SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ankfoot:

Nej, man kan inte vara ganska säker på det, ty miljön som visas ser inte ut att vara speciellt optimerad, den ser stökig ut.
Man kan inte tro gott om ett företag bara för att det är "stort" eller hanterar mkt varor. Det vet liksom inte per automatik "bättre" av den anledningen.

Andra krav än JAS? Jo givetvis, men nu pratar vi inte om några MIL-standarder här, utan vanlig grundläggande ESD-hantering.

Det jag menar med optimerad är inte att den är perfekt utan att de har hittat en arbetsmiljö där de anstälda trivs att jobba samtidigt som de minimerar antalet ESD problem och reperationer. Självklart inte till 0 men till en sådan punkt att alla andra optimeringar som skulle behövas göras för att minska dessa problem kostar mer än problemen. Det är en balans helt enkelt.

Om jag ska vara ärlig så använder jag inte själv något armband när jag pillar med sånt här och har vad jag vet inte haft några problem med det. Dock så nämns det i tråden att problemen inte är helt uppenbara alltid så det är såklart möjligt att jag har ställt till saker. Dock så tar jag den risken och är medveten om att jag kan ställa till problem för mig själv och att detta skulle kunna kosta pengar för mig. Dock så tror jag de flesta ESD ärenden går på garantin då det inte går att bevisa vem som är skyldig utan det är ett DOA ärende om det upptäcks snabbt annars ett vanligt garanti ärende. Svårt för butiken att bevisa oaktsamhet helt enkelt. Det var dock mycket intressant att lära sig lite mer om ESD tror dock man kan lita mer på datorerna från komplett än de jag bygger hemma själv även om jag vet vad jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Det jag menar med optimerad är inte att den är perfekt utan att de har hittat en arbetsmiljö där de anstälda trivs att jobba samtidigt som de minimerar antalet ESD problem och reperationer. Självklart inte till 0 men till en sådan punkt att alla andra optimeringar som skulle behövas göras för att minska dessa problem kostar mer än problemen. Det är en balans helt enkelt.

Om jag ska vara ärlig så använder jag inte själv något armband när jag pillar med sånt här och har vad jag vet inte haft några problem med det. Dock så nämns det i tråden att problemen inte är helt uppenbara alltid så det är såklart möjligt att jag har ställt till saker. Dock så tar jag den risken och är medveten om att jag kan ställa till problem för mig själv och att detta skulle kunna kosta pengar för mig. Dock så tror jag de flesta ESD ärenden går på garantin då det inte går att bevisa vem som är skyldig utan det är ett DOA ärende om det upptäcks snabbt annars ett vanligt garanti ärende. Svårt för butiken att bevisa oaktsamhet helt enkelt. Det var dock mycket intressant att lära sig lite mer om ESD tror dock man kan lita mer på datorerna från komplett än de jag bygger hemma själv även om jag vet vad jag gör.

I en ESD miljö (aka EPA område) byggs det inte för arbetarnas bekvämlighet, utan endast för komponenternas "bekvämlighet". Med andra ord, man fuskar inte på några grejer för arbetarna tycker "det är skönare". Just fyi.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ja en replik från Komplett gällande hanteringen av ESD skulle, efter ha läst denna kommentar, varit högintressant.

Gissar att det blir något i stil med Dustin och deras 15 min i skamvrån efter att det kom ut att de körde med okrypterade lösenord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Haha... Orka...

När folk börjar jämnföra otillräckligt ESD skydd med att inte bära bilbälte förstår man ju hur illa det är.
För att om en dator slutar fungera är det ju precis lika illa som att spräcka skallen i en bilkrash...

Angående kostnaderna i ESD skada som uppstår HOS komplett vs hos tillverkare/kund uppvägt med helt enkelt andra fel som inte är pga ESD så står jag fast vid att kostnaden av att komplett överanstränger sig med ESD skydd kostar mer för slutkund än eventuell skada.

Orkar inte citera heller men Tozzi skrev något om att "man inte märker prestandabortfall"... Eh jo? Jag märker det och det löser jag med en övergång av hårdvara och mjukvara. DVS, blåsa rent min dator från damm och hundhår och i vissa fall en komplett ominstallation.
Varpå jag kör ett genomgående prestandatest för att se att inget krånglar.

Men som tidigare sagt, vissa vill ju jämnföra riskerna av ESD skada på en hemmadator med en bluescreen på ett passagerarplan med 500 passagerare på.
Lite skillnad när det handlar om liv och död och har inget emot att montörer som jobbar i livsviktiga miljöer (Kärnkraftverk, flygindustri, rymd applikationer och medicin mm) utövar fullgott ESD skydd. Inget går att uppväga mot en människas liv.
Men jag aldrig hört talas om att någon dött för att deras GTX 780 Titan är DOA.

I säkerhetskritiska miljöer vet man att saker antagligen kommer gå fel och designar därför för detta. Tex fly-by-wire i airbus a330/a340 använder 3 st primära datorer med 2st intel 80386 var och 2 st sekundära datorer med 2st intel 80186 var. Dessa styr ett trippelredundant hydraliksystem till kontrollytorna på planet. Om alla dessa går sönder kan man ändå styra planet något med mekansika länkar som piloterna också har tillgång till. De primära och sekundära datorerna kör olika mjukvara för att undvika att ett mjukvarufel stänger ner alla datorerna. Man har även en turbin som kan driva hydraliksystemet om alla motorerna skulle gå sönder. En "blåskärm" skulle alltså inte påverka planet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

I säkerhetskritiska miljöer vet man att saker antagligen kommer gå fel och designar därför för detta. Tex fly-by-wire i airbus a330/a340 använder 3 st primära datorer med 2st intel 80386 var och 2 st sekundära datorer med 2st intel 80186 var. Dessa styr ett trippelredundant hydraliksystem till kontrollytorna på planet. Om alla dessa går sönder kan man ändå styra planet något med mekansika länkar som piloterna också har tillgång till. De primära och sekundära datorerna kör olika mjukvara för att undvika att ett mjukvarufel stänger ner alla datorerna. Man har även en turbin som kan driva hydraliksystemet om alla motorerna skulle gå sönder. En "blåskärm" skulle alltså inte påverka planet alls.

Med andra ord tur man inte behöver bygga sin gaming dator hemma med den safety klassningen. Tänk tre grafikkort helst från olika tillverkare där man endast använder prestandan av ett kort genom att på något sätt verifiera om alla tre korten genererar samma bild och sedan mixa ihop dem, eller om någon bild avviker skicka varningsmeddelanden och bara mixa ihop de två fungerande korten. Lite så det funkar med trippelrendundans, skoj jämförelse även om resten av kedjan är single failure i mitt exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Graded.se

Riktigt intressant repotage!
Bra jobbat. Mer sånthär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

I en ESD miljö (aka EPA område) byggs det inte för arbetarnas bekvämlighet, utan endast för komponenternas "bekvämlighet". Med andra ord, man fuskar inte på några grejer för arbetarna tycker "det är skönare". Just fyi.

Ne uppenbarligen inte. Men det har vi nog konstaterat att komplett inte riktigt har. Så det måste ju finnas någon anledning till att inte ha det :P. Somsagt kostnaden styr troligen. Min gissning är även att de som bygger datorerna inte blir skickad på kurs i ESD då det blir för dyrt då min gissning är att många inte jobbar så jätte länge där.

Permalänk
Snusfri

Innan folk börjar skrika om bojkott av Komplett och att de är inkompetenta osv efter en kort videsnutt så bör ni iaf vänta tills Komplett får förklara vilket system de använder, hur det fungerar och varför.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kul och intressant reportage! En blir verkligen sugen på att se liknande besök hos tillverkarna, typ Intel, Nvidia, AMD osv.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Ne uppenbarligen inte. Men det har vi nog konstaterat att komplett inte riktigt har. Så det måste ju finnas någon anledning till att inte ha det :P. Somsagt kostnaden styr troligen. Min gissning är även att de som bygger datorerna inte blir skickad på kurs i ESD då det blir för dyrt då min gissning är att många inte jobbar så jätte länge där.

Håller med. ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Märks ju på kabeldragningen att de lägger 10 minuter på monteringen i alla fall..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om Komplett hade nån aning om vad de höll på med i byggrummet hade de inte låtit Sweclockers filma där. Snacka om att vara ute på hal is isf. Ska bli intressant att se vad de svarar angående ESD-kritiken. Nån som hört nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Om Komplett hade nån aning om vad de höll på med i byggrummet hade de inte låtit Sweclockers filma där. Snacka om att vara ute på hal is isf. Ska bli intressant att se vad de svarar angående ESD-kritiken. Nån som hört nåt?

Jag la ut frågan i deras officiella tråd, men har inte fått någon respons vad jag sett.

#14399034

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Om Komplett hade nån aning om vad de höll på med i byggrummet hade de inte låtit Sweclockers filma där. Snacka om att vara ute på hal is isf. Ska bli intressant att se vad de svarar angående ESD-kritiken. Nån som hört nåt?

Har också skrivit i Kompletts officiella tråd, får väl hoppas på lite respons

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Komplett bygger datorsystem för konsumenter, inte kritiska komponenter till sjukhus, flygplan osv. Deras ESD skydd är säkerligen tillräckligt för vad dom håller på med. Sluta förstör tråden och Sweclockers chanser att få besöka andra datorleverantörers lager genom era påhopp

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Komplett bygger datorsystem för konsumenter, inte kritiska komponenter till sjukhus, flygplan osv. Deras ESD skydd är säkerligen tillräckligt för vad dom håller på med. Sluta förstör tråden och Sweclockers chanser att få besöka andra datorleverantörers lager genom era påhopp

Ett företag som bygger datorer åt kunder bör hantera elektronik på ett seriöst sätt, tycker inte du det?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Haha, vi slog precis vad om när den kommentaren skulle dyka upp. Jag satsade på inlägg nummer sex.

Faktum är att hela rummet är ESD-säkrat och därför behöver inte montörerna sitta med sladdar eller liknande anordningar.

Alltså: Eftersom det verkar som om det finns ett antal individer som inte förstår att ESD-skydd inte bara handlar om ett armband som hemmapulare oftast använder, samt att det kommer kommentarer återigen om att de saknar ESD-skydd där, vilket tyder på att det tydligen inte är så viktigt att läsa igenom tråden; Det är ESD-skyddat.

Jag repeterar: Det är ESD-skyddat!

Bara för att det går bortom din uppfattning hur (ja, jag skriver om dig som inte förstår om du känner dig träffad) betyder det inte att det inte är så. Eller snällare uttryckt: Inom industrin ser det lite annorlunda ut än hemma hos en privatperson. Det gör att de attribut privatpersonen använder sig av kanske inte existerar inom industrin, eller ser helt annorlunda ut. Detta är för att det skall vara snabbare, mer bekvämt, säkrare etc.

(Jag är inte dryg, jag har autismspektra och ADHD. Det påverkar hur jag uttrycker mig. Och nej, vetskapen om att det är så gör inte automatiskt att jag kan låta bli.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ett företag som bygger datorer åt kunder bör hantera elektronik på ett seriöst sätt, tycker inte du det?

Jo, det är ju det jag säger. Dom bygger datorer åt konsumenter och hanterar esd därefter. Jag tycker det är synd att inga fler företag kommer antaligen våga bjuda in Sweclockers att filma på deras lager och verkstad när dom riskerar råka ut för esd-polisen i kommentarerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Väldigt bra video, hoppas mer på sånt.

ang allt snack om ESD m.m så reagerade jag direkt att dom var väldigt hårdhänta med delarna och dåligt ESD skydden.
Jag tycker verkligen dom borde uppdatera sina skydd det känns dom kan göra en del utan det skulle dra ner på arbetstempot.

hade varit kul att få se lite siffror om hårdvara som byts ut m.m pga trasiga från första början och som fått tagit skada av monteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

hade varit kul att få se lite siffror om hårdvara som byts ut m.m pga trasiga från första början och som fått tagit skada av monteringen.

Helt omöjligt att avgöra vad som är defekt från fabrik, och vad som lägger av vid installationshanteringen.

Min arbetsplats här hemma är sämre ESD skyddad än vad jag skulle vilja att den var, men det handlar helt enkelt om vad som är praktiskt hanterbart hemma. Jag får hålla med om att ESD miljön, så som jag tolkar det jag ser i deras montage lokaler, är undermålig, då den är sämre än det jag har här hemma. Det må vara hänt att jag kör med det där amatöraktiga armbandet, kopplat till dubbla mattor, en för montage, och en för grejerna som ska monteras, (Via 75KΩ skyddsmotstånd.) och det hela är jordat via vattenrören till köksvasken. Via 1MΩ. Optimalt? Långt från. Men det är det bästa jag kan åstadkomma i dagsläget. Hemma miljö är nu hemma miljö. Jag hade inte med gott samvete kunnat ge mig in i andras burkar med mindre skydd än så. För 15-18 år sedan hade jag inte en tanke i de banorna, och hade glatt gett mig på grejerna med fleece / yllekläder på mig...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullpojken:

Alltså: Eftersom det verkar som om det finns ett antal individer som inte förstår att ESD-skydd inte bara handlar om ett armband som hemmapulare oftast använder, samt att det kommer kommentarer återigen om att de saknar ESD-skydd där, vilket tyder på att det tydligen inte är så viktigt att läsa igenom tråden; Det är ESD-skyddat.

Jag repeterar: Det är ESD-skyddat!

Bara för att det går bortom din uppfattning hur (ja, jag skriver om dig som inte förstår om du känner dig träffad) betyder det inte att det inte är så. Eller snällare uttryckt: Inom industrin ser det lite annorlunda ut än hemma hos en privatperson. Det gör att de attribut privatpersonen använder sig av kanske inte existerar inom industrin, eller ser helt annorlunda ut. Detta är för att det skall vara snabbare, mer bekvämt, säkrare etc.

(Jag är inte dryg, jag har autismspektra och ADHD. Det påverkar hur jag uttrycker mig. Och nej, vetskapen om att det är så gör inte automatiskt att jag kan låta bli.)

Skrivet av Biermann:

Jo, det är ju det jag säger. Dom bygger datorer åt konsumenter och hanterar esd därefter. Jag tycker det är synd att inga fler företag kommer antaligen våga bjuda in Sweclockers att filma på deras lager och verkstad när dom riskerar råka ut för esd-polisen i kommentarerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag repeterar, DET ÄR INTE ESD SKYDDAT! Gå en utbildning/kurs innan du uttalar dig inom ett ämne du/ni är helt vilsna inom!

Om ni läst de kommentarer jag skrivit här så hade ni förstått vid denna punkt att jag är redigt lärd inom ämnet, jag måste dessutom via jobbet gå på dessa kurser hyfsat regelbundet. Jag är inte den enda som säger det, men jag har inte sett EN ENDA som gått ESD kurs och sagt emot med vad jag säger här. Jag har dessutom lagt fram väldigt detaljerade "bevis" på VARFÖR deras miljö inte är ESD skyddad. En klisterlapp om "ESD miljö" och enbart ESD golv gör inte ett rumm till ESD säkrat, inte på långa vägar. Och det är väldigt skrattretande att ni verkar tro så.

Detta ämne går bortom din "uppfattning", jag är lärd inom ämnet, ÄR DU?

Jag rek. dig starkt att läsa det jag skrivit, då förstår du att ESD är inte annorlunda bara för det är privat eller företag, ESD är alltid ESD.

Tyvärr ser jag dessa inlägg som dryga, för ni öppnar munnen om ett ämne ni inte har kunskaper inom, och ska på något sätt häva motsatsen. Det är okej om ni frågar, men nu sitter ni bestämt och "talar om" som om ni själva var lärda inom ämnet, knappast! Gå en ordentlig kurs om ni inte tror mig, det är inte billigt, men eftersom ni vägrar tro mig så kan ni få en åsikt av personer som lärt ut ESD i många år och har mer erfarenhet än vad jag har.

Pinsamt! Jag blev uppfostrad att inte ljuga som barn eller tala om något jag inte vet vad jag pratar om!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag repeterar, DET ÄR INTE ESD SKYDDAT! Gå en utbildning/kurs innan du uttalar dig inom ett ämne du/ni är helt vilsna inom!

Om ni läst de kommentarer jag skrivit här så hade ni förstått vid denna punkt att jag är redigt lärd inom ämnet, jag måste dessutom via jobbet gå på dessa kurser hyfsat regelbundet. Jag är inte den enda som säger det, men jag har inte sett EN ENDA som gått ESD kurs och sagt emot med vad jag säger här. Jag har dessutom lagt fram väldigt detaljerade "bevis" på VARFÖR deras miljö inte är ESD skyddad. En klisterlapp om "ESD miljö" och enbart ESD golv gör inte ett rumm till ESD säkrat, inte på långa vägar. Och det är väldigt skrattretande att ni verkar tro så.

Detta ämne går bortom din "uppfattning", jag är lärd inom ämnet, ÄR DU?

Jag rek. dig starkt att läsa det jag skrivit, då förstår du att ESD är inte annorlunda bara för det är privat eller företag, ESD är alltid ESD.

Tyvärr ser jag dessa inlägg som dryga, för ni öppnar munnen om ett ämne ni inte har kunskaper inom, och ska på något sätt häva motsatsen. Det är okej om ni frågar, men nu sitter ni bestämt och "talar om" som om ni själva var lärda inom ämnet, knappast! Gå en ordentlig kurs om ni inte tror mig, det är inte billigt, men eftersom ni vägrar tro mig så kan ni få en åsikt av personer som lärt ut ESD i många år och har mer erfarenhet än vad jag har.

Pinsamt! Jag blev uppfostrad att inte ljuga som barn eller tala om något jag inte vet vad jag pratar om!

Jag rekommenderar dig starkt att vara lite mer ödmjuk i dina kommentarer så kanske du inte får så många som talar emot dig...

Du har rätt om ESD, det är farligt, men Komplett sysslar inte med kritiska komponenter och lägger säkerligen ner tillräckligt med pengar på esd skydd och utbildning som deras inriktning kräver.

Tycker du inte att det är tillräckligt, så låt bli och beställa datorer där ifrån och köp från ett företag med ett monteringslaboratorium för pc-tillverkning. Då får du säkerligen betala tre gånger så mycket, men eftersom du är så välutbildad så är det nog inget problem och pynta upp dom summorna!

Jag tycker det var ett väldans trevligt reportage och ser gärna mer från andra företag, bara nu inte ESD-diskussionerna skrämt bort dem...

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag rekommenderar dig starkt att vara lite mer ödmjuk i dina kommentarer så kanske du inte får så många som talar emot dig...

Du har rätt om ESD, det är farligt, men Komplett sysslar inte med kritiska komponenter och lägger säkerligen ner tillräckligt med pengar på esd skydd och utbildning som deras inriktning kräver.

Tycker du inte att det är tillräckligt, så låt bli och beställa datorer där ifrån och köp från ett företag med ett monteringslaboratorium för pc-tillverkning. Då får du säkerligen betala tre gånger så mycket, men eftersom du är så välutbildad så är det nog inget problem och pynta upp dom summorna!

Jag tycker det var ett väldans trevligt reportage och ser gärna mer från andra företag, bara nu inte ESD-diskussionerna skrämt bort dem...

Jag kan hålla med om att de inte behöver hålla toppklass i byggrummet, men problemet är att det, från reportaget, ser ut som de har minimalt med skydd även fast de hävdar motsatsen. T.ex. att chassina inte ens har kontakt med borden då borden iaf sägs vara skyddade (vilket jag också är tveksam till). Ett simpelt armband hade troligen ökat säkerheten rejält, men Komplett menar att det vore direkt amatörmässigt att göra så. Jag skulle vilja veta vad de baserar detta uttalande på. Att hela rummet skulle vara ESD-skyddat låter lite för bra för att vara sant. Men, jag har inte mer än googlad kunskap inom ämnet så jag har ingen större koll på vad som gäller. Man ska inte heller ta Tozzis ord som lag, men i nuläget låter det rimligare än vad Komplett har sagt.

Dessutom verkar det inte som om det här kommer slå emot Komplett så mycket eftersom det inte är många som är bekymrade om ESD (angående Dustins icke-hashade lösenord var i princip alla på Sweclockers upprörda över det, även fast andra butiker har gjort likadant, och till synes föll det ändå i glömska ganska fort). Jag hoppas inte heller att Komplett och andra butiker tar kritiken så hårt att de inte tillåter vidare reportage. Generellt tycker jag det är riktigt schysst och bra gjort av Komplett att låta Swec filma bakom dolda portar. Det enda som fattas för att göra det perfekt, för min del, är att de antingen förklarar eller ser över hur deras ESD-skyddade byggrum fungerar.

Å andra sidan kan andra datorbutiker se det här som ett läge att stega fram i rampljuset och visa hur bra de skyddar sina datorbyggen från ESD (dock tror jag de allra flesta butiker inte bryr sig så mycket om det, vilket är synd), men som sagt är det nog extremt få som ens är medvetna om att ett fåtal swec-medlemmar är bekymrade över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Stämmer knappast... Du kan vandra in på tex Vianor och se att dom använder en mutterdragare på luft. Och jag kan garantera att den inte är servad som den skall och att den kommer att dra för hårt om du mäter. Skall du ha korrekt moment får du snällt använda en kalibrerad "analog" momentnyckel. Och hur många "seriösa" däckfirmor kör med en sådan ? Skulle ta en vecka att byta däck på 100 bilar.

Så 5% DOA på SSD är alla ESD skador ?

Jag har jobbat på däckfirma och med en momenthylsa behövs ingen momentnyckel.
Hylsans hals är gjort av fjäderstål. Vri på max och kör tills hylsan slutar att dra.

Sen finns det också olika momentsteg i dagens moderna mutterdragare. Med rätt inställt luftmatning så ger maskinen 60-100-140nm.
Beroende på maskin.

Ett par hjulmuttrar är inte känsliga häller. Momentnyckel är overkill och det är bara ett ytterligare moment för ett redan sjukt tidspressat schema.
Vi körde med momentnyckel tills momenthylsorna kom. Varje minut är värdefull.

Du kanske har sett dom här?

1st Momenthylsa 17mm,75 nm
1st Momenthylsa 17mm 108 nm
1st Momenthylsa 19mm 88 nm
1st Momenthylsa 19mm 108 nm
1st Momenthylsa 19mm 135 nm

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Vissa uttrycker rädsla för att ESD-diskussionerna ska "skrämma bort" andra företag från Sweclockers. Det är för mig en lite underlig tanke. Att ställa relevanta frågor är aldrig fel. Att vara tyst och snäll för att hålla företagen glada vore ju däremot fullständigt galet. Vi som potentiella kunder ska inte tassa på tå för något företag eller stå med mössan i hand och hoppas att de vill bjussa på några videoklipp från lagret.

Att några forumiter med sakliga och väl underbyggda argument ställer frågor kring vad som kan uppfattas vara brister i ett stort företags hantering av något så dyrt som custombyggda datorer är väl inte fel?

Att rent generellt kasta några granskande ögon på "Nordens största PC-producent och tillverkare av över 35 000 skräddarsydda Komplett-PC varje år" (citat deras egen hemsida) är väl inte fel?

Att genom frågor försöka säkerställa att vi, kunderna, inte får datorer skickade till oss med svårupptäckta och dolda brister är väl inte fel?

Kanske skulle man t.o.m. ha kunnat önska att Sweclockers redaktion själva gjorde en liten journalistisk insats och följde upp sin videosnutt med åtminstone en eller två frågor till Komplett om ESD-miljöer nu när det är på tapeten. Istället får vi väl hoppas på någon sorts respons från Komplett på de frågor som ställts i deras forumhörna. Känns inte som för mycket begärt men än så länge är tystnaden total.

Permalänk
Medlem

Väldigt kul besök

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag rekommenderar dig starkt att vara lite mer ödmjuk i dina kommentarer så kanske du inte får så många som talar emot dig...

Du har rätt om ESD, det är farligt, men Komplett sysslar inte med kritiska komponenter och lägger säkerligen ner tillräckligt med pengar på esd skydd och utbildning som deras inriktning kräver.

Tycker du inte att det är tillräckligt, så låt bli och beställa datorer där ifrån och köp från ett företag med ett monteringslaboratorium för pc-tillverkning. Då får du säkerligen betala tre gånger så mycket, men eftersom du är så välutbildad så är det nog inget problem och pynta upp dom summorna!

Jag tycker det var ett väldans trevligt reportage och ser gärna mer från andra företag, bara nu inte ESD-diskussionerna skrämt bort dem...

Jag ber om ursäkt, men det är väldigt uttröttande att svara på inlägg som jämt ska hävda motsatsen utan några som helst grunder, jag gissar på att även du skulle känna lika dant.

Kritiska komponenter eller ej, de uppfyller fortf inte ens grunderna för minimalt skydd av ESD, det är alltså inte ur ESD standard en korrekt miljö, och det spelar ingen roll vad för typ av komponenter det är, inte alls. Sen att militären kanske är mer kritiskt för att det är korrekt (hårdare regelverk, mer/oftare tester av utrustning etc), men det har tyvärr inget och göra med vilket skydd man har. Som det redan skrivits så har t.ex. flygplan oftast redundanta uppsättningar av samma funktioner, men ja, av förklarliga skäl såklart. Men det betyder inte att datorer är mindre känsliga, utan bara mindre kritiska om något går fel, så därför ska det fortf vara ESD skyddat. Jag har vid två tillfällen i denna diskussion skrivit var som är minimalt för att uppfylla en sådan nivå av ESD.

Jag skriver inte om detta för egen vinning, tvärtom, jag skriver för alla medlemmar på Swecs vinning. Jag vill breda kunskaperna inom det och få folk att bli medvetna om situationen. Är det något fel att hjälpa sin medmänniska i samhället? Eller ska vi alla svenskar vara så jäkla passiva och inte säga till när någon gör något fel?! Jag vägrar stå passivt och titta på bara när något fel görs. I detta fall ser jag otillräckligt ESD skydd och vill därför informera dess kunder jag kan via detta forum, sprida kunskapen om varför det är otillräckligt och skapa en bättre förståelse inom ämnet. Jag vill alltså ske en utveckling av detta, jag vill inte stå kvar på samma punkt och stampa, då hade jag varit troende i någon religion om jag föredragit det.

Om en ESD diskussion skulle skrämma bort företag, så kanske dessa företag inte ska hantera just elektronik? Alltså hur tänker du nu?! Du tycker alltså det är okej att det görs fel? Att det fuskas? Vad är detta för tänk?! Vänligen läs citatet nedanför, det är precis vad jag menar här:

Skrivet av andii:

Vissa uttrycker rädsla för att ESD-diskussionerna ska "skrämma bort" andra företag från Sweclockers. Det är för mig en lite underlig tanke. Att ställa relevanta frågor är aldrig fel. Att vara tyst och snäll för att hålla företagen glada vore ju däremot fullständigt galet. Vi som potentiella kunder ska inte tassa på tå för något företag eller stå med mössan i hand och hoppas att de vill bjussa på några videoklipp från lagret.

Att några forumiter med sakliga och väl underbyggda argument ställer frågor kring vad som kan uppfattas vara brister i ett stort företags hantering av något så dyrt som custombyggda datorer är väl inte fel?

Att rent generellt kasta några granskande ögon på "Nordens största PC-producent och tillverkare av över 35 000 skräddarsydda Komplett-PC varje år" (citat deras egen hemsida) är väl inte fel?

Att genom frågor försöka säkerställa att vi, kunderna, inte får datorer skickade till oss med svårupptäckta och dolda brister är väl inte fel?

Kanske skulle man t.o.m. ha kunnat önska att Sweclockers redaktion själva gjorde en liten journalistisk insats och följde upp sin videosnutt med åtminstone en eller två frågor till Komplett om ESD-miljöer nu när det är på tapeten. Istället får vi väl hoppas på någon sorts respons från Komplett på de frågor som ställts i deras forumhörna. Känns inte som för mycket begärt men än så länge är tystnaden total.

