Permalänk
Medlem

Råd vid uppgradering av nätverk

Hej,
Skulle vara tacksam för lite råd angående uppdatering av mitt 10/100 nätverk till gigabit då flera streamar ofta är igång samtidigt från bl.a en NAS. Passar även på att uppgradera det trådlösa nätverket.

Har en villa med källare. Källarväggarna är i betong och väggarna på övervåningen är av board.

På ena gavelväggen i källaren kommer fibern in och ansluts idag till en Router/Brandvägg Netgear FVS-338.
Från denna går sedan nätverkskabel till övervåningen och en switch som sedan delar ut trådat nätverk till några rum.
Trådat går även ut från routern till några rum i källaren.

Till switchen på övervåningen är även en Accesspunkt Linksys WAP-4400N ansluten via PoE. Denna är placerad mitt på övervåningen vid trappan till källaren för att nå ut så långt som möjligt.

Nu vill jag uppgradera detta, det trådade till gigabit och det trådlösa med bättre mottagning på båda våningsplanen och även till trädgården. Gärna lite snabbare AC också.

Idag verkar det som att de flesta routrar agerar router/brandvägg/trådlös. Jag är idag inte i behov av VPN som finns i min nuvarande router/brandvägg.
Detta skulle innebära att jag sätter en sådan router, typ ASUS RT-AC66U eller TP-Link AC1750 i källaren.

Men hur gör jag med det trådlösa på övervåningen? Kan jag sätta en likadan till switchen på övervåningen som agerar repeater eller hur gör man?

Tacksam för råd!

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Vila i frid

Dra kabel så långt du bara kan - och lite till. Som AP (en eller flera) rekommenderas något mer robust än en konsumentrouter, t.ex. http://www.dustinhome.se/product/5010613901/zyxel-nwa-1100-n-... eller http://www.dustinhome.se/product/5010664403/zyxel-nwa1123-wir...

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte välja asus rt ac66u, eftersom det trådlösa nätverkskortet PCE-AC66 är inkompatibelt med Intels 8-serie styrkretsar.
Utan istället gå på asus rt ac68u och tillhörande nätverkskort PCE-AC68 som ger en rejäl ökning i hastighet och prestanda

Permalänk
Medlem

Om vi förutsätter att ditt spridningsnät på koppar är minst Cat5E o OK, krävs bara en eller flera gig-switchar för att lösa det trådade. Du verkar ju redan ha dragit relativt mycket.

Avseende Wifi är det en fråga om man behöver AC eller inte. Har man trådat gig i varje rum kan jag tycka behovet kan vara mindre. Om du inte har behov att byta FW pga av throughput hade jag nog behållt den o som Hasenfrasen är inne på; satsa på bättre APs - tex löser http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-unifi-long-range-syst... oftast Wifi-behovet i de flesta normala villor.

Permalänk
Medlem

Jag har ett stort betonghus, 2 plan, och har 2 unifi pro, i motsatta hörn i villan.
Alla enheter roamar fritt emellan AP:arna...

Jag har högre signalstyrka på mitt nät inne i grannens villa än på hans eget nät på
konsumentrouter...

/Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwik:

Jag har ett stort betonghus, 2 plan, och har 2 unifi pro, i motsatta hörn i villan.
Alla enheter roamar fritt emellan AP:arna...

Jag har högre signalstyrka på mitt nät inne i grannens villa än på hans eget nät på
konsumentrouter...

/Danne

Kör också Unifi, dock inte Pro. Men har en Long Range som täcker min 101kvm-lya.
Bra skit!

Permalänk
Medlem

Stort tack för input!
Ska kika vidare på era förslag och göra det bästa av det.

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwik:

Jag har ett stort betonghus, 2 plan, och har 2 unifi pro, i motsatta hörn i villan.
Alla enheter roamar fritt emellan AP:arna...

Jag har högre signalstyrka på mitt nät inne i grannens villa än på hans eget nät på
konsumentrouter...

/Danne

Har du då satt en i ena hörnet på plan 1 och den andra i motsatt hörn på plan 2?

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum