Permalänk
Medlem

Telia - Tracert

Tjenare!

Har haft problem med nätet i snart ett år utan hjälp från Telia. De har försökt lösa det med de billigaste lösningar, byta routrar. Jag har fått hem totalt 5 olika routrar pga att nätet strular och de skyllt på modemet/routern. Kontaktade supporten en sista gång och förklarade att jag kräver en lösning från Telia, jag betalar faktiskt för en uppkoppling men är nedkopplad den största delen. Kan förstå att nätet strular ibland men en gång varje halvtimme är allt för ofta.

Väl i chatten ville de ha Tracerts annars kunde de tydligen inte skicka hit tekniker. Fick en adress och den lös sunet.se - Tracert sunet.se
Skrev in det några gånger och det visar stabilt ganska ofta, enligt pingen jag får tillbaka men jag kan ha cirka 3000 ping på nätet. Jag har dock lyckats få tag på några tracerts där jag tror att svaren är på min sida. Det lyder:

C:\Users\Lirid>tracert sunet.se

Tracing route to sunet.se [109.xxx.xxx.14]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms dsldevice.lan [192.168.1.1]
2 75 ms 34 ms 44 ms gw2-no67.tbcn.telia.com [81.xxx.xxx.1]
3 34 ms 40 ms 47 ms b3-c5-link.se.telia.net [81.xxx.xxx.60]
4 47 ms 43 ms 43 ms g-ra-c5-link.se.telia.net [81.xxx.xxx.162]
5 37 ms 55 ms 43 ms hy-c5-link.se.telia.net [81.xxx.xxx.147]
6 39 ms 43 ms 49 ms fre-peer3-link.se.telia.net [81.xxx.xxx.137]
7 42 ms 42 ms 53 ms se-fre.nordu.net [109.xxx.xxx.65]
8 177 ms 169 ms 97 ms web.sunet.se [109.xxx.xxx.14]

Trace complete.

Har också fått rader som lyder: 4 185 ms 184 ms 190 ms dtag-ic-145939-kbn-b4.c.telia.net [80.xxx.xxx.186]

Det jag undrar är hur jag ska tolka dessa Tracerts? Jag har grova problem med nätet och vet att personer som bor i området också har det men Telia vägrar hjälpa oss. Tror ni att jag kan få hjälp om jag visar dessa svar? Om ni har några andra tips på hur jag kan se vart felet ligger så snälla, länka mig dessa. Är inte så kunnig i ämnet.

Ps. Syns några mätningar på Tracerten om man blir DDOS'ad?

Tack på förhand,
Lirid

Permalänk

Vid DDoS blir det ju i princip oanvändbart (beroende på storlek på attacken), och det där ser inte ut som det.
Antar att du har ADSL eller liknande? Då kan det spela stor roll hur långt det är till närmsta telestation.

Körde en tracert nyss, har fiber:

Tracing route to sunet.se [109.105.111.14] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1 2 1 ms 1 ms 2 ms 46-*-*-1.customer.t3.se [46.*.*.1] 3 2 ms 2 ms 2 ms heisenberg-cr1-lamarr-dr1.t3.se [88.83.32.205] 4 19 ms 18 ms 18 ms tesla-cr2-heisenberg-cr2.t3.se [80.244.65.234] 5 22 ms 19 ms 19 ms se-fre.nordu.net [194.68.128.24] 6 14 ms 14 ms 14 ms web.sunet.se [109.105.111.14] Trace complete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Vid DDoS blir det ju i princip oanvändbart (beroende på storlek på attacken), och det där ser inte ut som det.
Antar att du har ADSL eller liknande? Då kan det spela stor roll hur långt det är till närmsta telestation.

Körde en tracert nyss, har fiber:

Tracing route to sunet.se [109.105.111.14] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1 2 1 ms 1 ms 2 ms 46-*-*-1.customer.t3.se [46.*.*.1] 3 2 ms 2 ms 2 ms heisenberg-cr1-lamarr-dr1.t3.se [88.83.32.205] 4 19 ms 18 ms 18 ms tesla-cr2-heisenberg-cr2.t3.se [80.244.65.234] 5 22 ms 19 ms 19 ms se-fre.nordu.net [194.68.128.24] 6 14 ms 14 ms 14 ms web.sunet.se [109.105.111.14] Trace complete.

ADSL, det stämmer. Kan du se några fel från min Tracert? Har hämtat hem Pingplotter för att ha igång den ett par dagar för tydligare resultat. Vi har cirka 1,5 km till närmsta station enligt Telia.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

ADSL, det stämmer. Kan du se några fel från min Tracert? Har hämtat hem Pingplotter för att ha igång den ett par dagar för tydligare resultat. Vi har cirka 1,5 km till närmsta station enligt Telia.

Att det redan vid första hoppet är uppe i ~40ms, vilket bör vara antingen vid den stationen eller i närheten av den, tycker jag tyder på problem hos Telia, alt problem på kabeln mellan dig och stationen.
Bor du i lägenhetshus så kan det vara något fel där.
Har du testat med datorn direkt i modemet, eller är det endast kombinerad router/modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Att det redan vid första hoppet är uppe i ~40ms, vilket bör vara antingen vid den stationen eller i närheten av den, tycker jag tyder på problem hos Telia, alt problem på kabeln mellan dig och stationen.
Bor du i lägenhetshus så kan det vara något fel där.
Har du testat med datorn direkt i modemet, eller är det endast kombinerad router/modem?

Bor i ett hus. Har testat det mesta, enbart modem samt kombinerad router men samma problem. Har haft enbart min datorn inkopplad men får samma nätverksproblem då också. Du tror inte att problemet kan vara hos mig? Kan bli ganska dyrt om teknikern kommer fram till att problemet ligger hos kunde har jag hört.

Permalänk
Medlem

Har modemet någon "länk" lampa?
De brukar ha en lampa för dsl-link och en för data. Data blinkar när det skickas data men "länk" brukar lysa hela tiden när allt är som det ska.
Kolla om den blinkar när du tappar internet. Om den gör det är problemet på "telelinjen"
Tror de brukar ta 500:- om felet är hos kunden... Men kolla med kundtjänst för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q-Class:

Har modemet någon "länk" lampa?
De brukar ha en lampa för dsl-link och en för data. Data blinkar när det skickas data men "länk" brukar lysa hela tiden när allt är som det ska.
Kolla om den blinkar när du tappar internet. Om den gör det är problemet på "telelinjen"
Tror de brukar ta 500:- om felet är hos kunden... Men kolla med kundtjänst för säkerhets skull.

Ser ingen sådan lampa på mitt nuvarande modem. Säger dig mina Tracerts något? Vet inte riktigt hur jag ska tolka dessa svar.

Permalänk
Medlem

Ifall ni har grova problem med nätet, beror det knappast på svarstider. 40ms ping på dsl är kanske lite högt, men inget onaturligt alls, särskilt inte ifall du bor en bit ifrån stationen och behöver mer felrättning.

Istället för traceroute, tanka hem pingplotter (http://www.pingplotter.com/freeware.html), så får du en tydligare bild av hur felet påverkar dig. Du bör även mäta mot ping.sunet.se istället.

Telias kundservice bör ha tillgång till statistik från stationsutrustningen, så även om de inte kan göra något, kanske de i varje fall kan förmedla hur många train attempts (hur många gånger modemet anslutit senaste tiden) och CV-fel (paket som förstörs i sändningen mellan stationen och modemet) det går på uppkopplingen.

Nu har du egentligen inte beskrivit ditt problem särskilt väl i den här tråden - är det höga svarstider, tappar du internetåtkomsten, eller..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bor i ett hus. Har testat det mesta, enbart modem samt kombinerad router men samma problem. Har haft enbart min datorn inkopplad men får samma nätverksproblem då också. Du tror inte att problemet kan vara hos mig? Kan bli ganska dyrt om teknikern kommer fram till att problemet ligger hos kunde har jag hört.

Antar att du har modemet i första uttaget? Om inte, sätt det där.
Du kan ju även koppla ur hela övriga huset förutom första inkommande
jacket för att utesluta att du har en massa störmoment i ledningarna i huset..
Typ larm och sånt kan inbland störa om de är kopplade till telefonlinan.
Nuförtiden finns det iofs nyare larm som inte går på en gammal sketen
kopparledning

Men som sagt; koppla ur övriga huset genom att plocka bort kablarna
som går vidare från första uttag till nästa uttag så har du i stort sett minimerat
att det är ditt hus som är problemet..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Ifall ni har grova problem med nätet, beror det knappast på svarstider. 40ms ping på dsl är kanske lite högt, men inget onaturligt alls, särskilt inte ifall du bor en bit ifrån stationen och behöver mer felrättning.

Istället för traceroute, tanka hem pingplotter (http://www.pingplotter.com/freeware.html), så får du en tydligare bild av hur felet påverkar dig. Du bör även mäta mot ping.sunet.se istället.

Telias kundservice bör ha tillgång till statistik från stationsutrustningen, så även om de inte kan göra något, kanske de i varje fall kan förmedla hur många train attempts (hur många gånger modemet anslutit senaste tiden) och CV-fel (paket som förstörs i sändningen mellan stationen och modemet) det går på uppkopplingen.

Nu har du egentligen inte beskrivit ditt problem särskilt väl i den här tråden - är det höga svarstider, tappar du internetåtkomsten, eller..?

Det är inte mina 40ms jag klagar på, det är nog det bästa jag haft på flera år. Det jag har klistrat in där uppe är den sista raden som ser konstig ut. Ska det visa 100-200 ms på sunets adress?

Har hämtat hem pingplotter och det visar att svarstiden från sunet är betydligt högre än allt annat. Ska testa ping.sunet.se, tack.

Senast jag kontaktade Telia förklarade de för mig att de inte kunde se något sådant från deras datorer, alltså att de inte kunde ge mig svar på hur min anslutning ser ut i deras datorer.

Har försökt och ska försöka igen. När jag är ute på nätet så är det stabilt i någon timme (max) sen börjar internet hänga sig, jag får väldigt hög ms i spel men också annat. Samtal som är kopplat till t.ex. Teamspeak, Skype, Mumble etc. dör med en gång. Allt som är uppkopplat till internet dör, dreambox, smartphones, laptops, allt. Det kan ta upp till 20 min för att det ska lugna ner sig men börjar igen efter någon timma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Antar att du har modemet i första uttaget? Om inte, sätt det där.
Du kan ju även koppla ur hela övriga huset förutom första inkommande
jacket för att utesluta att du har en massa störmoment i ledningarna i huset..
Typ larm och sånt kan inbland störa om de är kopplade till telefonlinan.
Nuförtiden finns det iofs nyare larm som inte går på en gammal sketen
kopparledning

Men som sagt; koppla ur övriga huset genom att plocka bort kablarna
som går vidare från första uttag till nästa uttag så har du i stort sett minimerat
att det är ditt hus som är problemet..

Modemet är i första uttaget, vi har bara ett nämligen.

Detta har jag provat utan bättre resultat.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modem? Modell? "
Annars skulle jag köra med "Hundkex" tips om vad kundtjänst kan presentera för statistik. Kan de inte svara har du haft otur med den personen, ibland måste man få tag på "rätt". Vissa är väldigt kunniga, andra sitter av tiden.

Mina föräldrar bor I skogen. Efter åska brukar det bli tjall. Får man rätt person brukar det låta "jag tycker värdena i växeln ser konstiga ut..." får man fel "prova med ett annat modem, det är inget fel vad jag kan se..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det är inte mina 40ms jag klagar på, det är nog det bästa jag haft på flera år. Det jag har klistrat in där uppe är den sista raden som ser konstig ut. Ska det visa 100-200 ms på sunets adress?

Har hämtat hem pingplotter och det visar att svarstiden från sunet är betydligt högre än allt annat. Ska testa ping.sunet.se, tack.

Senast jag kontaktade Telia förklarade de för mig att de inte kunde se något sådant från deras datorer, alltså att de inte kunde ge mig svar på hur min anslutning ser ut i deras datorer.

Har försökt och ska försöka igen. När jag är ute på nätet så är det stabilt i någon timme (max) sen börjar internet hänga sig, jag får väldigt hög ms i spel men också annat. Samtal som är kopplat till t.ex. Teamspeak, Skype, Mumble etc. dör med en gång. Allt som är uppkopplat till internet dör, dreambox, smartphones, laptops, allt. Det kan ta upp till 20 min för att det ska lugna ner sig men börjar igen efter någon timma.

Då låter pingplotter som en bra idé. Kör mot ping.sunet.se istället, bara. Du kan ju spara en bild och bifoga den så får vi se hur det ser ut. Se bara till att allt kommer med. (Samples to include: ALL, samt ställa in roundtrip på nog många timmar för att få med alla samples mot ping.sunet.se)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hejsan Lirid!

Jag gör samma test och får då mycket bättre siffror än du får. Jag har 5,4km till stationen vilket är en bra bit. Får jag fråga vad för hastighet du har avtalat med telia om?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Hejsan Lirid!

Jag gör samma test och får då mycket bättre siffror än du får. Jag har 5,4km till stationen vilket är en bra bit. Får jag fråga vad för hastighet du har avtalat med telia om?

Just nu har vi Telia 30 via telejacket. Vi får dock bara ut 15 då det tydligen är en lång bit från stationen (1,5km).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Just nu har vi Telia 30 via telejacket. Vi får dock bara ut 15 då det tydligen är en lång bit från stationen (1,5km).

1.5km är nära. Inte långt ifrån stationen, jag jobbar som spridningsnätstekniker och då huvudsakligen med att reparera telefoni och bredband till privatpersoner så det är inte ett påstående som jag tar ur luften. Men att få ut väldigt höga hastigheter är svårt med koppar överlag.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.