånglar, Och om man har lite större server vill man gärna ha tillgång till backups, jag tar en var 3e timme, Har du bara vanlig HDD disk tar dessa lite längre tid och kan skapa lite laggspikar. Med SSD är det knappt märkbart på min server.

Grafikkort:
Behövs i princip bara för att starta servern, Rekommenderar att försöka få i något hyffsat, 512 mbs eller något, Kan vara bra att ha då man det alltid dycker upp filmer o bilder o crap när man ska tanka ner plugins o så, Rätt skönt om de inte laggar för en när man grejjar på serverburken.

Operativsystem:
Du skrev att du har win7, Om du har tillgång till Windows Server 2002 eller 2008, eller kanske 2012 är det att rekommendera, Gör en stor skillnad med ramhanteringen och använder inte massa funktioner en server inte behöver.

Dualcore processorn jag tänkt köra med är på 2,9ghz tripplecore prollen är på 3,2ghz om jag inte missminner mig. 4gb ram i 1333mhz men kan dock bara använda 3 varför vet jag inte, jag har tänkt att köra med HDD men om det blir för myclet lags och sådan skit så blir det väll en SSD i framtiden, och ett nvidia gt 210 som grafikkort borde funka. (Sämsta jag har) hehe. Om det inte funkar så blir det nvidia 8800gts, på 640mb. ska ha teamviewer eller vad det nu heter för att jag ska kunna styra datorn även när jag är hos min mamma. tack för hjälpen!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av xfade:

Testa och kör servern i valfri linuxservermiljö istället.
Då går det inte lika mycket resurser till att driva operativsystemet.

Kan man köra windows xp?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Vad har du för lina? Har hört att en smal upplina kan begränsa antalet spelare rätt rejält.. Enligt sidor som "can i run a minecraft server" (googla) så begränsar en ***/1 lina till 5 spelare.. (för felfritt spel såklart), vore lite intressant för en annans del, för er som har testat på en så smal lina (aka adsl), att veta hur många ni spelat utan problem?

Permalänk
Skrivet av Luxaxix:

Vad har du för lina? Har hört att en smal upplina kan begränsa antalet spelare rätt rejält.. Enligt sidor som "can i run a minecraft server" (googla) så begränsar en ***/1 lina till 5 spelare.. (för felfritt spel såklart), vore lite intressant för en annans del, för er som har testat på en så smal lina (aka adsl), att veta hur många ni spelat utan problem?

A jusst det detta har jag inte tänkt på... Vi som spelar på servern bor i en liten stad som heter Åseda haha, vi har mellan 12-16 mb/s haha. och skickar kanske ca 1,2-1,8

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Kan man köra windows xp?

Backa inte nu.

Kom igen testa ngt nytt, så får du definitivt bäst valuta för din hårdvara.

Om du/ni inte vill köra plugins så är denna mycket enkel att sätta upp.
Även om ni skulle vilja köra plugins så är den enkel.

http://minecraft.codeemo.com/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Finns folk som t.o.m kör en vanila minecraft server på en raspberry pi, med lite lagg.
Men har man en "RAM-disk" som man har servern på och en skrutlaptop med en dual-core processor så lär den klara det rätt så lätt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Att minecraft bara använder en tråd stämmer inte helt. Snart kommer servern använda en tråd per värld. Java använder flera trådar för garbage collectors. Chatten har väl en egen tråd om jag inte minns fel. Sen är det olika trådar för IO mellan spelare och server.

Men starka kärnor är kommer vara viktigt för MC framförallt eftersom det fortfarande är en tråd per värld och de flesta kommer vara i "overworld" samtidigt.

Permalänk
Medlem

En överklockad i5a och bättre lina

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold