Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av radio:

Tänker beställa en D54250WYKH-I5 och har följt denna diskussionen i den här tråden från början till slut Ni som har skaffat NUC:en och kör XBMC vad rekommenderar ni för fjärrkontroll/tangentbord/mus att använda ? Jag har googlat runt en del men det vore intressant att få +/- på det ni kör med.

Vad jag läst i forumen hos xbmc.org och openelec.tv så är den klassiska MCE-fjärren poppis samt att den även fungerar direkt utan konfiguration vilket underlättar en del.

Själv använder jag en Apple Remote.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Fick min NUC idag, underbar liten sak!

Dock undrar jag om det finns något sätt att fixa wakeup via IR, körde tidigare med MCE-mottagare kopplad till usb vilket fungerade perfekt men nu använder jag inte USB längre för fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ljud och bild funkar via mHDMI->HDMI men jag får ingen ljudenhet via mDP->HDMI.
Finns det några inställningar att göra eller är det fel på mDP kabeln?

..och hur får jag bilden genom förstärkaren trots att den är avslagen? Nån slags passthrough borde finnas? Onkyo TX-NR5008. <- Löst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e_kjellgren:

Ljud och bild funkar via mHDMI->HDMI men jag får ingen ljudenhet via mDP->HDMI.
Finns det några inställningar att göra eller är det fel på mDP kabeln?

Startat om med DP kabeln kopplad?

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Startat om med DP kabeln kopplad?

Ja. Kabeln åker tillbaka idag. Man kanske skulle kolla på Intels "testade utrustning" lista

Permalänk
Medlem

Kör också Yatsee i mobilen/plattan, fungerar super.

I övrigt så kan jag säga att jag löste mitt problem ovan genom att gå över från Windows till OpenElec senaste nightly build och nu fungerar allting susen.

Enda nackdelen med OpenElec e väl att man inte kan bruka NUCen som en riktig dator längre utan den blir en pure mediabox, men det fungerar perfa för mig i 99% av tiden som jag använder NUCen, hade varit vid några tillfällen det hade varit nice att kunna visa ngn video som finns på ngn obskyr hemsida som man inte kan spela upp via addons i XBMC.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Avstängd

Dualboota / skapa 2 partitioner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Dualboota / skapa 2 partitioner ?

Hej.
Hur löser man på enklaste sätt en dualboot på en SSD med två partitionen, med win och openelec?
Länk till någon bra guide eller en enkel beskrivning skulle uppskattas (och ja, jag kan söka på google själv också)!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Kör OpenELEC från en usbsticka.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanC:

Fick min NUC idag, underbar liten sak!

Dock undrar jag om det finns något sätt att fixa wakeup via IR, körde tidigare med MCE-mottagare kopplad till usb vilket fungerade perfekt men nu använder jag inte USB längre för fjärrkontrollen.

Jag använder en Harmony 650 konfigurerad som en MCE-fjärr och den väcker Nucen via den inbyggda IR-kretesen ur strömspar utan problem...

Permalänk
Skrivet av beachman:

Jag använder en Harmony 650 konfigurerad som en MCE-fjärr och den väcker Nucen via den inbyggda IR-kretesen ur strömspar utan problem...

Kräver detta nån speciell BIOS-inställning?

Permalänk

Minne till Intel® NUC D54250WYKH

jag undrar om dessa minnen passar: Corsair VENGEANCE 1600 MHz SO-DIMM 8GB (2X4GB) 1,35v CL9

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185024-corsai...

spänningen är rätt men jag undrar om de fysiskt passar (inga kylflänsar eller nåt på minnena) tar emot vid montering.

ska man sedan välja en mSata-ssd eller köra på en standard 2.5"-SSD

Permalänk
Skrivet av JanHenrik:

jag undrar om dessa minnen passar: Corsair VENGEANCE 1600 MHz SO-DIMM 8GB (2X4GB) 1,35v CL9

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185024-corsai...

spänningen är rätt men jag undrar om de fysiskt passar (inga kylflänsar eller nåt på minnena) tar emot vid montering.

ska man sedan välja en mSata-ssd eller köra på en standard 2.5"-SSD

Själv kör jag med OS på en mSata och så har jag en 2,5" HDD för fillagring. Den är ljudlös konstigt nog, trots att det inte är en SSD.

Permalänk
Medlem

Ok, snabb fråga, vad är det jag missar genom att skaffa en NUC jämfört med att bygga en egen HTPC? Förutom krävande spel då.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ok, snabb fråga, vad är det jag missar genom att skaffa en NUC jämfört med att bygga en egen HTPC? Förutom krävande spel då.

Upgraderingsmöjligheter "thats it".
Och varför skulle man spela på en HTPC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

I övrigt så kan jag säga att jag löste mitt problem ovan genom att gå över från Windows till OpenElec senaste nightly build och nu fungerar allting susen.

Enda nackdelen med OpenElec e väl att man inte kan bruka NUCen som en riktig dator längre utan den blir en pure mediabox, men det fungerar perfa för mig i 99% av tiden som jag använder NUCen, hade varit vid några tillfällen det hade varit nice att kunna visa ngn video som finns på ngn obskyr hemsida som man inte kan spela upp via addons i XBMC.

Problemet löser man genom att avinstallera Intels drivrutin för ljudet och starta om datorn, då hittas Windows egna drivare och då funkar det. Jag hade samma problem som dig tidigare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brallor:

Problemet löser man genom att avinstallera Intels drivrutin för ljudet och starta om datorn, då hittas Windows egna drivare och då funkar det. Jag hade samma problem som dig tidigare.

Senaste grafikdrivrutinerna från Intel löser väl detta problem tillsammans med senaste Firmware för NUC

Grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Senaste grafikdrivrutinerna från Intel löser väl detta problem tillsammans med senaste Firmware för NUC

Grafik

Kanske jag löste det såiallafall och har inte lagt tid på det igen.

Köpte dock en DN2820FYKH i veckan och installerade Win8.1 och kan inte installera chipset-drivarna, någon som har en lösning på det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Duger denna till att använda som vanlig stationär? Intel NUC dDC3217BY- I3-3217U

Ska koppla till vanlig datorskärm och surfa/kolla HD-film (.mkv),/Office etc. ej spela.

Och ingår verkligen allt det där för bara 2.5k?? (SSD, RAM, WiFi)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/191306-i...

Permalänk
Avstängd

Ja kör en likadan själv, ja det ingår men du behöver skaffa OS.
Kan även påminna om att den saknar 3.5mm ljud utgång skickar bara ljud via hdmi och thunderbolt, har du inte ljud i skärmen kanske ett separat ljudkort kan avra bra att köpa...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brallor:

Kanske jag löste det såiallafall och har inte lagt tid på det igen.

Köpte dock en DN2820FYKH i veckan och installerade Win8.1 och kan inte installera chipset-drivarna, någon som har en lösning på det?

fungerar inte LÄNK
?

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Kanske jag löste det såiallafall och har inte lagt tid på det igen.

Köpte dock en DN2820FYKH i veckan och installerade Win8.1 och kan inte installera chipset-drivarna, någon som har en lösning på det?

Har du kört nåt med den, hur verkar den?
Sitter i valet och kvalet vilken variant jag ska gå lös på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Kanske jag löste det såiallafall och har inte lagt tid på det igen.

Köpte dock en DN2820FYKH i veckan och installerade Win8.1 och kan inte installera chipset-drivarna, någon som har en lösning på det?

Vartifrån köpte du? Är du nöjd med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Lite nytt på gång i NUC familjen LÄNK Ser bra ut.. M2 port..

Väldigt intressant med M.2 undra om man kan våga hoppas på sån prestanda.

Vore kul om Intel ville släppa en variant med i7 och/eller en mer högpresterande variant som går upp lite lite i effekt. Intresserad av att ersätta min stationära med en helt passiv NUC liknande dator. Typ i7-4770R

Ser dock inte ut som det kommer komma såna varianter för nästa NUC utan det blir samma koncept.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv

Lite nya chassin med innovativa ideer LÄNK Nån som handlat därifrån tidigare??

Permalänk
Skrivet av backspace:

Vad jag läst i forumen hos xbmc.org och openelec.tv så är den klassiska MCE-fjärren poppis samt att den även fungerar direkt utan konfiguration vilket underlättar en del.

Själv använder jag en Apple Remote.

Får jag fråga hur du använder Apple Remote till en NUC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrabelle:

Får jag fråga hur du använder Apple Remote till en NUC?

Självklart får du fråga.
Jag använder den som en navigationsfjärr, om det var det du ville veta?

1. Ställ in vilket ir-protokoll som skall användas.
2. Kör igång ir-keytable för att registrera knapptryckningar och vilka "scancodes" dessa genererar för varje knapp och anteckna dessa.
3. Lägg till ir-starten med tillhörande konfiguration (textfilsnamn apple) för fjärren i autostart.
4. Skapa en textfil som heter "apple" där varje scancode motsvarar en navigation, t.ex KEY_MENU, KEY_RIGHT, KEY_OK osv.
5. Starta om Openelec.

Självklart kan du byta plats på steg tre och fyra om du vill.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hur klarar en DC3217BY av diverse playkanaler, viaplay, netflix, hbo, tv4, svt osv ?

Permalänk

Det är inte helt enkelt att välja vilken variant man ska ha må jag säga.