Permalänk
Skrivet av Maeror:

Hej,

Jag har haft problem med razer möss förut och nu när min Imperator har gett upp blir det ny mus. Jag har kollat på QPAD 5K men inte haft så mycket tid. Har ni några rekommendationer? Jag lirar alltfrån CS:GO / BF4 till DOTA och LoL. Ge gärna en liten motivering också

Tack på förhand!

Tjena, jag böt nyss från QPAD 5K, min första 5K började dubbelklicka, fick en ny. Den andra fastnade vänstermusknapp nere på, sjukt irriterande. Införskaffade en Steelseries Sensei Pro och har aldrig vart nöjdare. Ligger superskönt i handen och verkligen osar kvalité när man först öppnar den. Lirar Dota 2, Titanfall, CS:GO.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lain:

+1 för detta tips. Jag har själv en Avior 7000 (då Naos inte passar claw grip riktigt) och det är by far den bästa musen jag haft hitills.
Jag hade en Steelseries Rival i ett par veckor innan men den var för avlång och sidoknapparna var svåråtkomliga, så jag sålde den vidare. Den av någon anledning spökade och flyttade sig automagiskt av sig själv då och då men det kan ha varit musmattan.
Vilket är intressant då Avior/Naos 7000 använder samma sensor men har ingen som helst problem med samma musmatta.

Jupp. Känner flera som bytt från SS Rival (som var tidigare en av dom bättre mössen du kunde skaffa) till Avior/Naos 7000. Bästa sensorn på marknaden just nu, ingen acceleration och inget annat skit. Bra form som passar både höger & vänster-hand och bra garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman78:

Jag kanske missförstod vad du menade? Men G400s har ingen lasersensor så vitt jag vet.

Nej, det är en av anledningarna att jag rekommenderade den. Nästan alla lasersensorer är underlägsna optiska diton av de anledningar jag skrev.

Edit: Ah förstår om jag skrev det lite otydligt, Vad jag menade var att om G400S (som är optisk) av någon anledning inte faller OP i smaken så tycker jag man ska undvika laserrmöss och satsa på en annan optisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nej, det är en av anledningarna att jag rekommenderade den. Nästan alla lasersensorer är underlägsna optiska diton av de anledningar jag skrev.

Edit: Ah förstår om jag skrev det lite otydligt, Vad jag menade var att om G400S (som är optisk) av någon anledning inte faller OP i smaken så tycker jag man ska undvika laserrmöss och satsa på en annan optisk.

Då håller jag med dig till 100%.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem

Mionix Naos serien

Ligger så sjukt skönt i handen, och dessutom är de på erbjudande hos teknikmagasinet

Permalänk

Lånar tråden lite, har nu en Qpad 5K, som funkar bra, men skulle gärna haft en större mus än den! Finns det? tycker lite svårt att hitta info om storlek på möss

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diezelpower:

Lånar tråden lite, har nu en Qpad 5K, som funkar bra, men skulle gärna haft en större mus än den! Finns det? tycker lite svårt att hitta info om storlek på möss

Finns lite info på: http://www.logicalincrements.com/peripherals/ (kolla bildlänkarna längst ned i mus-sektionen)

Men svårt ändå få en uppfattning utan att prova själv.

Permalänk

Personligen svär jag fortfarande på Roccats möss. Lagom stora (för mina händer) och profilerna som kan kopplas till program är grymt praktiskt.
Och alla modeller av Kone kommer med vikter såvitt jag vet. Så man kan köra utan extra vikt upp till 20g extra.

500-800kr ligger de på så kanske lite i dyraste laget.
Läs mer på http://www.roccat.org

Men som många innan sagt, man måste känna om storleken är rätt.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Func Ms-3, mycket trevlig mus som ligger gött i handen åh har sådära så det räcker med knappar =D

har en själv liggandes som inom en snar framtid kommer hamna på det nya skrivbordet såfort min nya musmatta dyker upp.

http://www.func.net/en/products/ms-3/

Skrivet av Maeror:

Denna såg riktigt bra ut, jag gillar att alla fingrar har en egen hylla, har lite problem när lillfingret måste ligga mot ringfingret Ska definitivt kolla på denna.

Func Ms-3 har haft väldigt mycket problem, har själv bytt ut 2st innan det blev en mionix 8200 istället, båda Ms-3 började glappa i sladden precis inne vid musen efter bara någon månad och en av dom hade problem med scrollhjulet med, kanske något dom är ändrat till version 2 nu det vet jag inte.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Disclaimer: mycket är personlig preferens, jag vet!

