Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Nej, den ska ta ström från hdmi också.

Om TVn har stöd för den teknologin.

Permalänk
Medlem

Ni som har testat Chromecast, funkar den bäst med en surfplatta eller med en laptop? För jag går i tankarna om att fixa en till tvn för att streama spotify/youtube/netflix samt filer som finns på enheten/filserver.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellberg:

Ni som har testat Chromecast, funkar den bäst med en surfplatta eller med en laptop? För jag går i tankarna om att fixa en till tvn för att streama spotify/youtube/netflix samt filer som finns på enheten/filserver.

Den funkar ju lika bra med allt, förutom att man enkelt kan bygga in cast i alla android applikationer något som inte kanske händer lika lätt i en windows applikation, men Chrome har ju Casta Flik så där kan ju lira allt ändå så.

Permalänk
Medlem

Är folk nöjda med sin Chromecast? Vet någon om den kommer säljas i svenska affärer? Funderar på att köpa en. Hur fungerar den exakt? Är det samma sak som att koppla in en HDMI sladd från datorn till tv, fast det är trådlöst numera?

Permalänk
Medlem

Den säljs redan i svenska butiker.

Vad jag förstått så är det absolut inte samma sak som att koppla en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n.
Du kan nog inte spela upp vad som helst. Vad jag vet så är det ungefär youtube och netflix som kan skickas till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Den säljs redan i svenska butiker.

Vad jag förstått så är det absolut inte samma sak som att koppla en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n.
Du kan nog inte spela upp vad som helst. Vad jag vet så är det ungefär youtube och netflix som kan skickas till TV:n.

Okey. För jag letade efter något som kan spela upp från datorn till tv trådlöst för ett rimligt pris. Trodde en Chromecast fungerade så. Vad kan man annars köra? Eller någon som har en chromecast som kan förklara hur det fungerar?

Edit: Hittade detta:

Q: What is Chromecast?

Chromecast is a device that you plug into your TV's HDMI port, powered by a USB cable (included). Using your smartphone or computer as a remote control, you can use Chromecast to access video content from Netflix, YouTube, Hulu Plus and the Google Play Store. You can also use it to stream almost any kind of content from the Chrome browser on a computer.

Jag brukar streama NFL från NFL.com via chrome så då borde det fungerar. Om jag nu skulle vilja streama en film från t.ex. VLC, kommer det inte gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Okey. För jag letade efter något som kan spela upp från datorn till tv trådlöst för ett rimligt pris. Trodde en Chromecast fungerade så. Vad kan man annars köra? Eller någon som har en chromecast som kan förklara hur det fungerar?

Edit: Hittade detta:

Q: What is Chromecast?

Chromecast is a device that you plug into your TV's HDMI port, powered by a USB cable (included). Using your smartphone or computer as a remote control, you can use Chromecast to access video content from Netflix, YouTube, Hulu Plus and the Google Play Store. You can also use it to stream almost any kind of content from the Chrome browser on a computer.

Jag brukar streama NFL från NFL.com via chrome så då borde det fungerar. Om jag nu skulle vilja streama en film från t.ex. VLC, kommer det inte gå?

Nix, men du kan ju spela upp vissa filformat direkt i google chrome. T ex mp4, m4v, avi och mpeg. MKV-filer funkar nog inte så bra. Tror det blir bild men inget ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Nix, men du kan ju spela upp vissa filformat direkt i google chrome. T ex mp4, m4v, avi och mpeg. MKV-filer funkar nog inte så bra. Tror det blir bild men inget ljud.

Okey. Det lät inge vidare. Finns det något på marknaden idag som tillåter göra det jag vill, att det man kör på datorn visas på tv, fast trådlöst? (slippa hdmi-kabel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Okey. Det lät inge vidare. Finns det något på marknaden idag som tillåter göra det jag vill, att det man kör på datorn visas på tv, fast trådlöst? (slippa hdmi-kabel)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1524

Permalänk
Medlem

Krävs det att man har wifi i lägenheten eller kan mobiltelefonen kommunicera direkt med chromecast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Krävs det att man har wifi i lägenheten eller kan mobiltelefonen kommunicera direkt med chromecast?

Skickades från m.sweclockers.com

Chromecasten kan skapa ett eget wifi så det är lungt.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiroW:

Chromecasten kan skapa ett eget wifi så det är lungt.

Kanon tack!
Jag ska använda Plex hemma hos en som inte har internet. Ska strömma hemifrån min plexserver via min mobiltelefon till hennes tv.
Utgår från att det fungerar då? Blir det bra hastighet på detta wifi som chromecast skapar så man kan stömma 720 material?
Mobiltelefonen lär kunna hämta det via 4G iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kanon tack!
Jag ska använda Plex hemma hos en som inte har internet. Ska strömma hemifrån min plexserver via min mobiltelefon till hennes tv.
Utgår från att det fungerar då? Blir det bra hastighet på detta wifi som chromecast skapar så man kan stömma 720 material?
Mobiltelefonen lär kunna hämta det via 4G iaf.

Det wifi som nämns är det som Chromecasten skapar för att du ska kunna ansluta och konfigurera den att ansluta till ett annat wifi. Det du ska göra är såklart att sätta din telefon som trådlös AP och ansluta chromecasten till den för att streama. Det kommer nog gå alldeles utmärkt med risk för buffring ibland beroende på täckning. Råder dig att testa först hemma, jag märkte exempelvis att om Chromecasten inte hade internetaccess så ville den inte streama ens från min lokala Plex server.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Det wifi som nämns är det som Chromecasten skapar för att du ska kunna ansluta och konfigurera den att ansluta till ett annat wifi. Det du ska göra är såklart att sätta din telefon som trådlös AP och ansluta chromecasten till den för att streama. Det kommer nog gå alldeles utmärkt med risk för buffring ibland beroende på täckning. Råder dig att testa först hemma, jag märkte exempelvis att om Chromecasten inte hade internetaccess så ville den inte streama ens från min lokala Plex server.

aah så klart ska jag göra så! Tänkte inte tanken att köra trådlös AP med telefonen.
Har inte köpt en så ingen mening att testa hemma först Får bli en liten chansning.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

Var på väg att spontanköpa en Chromecast men har lite svårt att förstå vart den passar in. Jag har ju redan en liten HTPC där jag inte är begränsad till vissa saker. Vad jag förstår kan jag inte ens använda trådlösa bluetooth lurar med chromecast (såvida inte inbyggt i tv:n).

Jag förstår coolhetsfaktorn att det är google, billig kul liten pryl och en app som integrerar med din platta/mobil men är det överhuvudtaget någon fördel jämfört med en HTPC där jag inte är lika begränsad ?

Min htpc idag klara åtminstone:

- Alla filmtjänster
- Lokal marksänd tv, kabeltv, radio
- Alla filmtjänster
- Spel
- Visa bilder, program, webbsidor
- Bluetooth lurar
- Spela upp från plattor med dlna, etc
- Mycket mer (visa skärm, etc)

Vad har jag missat med Chromecast ? Att den är billig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknmlm:

Var på väg att spontanköpa en Chromecast men har lite svårt att förstå vart den passar in. Jag har ju redan en liten HTPC där jag inte är begränsad till vissa saker. Vad jag förstår kan jag inte ens använda trådlösa bluetooth lurar med chromecast (såvida inte inbyggt i tv:n).

Jag förstår coolhetsfaktorn att det är google, billig kul liten pryl och en app som integrerar med din platta/mobil men är det överhuvudtaget någon fördel jämfört med en HTPC där jag inte är lika begränsad ?

Min htpc idag klara åtminstone:

- Alla filmtjänster
- Lokal marksänd tv, kabeltv, radio
- Alla filmtjänster
- Spel
- Visa bilder, program, webbsidor
- Bluetooth lurar
- Spela upp från plattor med dlna, etc
- Mycket mer (visa skärm, etc)

Vad har jag missat med Chromecast ? Att den är billig ?

Klart att man inte kan jämföra en HTCP mot en CC. Grejen är att den kostar (i USA där det är rimliga priser) typ 240:-
Nu när google öppnat api:t så kommer det ju förhoppningsvis mycket mer stöd.

Ute i sommarstugan är det ju grymt, billigt och enkelt. Familjen/bekanta behöver inte "lära" sig nånting, utan kan visa film / bild / plex på tvn från sin mobil eller platta. Så man ska ju inte se den som en ersättare till en full HTCP, snarare en sak som är såpass billig att det inte finns en anledning att inte ha en i tvn..

Såg nu även att den kommit till sverige, 310:- känns lite rimligare än vad gråimportörerna har tagit.
https://play.google.com/store/devices/details?id=chromecast

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Klart att man inte kan jämföra en HTCP mot en CC. Grejen är att den kostar (i USA där det är rimliga priser) typ 240:-
Nu när google öppnat api:t så kommer det ju förhoppningsvis mycket mer stöd.

Ute i sommarstugan är det ju grymt, billigt och enkelt. Familjen/bekanta behöver inte "lära" sig nånting, utan kan visa film / bild / plex på tvn från sin mobil eller platta. Så man ska ju inte se den som en ersättare till en full HTCP, snarare en sak som är såpass billig att det inte finns en anledning att inte ha en i tvn..

