Permalänk

Kolla i din manual till moderkortet vad ditt felmeddelande innebär

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kolla i din manual till moderkortet vad ditt felmeddelande innebär

Om det vore så enkelt..

Permalänk

Det här felmeddelandet är ett resultat av att CPU att inte svarar och hamnar i ett "deadlock läge" (innebär att din processor slutar svara)
Detta problem orsakas av en felaktig kärna inne i processorn. så jag tror att du har fått en defekt cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifstorck:

Det här felmeddelandet är ett resultat av att CPU att inte svarar och hamnar i ett "deadlock läge" (innebär att din processor slutar svara)
Detta problem orsakas av en felaktig kärna inne i processorn. så jag tror att du har fått en defekt cpu.

På ett sätt låter det logiskt. Datorn hänger sig inte förrän jag försöker göra något "advancerat" där processorerna måste jobba. Den hänger sig inte i BIOS, vid BIOS-uppdatering, formatering av diskar etc.

Å andra sidan verkar ju fler ha fått samma felmeddelande och löst det med mjukvaruppdatering/nerklockning etc. Det skall sägas att jag inte fått felmeddelande sedan jag uppdaterade BIOS även om datorn hänger sig på samma sätt.

Kan man på något sätt göra så att bara en CPU-kärna jobbar som ett test?

Permalänk
Skrivet av jofe:

På ett sätt låter det logiskt. Datorn hänger sig inte förrän jag försöker göra något "advancerat" där processorerna måste jobba. Den hänger sig inte i BIOS, vid BIOS-uppdatering, formatering av diskar etc.

Å andra sidan verkar ju fler ha fått samma felmeddelande och löst det med mjukvaruppdatering/nerklockning etc. Det skall sägas att jag inte fått felmeddelande sedan jag uppdaterade BIOS även om datorn hänger sig på samma sätt.

Kan man på något sätt göra så att bara en CPU-kärna jobbar som ett test?

kolla i bios om du kan stänga av kärnor vet att jag kan det med amd processor vet inte hur det e me intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

finns en inställning: "SATA mode selection" med valbara värden IDE, AHCI, RAID
kan det vara den jag skall testa att sätta till IDE?
Någon combined mode hittar jag inte

Ja, IDE som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ja, IDE som sagt

ska testa det, håller på att göra en reset av alla halvfrädiga OS jag har installerade, verkar ha en herrans tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Nej, jag kör inte uppgardering utan "custom"
jag har provat att formatera om diskarna jag installerar till
det "funkar" ju som sagt när jag kör från en disk med NTFS

Nufattar jag ingenting custom vadå? Skapar du en bootbar USB med "custom"?

Skrivet av jofe:

På ett sätt låter det logiskt. Datorn hänger sig inte förrän jag försöker göra något "advancerat" där processorerna måste jobba. Den hänger sig inte i BIOS, vid BIOS-uppdatering, formatering av diskar etc.

Å andra sidan verkar ju fler ha fått samma felmeddelande och löst det med mjukvaruppdatering/nerklockning etc. Det skall sägas att jag inte fått felmeddelande sedan jag uppdaterade BIOS även om datorn hänger sig på samma sätt.

Kan man på något sätt göra så att bara en CPU-kärna jobbar som ett test?

Ja du kan stänga av kärnor i BIOS. Du kan ju prova att sänka klockningen också.
Kylaren fungerar som den ska? Tänker om den stänger av för att du får för höga temps.

Citat:

ska testa det, håller på att göra en reset av alla halvfrädiga OS jag har installerade, verkar ha en herrans tid..

Hur har du lyckats få flera halvinstallationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Nufattar jag ingenting custom vadå? Skapar du en bootbar USB med "custom"?

kanske missuppfattae dig, när man kör win-installationen kan man välja mellan upgrade och custom, jag kör ustom och pekar ut den disk/partition jag vill installera på

Skrivet av nlkar:

Ja du kan stänga av kärnor i BIOS. Du kan ju prova att sänka klockningen också.
Kylaren fungerar som den ska? Tänker om den stänger av för att du får för höga temps.

ok, ska söka rätt på vad de inställningarna kan heta i mitt bios
är det ofarliga operationer att göra?

Skrivet av nlkar:

Hur har du lyckats få flera halvinstallationer?

ja, de försvinner inte när installationerna avbryts, åtminstonde inte varje gång

har inte sett något som tyder på att kylaren inte fungerar, kan kolla vad temperaturen står på i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

kanske missuppfattae dig, när man kör win-installationen kan man välja mellan upgrade och custom, jag kör ustom och pekar ut den disk/partition jag vill installera på

ok, ska söka rätt på vad de inställningarna kan heta i mitt bios
är det ofarliga operationer att göra?

ja, de försvinner inte när installationerna avbryts, åtminstonde inte varje gång

har inte sett något som tyder på att kylaren inte fungerar, kan kolla vad temperaturen står på i BIOS?

Tänkte mer på hur du gör när du skapar usb-stickan.

M.I.T/Advanced CPU Core Features/CPU Core Enabled

Direkt undet "MIT" fliken kan du se temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Tänkte mer på hur du gör när du skapar usb-stickan.

M.I.T/Advanced CPU Core Features/CPU Core Enabled

Direkt undet "MIT" fliken kan du se temps

Ok, jag laddar ner win (iso) från msdn, mountar upp den och kopierar filerna till usb-hd

Ska testa bios-inställningarna

Permalänk
Avstängd

1. Se till att SSD:n är den enda lagringsenheten som är inkopplad vid installation, samt att den är satt som IDE mode.
2. Använd en USB thumb Drive(USB-sticka) att installera windows ifrån.
3. För att utesluta att felet ligger i din iso fil bör du prova med en Linux live-cd.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Ok, jag laddar ner win (iso) från msdn, mountar upp den och kopierar filerna till usb-hd

Ska testa bios-inställningarna

Okej, frågade om uppgarderingsassisten för du kan ladda ner windows 8 och skapa usb/DVD via den, har funkat varje gång jag installerat win8.

Att bara flytta filerna från en ISO till USB ska väl inte fungera? Måste man inte använda Windows 7 USB/DVD download tool eller likande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Okej, frågade om uppgarderingsassisten för du kan ladda ner windows 8 och skapa usb/DVD via den, har funkat varje gång jag installerat win8.

Att bara flytta filerna från en ISO till USB ska väl inte fungera? Måste man inte använda Windows 7 USB/DVD download tool eller likande?

det har fungerat tidigare för mig med (visserligen med win7), men det är självklart något jag kan testa.

Permalänk
Avstängd

Prova mina råd, hälften vunnet inget förlorat.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Prova mina råd, hälften vunnet inget förlorat.

Yes, skall testa ikväll.
jag börjar med 1+2 (sätter "SATA mode selection" = 'IDE' och installerar från USB)
En fundering bara, jag väljer ju att boota från extern USB-disk (boot order = 1) så SATA mode påverkar väl inte den driven?

Jag har aldrig installerat Linux, vet du var jag kan ladda ner det?

Permalänk
Medlem

Load optimized defaults brukar väl vara någon typ av automatisk överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jofe:

Yes, skall testa ikväll.
jag börjar med 1+2 (sätter "SATA mode selection" = 'IDE' och installerar från USB)

Nej,påverkar endast SATA anslutna enheter. Viktiga är att endast primära lagringsenheten är ansluten, inga lagringsdiskar etc.

Citat:

En fundering bara, jag väljer ju att boota från extern USB-disk (boot order = 1) så SATA mode påverkar väl inte den driven?

Investera i ett USB-minne på 8GB kostar 100-200kr? Mer säkert än att hålla på sjabbla med USB-hårddisk.

Citat:

Jag har aldrig installerat Linux, vet du var jag kan ladda ner det?

http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-...

http://www.ubuntu.com/download/desktop

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Okej, frågade om uppgarderingsassisten för du kan ladda ner windows 8 och skapa usb/DVD via den, har funkat varje gång jag installerat win8.

Att bara flytta filerna från en ISO till USB ska väl inte fungera? Måste man inte använda Windows 7 USB/DVD download tool eller likande?

testat, samma fel

Permalänk
Medlem

Har du testat alla förslag du fått i tråden hittllls? Hur gick med avstängda kärnor/lägre klockfrekvens? Kunde du installera linux? Fungerade det med IDE/AHCI? Provat med en ramsticka i taget? Återställt bios? Installera från annat USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Har du testat alla förslag du fått i tråden hittllls? Hur gick med avstängda kärnor/lägre klockfrekvens? Kunde du installera linux? Fungerade det med IDE/AHCI? Provat med en ramsticka i taget? Återställt bios? Installera från annat USB?

Jag har kommit vidare och lyckats installera wibdows nu efter att ha tagit ur det trådlösa nätverkskortet.
Dock är inte allt som det skall. När man startar om/stänger av datorn så krashar den ibland.
Nästa steg blir att försöka få in lite drivrutiner.
Lyckas inte ansluta till internet med sladd, förhoppningsvis löser moderkortsdrivare det, men jag rätt säker på att något inte är som det skall vara.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det trådlöst nätverkskortet (TL-WN851ND) var den huvudsakliga boven.
Dock har jag efter att ha plockat ut det fått några bluescreenns och någon drivrutinsuppdatering som hängt sig.

det här kanske kan vara något (jag kör win 8.1): http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man kört fast igen...
Datorn verkar inte hitta grafikkortet utan kör på det som är inbyggt i moderkortet.
Jag får inte bild från någon av kablarna som jag ansluter till grafikkortet (DVI, HDMI).
jag har försökt ändra prioriteringsordningen i BIOS.
Jag har dubbelkollat kablarna, det är två blåa PCI E som går från nätagg till grafikkortet och kortet är lås i porten.
Jag vet inte om det skall finnas någon grafikkortslampa som skall lysa men det inget lyser iaf.
När jag flyttar HMDI-kablen mellan moderkortet och grafikkortet händer det att datorn startar om.

Jag har ett ASUS Radeon R9 280X DC2T.

Permalänk
Avstängd

Du måste inaktivera det integrerade grafikkort.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Du måste inaktivera det integrerade grafikkort.

Från BIOS antar jag?
Jag riskerar inte att stå helt utan kort då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jofe:

Från BIOS antar jag?
Jag riskerar inte att stå helt utan kort då?

Ja i BIOS, du kan behöva välja grafikkortet som 1st display något står i manualen för ditt moderkort.

Fungerar det inte så gör du bara en Clear CMOS

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Ja i BIOS, du kan behöva välja grafikkortet som 1st display något står i manualen för ditt moderkort.

Fungerar det inte så gör du bara en Clear CMOS

Hur för jag det om jag inte har nån skärm att titta på?

Permalänk
Avstängd

Du ska vara inkopplad på moderkortets grafikportar.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Du ska vara inkopplad på moderkortets grafikportar.

jo men i och med att jag disablade och grafikkortet inte fungerade så fungerade ingen port.
Hur som helst så körde jag en clear CMOS och är tillbaka på ruta ett

Permalänk
Avstängd

Som sagt läs manualen.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]