Permalänk

Få tillbaks Win8?

Hejsan! Nu har jag en riktigt dålig fråga till er men hoppas kunna få något vettigt svar

Det är så att jag tänker sälja min laptop på grund av att den aldrig används.
Köpte den med Windows 8, tröttnade fort och installerade Win7, premium -64. Har egen Win7 skiva.

Nu när jag säljer datorn så tänker jag såklart inte skicka med min kopia av Win7? Då jag har den på stationära datorn också.
Kan någon förklara för mig hur det var när jag köpte min dator? Hittar ingen license för Win8 (klistermärke) ganska säker på att jag inte fått skivor med datorn. Inte fan är datorn installerad när man startar den första gången? Eller gör man bara en simpel installation där grunden är klar?

Hur tycker ni att jag ska göra när jag säljer min laptop? Med OS alltså. Skulle kunna öppna google nu och söka på vad de olika versionerna kostar istället för att fråga er men det gjorde jag inte Finns det något sätt att få Windows 8 igen? Vad händer om jag blåser allt? Finns det kvar på något vänster...? Eller måste jag trolla fram skivor/filer?

Jag bjuder på lite självkänsla ikväll, med vänlig hälsning.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SavageRS:

Hejsan! Nu har jag en riktigt dålig fråga till er men hoppas kunna få något vettigt svar

Det är så att jag tänker sälja min laptop på grund av att den aldrig används.
Köpte den med Windows 8, tröttnade fort och installerade Win7, premium -64. Har egen Win7 skiva.

Nu när jag säljer datorn så tänker jag såklart inte skicka med min kopia av Win7? Då jag har den på stationära datorn också.
Kan någon förklara för mig hur det var när jag köpte min dator? Hittar ingen license för Win8 (klistermärke) ganska säker på att jag inte fått skivor med datorn. Inte fan är datorn installerad när man startar den första gången? Eller gör man bara en simpel installation där grunden är klar?

Hur tycker ni att jag ska göra när jag säljer min laptop? Med OS alltså. Skulle kunna öppna google nu och söka på vad de olika versionerna kostar istället för att fråga er men det gjorde jag inte Finns det något sätt att få Windows 8 igen? Vad händer om jag blåser allt? Finns det kvar på något vänster...? Eller måste jag trolla fram skivor/filer?

Jag bjuder på lite självkänsla ikväll, med vänlig hälsning.

Din licens-nyckel kan ligga i Bios, då behöver du troligen bara en Windows 8 "Core". Kanske tillverkaren har en skiva som man kan köpa?
Laptops kommer alltid med mjukvaran förinstallerad men ibland får man köra igång en aktivering/"installation".

Testa att läsa av din licensnyckel i Bios, detta programmet brukar fungera alldeles utmärkt: http://rweverything.com/download/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Borttaget p.g.a eget faktafel...

faktafel
Permalänk
Skrivet av Kent:

Din licens-nyckel kan ligga i Bios, då behöver du troligen bara en Windows 8 "Core". Kanske tillverkaren har en skiva som man kan köpa?
Laptops kommer alltid med mjukvaran förinstallerad men ibland får man köra igång en aktivering/"installation".

Testa att läsa av din licensnyckel i Bios, detta programmet brukar fungera alldeles utmärkt: http://rweverything.com/download/

Okej, jag tackar för ditt svar! Ska kika i morgon. Jag fick nog bara köra en slags aktivering av Win8 nu när jag tänker efter riktigt hårt! Rätt säker på att det inte finns några skivor och datorn är i prima skick så klistermärke finns ej

Inte helt hundra på vad Windows "Core" är. Kan "Core" vara en version eller bara som du uttrycker dig en slags "aktivering" once again.
Ska kika in närmre på detta i morgon, om någon hinner dra svar är jag såklart tacksam Undrar mest vad jag ska säga när någon hör av sig och fråga kring OS!

Mvh

EDIT; Glömde... det bör väl såklart finnas andra alternativ än att köpa denna skriva, om det nu finns en OEM-nyckel i BIOS? Typ ladda hem skiten, bränna ner den eller kanske t.om. USB funkar? Förutsatt att nyckel finns så är ju inget "olagligt" Obviously.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]