Asus introducerar nya G750-serien med Geforce GTX 800M-serien

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar nya G750-serien med Geforce GTX 800M-serien

Taiwanesiska Asus avtäcker nya G750, som namnet till trots har ett reviderat inre för effektivare kylning mot tidigare G750-modeller. Detta toppas av senaste Geforce GTX 800M-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan de inte istället göra en Asus Vivo PC med 800M serien. Är ju ungefär lika krångligt att släpa med sig som en gaming laptop.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Först tyckte jag att den såg rätt najs ut, men sen upptäckte jag att de fortfarande rullar med DVD/BR...
När är det tid att gå framåt och göra plats för bättre komponenter istället för att låta en optisk enhet ta upp 1/4 av datorns volym?

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Entusiast

Har de sagt vilket 860M det är?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SummitSub:

Först tyckte jag att den såg rätt najs ut, men sen upptäckte jag att de fortfarande rullar med DVD/BR...
När är det tid att gå framåt och göra plats för bättre komponenter istället för att låta en optisk enhet ta upp 1/4 av datorns volym?

En laptop är inte begränsad av fysiskt utrymme utan av kylningen och det är primärt problemet att få luftflöde genom datorn som ställer till det. Det enda man realistiskt kan använda det utrymmet för är en andra plats för hårddisk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Har de sagt vilket 860M det är?

Det är Maxwell!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

En laptop är inte begränsad av fysiskt utrymme utan av kylningen och det är primärt problemet att få luftflöde genom datorn som ställer till det. Det enda man realistiskt kan använda det utrymmet för är en andra plats för hårddisk.

Eller bättre kylning och batteri. Mindre datorer.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför de envisas med att ha en Dvd-läsare i datorn. Har själv en G75VX och på den har jag använt dvd läsare EN enda gång.

Riktigt dåligt gjort tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En laptop är inte begränsad av fysiskt utrymme utan av kylningen och det är primärt problemet att få luftflöde genom datorn som ställer till det. Det enda man realistiskt kan använda det utrymmet för är en andra plats för hårddisk.

Då kan du få plats med bättre kylning.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anitramane:

Eller bättre kylning och batteri. Mindre datorer.

Möjligtvis lite tunnare i så fall eftersom arean bestäms av skärm och tangentbord. Fast om du tittar på hur tjock en optisk läsare är så bygger de inte mycket på höjden. Inte om du jämför med hur stora och tjocka fläktpaket och kylflänsar är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förstår inte vitsen med dessa burkar faktiskt, varför inte köpa ett mini-ITX system för mycket mindre peng, mer FPS och framförallt mycket lägre ljudnivå?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Möjligtvis lite tunnare i så fall eftersom arean bestäms av skärm och tangentbord. Fast om du tittar på hur tjock en optisk läsare är så bygger de inte mycket på höjden. Inte om du jämför med hur stora och tjocka fläktpaket och kylflänsar är.

Nej, men man kan sprida ut area av kyl-flänsar och fler fläktar

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Förstår inte vitsen med dessa burkar faktiskt, varför inte köpa ett mini-ITX system för mycket mindre peng, mer FPS och framförallt mycket lägre ljudnivå?

Portabilitet är direkt avgörande för många.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Förstår inte vitsen med dessa burkar faktiskt, varför inte köpa ett mini-ITX system för mycket mindre peng, mer FPS och framförallt mycket lägre ljudnivå?

Om man flyttar sig ofta?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Förstår inte vitsen med dessa burkar faktiskt, varför inte köpa ett mini-ITX system för mycket mindre peng, mer FPS och framförallt mycket lägre ljudnivå?

alla kanske inte har ett fast hem att åka till, särboende eller mycket pendling, eller använder sig datorn som båda skola och spel vilket kräver att den är med på föreläsningar. varför ha två när du kan ha en?

Ingen i min klass har en stationär dator, jag är ensam om det, och då är vi ändå 90 pers.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av Plapo:

alla kanske inte har ett fast hem att åka till, särboende eller mycket pendling, eller använder sig datorn som båda skola och spel vilket kräver att den är med på föreläsningar. varför ha två när du kan ha en?

Ingen i min klass har en stationär dator, jag är ensam om det, och då är vi ändå 90 pers.

Är det bara du som har Sweclockers också?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anitramane:

Nej, men man kan sprida ut area av kyl-flänsar och fler fläktar

Större area hjälper bara om du kan leda dit mer värme. Generellt ligger den begränsade faktorn i kylning av hårdvara i ledningen mellan GPU/CPU och heatpipes. Det är därför det inte har hänt något med tornkylare på många herrans år, för att det inte är så mycket mer man kan göra med designen. Vidare löser inte fler fläktar häller nödvändigtvis problemet då det inte är antalet fläktar som är relevant utan luftflödet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Om man flyttar sig ofta?

