Kan inte sätta boot ordning, går direkt till bios?

Permalänk

Kan inte sätta boot ordning, går direkt till bios?

Hej! När jag startar datorn så kommer jag direkt in till bios, och när jag sen ska ändra i vilken ordning hårddiskarna ska starta så går det inte? Kan välja ordning och så men sen när jag ska spara och avsluta så antingen startas datorn om och inget sparas eller så hänger sig allt.

Vad kan det bero på, och hur kan jag fixa de?

Har testat att ta ut cmos batteriet och har även testat att sätta default settings men inget har funkat!

Mitt moderkort är ett Crosshair v Formula-z.

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

Hej! När jag startar datorn så kommer jag direkt in till bios, och när jag sen ska ändra i vilken ordning hårddiskarna ska starta så går det inte? Kan välja ordning och så men sen när jag ska spara och avsluta så antingen startas datorn om och inget sparas eller så hänger sig allt.

Vad kan det bero på, och hur kan jag fixa de?

Har testat att ta ut cmos batteriet och har även testat att sätta default settings men inget har funkat!

Mitt moderkort är ett Crosshair v Formula-z.

Prova plocka ur alla RAM minnen utom ett och ha bara en HDD inkopplad och se om det blir bättre, funkar det inte så byt det RAM minnet till ett du tog ur och testa igen. utesluter ju en del

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av killroy91:

Prova plocka ur alla RAM minnen utom ett och ha bara en HDD inkopplad och se om det blir bättre, funkar det inte så byt det RAM minnet till ett du tog ur och testa igen. utesluter ju en del

Ska testas! Men iallafall jag har Windows installerat på SSD så i i boot ordningen så heter den som jag ska boota Windows boot manger, och den går inte att boota ifrån! Kan sätta det som först, men när jag startar datorn så hoppar datorn över det och startar nästa hårddisk på listan!

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

Ska testas! Men iallafall jag har Windows installerat på SSD så i i boot ordningen så heter den som jag ska boota Windows boot manger, och den går inte att boota ifrån! Kan sätta det som först, men när jag startar datorn så hoppar datorn över det och startar nästa hårddisk på listan!

Kanske är nått fel på SSDn prova koppla ur den och se om inställningarna sparas,
hur många fler hårddiskar har du?

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av killroy91:

Kanske är nått fel på SSDn prova koppla ur den och se om inställningarna sparas,
hur många fler hårddiskar har du?

Har 2 stycken extra! Men asså jag kan boota mig in på windows när jag väljer ssdn inne i bios(Asså väljer direkt vilken hårddisk att starta utan att ändra i inställnignar)

Permalänk
Medlem

Hade du andra hårddiskar anslutna när du installerade windows?
har du nyligen tagit bort eller flyttat runt några diskar?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hade du andra hårddiskar anslutna när du installerade windows?
har du nyligen tagit bort eller flyttat runt några diskar?

Fo3

Hade bara SSDn i när jag installerade windows, har inte rört någonting i datorn, datorn har bootat utan problem i flera månader tills nu

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

Hade bara SSDn i när jag installerade windows, har inte rört någonting i datorn, datorn har bootat utan problem i flera månader tills nu

Googlade lite.. Prova detta

"I had this happen.....had to change boot order on every boot to get to SSD. Solution:
1. Make sure SSD is on lowest numbered SATA port.
2. Open BIOS, set all to default settings, save and exit
3. Go back into BIOS and set boot order .... save and exit
Should be fine from there .... has worked in 2 different builds for me "

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

Hade bara SSDn i när jag installerade windows, har inte rört någonting i datorn, datorn har bootat utan problem i flera månader tills nu

Tydligen var sata port nr 1 flyttad elr nått. Funkar det ändå inte så var det nån som angav DVD läsaren som första boot device och sen funkade det.

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av killroy91:

Googlade lite.. Prova detta

"I had this happen.....had to change boot order on every boot to get to SSD. Solution:
1. Make sure SSD is on lowest numbered SATA port.
2. Open BIOS, set all to default settings, save and exit
3. Go back into BIOS and set boot order .... save and exit
Should be fine from there .... has worked in 2 different builds for me "

Funkade inte :c

Skrivet av killroy91:

Tydligen var sata port nr 1 flyttad elr nått. Funkar det ändå inte så var det nån som angav DVD läsaren som första boot device och sen funkade det.

ah, har inte ens en cd läsare i datorn

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

Funkade inte :c

ah, har inte ens en cd läsare i datorn

I bios: när du ska välja boot device, står det namnet på SSDn i listan då? t.ex SAMSUNG 830.... eller liknande?

Och om du går in på inställningarna för sata portarna, (där man väljer hot swap IDE eler ACHI osv.) står namnet på SSDn där?

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av killroy91:

I bios: när du ska välja boot device, står det namnet på SSDn i listan då? t.ex SAMSUNG 830.... eller liknande?

Och om du går in på inställningarna för sata portarna, (där man väljer hot swap IDE eler ACHI osv.) står namnet på SSDn där?

SSDn står med överallt, men när jag ska sätta boot ordningen så finns det en som heter Windows boot manager och en som heter Kingston, är ju Windows boot managern som ska vara etta, men det funkar ju inte eftersom att den bara hoppar över den och tar nästa disk i listan :c

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

SSDn står med överallt, men när jag ska sätta boot ordningen så finns det en som heter Windows boot manager och en som heter Kingston, är ju Windows boot managern som ska vara etta, men det funkar ju inte eftersom att den bara hoppar över den och tar nästa disk i listan :c

Kolla inställningarna under CSM, kanske bara är nån inställning som strular.
BILD:
http://rog.asus.com/wp-content/uploads/2013/03/CSM-Options.jpg

läs lite här
LÄNK:
http://rog.asus.com/220572013/rampage-motherboards/rampage-iv-uefi-boot-installation-guide-on-windows-7-or-8/

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av killroy91:

Läste och testade lite olika inställningar, men det funkar endå inte! :c

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

Läste och testade lite olika inställningar, men det funkar endå inte! :c

prova tryck F8 elr vilken knapp det nu är för boot menu när datorn startar och välj SSDn där och se vad som händer

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av zimpan304:

Läste och testade lite olika inställningar, men det funkar endå inte! :c

Sen kan du ju prova stoppa i windows på en USB sticka och köra en repair

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zimpan304:

Hade bara SSDn i när jag installerade windows, har inte rört någonting i datorn, datorn har bootat utan problem i flera månader tills nu

Utanför datorn då?

USB kablar, USB prylar, kringutrustning, SATA kablar, tangentbord, mus osv. Struntsaker/kablar eller porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka olika allvarliga fel tills de tas bort.

När du nollställde bios (CMOS) så hoppas jag att du inte glömde att dra ur strömkabeln inte räknade för snabbt i huvudet. Annars hinner den inte bli nollställd.

Sen kan det vara nån knapp på tangentbordet/musen som sitter fast eller har smuts under. Du kan testa att ta bort dom också innan du starta datorn bara för att utesluta dom.

Permalänk
Skrivet av killroy91:

prova tryck F8 elr vilken knapp det nu är för boot menu när datorn startar och välj SSDn där och se vad som händer

Kan ju komma in på ssdn, är ju bara att det inte går att sätta Windows boot Manager som första boot enhet!

Skrivet av killroy91:

Sen kan du ju prova stoppa i windows på en USB sticka och köra en repair

Försökte, hittade inget fel!

Skrivet av panpo98:

Utanför datorn då?

USB kablar, USB prylar, kringutrustning, SATA kablar, tangentbord, mus osv. Struntsaker/kablar eller porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka olika allvarliga fel tills de tas bort.

När du nollställde bios (CMOS) så hoppas jag att du inte glömde att dra ur strömkabeln inte räknade för snabbt i huvudet. Annars hinner den inte bli nollställd.

Sen kan det vara nån knapp på tangentbordet/musen som sitter fast eller har smuts under. Du kan testa att ta bort dom också innan du starta datorn bara för att utesluta dom.

Kör med trådlöst tangentbord och mus Rengjorde det faktisk igår

Jag drog ut strömsladden och plockade ur batteriet sen lät jag datorn stå över natten eftersom jag inte pallade hålla på mer!