Tack! Vi verkar dela samma bild av detta.

Men men, vissa vill väl köpa ko men käka häst hellre tydligen.. Det är iaf så de låter på vissa här i forumet..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

I en ESD miljö (aka EPA område) byggs det inte för arbetarnas bekvämlighet, utan endast för komponenternas "bekvämlighet". Med andra ord, man fuskar inte på några grejer för arbetarna tycker "det är skönare". Just fyi.

Det stämmer inte helt, det måste vara "bekvämt" att arbeta på ett säkert sätt också, annars kommer människans lathet att ta över. Är det för jobbigt att hålla en viss nivå på ESD-skyddet så är det mer lockande för montörerna att fuska.
Självklart ska nivån på ESD-skyddet vara så hög som möjligt, ekonomiskt och tidsmässigt, men det är minst lika viktig att ha en miljö som är praktiskt hållbar att arbeta i.
Annars kan jag bara instämma i det mesta du skriver.

Skrivet av reconnnn:

Ne uppenbarligen inte. Men det har vi nog konstaterat att komplett inte riktigt har. Så det måste ju finnas någon anledning till att inte ha det :P. Som sagt kostnaden styr troligen. Min gissning är även att de som bygger datorerna inte blir skickad på kurs i ESD då det blir för dyrt då min gissning är att många inte jobbar så jätte länge där.

Om jag får gissa efter vad jag har sett på klippet så är det okunskap som gör att de inte håller en högre nivå. Många åtgärder för att hålla en högre ESD-standard skulle inte kosta en enda krona för dom, endast ändrade rutiner. Och en del andra åtgärder är såpass billiga att de vore en självklarhet att införa, t.ex. en ESD-rock att ha utanpå tröjan för arbetarna.

Jag jobbar sedan över 9 år tillbaka som tekniker på ett elektronikföretag som till största del sysslar med kretskortmontage, och enligt min erfarenhet så är det väldigt många i branschen som har alldeles för dålig koll på vad ESD är, vad det kan ställa till med och vad det finns för möjliga åtgärder för att förhindra skador.
De skador som uppstår, som så många andra i tråden har skrivit, märks ofta inte förrän efter en lång stund. Skadorna kan dessutom uppstå på komponenter som bara används vid vissa funktioner och därför inte märks innan man behöver just den funktionen.

En skada på en komponent kan uppstå vid några tiotals volt, och för att det ska vara en statisk urladdning man känner själv så krävs det flera tusen eller t.om. tiotusentals volt.
En skada kan vara t.ex. att en ledningsbana bränns av till 50% av ursprunglig bredd, i ett sånt fall skulle komponenten fungera helt felfritt ända tills en hög belastning på komponenten uppstår och ledningsbanan bränns av. Vilket skulle kunna ta flera år.
Och det lär ju inte vara okänt för någon här på Sweclockers att komponenter får mindre och mindre ledningsbanor, och desto mindre ledningsbanor desto lägre spänning på urladdningarna behövs för att skador ska uppstå, och komponenterna blir därmed känsligare.
Kolla in lite bilder på googles bildsökning på hur en ESD-skada kan se ut:
https://www.google.se/search?q=esd+damaged+circuit&tbm=isch

När det gäller att öka luftfuktigheten i lokalen för att minska statiska uppladdningar så är inte det heller alltid en bra lösning, en högre luftfuktighet innebär andra problem, bland annat oxidationer på metallytor, t.ex. i kontakter och på lödningar.
Och lite offtopic, för en elektronikproducent så kan en högre luftfuktighet innebära att fukt samlar sig i komponenter, när de sedan ska lödas i ugnen så kommer den fukten att expandera och kan skada komponenten.

Hursomhelst, det finns många enkla metoder att minska riskerna med ESD-skador så att ignorera det och säga "jag har hållt på med det här i 20 år och har aldrig haft problem" är antingen bara lathet eller okunskap. Bara genom att t.ex. ta av sig fleecetröjan och plocka rent runt arbetsplasten innan man ska montera sin dator kan avhjälpa många problem.
Det gäller givetvis att lägga sig på en nivå som passar för det man ska göra, men det finns ingen anledning att totalt ignorera det.

Edit:
Kanske lite mycket fokus på ESD, glömmer lite poängen med reportaget, så måste flika in med att det var ett riktigt intressant reportage, sköna lagerrobotar och väldigt bra logistik måste jag säga
Och väldigt bra framfört av Sweclockers, ser gärna fler liknande reportage!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasse:

Det stämmer inte helt, det måste vara "bekvämt" att arbeta på ett säkert sätt också, annars kommer människans lathet att ta över. Är det för jobbigt att hålla en viss nivå på ESD-skyddet så är det mer lockande för montörerna att fuska.
Självklart ska nivån på ESD-skyddet vara så hög som möjligt, ekonomiskt och tidsmässigt, men det är minst lika viktig att ha en miljö som är praktiskt hållbar att arbeta i.
Annars kan jag bara instämma i det mesta du skriver.

Om jag får gissa efter vad jag har sett på klippet så är det okunskap som gör att de inte håller en högre nivå. Många åtgärder för att hålla en högre ESD-standard skulle inte kosta en enda krona för dom, endast ändrade rutiner. Och en del andra åtgärder är såpass billiga att de vore en självklarhet att införa, t.ex. en ESD-rock att ha utanpå tröjan för arbetarna.

Jag jobbar sedan över 9 år tillbaka som tekniker på ett elektronikföretag som till största del sysslar med kretskortmontage, och enligt min erfarenhet så är det väldigt många i branschen som har alldeles för dålig koll på vad ESD är, vad det kan ställa till med och vad det finns för möjliga åtgärder för att förhindra skador.
De skador som uppstår, som så många andra i tråden har skrivit, märks ofta inte förrän efter en lång stund. Skadorna kan dessutom uppstå på komponenter som bara används vid vissa funktioner och därför inte märks innan man behöver just den funktionen.

En skada på en komponent kan uppstå vid några tiotals volt, och för att det ska vara en statisk urladdning man känner själv så krävs det flera tusen eller t.om. tiotusentals volt.
En skada kan vara t.ex. att en ledningsbana bränns av till 50% av ursprunglig bredd, i ett sånt fall skulle komponenten fungera helt felfritt ända tills en hög belastning på komponenten uppstår och ledningsbanan bränns av. Vilket skulle kunna ta flera år.
Och det lär ju inte vara okänt för någon här på Sweclockers att komponenter får mindre och mindre ledningsbanor, och desto mindre ledningsbanor desto lägre spänning på urladdningarna behövs för att skador ska uppstå, och komponenterna blir därmed känsligare.
Kolla in lite bilder på googles bildsökning på hur en ESD-skada kan se ut:
https://www.google.se/search?q=esd+damaged+circuit&tbm=isch

När det gäller att öka luftfuktigheten i lokalen för att minska statiska uppladdningar så är inte det heller alltid en bra lösning, en högre luftfuktighet innebär andra problem, bland annat oxidationer på metallytor, t.ex. i kontakter och på lödningar.
Och lite offtopic, för en elektronikproducent så kan en högre luftfuktighet innebära att fukt samlar sig i komponenter, när de sedan ska lödas i ugnen så kommer den fukten att expandera och kan skada komponenten.

Hursomhelst, det finns många enkla metoder att minska riskerna med ESD-skador så att ignorera det och säga "jag har hållt på med det här i 20 år och har aldrig haft problem" är antingen bara lathet eller okunskap. Bara genom att t.ex. ta av sig fleecetröjan och plocka rent runt arbetsplasten innan man ska montera sin dator kan avhjälpa många problem.
Det gäller givetvis att lägga sig på en nivå som passar för det man ska göra, men det finns ingen anledning att totalt ignorera det.

Edit:
Kanske lite mycket fokus på ESD, glömmer lite poängen med reportaget, så måste flika in med att det var ett riktigt intressant reportage, sköna lagerrobotar och väldigt bra logistik måste jag säga
Och väldigt bra framfört av Sweclockers, ser gärna fler liknande reportage!

Dold text

Absolut, jag var nog lite otydlig insåg jag nu, det jag menade var mer att om företaget har en ESD policy, så kan inte arbetarna säga "jag vill inte ha rocken idag, jag kör utan" bara för det känns bekvämare (om de vill behålla jobbet vill säga). Men visst ska det göras så bekvämt som möjligt att använda korrekt ESD skydd.

Tackar så mycket!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Komplett.se

Kul att så många uppskattat reportaget om vårt lager och vår PC-produktion!

Det har diskuterats en hel del kring hur vi skyddar oss mot ESD. Vi har ESD-golv som innehåller kol, ESD-stolar, ESD-skor och ESD-bord. Syftet med ESD-skydden är att undgå elektriska laddningar mellan utrustning och personal. I det rum där vi handskas med komponenter och bygger Komplett-PC har vi ansträngt oss för att anpassa miljön i största möjliga mån för att säkerställa att inga komponenter tar skada. Vi testar även alla färdiga datorer utförligt innan leverans.

Självklart lämnar vi 3 års garanti om det mot förmodan skulle uppstå några problem. Synpunkterna från er läsare är värdefulla för oss och vi tar med oss detta i vår framtida utveckling av produktionsmiljön.

Tack för allt engagemang i tråden!

Vänligen

/Mikael – Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram