Internethastighet olika beroende på applikation?

Permalänk
Medlem

Internethastighet olika beroende på applikation?

Hej!
Jag undrar om någon av er gurus kan hjälpa mig med att förstå varför min internet hastighet växlar så mellan program?
Jag får internet via Uppsala studentnätverk(UpUnet) och den är låst på max 1 Mbit/sek i nedladdning(Enligt bredbandskollen skall jag ha något som 10/10 i hastighet.
När jag använder t.ex. utorrent så är min hastighet konstant runt 1Mbit/sek men när jag ska spela onlinespel som WoW, BF3 eller EQ Landmark så kan min hastighet gå hur som helst upp och ner.
Jag har förstått det som att det har med att nätbelastningen kan variera under vissa tider då vi alla studenter delar på en viss datamängd/sek men förstår inte varför detta inte då drabbar utorrent?
Finns det något sätt att göra så att jag kan få samma hastighet på onlinespelande som vid nedladdande?
Eller kan man få bort låsningen så man kan få 10/10 som bredbandskollen säger att jag har?

En extra fråga: UpUnet tillåter två uppkopplingar per person som då kan använda en router till två datorer. Finns det någon möjlighet att koppla samman dessa två uppkopplingar till en dator?
Jag har hört något om node.js(http://nodejs.org/) Men ej riktigt förstått mig på det hela.

Tusen tack för svar!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ja det var ju mer ett klagande som mitt över hur det är men inte om det fanns något man kunde göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nån firewall som prioriterar ner viss typ av trafik så vill du ha fritt nät får du nog lösa det med ett eget abonnemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Alternativet till UpUnet är Adsl eller 4G. Nackdelen med 4G är begränsningen i datamängd.

Permalänk
Medlem

Chansar på att centralt hos UpUnet så ser de att det är torrenttrafik och begränsar hastigheten. Testa att VPN:a till en polare med typ 100/100 och se om det blir bättre. Nu är jag ingen nätverkstekniker men tänker att du kan då dölja din trafik.
Men kolla att du inte gör något som går emot regler som är uppsatta. Har själv aldrig varit i kontakt med UpUnet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonion:

Hej!
Jag undrar om någon av er gurus kan hjälpa mig med att förstå varför min internet hastighet växlar så mellan program?
Jag får internet via Uppsala studentnätverk(UpUnet) och den är låst på max 1 Mbit/sek i nedladdning(Enligt bredbandskollen skall jag ha något som 10/10 i hastighet.
När jag använder t.ex. utorrent så är min hastighet konstant runt 1Mbit/sek men när jag ska spela onlinespel som WoW, BF3 eller EQ Landmark så kan min hastighet gå hur som helst upp och ner.
Jag har förstått det som att det har med att nätbelastningen kan variera under vissa tider då vi alla studenter delar på en viss datamängd/sek men förstår inte varför detta inte då drabbar utorrent?
Finns det något sätt att göra så att jag kan få samma hastighet på onlinespelande som vid nedladdande?
Eller kan man få bort låsningen så man kan få 10/10 som bredbandskollen säger att jag har?

En extra fråga: UpUnet tillåter två uppkopplingar per person som då kan använda en router till två datorer. Finns det någon möjlighet att koppla samman dessa två uppkopplingar till en dator?
Jag har hört något om node.js(http://nodejs.org/) Men ej riktigt förstått mig på det hela.

Tusen tack för svar!

Kontrollfråga så det inte föreligger någon förväxling av de enheter som du anger ovan...

uTorrent anger nedladdningshastigheten i Byte, (1MByte/s = 8 Mbit/s) ,
vilket ligger nära vad du bör få på en 10/10 uppkoppling,
eller har du själv redan räknat om i exemplet ovan?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kontrollfråga så det inte föreligger någon förväxling av de enheter som du anger ovan...

uTorrent anger nedladdningshastigheten i Byte, (1MByte/s = 8 Mbit/s) ,
vilket ligger nära vad du bör få på en 10/10 uppkoppling,
eller har du själv redan räknat om i exemplet ovan?

Fo3

Aj det verkar som du har rätt. Jag glömde räkna om det hela.
Tack så mycket då vet jag att det är som det ska.
Dock tycker jag fortfarande det är mystiskt att torrents funkar mkt bättre än andra saker som onlinespel och streamande på nätet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonion:

Aj det verkar som du har rätt. Jag glömde räkna om det hela.
Tack så mycket då vet jag att det är som det ska.
Dock tycker jag fortfarande det är mystiskt att torrents funkar mkt bättre än andra saker som onlinespel och streamande på nätet?

Torrenter är inte så latens/jitterberoende som realtidskommunikation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.