Min rekommendation: Logitech G400s

Om du inte gillar den, så skulle jag föreslå att undvika lasermöss, och i stället satsa på en optisk.

Ur ett rent "prestandaperspektiv" så kan du kika på en sådan här lista (se bildlänk nedan). Det största problemet med lasermöss (och varför dom flesta hamnar i sophinken i listan nedan) är all den "felkorrigering", eller anglesnapping som lasermöss behöver ha. Lätt att testa i ex. paint, rita en spiral på frihand. blir cirklarna väldigt "hackiga", eller det blir många helt raka linjer så har musen försökt hjälpa dig "rita rakt". Detta kommer då också hända när du spelar, i ex CS eller andra "aim-intensiva" spel så kan du ju dra dina egna slutsatser om vad som kommer hända när du vill styra tre pixlar diagonalt, men musen hjälper dig att i stället styra tre pixlar rakt.

Listan nedan fokuserar också mycket på att all acceleration är skräp, det är dock mer en smaksak, jag tycker inte alls om acceleration, men andra gärna vill ha det. Det viktiga är att undvika prediction/anglesnapping om du vill att ditt sikte i spelet ska gå dit du själv pekar, och inte den riktning din mus tror du ville styra.

Lista:
http://i.imgur.com/0AIDx4L.jpg

Nja, jag kan gilla att köra med acceleration påslaget ibland beroende på spel, inställningar och humör.
Den acceleration man själv kontrollerar är dock något helt annat än de störningar som finns i sensorerna för många lasermöss.
Dessa störningar yttrar sig i formen av acceleration, men den accelerationen kan båda var positiv och negativ och variera rätt slumpmässigt.
Det gör att ingen kan ha någon nytta av den ens om man föredrar att spela med musacceleration påslaget.
Acceleration man själv aktiverar har man kontroll över, desto snabbare rörelse desto mer extra skjuts för siktet/muspekaren.

Så den där accelerationen på runt 5% som finns för de flesta lasersensorer har ingen någon nytta av. Om den är stor nog att störa allvarligt eller inte är lite individuellt beroende på hur känslig eller kräsen man är.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Zowie EC1 Evo

Formen är riktigt skön, liknar lite Microsofts 3.0a. Sen har den en av de bästa sensorerna på marknaden som jag förstått det.

Kan bara hålla med dig.Har själv en sådan och nog den bästa mus jag haft

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Personligen svär jag fortfarande på Roccats möss. Lagom stora (för mina händer) och profilerna som kan kopplas till program är grymt praktiskt.
Och alla modeller av Kone kommer med vikter såvitt jag vet. Så man kan köra utan extra vikt upp till 20g extra.

500-800kr ligger de på så kanske lite i dyraste laget.
Läs mer på http://www.roccat.org

Men som många innan sagt, man måste känna om storleken är rätt.

Ska def kolla. Priset är inget problem, köper jag IT prylar köper jag det bästa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maeror:

Ska def kolla. Priset är inget problem, köper jag IT prylar köper jag det bästa.

Vad konstigt att du då köpte Razer tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Vad konstigt att du då köpte Razer tidigare.

Har precis hamnat i en ekonomsikt stabil situation. Känndes dumt att byta mus medan den fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Vad konstigt att du då köpte Razer tidigare.

Kan ju inte heller säga tt jag har haft full koll tidigare. Inte nu heller eftersom jag är här och ber om hjälp. Men jag försöker.

Permalänk
Medlem

Har själv en Sensei (gick från Deathadder för 4-5 månader sen) och instämmer med att det kan vara en god idé att testa vad du tycker personligen Sensei är bra och snygg, men i mitt tycke rätt obekväm.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

För alla som läser detta och har postat tidigare, tack! Jag hinner dock inte svara på allt

Permalänk

har nån razer mus från 07 den tuggar på aldrig använt musmatta heller för den delen kanske verkar konstigt men dom gjorde väl bättre skit förr

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

har nån razer mus från 07 den tuggar på aldrig använt musmatta heller för den delen kanske verkar konstigt men dom gjorde väl bättre skit förr

Måste vara så

Permalänk
Medlem

Hade en func ms-3 första versionen. Den var dålig enligt mig för att den la av när som helst och den har en relativt plastig utsida tycker jag men den är den skönaste musen jag testat iaf. Jag kör med en Avior 8200 nu och är kalas nöjd med den. extremt lätt och väldigt bra mjukvara till musen. enda nackdelen jag kan se är att den är relativt dyr men värd pengarna alla dagar i veckan.

Visa signatur

Chassi: Fractal design define r4 svart, GPU: Msi gtx 980 twinfrozr @1300mhz, Cpu: 4670k @4,5ghz, CPU kylare:Noctua NH U14-S, MOBO: Msi Z87-G45, Ram: Crucial Ballistix 8gb @1866mhz, PSU: EVGA supernova G2 750w. SSD: Crucial m500 240gb, HDD: Seagate Barracuda 1tb, Skärm : Asus VG248QE 144hz :)

Permalänk
Medlem

Har haft en Zowie EC1 i ungefär 3år~ och de är den bästa musen jag haft. Mindre än en 3.0a med enkel form och utan massa strunt(enligt mig). Har haft MS 3.0, div Razer möss och Qpad 5k innan men Zowie musen är den bästa by far. Har tänkt att uppgradera till en Zowie EC1 eVo CL Pro snart.
I mitt tycke ska man hålla sig så långt ifrån Razer det bara går, allt jag haft ifrån Razer har gått sönder.

Permalänk
Medlem

Loogitech G500

Haft den i snart 3-4 år, välbyggd och tålig. Ganska stor dock, men har rätt stora händer och fingrar också.

Permalänk

jag hatar razer, tycker dom satsar alla sina resurser på design istället för funktion/kvalitet. känns som dom tycker produkten blir bra av lite led belysning. Men jag har gått igenom så många möss (uppe i ett 20 tal från alla olika tillverkare)
Dom enda mössen jag har varit nöjd med är razer deathadder, och den har jag har nu razer mamba. Skäms lite över att säga det som vuxen man, med de jag har kommit fram till är att razer är dom enda som gör bra möss?

Den musen jag kan rekommendera är mamban, läser fruktansvärt bra och är jätte skön. de trådlösa fungerar otroligt bra.

köp inte qpad vad du än gör, qpad köper produkter som är designade och tillverkade av okända små företag och sätter sitt märke på produkten och tar en fruktansvärd peng för de. qpad 5k är en av de sämsta mössen jag testat/gått igenom gick sönder efter två månader började dubbelklicka

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

jag hatar razer, tycker dom satsar alla sina resurser på design istället för funktion/kvalitet. känns som dom tycker produkten blir bra av lite led belysning. Men jag har gått igenom så många möss (uppe i ett 20 tal från alla olika tillverkare)
Dom enda mössen jag har varit nöjd med är razer deathadder, och den har jag har nu razer mamba. Skäms lite över att säga det som vuxen man, med de jag har kommit fram till är att razer är dom enda som gör bra möss?

Den musen jag kan rekommendera är mamban, läser fruktansvärt bra och är jätte skön. de trådlösa fungerar otroligt bra.

köp inte qpad vad du än gör, qpad köper produkter som är designade och tillverkade av okända små företag och sätter sitt märke på produkten och tar en fruktansvärd peng för de. qpad 5k är en av de sämsta mössen jag testat/gått igenom gick sönder efter två månader började dubbelklicka

Hur går ditt hat för Razer ihop med din rekommendation? Om du hatar märket varför kör du med deras möss?

Permalänk
Skrivet av R544:

Hur går ditt hat för Razer ihop med din rekommendation? Om du hatar märket varför kör du med deras möss?

Hat kanske va starkt, ogillar märket väldigt väldigt mycket, rekommendationen är baserad på vad jag har använt och vad som har fungerat för mig. Har jag något som fungerar bra och jag är nöjd med kan jag sonika gå ifrån att jag ogillar märket. Med det sagt har jag haft en razer imperator som började läsa jätte konstigt efter ett tag, så den skulle jag inte köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Hat kanske va starkt, ogillar märket väldigt väldigt mycket, rekommendationen är baserad på vad jag har använt och vad som har fungerat för mig. Har jag något som fungerar bra och jag är nöjd med kan jag sonika gå ifrån att jag ogillar märket. Med det sagt har jag haft en razer imperator som började läsa jätte konstigt efter ett tag, så den skulle jag inte köpa.

Okej haha . Var bara lite lustigt med inledningen och sen en rekommendation för företagets produkt .