Om man, som mig, jobbar utan att veta när man måste åka vidare till nästa ställe. En laptop underlättar då.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag har en G750 med gtx770m som jag är supernöjd med!! Eftersom jag bor inneboende i sthlm så har jag inte möjlighet till en stationär dator då jag inte har något skrivbord för det utan sitter oftast tillbakalutad i soffan med monstret i knät. Ibland har jag med den till polarn för LAN också.
Tänkte på möjligheten att använda den som "stationär" på hemmaplan i framtiden med en extern större skärm och ett tangentbord vid ett skrivbord i min framtida lägenhet om jag nu lyckas få någon dvs..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

En laptop är inte begränsad av fysiskt utrymme utan av kylningen och det är primärt problemet att få luftflöde genom datorn som ställer till det. Det enda man realistiskt kan använda det utrymmet för är en andra plats för hårddisk.

Dock så lyckades Lenovo klämma in 2st GPUr på det sättet.

Iförsig är det 2st 755m, men ändå. Datorn ligger ju mellan 770m och 780m i prestanda på en dator för 9 990kr så allt är möjligt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Datavetare

Vilka svampar har den som gjort tangentbordslayouten på denna laptop ätit? Samsung har också några modeller som i övrigt är helt OK, men en liknande tangentbordslayout som datorn i artikeln (raden t.hö. om "return" och placering av piltangenter, WTF).

Vad det gäller laptop (modell tanks) kontra liten PC: som redan nämnts, det är betydligt smidigare att släpa på en enhet där även tangentbord/skärm följer med. För spel lär man köra med "vanlig" mus, något man enkelt får ner i samma väska som nätaggregatet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Förstår inte vitsen med dessa burkar faktiskt, varför inte köpa ett mini-ITX system för mycket mindre peng, mer FPS och framförallt mycket lägre ljudnivå?

Har du ens hört en liknande laptop i bruk? Det finns en hel del skit att säga om de här burkarna, men låter mycket gör de inte jämfört med andra laptops.

Permalänk
Hjälpsam

Man kan aldrig ha för många spelkompatibla datorer

Har en lite äldre G75a som duger till BF4 medium, suveränt om hemmakontoret är upptaget eller man drar iväg till lan eller polaren. Annars sitter man med den stationära. Skall man vara portabel utan spel så finns det mindre/smidigare burkar (MBA 11" i mitt fall).

Om man bara skall ha EN burk till allt så ser faktiskt Razer 14" riktigt läcker ut, men måste säga att jag var mycket impad av prestandan i GTX880m, bra ös helt klart (ca 5500p 3DMark Fire Strike).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Dyr, tjock, ful!

Permalänk
Medlem

Jag har en G74SX (~14 000 kr köpt för två år sedan) och jag var superförtjust i den tills den började strula någon månad in. Datorn kom med en ROG mus som glappade när man rörde på den, datorns headphone-jack hade en-kanalsljud (ena hörluren låter då inget), tangentbordet registrerade mellanslag när man tryckte på tangenterna ovanför och USB-portarna kopplade ifrån sporadiskt.

Verkligen en besvikelse. Annars tycker jag den är rätt snygg, och särskilt mycket låter den heller inte.

Men jag kommer aldrig igen ta chansen för 14 000 kr. Det var det verkligen inte värt. Dustin skickade iofs en ny mus (värd 60 kr jämfört med den ursprunliga som kostade runt 400 kr) men i övrigt var det bara mer smärta än jag var bekväm med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyr, tjock, ful!

Hellre tjock än dålig kylning(tycker personligen att den ser för tunn ut för detta) ,ful en smaksak & dyr kan jag hålla med om

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Köpte en beggad G53 för 4,000 för ett år sen. Pangade in en 240GB SSD för 999:- i den vid nyår. Spelar nästan bara CIV Beyond the Sword, surfar och spotifyar på datorn. Den är ljudlös och funkar problemfritt. Mycket bra ventilation i min laptop!
Lite meckig att öppna bara, men med youtube och tålamod har det gått bra. Nackdelen är endast 4GB RAM, men jag lider inte.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Större area hjälper bara om du kan leda dit mer värme. Generellt ligger den begränsade faktorn i kylning av hårdvara i ledningen mellan GPU/CPU och heatpipes. Det är därför det inte har hänt något med tornkylare på många herrans år, för att det inte är så mycket mer man kan göra med designen. Vidare löser inte fler fläktar häller nödvändigtvis problemet då det inte är antalet fläktar som är relevant utan luftflödet.

Men en större tornkylare kyler fortfarande bättre än en liten då den har en större area som den kyler och kan flytta mer luft än de små fläktarna. Mer plats i datorn kan göra att de får plats med större fläktar och bättre kylning/prestanda.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hellre tjock än dålig kylning(tycker personligen att den ser för tunn ut för detta) ,ful en smaksak & dyr kan jag hålla med om

Word håller med...

Hade en Asus G73a tjock men bra kylning funkade ypperligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Men en större tornkylare kyler fortfarande bättre än en liten då den har en större area som den kyler och kan flytta mer luft än de små fläktarna. Mer plats i datorn kan göra att de får plats med större fläktar och bättre kylning/prestanda.

Nej, inte nödvändigtvis. Precis som Zotamedu förklarar.