Win 8, kernel_data_inpage _error

Permalänk
Medlem

Win 8, kernel_data_inpage _error

Varje gång jag startar Datorn får jag en blåskärms rådgivning att datorn stötte på problem och måste startas om. Det står felkod; kernel_data_inpage_error
Efter omstart så är det inga problem, men stänger jag sedan av datorn och startar den igen så kommer samma problem upp igen..

Varför uppstår detta?
Vad är det för fel?
Hur löser jag detta?

Datorn är två dagar gammal... Thor jords CDON..

Tacksam för hjälpsamma svar!

Ha en bra dag.
/kh0lm

Permalänk
Medlem

Låter som diskfel. Öppna kommandotolken som administratör och kör chkdsk /r. Vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem

Se till att installera alla drivrutiner och BIOS från datortillverkarens webbplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Låter som diskfel. Öppna kommandotolken som administratör och kör chkdsk /r. Vad blir resultatet?

= the type pf the file system is NTFS. Cannot lock current drive.
Chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Would you like to schedule this volume to be checked the next time the system restarts? Y/N

Vad nu?

Permalänk
Medlem

Tryck på Y och starta om datorn för att kontrollen ska köras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Tryck på Y och starta om datorn för att kontrollen ska köras.

Tryckte yes och startade om datorn, verkar som att problemet försvann, gjorde även en windows update. men när jag nu loggar in i windows så kommer det upp en ruta där det står att datorn stött på problem därav omstart, skicka, skicka inte...

stängde av datorn precis igen.. och då kom samma problem upp igen, alltså kernel_data_inpage suck vad ska jag göra nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kh0lm:

Tryckte yes och startade om datorn, verkar som att problemet försvann, gjorde även en windows update. men när jag nu loggar in i windows så kommer det upp en ruta där det står att datorn stött på problem därav omstart, skicka, skicka inte...

stängde av datorn precis igen.. och då kom samma problem upp igen, alltså kernel_data_inpage suck vad ska jag göra nu?

Ring och felanmäl där du köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ring och felanmäl där du köpte den.

Du tycker alltså att problemet borde försvinna när jag gör som du sa i kommando?

tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kh0lm:

Du tycker alltså att problemet borde försvinna när jag gör som du sa i kommando?

tack för din hjälp!

Njae. Men man får en hint om det är disken som är trasig eller inte. Men i vilket fall som helst så är det ju garanti.
Om det inte är så att du har lite trasiga systemfiler.
Kör sfc /scannow i kommandotolken så skannar den igenom systemfiler och ser om den hittar några fel.
Men jag lägger min röst på disken.
Fick du någon lapp med datorn där det står vad det är för disk? I så fall har kanske tillverkaren ett testverktyg man kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Njae. Men man får en hint om det är disken som är trasig eller inte. Men i vilket fall som helst så är det ju garanti.
Om det inte är så att du har lite trasiga systemfiler.
Kör sfc /scannow i kommandotolken så skannar den igenom systemfiler och ser om den hittar några fel.
Men jag lägger min röst på disken.
Fick du någon lapp med datorn där det står vad det är för disk? I så fall har kanske tillverkaren ett testverktyg man kan köra.

Fick resultatet att det fanns currupts files som reparerades C:\windows\logs\CBS\CBS.log.
Note that logging is currently not supported in offline servicing scenarios.

Ska höra av mig till CDON något du tycker jag bör säga till dem som förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kh0lm:

Fick resultatet att det fanns currupts files som reparerades C:\windows\logs\CBS\CBS.log.
Note that logging is currently not supported in offline servicing scenarios.

Ska höra av mig till CDON något du tycker jag bör säga till dem som förklaring?

Det är bra att de reparerades. Men du har samma problem fortfarande?
Vet du vad du har för disk i datorn? Western Digital? Seagate?

Annars kan du bara felanmäla det och säga vad som är fel. Sedan får deras s.k tekniker felsöka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det är bra att de reparerades. Men du har samma problem fortfarande?
Vet du vad du har för disk i datorn? Western Digital? Seagate?

Annars kan du bara felanmäla det och säga vad som är fel. Sedan får deras s.k tekniker felsöka det.

Har stängt av datorn och startat den igen två ggr utan att problemet uppstått. Men när jag är inne i Windows dyker rutan "det har uppstått propblem där av omstart, skicka, skicka inte till Microsoft"

Står MSATA Crucial M4 128GB

Ah okej ska höra med dem iaf