Permalänk
Medlem

Vart är esporten påväg?

Tjena! Jag är en tävlingsinriktad spelare som spelar quake cs och bf4. Spelar bf4 seriöst och cs och quake lite vid sidan om.
Kom och tänka på esportens historia och esportens framtid. Spelen nuför tiden har bra grafik och ska se bra ut och folk vill ofta ha ett "verkligt" spel.
Men om man tänker till baka på unreal tournament, quake, cs 1.6, Cod 1,2,4 warcraft, starcraft, dota 1. De äldre spelen som var störst och kanske till och med spelas lite mer seröst, så är dom så jäkla klockrena för esport även om dom inte var riktigt tänkta till det från första början. Det var gameplay och kvalitet, inte grafik.

De nu regerande spelen imo är csgo, dota 2, hon (påväg bort), league och starcraft.
Finns andra spel som WoT, bf4 något cod kanske och street fighter som försöker och har spelare som är bra och för det uppåt men de spelen är fortfarande inte riktigt bra för esport. De har bara inte den känslan som de äldre stora spelen har.

Vad jag kommer till då är hur ser det ut i framtiden? kluttriga battlefield liknande spel där grafiken ser identiskt ut med verkligheten och inte någon känska för gameplay?

Spelen 2014 som kanske kan får en liten spotlight inom esport är nog bf4 och titanfall vad jag känner till. Det har ju inte gått så långt på 2014 än.
Men bf4 har domination som känns lite för kluttrigt och inte så spännande att titta på, likaså titanfall. Körde betan och jag var imponerad av det. Dräglar när jag tänker på att jag måste vänta på det i 8 dagar till. Men det känns som att det heller inte har vad som krävs i esport. Allt känns bara uttjatat?
Ska man behöva komma på en helt ny genre som kallas esport eller nåt för att det ska kunna komma nya spel som de äldre kungarna.

Och vad hände med shootmania? Va ändå ett riktigt bra spel som kanske hade kunnat får en liten spotlight också? (eller större)

Vad är era åsikter och tankar?

(PS. Denna tråden är säkert i fel forumdel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Tjena! Jag är en tävlingsinriktad spelare som spelar quake cs och bf4. Spelar bf4 seriöst och cs och quake lite vid sidan om.
Kom och tänka på esportens historia och esportens framtid. Spelen nuför tiden har bra grafik och ska se bra ut och folk vill ofta ha ett "verkligt" spel.
Men om man tänker till baka på unreal tournament, quake, cs 1.6, Cod 1,2,4 warcraft, starcraft, dota 1. De äldre spelen som var störst och kanske till och med spelas lite mer seröst, så är dom så jäkla klockrena för esport även om dom inte var riktigt tänkta till det från första början. Det var gameplay och kvalitet, inte grafik.

De nu regerande spelen imo är csgo, dota 2, hon (påväg bort), league och starcraft.
Finns andra spel som WoT, bf4 något cod kanske och street fighter som försöker och har spelare som är bra och för det uppåt men de spelen är fortfarande inte riktigt bra för esport. De har bara inte den känslan som de äldre stora spelen har.

Vad jag kommer till då är hur ser det ut i framtiden? kluttriga battlefield liknande spel där grafiken ser identiskt ut med verkligheten och inte någon känska för gameplay?

Spelen 2014 som kanske kan får en liten spotlight inom esport är nog bf4 och titanfall vad jag känner till. Det har ju inte gått så långt på 2014 än.
Men bf4 har domination som känns lite för kluttrigt och inte så spännande att titta på, likaså titanfall. Körde betan och jag var imponerad av det. Dräglar när jag tänker på att jag måste vänta på det i 8 dagar till. Men det känns som att det heller inte har vad som krävs i esport. Allt känns bara uttjatat?
Ska man behöva komma på en helt ny genre som kallas esport eller nåt för att det ska kunna komma nya spel som de äldre kungarna.

Och vad hände med shootmania? Va ändå ett riktigt bra spel som kanske hade kunnat får en liten spotlight också? (eller större)

Vad är era åsikter och tankar?

(PS. Denna tråden är säkert i fel forumdel)

Vad är det du vill ha sagt med tråden? Att det var bättre förr? Att du vill ha andra typer av spel? Eller vill du ha en diskussion där vi spekulerar om framtiden? (Genuint undrar, inte ute efter att kritisera )

Jag tror i alla fall att framtidens e-sportspel kommer att vara lättillgängliga för den stora massan, dvs. lättdrivna, låg instegströskel (men gärna hög skillcap) och gärna free 2 play. Då får speltillverkarna en stor spelarbas och därmed ett stort intresse för (och mycket pengar att sponsra) professionella turneringar. I särklass LoL och till viss mån även DotA har lyckats bra på den fronten.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Vad är det du vill ha sagt med tråden? Att det var bättre förr? Att du vill ha andra typer av spel? Eller vill du ha en diskussion där vi spekulerar om framtiden? (Genuint undrar, inte ute efter att kritisera )

Jag tror i alla fall att framtidens e-sportspel kommer att vara lättillgängliga för den stora massan, dvs. lättdrivna, låg instegströskel (men gärna hög skillcap) och gärna free 2 play. Då får speltillverkarna en stor spelarbas och därmed ett stort intresse för (och mycket pengar att sponsra) professionella turneringar. I särklass LoL och till viss mån även DotA har lyckats bra på den fronten.

Vad jag vill ha sagt med tråden? Gärna allt det du sa diskutera på och ja, jag tycker nog att det var bättre innan, det var bara mer känsla i spelen.
bara det inte blir free 2 play som dom flesta är idag, där man måste betala för att vara bra. League är bra på den delen.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på VGHS (Video Game High School) när jag läste tråden, kanske kan bli så i framtiden..?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Nowa:

Vad jag vill ha sagt med tråden? Gärna allt det du sa diskutera på och ja, jag tycker nog att det var bättre innan, det var bara mer känsla i spelen.
bara det inte blir free 2 play som dom flesta är idag, där man måste betala för att vara bra. League är bra på den delen.

En hypotes är att du, precis som alla vi andra börjar bli äldre och spelen som kommer idag inte känns lika roliga? Spelen är ju bättre idag på alla sätt och vis om man jämför. Men håller med dig om att känslan som fanns där förr i spelen inte finns längre. Kanske också beror på att det krävs mer än ett snyggt spel idag för att man ska bli imponerad, nu när det finns så många spel i omlopp menar jag. Utbudet är ju enormt.

Förr kunde man inte göra så snygga spel utan fick satsa mer på spelkänslan för att sälja. Eller så är det bara något man fått för sig. Eller så är det som jag nämnde inledningsvis bara så att man börjar bli gammal, har sett och spelat alldeles för mycket genom åren, så inga spel som kommer är speciellt kul längre. Och skulle man hitta ett roligt spel så håller det inte speciellt länge för den delen, för man tröttnar kvickt som tusan..

Permalänk

Tror aldrig att BF4 eller någon framtida uppföljare kommer att få något större genomslag inom esport. Dels är spelet inte alls tillräckligt balanserat för det och dels så är det för många spelare för att det ska gå att följa en match på ett bra sätt. Det finns iförsig squad death match men det är ju inte precis BFs starkaste sida i min mening.

Jag tror att esport kommer att lunka på mycket som det gör nu. Det kommer finnas en plats för ett eller ett par realtidsstrategi (starcraft) det kommer finnas något fps spel (cs:go) och något mobaspel. Där tror jag att LoLs storhetstid kommer att få lämna plats föt DotA2 även om jag idag endast spelar och följer lol-scenen. Sedan kommee något nytt att vara i framkant under en period.

Självklart kommer det finnas andra grejer på scenen men dessa är dom jag tror kommer att vara stora med vissa spel med lägre pris- och tittar-siffror.

Jag skulle gissa på att nästa stora grej blir Hearthstone även om jag som Magic the Gathering spelare har svårt att fastna för ett spel som i jämförelse saknar så mycket djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Kom att tänka på VGHS (Video Game High School) när jag läste tråden, kanske kan bli så i framtiden..?

Hade vart jäkligt nice Som i filmen gamer också

Permalänk
Medlem

Kan aldrig tänka mig att spel som inriktar sig på att vara så verkliga som möjligt kommer bli det som spelas inom e-sport i framtiden. Om du tittar på spelen som spelas idag så är det i princip bara BF4 och om man vill vara lite brutal så CoD vars grafik som dras mot det verkligare, alla andra spel har inte det. Tittar du på hur stora spelen är inom e-sport så tillhör CoD och BF4 de minsta spelen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nowa:

bara det inte blir free 2 play som dom flesta är idag, där man måste betala för att vara bra. League är bra på den delen.

