SSHD - Behövs luftflöde ?

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Jaja, du får tro, tycka och "garantera" vad du vill...jag litar mer på tillverkaren...

Och tillverkaren säger vad? I länken du postade så står det att dom pallar upp mot 60 grader, Såna temperaturer kommer hårddiskarna aldrig att nå inuti hans chassi så länge han inte installerar en aktiv vulkan.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Och tillverkaren säger vad? I länken du postade så står det att dom pallar upp mot 60 grader, Såna temperaturer kommer hårddiskarna aldrig att nå inuti hans chassi så länge han inte installerar en aktiv vulkan.

Så du medger att hårdiskar är känsliga för höga temperaturer.
Då kanske det inte är helt korrekt att påstå "Har du några som hellst bevis på att en hårddisk skulle behöva kylning?" [sic!]

Raljerar man som dig och inte har riktigt torrt på fötterna, så får man räkna med mothugg...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cybertsen:

Så du medger att hårdiskar är känsliga för höga temperaturer.
Då kanske det inte är helt korrekt att påstå "Har du några som hellst bevis på att en hårddisk skulle behöva kylning?" [sic!]

Raljerar man som dig och inte har riktigt torrt på fötterna, så får man räkna med mothugg...

Alltså... Vi kanske skulle ta och diskutera höga temperaturer. 80c är en hög temperatur för hårddiskar, 50-60c är inte det. 20-45c är låg temperatur för hårddiskar vilket inte hjälper varken prestanda eller livslängd.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cybertsen:

Jaja, du får tro, tycka och "garantera" vad du vill...jag litar mer på tillverkaren...

Då var det avgjort och vi alla håller med varandra. En hårddisk behöver i normala fall ingen aktiv kylning. Vi kollar vad tillverkarna själva säger:

http://www.seagate.com.edgekey.net/staticfiles/docs/pdf/datas...
Operating temperature: 0-60 °C

http://www.seagate.com/www-content/product-content/momentus-f...
Operating temperature: 0-60 °C

http://www.seagate.com/www-content/product-content/barracuda-...
Operating temperature: 0-60 °C

http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=1259&langua...
Operating temperature: 0-60 °C

http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=1089&langua...
Operating temperature: 0-60 °C

http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=1299&langua...
Operating temperature: 0-60 °C

http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=1346&langua...
Operating temperature: 5-55 °C

http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=894&languag...
Operating temperature: 0-60 °C

http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=1091&langua...
Operating temperature: 0-60 °C

http://storage.toshiba.com/storagesolutions/pc-notebook/mq01a...
Operating temperature: 5-55 °C

http://storage.toshiba.com/storagesolutions/pc-notebook/dt01a...
Operating temperature: 0-60 °C

Du får anstränga dig en del om du ska få en hårddisk att hamna utanför det temperaturspannet.

Edit: Kan tillägga att hårddiskarna i min NAS som sitter väldigt tätt packat och generellt saknar aktiv kylning då fläkten bara startar om processorn jobbar hårt och den drar luft bredvid och bakom diskarna, ligger på 30-35 °C. Så för att nå temperaturer över 60 °C behöver du stapla väldigt mycket disk på hög i ett instängt utrymme helt utan ventilation. Eller så får du ta fram glasullen som jag skrev om i början.

Så slutsatsen är alltså, tillverkarna säger att temperaturer från 5 till 55 °C är lugnt och två stora undersökningar av konsumenthårddiskar har inte kunnat hitta några tydliga korrelationer mellan diskhaveri och temperatur. Finns det någon som kan presentera ett rationellt argument för varför det måste sitta en fläkt och blåsa på en hårddisk?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cybertsen:

Som Seagate skriver här: "The operating temperature range for most Seagate hard drives is 5 to 50 degrees Celsius." samt "With our newer model drives the maximum temperature is now at 60 degrees Celsius.".

Då är det kanske inte helt rätt att skriva "50-60c är inte det"?

Seagate är fortfarande den minst pålitliga tillverkaren, även om vi bortser från Backblaze-"studien". Men nej, 50-60c är inte höga temperaturer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Så du medger att hårdiskar är känsliga för höga temperaturer.
Då kanske det inte är helt korrekt att påstå "Har du några som hellst bevis på att en hårddisk skulle behöva kylning?" [sic!]

Raljerar man som dig och inte har riktigt torrt på fötterna, så får man räkna med mothugg...

Dom är känsliga för extrema temperaturer, Men jag kan inte se många scenarion där en hårddisk skulle kunna nå 60 grader om man inte sätter den brevid något som verkligen blåser hetluft på den. Jag står fast vid att en hårddisk i normala fall (Och i TS fall) inte behöver någon kylning. Speciellt efter att jag sett din länk med info från Seagate

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Alltså... Vi kanske skulle ta och diskutera höga temperaturer. 80c är en hög temperatur för hårddiskar, 50-60c är inte det. 20-45c är låg temperatur för hårddiskar vilket inte hjälper varken prestanda eller livslängd.

Som Seagate skriver här: "The operating temperature range for most Seagate hard drives is 5 to 50 degrees Celsius." samt "With our newer model drives the maximum temperature is now at 60 degrees Celsius.".

Då är det kanske inte helt rätt att skriva "50-60c är inte det"?

Skrivet av Zotamedu:

Då var det avgjort och vi alla håller med varandra. En hårddisk behöver i normala fall ingen aktiv kylning. Vi kollar vad tillverkarna själva säger:

(länkar)

Du får anstränga dig en del om du ska få en hårddisk att hamna utanför det temperaturspannet.

Allt beror på bl.a. luftflöde i systemet och det var TS ursprungsfråga och rubrik: "SSHD - Behövs luftflöde ?"

Det jag vänder mig emot är när man påstår att en hårddisk inte behöver kylning...all elektronik som utvecklar värme behöver kylning. Hur man sedan kyler är en annan sak...men kylning behövs...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cybertsen:

Som Seagate skriver här: "The operating temperature range for most Seagate hard drives is 5 to 50 degrees Celsius." samt "With our newer model drives the maximum temperature is now at 60 degrees Celsius.".

Då är det kanske inte helt rätt att skriva "50-60c är inte det"?

Allt beror på bl.a. luftflöde i systemet och det var TS ursprungsfråga och rubrik: "SSHD - Behövs luftflöde ?"

Det jag vänder mig emot är när man påstår att en hårddisk inte behöver kylning...all elektronik som utvecklar värme behöver kylning. Hur man sedan kyler är en annan sak...men kylning behövs...

Notera hur jag skriver aktiv kylning. Den passiva kylningen i form av konvektion och i viss mån även ledning går inte att komma ifrån om du inte aktivt isolerar hårddisken, ergo glasfiberull, så det är därför tämligen löjligt att ta upp den. Hänger vi upp en hårddisk i ett vakuum och låter den arbeta för fullt så kommer den antagligen överhettas efter ett tag* ja då det ändå handlar om en 5-10 W värme som ska kylas bort. För lat för att räkna på jämviktstemperaturen för strålning nu. Fast nu lever vi inte i ett vakuum utan hårddiskar förvaras i luft, luft som generellt sett har vissa möjligheter att cirkulera vilket ger fullt tillräckliga möjligheter till passiv kylning.

*I detta tankeexperiment bortser vi från att en hårddisk skulle krascha tämligen omgående i ett vakuum. Undantaget är den där serien med helium i från WD.

Edit: Kunde inte hålla mig, om vi antar att disken hänger i en liten behållare med vakuum så har vi en jämviktstemperatur på 200-250 °C, beroende lite på vilken emissivitet man antar. Om vi istället antar att det är en oändligt stor vakuumkammare så har vi istället en jämviktstemperatur på några minusgrader. Så en hårddisk hade klarat sig dåligt i yttre rymden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Notera hur jag skriver aktiv kylning. Den passiva kylningen i form av konvektion och i viss mån även ledning går inte att komma ifrån om du inte aktivt isolerar hårddisken, ergo glasfiberull, så det är därför tämligen löjligt att ta upp den. Hänger vi upp en hårddisk i ett vakuum och låter den arbeta för fullt så kommer den antagligen överhettas efter ett tag* ja då det ändå handlar om en 5-10 W värme som ska kylas bort. För lat för att räkna på jämviktstemperaturen för strålning nu. Fast nu lever vi inte i ett vakuum utan hårddiskar förvaras i luft, luft som generellt sett har vissa möjligheter att cirkulera vilket ger fullt tillräckliga möjligheter till passiv kylning.

*I detta tankeexperiment bortser vi från att en hårddisk skulle krascha tämligen omgående i ett vakuum. Undantaget är den där serien med helium i från WD.

Jag har inte haft synpunkter på vad du skrivit och håller med dig att aktiv kylning av hårddisk i normalfall inte är nödvändig.
Det var mer påståenden som jag kommenterat inledningsvis, dessa upplever jag som raljanta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cybertsen:

Jag har inte haft synpunkter på vad du skrivit och håller med dig att aktiv kylning av hårddisk i normalfall inte är nödvändig.
Det var mer påståenden som jag kommenterat inledningsvis, dessa upplever jag som raljanta.

Och jag vänder mig mot ditt raljerande och klassar det som tramsigt då din utgångspunkt inte är verklighetsförankrad. Det är underförstått att kylning innebär aktiv kylning i dessa sammanhang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Notera hur jag skriver aktiv kylning. Den passiva kylningen i form av konvektion och i viss mån även ledning går inte att komma ifrån om du inte aktivt isolerar hårddisken, ergo glasfiberull, så det är därför tämligen löjligt att ta upp den. Hänger vi upp en hårddisk i ett vakuum och låter den arbeta för fullt så kommer den antagligen överhettas efter ett tag* ja då det ändå handlar om en 5-10 W värme som ska kylas bort. För lat för att räkna på jämviktstemperaturen för strålning nu. Fast nu lever vi inte i ett vakuum utan hårddiskar förvaras i luft, luft som generellt sett har vissa möjligheter att cirkulera vilket ger fullt tillräckliga möjligheter till passiv kylning.

*I detta tankeexperiment bortser vi från att en hårddisk skulle krascha tämligen omgående i ett vakuum. Undantaget är den där serien med helium i från WD.

Edit: Kunde inte hålla mig, om vi antar att disken hänger i en liten behållare med vakuum så har vi en jämviktstemperatur på 200-250 °C, beroende lite på vilken emissivitet man antar. Om vi istället antar att det är en oändligt stor vakuumkammare så har vi istället en jämviktstemperatur på några minusgrader. Så en hårddisk hade klarat sig dåligt i yttre rymden.

Tack för världens bästa i nlägg angående temp på hårddiskar.

Sammanfattning: NEJ hårddiskar behöver ingen extra kylning

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och jag vänder mig mot ditt raljerande och klassar det som tramsigt då din utgångspunkt inte är verklighetsförankrad. Det är underförstått att kylning innebär aktiv kylning i dessa sammanhang.

Bra och veta att för framtiden Zotamedu att saker förutsätts vara underförstådda...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cybertsen:

Bra och veta att för framtiden Zotamedu att saker förutsätts vara underförstådda...

Han har ju dock rätt. Kylning, när det kommer till hårddiskar, sker enbart med aktiv kylning. Annars är det en bieffekt som uppstår med kylning av andra saker.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Han har ju dock rätt. Kylning, när det kommer till hårddiskar, sker enbart med aktiv kylning. Annars är det en bieffekt som uppstår med kylning av andra saker.

Den berömda "underförstått"...fungerar när man förutsätter saker som man inte talat om för andra...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cybertsen:

Den berömda "underförstått"...fungerar när man förutsätter saker som man inte talat om för andra...

Allt är inte uppenbart, såklart. I det här fallet så finns det inte direkt några alternativ dock. Antingen har man luftflöde över hårddiskarna för att kyla dem, eller så har man bara lite drag bredvid. Det är väldigt vanligt i vanliga chassin att hårddiskar har aktiv kylning, det är däremot väldigt ovanligt att de inte har det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dussan89:

Kört med seagate diskar sen 2tb barracuda kom från seagate, inte en disk som ballat ur än så jag ser inte anledningen till all the hate.

Kanske på grund av den där batchen som hade 40+% fail rate.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cybertsen:

Den berömda "underförstått"...fungerar när man förutsätter saker som man inte talat om för andra...

Och vad är alternativet? Antingen är det underförstått att kylning innefattar någon form av aktiv kylning. Eller så antar vi, som du verkar antyda, att avsaknad av kylning betyder att alla komponenter är inlindade i isolering i ett vakuum. Inte för att det hjälper eftersom vi som sagt ändå har naturliga mekanismer för passiv kylning även om strålning är väldigt ineffektivt vid så små areor och låga temperaturer.

Så vilket verkar mest rimligt tycker du? Att vi antar att man aktivt sätter naturlig, passiv värmetransport ur spel om man pratar om något som inte är kylt och sedan gör skillnad på kylning och ännu mera kylning. Eller så antar man att saker beter sig efter grundläggande fysikaliska lagar utan att någon aktivt försökt motverka det?

Om vi pratar om en hårddisk, vilket är mest rimligt som normalläge, isolering och levitering i oändligt stort vakuum eller att hårddisken befinner sig i stagnant luft vid ca 1 atm och 25 °C?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och vad är alternativet? Antingen är det underförstått att kylning innefattar någon form av aktiv kylning. Eller så antar vi, som du verkar antyda, att avsaknad av kylning betyder att alla komponenter är inlindade i isolering i ett vakuum. Inte för att det hjälper eftersom vi som sagt ändå har naturliga mekanismer för passiv kylning även om strålning är väldigt ineffektivt vid så små areor och låga temperaturer.

Så vilket verkar mest rimligt tycker du? Att vi antar att man aktivt sätter naturlig, passiv värmetransport ur spel om man pratar om något som inte är kylt och sedan gör skillnad på kylning och ännu mera kylning. Eller så antar man att saker beter sig efter grundläggande fysikaliska lagar utan att någon aktivt försökt motverka det?

Om vi pratar om en hårddisk, vilket är mest rimligt som normalläge, isolering och levitering i oändligt stort vakuum eller att hårddisken befinner sig i stagnant luft vid ca 1 atm och 25 °C?

Så det du tycker skall vi alltså förstå att det är underförstått betyder "aktiv kylning" och jag skulle alltså enligt dig antyda att det inte kylning är lika med att hårddisken befinner sig i vakuum?
Läs om och läs rätt!

  1. Det jag sagt är att kylning behövs, därav vänder jag mig emot påståendena som förekommer tidigt i denna tråd att ingen kylning behövs. Sedan om det är aktiv med hjälp av dedikerade fläktar eller passivt genom bortledning i hållaren till chassiet lämnar jag därhän...men kylning behövs.

  2. Det finns en operativ max.temperatur för hårddisken, den måste man beakta...så åter igen - kylning behövs. Hur? Beror på systemets uppbyggnad och vilken teknisk lösning man väljer.

Varför har du tolkningsföreträde på vad som är underförstått?
Jag förutsatte att det var underförstått att kylningen av hårdiskarna skedde genom ett luftflöde genom chassiet i kombination med bortledning (temperaturutjämning) i chassiet.

Sedan har jag förstått att du kan räkna ut jämviktstemperatur - men hur hamnade vi där, leviterande i vakuum?
Det vet bara du...

Jag förutsatte verkligheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Den berömda "underförstått"...fungerar när man förutsätter saker som man inte talat om för andra...

En hårddisk har alltid en viss kylning så länge du inte omsluter den med något superisolerande. Antalet personer som isolerar en hårddisk är försvinnande få.

Att fråga om kylning behövs kan jag personligen inte tolka på annat sätt än om frågan gäller fläktblås på hårddisken. Rubriken säger detsamma, "behövs luftflöde?"

Angående Seagates driftsäkerhet hänvisar jag till http://www.hardware.fr/articles/911-6/disques-durs.html
Visst, där finns inte medtaget vad som händer efter garantitiden. Om jag minns rätt är inte heller första månadernas ras medräknade. Måste kolla in deras engelskspråkiga sida för att läsa mer än siffrorna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cybertsen:

Så det du tycker skall vi alltså förstå att det är underförstått betyder "aktiv kylning" och jag skulle alltså enligt dig antyda att det inte kylning är lika med att hårddisken befinner sig i vakuum?
Läs om och läs rätt!

  1. Det jag sagt är att kylning behövs, därav vänder jag mig emot påståendena som förekommer tidigt i denna tråd att ingen kylning behövs. Sedan om det är aktiv med hjälp av dedikerade fläktar eller passivt genom bortledning i hållaren till chassiet lämnar jag därhän...men kylning behövs.

  2. Det finns en operativ max.temperatur för hårddisken, den måste man beakta...så åter igen - kylning behövs. Hur? Beror på systemets uppbyggnad och vilken teknisk lösning man väljer.

Varför har du tolkningsföreträde på vad som är underförstått?
Jag förutsatte att det var underförstått att kylningen av hårdiskarna skedde genom ett luftflöde genom chassiet i kombination med bortledning (temperaturutjämning) i chassiet.

Sedan har jag förstått att du kan räkna ut jämviktstemperatur - men hur hamnade vi där, leviterande i vakuum?
Det vet bara du...

Jag förutsatte verkligheten...

Ja och jag menar att det är tramsigt då det du antyder som kylning är underförstått eftersom vi bygger datorer i luft. Jag skriver aktiv kylning, andra skriver kylning men det är samma sak. Att inte ha någon form av kylning är helt orimligt. Du försöker märka ord utan att du förstår dig på mekanismerna fullt ut. Det är som sagt extremt svårt och väldigt dyrt att inte ha en någon form av passiv kylning. Om vi nu inte hade diskuterat elektronik som ska sitta i en rymdsond som ska utanför solsystemet. Eller kanske att man förvara hårddiskarna inlindade i väldigt mycket isolering. Förstår du nu hur tramsigt det blir?

Så sluta spela besserwisser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Oj oj, här spårade det ur riktigt. Trevligt med lite debatt i Sweclockers forumet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja och jag menar att det är tramsigt då det du antyder som kylning är underförstått eftersom vi bygger datorer i luft. Jag skriver aktiv kylning, andra skriver kylning men det är samma sak. Att inte ha någon form av kylning är helt orimligt. Du försöker märka ord utan att du förstår dig på mekanismerna fullt ut. Det är som sagt extremt svårt och väldigt dyrt att inte ha en någon form av passiv kylning. Om vi nu inte hade diskuterat elektronik som ska sitta i en rymdsond som ska utanför solsystemet. Eller kanske att man förvara hårddiskarna inlindade i väldigt mycket isolering. Förstår du nu hur tramsigt det blir?

Så sluta spela besserwisser.

Spelar jag besserwisser?
Det ligger nog i betraktarens ögon...

Själv tycker jag att någon som börjar använda: "strålning, tankeexperiment, emissivitet, vakuumkammare, jämviktstemperatur på 200-250°C" i en diskussionen om hårddiskkylning mest försöker övertyga med "fina ord" och "överlägset intellekt".

Det ursprungliga problemet var att det du tycktes tycka vara självklart och underförstått - uppfattade jag det inte som. För det får jag väl be om ursäkt för att jag inte begrep, men jag förökte faktiskt förklara min ståndpunkt. Sedan att du tyckte det var självklart från början är en annan sak. Men läs dina senaste inlägg om en tid - när du fått lite distans, så kanske du märker att du inte är så trevlig i ditt sätt att skriva...

Over and out.

Permalänk
Medlem

De kan behöva en del kylning, har som tidigare nämnt en disk som fått värmeskador pga att ägaren till den bärbara datorn hade den i sängen nästan jämnt och hade samlat på sig en del damm... Vilket i sin tur värmde upp i stort sett allt.

bestämde mig för o ta upp bild på hur den ser ut just nu. (visar fullt med fel gör denna disk också btw) och det mörka i höger är lite kasst på bilden taget med telefon liksom heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om jag inte har en fläkt som tar in kalluft till mina hårddiskar så kunde en av dem ENKELT gå upp emot 60 grader vilket är gränsen för vad den hårddiskens arbetstemperaturer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

De kan behöva en del kylning, har som tidigare nämnt en disk som fått värmeskador pga att ägaren till den bärbara datorn hade den i sängen nästan jämnt och hade samlat på sig en del damm... Vilket i sin tur värmde upp i stort sett allt.

http://i1167.photobucket.com/albums/q627/Miniz1994/braumlndhd...

bestämde mig för o ta upp bild på hur den ser ut just nu. (visar fullt med fel gör denna disk också btw) och det mörka i höger är lite kasst på bilden taget med telefon liksom heh.

Trevligt med lite mer info, Borde dock inte hårddiskarna få lite passiv kylning från moderkorts plåten ?, kommer försöka få in lite extra luft via baksidan.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Oj oj, här spårade det ur riktigt. Trevligt med lite debatt i Sweclockers forumet.

Faktum är att, det är då man lär sig som mest här, när det spårar ur
Sen att det är väldigt underhållande, det får man med på köpet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kylning eller inte? Argument hit och dit......

Jag har varit i liknande diskussioner och hänvisar ännu en gång till andra bilden i mitt galleri.

Ett utdrag från sista raden i min beskrivning: "HDD: 28 - 32 °C". Med andra ord tror jag inte ett skit på att en "vanlig" hårddisk behöver nån form av kylning såvida inte chassit är från 1850-talet.

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-min-dator-yamahadgx6...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cybertsen:

Spelar jag besserwisser?
Det ligger nog i betraktarens ögon...

Själv tycker jag att någon som börjar använda: "strålning, tankeexperiment, emissivitet, vakuumkammare, jämviktstemperatur på 200-250°C" i en diskussionen om hårddiskkylning mest försöker övertyga med "fina ord" och "överlägset intellekt".

Det ursprungliga problemet var att det du tycktes tycka vara självklart och underförstått - uppfattade jag det inte som. För det får jag väl be om ursäkt för att jag inte begrep, men jag förökte faktiskt förklara min ståndpunkt. Sedan att du tyckte det var självklart från början är en annan sak. Men läs dina senaste inlägg om en tid - när du fått lite distans, så kanske du märker att du inte är så trevlig i ditt sätt att skriva...

Over and out.

Jag förstår dig! Jag hoppas du inte har tagit illa upp i diskussionen! Även den bäste kan missuppfatta saker! Själva poängen är väl att vi lärt oss något av det hela, att hårddiskar alltid kyls men om man snackar om kylning för hårddiskar så menar man aktiv kylning. Alltså aktiv antingen som extra passiva kylflänsar enbart för hårddisken eller luftflöde specifikt gjort för att gå över hårddisken/hårddiskarna för att kyla dem.

Skrivet av YamahaDGX630:

Kylning eller inte? Argument hit och dit......

Jag har varit i liknande diskussioner och hänvisar ännu en gång till andra bilden i mitt galleri.

Ett utdrag från sista raden i min beskrivning: "HDD: 28 - 32 °C". Med andra ord tror jag inte ett skit på att en "vanlig" hårddisk behöver nån form av kylning såvida inte chassit är från 1850-talet.

http://www.sweclockers.com/galleri/11627-min-dator-yamahadgx6...

Jo, de nya hårddiskarna blir inte alls varma heller. Jag har tre stycken i en 2-slot 5.25-enhet utan fläkten igång som sitter framför dem och de ligger på 40-50c. Rätt fjantigt egentligt. Enda gången aktiv kylning verkligen är användbart för hårddiskar är i rackchassin som har 12 hårddiskar på 2U, eller något i den stilen. Typ som på det här chassit: https://ri-vier.eu/rivier-2u-12bay-chassis-with-sas-backplane...

Och där kan jag mer eller mindre garantera att fläktarna som följer med är överdrivet starka för lagringshårddiskar. Är det däremot 10k RPMare så blir det förmodligen lite mer svettigt. Men för säg 12st Western Digital Red 3TB så kan jag inte tänka mig att det blir speciellt varmt. Speciellt inte när de är speccade till 5,5W som max. Det blir alltså 66W totalt, OM alla hårddiskar går på max (något som aldrig någonsin lär hända i mer än någon minut i taget vid extremt få tillfällen).

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Flamso:

Jo, de nya hårddiskarna blir inte alls varma heller. Jag har tre stycken i en 2-slot 5.25-enhet utan fläkten igång som sitter framför dem och de ligger på 40-50c. Rätt fjantigt egentligt. Enda gången aktiv kylning verkligen är användbart för hårddiskar är i rackchassin som har 12 hårddiskar på 2U, eller något i den stilen.

Du är förstås medveten om att 50c är i överkant för vad en mekanisk hårddisk ska utsättas för?
Maximal temperatur för de bästa diskarna (typ WD Red) är 60c. De flesta andra ligger på 50 eller 55.

Det sagt skulle jag aldrig skruva en mekanisk disk mot moderkortsplåten, vibrationer och oljud lär bli vardag, och en SSHD är fortfarande huvudsakligen mekanisk.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zcenicx:

Du är förstås medveten om att 50c är i överkant för vad en mekanisk hårddisk ska utsättas för?
Maximal temperatur för de bästa diskarna (typ WD Red) är 60c. De flesta andra ligger på 50 eller 55.

Det sagt skulle jag aldrig skruva en mekanisk disk mot moderkortsplåten, vibrationer och oljud lär bli vardag, och en SSHD är fortfarande huvudsakligen mekanisk.

Oh? Så det Zotamedu skrev i sitt översta inlägg på den här sidan är optimistiska siffror? Det mest tråkiga med det här är att det inte går att få tag i relativt pålitliga siffror på hur pass bra hårddiskar håller vid olika temperaturer. Lagom varmt verkar dock vara minst dåligt. Så vad är lagom varmt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld