Köpråd för en förstagångsbyggare.

Permalänk

Köpråd för en förstagångsbyggare.

Hej!
Detta är första gången jag bygger en dator och vill mest att ni kollar genom listan med delar jag komponerat för att se om allting är kompatibelt osv. Kom gärna med förslag på andra, bättre, delar för liknande priser. Eller nedgradera om jag använder för häftiga delar (Om det nu finns ett sådant fenomen).

Datorn ska för övrigt vara en gaming-dator och jag planerar att spela spel som Battlefield 4 och liknande FPS-spel. Men även inte lika krävande spel som WoW och CS.

Också värt att notera är att datorn MAX får kosta 12 000 kr. Men gärna någon tusenlapp under.

Här är listan:

Moderkort: MSI Z87-G43 GAMING, Socket-1150
Processor: Intel Core i7-4770K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
Nätaggregat: Corsair CX 750W PSU
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Ram-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Chassi: NZXT H440 Midi Tower Svart
Optisk läsare: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SE

Just det, ge även gärna förslag på fläktar eftersom jag antar att jag behöver fler utöver de inbyggda chassifläktarna. Då skulle det även sitta på sin plats om ni gav förslag på var fläktarna bör sitta samt om de ska suga in eller ut.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På Inet kostar ett G45 moderkort lika mycket som ett G43 moderkort. Bättre att ta G45 i sådana fall som stöder SLI. Har du planer på SLI? Om inte så skulle jag välja ett nätaggregat på 530-650W av lite bättre kvalitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av actionbloodrock:

Hej!
Detta är första gången jag bygger en dator och vill mest att ni kollar genom listan med delar jag komponerat för att se om allting är kompatibelt osv. Kom gärna med förslag på andra, bättre, delar för liknande priser. Eller nedgradera om jag använder för häftiga delar (Om det nu finns ett sådant fenomen).

Datorn ska för övrigt vara en gaming-dator och jag planerar att spela spel som Battlefield 4 och liknande FPS-spel. Men även inte lika krävande spel som WoW och CS.

Också värt att notera är att datorn MAX får kosta 12 000 kr. Men gärna någon tusenlapp under.

Här är listan:

Moderkort: MSI Z87-G43 GAMING, Socket-1150
Processor: Intel Core i7-4770K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
Nätaggregat: Corsair CX 750W PSU
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Ram-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Chassi: NZXT H440 Midi Tower Svart
Optisk läsare: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SE

Just det, ge även gärna förslag på fläktar eftersom jag antar att jag behöver fler utöver de inbyggda chassifläktarna. Då skulle det även sitta på sin plats om ni gav förslag på var fläktarna bör sitta samt om de ska suga in eller ut.

Tack på förhand!

Jag hade aldrig köpt en dator utan SSD idag. Sen hade jag nergraderat till en i5-4670K, tagit ett lite mindre nätaggregat 600-650W och ett GTX780 istället för pengaskillnaden.

Permalänk

Har inga planer på det, nej. Har du några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av actionbloodrock:

Har inga planer på det, nej. Har du några förslag?

T.ex.
http://www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-530w-80-bronze-modular

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Updaterad lista:

Moderkort: MSI Z87-G43 GAMING, Socket-1150
Processor: Intel Core i5-4670K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Nätaggregat: Corsair CX 600W PSU
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Ram-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Chassi: NZXT H440 Midi Tower Svart
Optisk läsare: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SE

Behöver jag fläktar utöver chassifläktarna? I sådana fall, vilka och var bör de vara placerade samt in- och utsug.

Ni nämnde också SSD. Borde jag byta ut HDD eller köra med båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av actionbloodrock:

Updaterad lista:

Moderkort: MSI Z87-G43 GAMING, Socket-1150
Processor: Intel Core i5-4670K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Nätaggregat: Corsair CX 600W PSU
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Ram-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Chassi: NZXT H440 Midi Tower Svart
Optisk läsare: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SE

Behöver jag fläktar utöver chassifläktarna? I sådana fall, vilka och var bör de vara placerade samt in- och utsug.

Ni nämnde också SSD. Borde jag byta ut HDD eller köra med båda?

Beror ju på hur mycket plats du behöver, men en SSD är ett måste i en så dyr dator enligt mig. Gör enorm skillnad mot en mekanisk! Kan tipsa om Samsung 840 evo, 120GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074412 eller 250GB: http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MZ-7TE250BW (Kampanj, just nu 100kr billigare än billigast på prisjakt, dessutom gratis frakt med sweclockers)

Permalänk
Avstängd

MSI korten har jag hört har ofta problem med killer inc mjukvaran, många har haft problem med att ansluta till internet
osv. Tänkte också köpa G45 men efter att läst på internet så ändrade jag mig.
Satsa på ASUS Z87-A ATX - http://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx
Eller Gigabyte GA-Z87X-UD4H ATX - http://www.dustinhome.se/product/5010743671/gigabyte-ga-z87x-...
Om du vill ha något i samma prisklass. Du sparar dock 200kr om du köper det på dustinhome.

Permalänk

Tack för tipset!

Bestämde mig också för att nedgradera grafikkortet då jag inte behöver "det värsta" för spelen jag ska spela. Slängde in ett SSD också. Har dock en fundering. Jag antar att 2 SATA-kablar medföljer, då kopplas 1 till hårddisken och en till den optiska läsaren men då jag har ett SSD behöver jag en till kabel, eller hur? beställer jag då den separat?

Förresten, bara för att säkerställa, kommer denna dator köra bf4 utan problem?

Ytterligare uppdaterad lista:

Moderkort: ASUS Z87-A, Socket-1150
Processor: Intel Core i5-4670K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
Nätaggregat: Corsair CX 600W PSU
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Ram-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Chassi: NZXT H440 Midi Tower Svart
Optisk läsare: ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SE
SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM

Permalänk
Avstängd

Genom att ge upp funktioner som möjligheten till överklockning och dubbla grafikkort kan du uppskattningsvis spara in 800-1000kr genom att välja ett mATX system. Förslagsvis bestående utav Intel i5 4440+ Gigabyte B85-DS3H.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Enligt mig ser allting kompatibelt ut, några invändningar?