Ett spel som är pay-2-win kommer aldrig att bli stort inom e-sport och det finns inget p2w som är stort idag heller, så...

Ett ännu bättre exempel är DotA 2 där man inte kan köpa någon fördel överhuvudtaget... I LoL kan man ju betala för hjältar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Dota 2 tycker jag är riktigt skoj! Ljusår bättre än LOL som jag tycker är kazz. Började spela det iom att jag ville testa att spela något på Linux så det var ju lämpligt. COD 4 är också en personlig favorit!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Kan aldrig tänka mig att spel som inriktar sig på att vara så verkliga som möjligt kommer bli det som spelas inom e-sport i framtiden. Om du tittar på spelen som spelas idag så är det i princip bara BF4 och om man vill vara lite brutal så CoD vars grafik som dras mot det verkligare, alla andra spel har inte det. Tittar du på hur stora spelen är inom e-sport så tillhör CoD och BF4 de minsta spelen.

Ja, men de flesta vill ha grafik och ett snyggt spel. Klart kommer de flesta spelskaparna göra det för att få pengar. hoppas någon liten studio kommer och revolutionerar och gör ett spel gort för esport.

Permalänk
Medlem

lol och dota har den sidan för tittarna också. Behöver inte alls vara bra på spelet för att verkligen hänga med. Och inget behöver betalas för att bli bra. Sen är dom inte alls dyra varav league är gratis.

Permalänk
Medlem

Unreal Tournament, Quake och CS var ju bland de första att slå igenom stort med onlinespel. Konkurrensen mot andra spel var relativt liten dvs dessa spel blev en stor grej lite per automatik. Sen för oss gamla rävar så var det ju också de första onlinespel man spelade. Givetvis sätter sig de första online-FPSen på ett annat sätt i hjärtat än när man kör spel nummer 30, 15 år senare.

Shootmania har ju mycket av de oldschool-ingredienser som många (vissa) säger sig efterfråga hos ett eSport-spel och det får väl kallas en flopp eftersom folk ändå inte spelar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Unreal Tournament, Quake och CS var ju bland de första att slå igenom stort med onlinespel. Konkurrensen mot andra spel var relativt liten dvs dessa spel blev en stor grej lite per automatik. Sen för oss gamla rävar så var det ju också de första onlinespel man spelade. Givetvis sätter sig de första online-FPSen på ett annat sätt i hjärtat än när man kör spel nummer 30, 15 år senare.

Shootmania har ju mycket av de oldschool-ingredienser som många (vissa) säger sig efterfråga hos ett eSport-spel och det får väl kallas en flopp eftersom folk ändå inte spelar det.

För lite reklam och turneringar tror jag. Hälften av dem jag känner vet inte ens att det existerar.

Permalänk
Medlem

http://www.freetoplaythemovie.com/

http://www.youtube.com/watch?v=Z3jtDdf0QMg

Dessa två dokumentärerna är klart sevärda om man är intresserad av esport eller kanske vill få en djupare inblick.

Den första är inte släppt ännu men finns en schyst trailer om vad som är på G.

Dessa två handlar iofs om DotA2, men mycket av det som sägs är direkt relevant till andra Esports titlar.

Jag tror på esport, absolut. Det är något jag själv och mina vänner kollar mycket på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFunc:

http://www.freetoplaythemovie.com/

http://www.youtube.com/watch?v=Z3jtDdf0QMg

Dessa två dokumentärerna är klart sevärda om man är intresserad av esport eller kanske vill få en djupare inblick.

Den första är inte släppt ännu men finns en schyst trailer om vad som är på G.

Dessa två handlar iofs om DotA2, men mycket av det som sägs är direkt relevant till andra Esports titlar.

Jag tror på esport, absolut. Det är något jag själv och mina vänner kollar mycket på.

Tack så jäkla mycket. Letar efter sånna varje dag!

Permalänk
Medlem

Esport kommer alltid ha otroligt svårt att få fäste, problemet är att alla digitala spel har för korta livscyklar. Fotboll har spelats i över 100 år och intresset går i arv mellan generationer. Jag kan ibland tycka att det är intressant att kika på folk som tävlar i just det spelet som jag spelar just nu, men så fort jag slutar spela så blir det ointressant att titta på andra som spelar det spelet.

Om Esport skall bli stort så skulle man behöva enas om ett spel per genre som blir standarden för hur man tävlar i just den genren. Sätta upp ett regelverk för hur det går till och sedan inte ändra det hela tiden. Få folk att tävla med samma spelregler över mycket längre tid för att bygga ett intresse för produkten. Digitala spel kommer och går fört fort, resultatet är att marknaden är alldeles för splittrad.

Orealistiskt? ja, helt klart. Men det är så jag tror man måste göra om esport skall bli en "riktig" sport.

Permalänk

Vill bara påpeka att Quake fortfarande finns en stor competitive scen inom.
Förvisso inte lika stor som de du nämnde, men QL har ju spelats på IEM osv.
Den som har spelat (och spelar) Q3 / QL vet hur mycket skill som krävs för spelet.
För mig är det verkligen definitionen av ett spel som utan allt för snygga texturer är helt underbart.
Jag menar, quake är inte lika snyggt som Battlefield, men det är inte fult. Däremot har det ALLT vad battlefield inte har i hur det fungerar.

CS:GO är väl egentligen också ett exempel på detta om vi pratar "dagens grafik". Med tanke på att det är gjort i Source-motorn som kom till marknaden 2004 (även om vissa uppdateringar har gjorts genom åren). CS:GO är ju inte i närheten av varken BF3 eller BF4 i utseende. Men det bygger på exakt samma koncept som cs 1.0 gjorde. Guess what, folk älskar det för att det i sin natur gynnar tävling. I battlefield handlar ju rankingsystemet bara om att plocka poäng - inte att bli bättre.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

lol och dota har den sidan för tittarna också. Behöver inte alls vara bra på spelet för att verkligen hänga med. Och inget behöver betalas för att bli bra. Sen är dom inte alls dyra varav league är gratis.

Dota 2 är numera också f2p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Dota 2 är numera också f2p

Just fan, spelade det bara under betan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

lol och dota har den sidan för tittarna också. Behöver inte alls vara bra på spelet för att verkligen hänga med. Och inget behöver betalas för att bli bra. Sen är dom inte alls dyra varav league är gratis.

DotA2 är 100% gratis, om du inte vill lägga pengar på kosmetiska saker ingame (Har personligen spenderat MASSOR, men för spelet jag älskar är det värt det).

LoL har en betydligt mer begränsad F2P, så pass begränsad att man kan ifrågasätta om det kan klassas som ett gratis spel.

Betala för att bli bra finns inte i DotA, men däremot så är inlärningskurvan brant. Jag har spelat i hur många år som helst, sen tidigt i WC3 DotA. LoL är stort för att det är lättare att lära sig. Inte ett argument för att DotA är bättre på något vis men det är sanningen.

Skrivet av Nowa:

Tack så jäkla mycket. Letar efter sånna varje dag!

Mitt nöje!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thesoxie:

Dota 2 är numera också f2p

Det har alltid varit f2p, det man kunde köpa var att få spela det tidigare, i betan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

En hypotes är att du, precis som alla vi andra börjar bli äldre och spelen som kommer idag inte känns lika roliga? Spelen är ju bättre idag på alla sätt och vis om man jämför. Men håller med dig om att känslan som fanns där förr i spelen inte finns längre. Kanske också beror på att det krävs mer än ett snyggt spel idag för att man ska bli imponerad, nu när det finns så många spel i omlopp menar jag. Utbudet är ju enormt.

Fast att man bli äldre och att spel inte känns lika roliga har ju mer med spelglädjen att göra och kanske inte så mycket med esport att göra. Köpte quake-boundeln på steam rean rätt nyligen och passade på att spela lite quake ett och fick direkt ett leende på läpparna, det är ett otroligt bra fps med en spelmotor som inte bara fortfarande håller utan som är otroligt mycket mer responsiv och flytande än moderna fps-spel. Är man uppvuxen med fps-spel som quake, q3 och UT så känns moderna shooters som sirap. Kolla bara på typ BF4, det har alldeles för mycket buggar, problem med hitboxes, netcode och balansering för att bli ett bra esport-spel. Grunden till alla esport-spel är bra gameplay som ska vara roligt och lätt att titta på och inte grafik, flash, gimmics, progression och tveksamma affärsmodeller som de flesta moderna spel sattsar på. De flesta esport-spelen är ju spel som det har finslipats på i snart 10år (starcraft, Cs och Dota), funkar inte direkt då när man gör som BF och CoD och fokuserar på att pusha ut dlc och ett nytt spel varje år ist för att finslipa.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sKRUVARN:

Fast att man bli äldre och att spel inte känns lika roliga har ju mer med spelglädjen att göra och kanske inte så mycket med esport att göra. Köpte quake-boundeln på steam rean rätt nyligen och passade på att spela lite quake ett och fick direkt ett leende på läpparna, det är ett otroligt bra fps med en spelmotor som inte bara fortfarande håller utan som är otroligt mycket mer responsiv och flytande än moderna fps-spel. Är man uppvuxen med fps-spel som quake, q3 och UT så känns moderna shooters som sirap. Kolla bara på typ BF4, det har alldeles för mycket buggar, problem med hitboxes, netcode och balansering för att bli ett bra esport-spel. Grunden till alla esport-spel är bra gameplay som ska vara roligt och lätt att titta på och inte grafik, flash, gimmics, progression och tveksamma affärsmodeller som de flesta moderna spel sattsar på. De flesta esport-spelen är ju spel som det har finslipats på i snart 10år (starcraft, Cs och Dota), funkar inte direkt då när man gör som BF och CoD och fokuserar på att pusha ut dlc och ett nytt spel varje år ist för att finslipa.

Fast varken BF3 eller BF4 var bevisligen menade till att bli e-sportstitlar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Att esport-potentialen skulle ligga i upplösningen på texturerna är ju bara fånigt ärligt talat. Frågan är mer komplicerad än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderKlumpen:

Fast varken BF3 eller BF4 var bevisligen menade till att bli e-sportstitlar.

Tror att bf3 hade blivit bättre om det bara hade varit spectator mode och lite mer.
Senså satsar dice inte alls på att få det stort inom esport.
Det gjorde spelet, lade till spec och sen sa detta kommer bli bra i esport. Det hade kunnat vara större om det gjorde egen turnering, reklamerade turneringar på hemsidan osv.
valve och riot gör ju egna turneringar med stora prispengar.
Senså är inte bf4 så väldigt bra i esport men det är heller inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast varken BF3 eller BF4 var bevisligen menade till att bli e-sportstitlar.

Nej det är sant, men det var nog inte de gamla spelen som cs, starcraft och dota heller, är väl typ inga spel som är helt byggda för esport. De nyare reinkarnationerna av dom som sc2 och dota2 har ju såklart esport i åtanke men själva gameplayet är fortfarande dessa, esport eller inte. För den delen har väl dice sagt flera gånger att dom vill satsa på esport. http://www.gamespot.com/articles/dice-very-interested-in-batt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFunc:

http://www.freetoplaythemovie.com/

http://www.youtube.com/watch?v=Z3jtDdf0QMg

Dessa två dokumentärerna är klart sevärda om man är intresserad av esport eller kanske vill få en djupare inblick.

Den första är inte släppt ännu men finns en schyst trailer om vad som är på G.

Dessa två handlar iofs om DotA2, men mycket av det som sägs är direkt relevant till andra Esports titlar.

Jag tror på esport, absolut. Det är något jag själv och mina vänner kollar mycket på.

Just det jag. Hade glömt bort free to play dokumentären som valve gjorde... dom skulle släppt den två månader efter TI3. Blev inte riktigt så.

Men kul att se att den är på väg iaf.

Permalänk
Medlem

Hur går tankarna när du säger att street fighter är dåligt för esport?

Skrivet av Nowa:

Finns andra spel som WoT, bf4 något cod kanske och street fighter som försöker och har spelare som är bra och för det uppåt men de spelen är fortfarande inte riktigt bra för esport. De har bara inte den känslan som de äldre stora spelen har.

Är nog den bästa esports titeln som spelas atm, t.om min mormor fattar upplägget efter två minuter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sKRUVARN:

Nej det är sant, men det var nog inte de gamla spelen som cs, starcraft och dota heller, är väl typ inga spel som är helt byggda för esport. De nyare reinkarnationerna av dom som sc2 och dota2 har ju såklart esport i åtanke men själva gameplayet är fortfarande dessa, esport eller inte. För den delen har väl dice sagt flera gånger att dom vill satsa på esport. http://www.gamespot.com/articles/dice-very-interested-in-batt...

Skillnaden är ju att de utvecklarna, när potentialen upptäcktes, tog till vara på den.

Det räcker inte att säga att man vill satsa, DICE:s ord betyder ingenting längre, tyvärr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.