Såg nu även att den kommit till sverige, 310:- känns lite rimligare än vad gråimportörerna har tagit.
https://play.google.com/store/devices/details?id=chromecast

Beställde en idag från google play, går ju inte att klaga på priset skickas den 21:a mars och ska ta 2-7 dagar med frakten. Ska bli kul att testa detta.

Permalänk
Medlem

Säljes av Elgiganten och Net on Net för samma pris (310 kr) N o N fraktfritt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag använder Plex hemma, dock strular appen för Samsung TV med undertexter. Bland annat sub-filer klarar den inte av, ej heller filer med inbyggda undertexter (både srt och sub), och då måste jag köra Allshare istället med Serviio-server.

Så jag är lite sugen på Chromecast, då Plex nu har stöd för det. Hur fungerar det, väljer jag film på tv'n via chromecasten, eller väljer jag på datorn, och väljer spela upp och väljer Chromecasten som enhet då?

Samt en till fråga, kan jag dela en webbsida från datorn direkt till Chromecasten? Exempelvis om jag hittar en rolig bild, kan jag enkelt visa den på tv'n för min flickvän?

Permalänk
Inaktiv

I Mina ögon är Chromecast en jättebra produkt inom sin nisch. Den går inte att jämföra med en HTPC som kan så mycket mer. Dagsstatus är bra början så dessa få hundringar är väl satsade pengar. Blir det inte bättre än idag så har man i varje fall fått lite mer kunskap om streaming

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa och testa en chromecast, till tv:n i sovrummet.
Men nu har jag redan en Apple tv inkopplad till hemmabiosystemet i vardagsrummet. Kommer chromecasten och apple tv:n att kunna samexistera i samma nätverk utan att de stör varandra? Om jag installerar chromecast appen på ipaden, kommer AirPlay att fortsätta fungera som tidigare.
Och kommer jag i plex appen på ipad då kunna välja om jag ska skicka bilden till antingen apple tv:n , eller till chromecasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Är sugen på att köpa och testa en chromecast, till tv:n i sovrummet.
Men nu har jag redan en Apple tv inkopplad till hemmabiosystemet i vardagsrummet. Kommer chromecasten och apple tv:n att kunna samexistera i samma nätverk utan att de stör varandra? Om jag installerar chromecast appen på ipaden, kommer AirPlay att fortsätta fungera som tidigare.
Och kommer jag i plex appen på ipad då kunna välja om jag ska skicka bilden till antingen apple tv:n , eller till chromecasten?

Ja, de stör inte varandra på något sätt. I Plex kan jag välja att streama till chromecast eller min mobil, det kommer upp en liten lista med anslutna enheter.
Chromecast har ingen egen app på det sättet, i appar med stöd för chromecast så finns en liten ikon du kan klicka på för att starta stream.

För 310kr är det helt klart värt ett försök, du kan ju alltid skicka tillbaka den. Jag har min chromecast inpetad i min hemmabioreceiver och kör främst Plex och Google Play Musik genom den, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Ja, de stör inte varandra på något sätt. I Plex kan jag välja att streama till chromecast eller min mobil, det kommer upp en liten lista med anslutna enheter.
Chromecast har ingen egen app på det sättet, i appar med stöd för chromecast så finns en liten ikon du kan klicka på för att starta stream.

För 310kr är det helt klart värt ett försök, du kan ju alltid skicka tillbaka den. Jag har min chromecast inpetad i min hemmabioreceiver och kör främst Plex och Google Play Musik genom den, funkar hur bra som helst.

Har nu fått min chromecast.
Det fungerar precis som jag tänkt mej .
I t.ex plex är det bara att välja chromecast, eller AirPlay.
Fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem

Någon här som har/haft problem med att köra Chromecasten via en receiver? Jag har en Denon AVR-2113 och får ingen bild efter boot-animationen, ljudet däremot fungerar. Jag ser den starta upp, men sen blir det bara svart.

Den fungerar bra direkt i TV:n och jag har resetat den flera ggr. Jag har ändrat diverse inställningar för HDMI i Denonen, ingen skillnad.
Jag har googlat lite på det och vissa påstår att det kan vara problem med handskakningen i HDMI-interfacet. Frågan är vad som går att göra? Nån som har tips?

Permalänk
Medlem

Funkar netflix/HBO på denna ok? Och går det styra med mus/tangbord på nåt sätt?
Tänkte ha en sån här manick i sovrummet istället för ps3an... HTPC räcker att vi har i vardagsrummet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Någon här som har/haft problem med att köra Chromecasten via en receiver? Jag har en Denon AVR-2113 och får ingen bild efter boot-animationen, ljudet däremot fungerar. Jag ser den starta upp, men sen blir det bara svart.

Den fungerar bra direkt i TV:n och jag har resetat den flera ggr. Jag har ändrat diverse inställningar för HDMI i Denonen, ingen skillnad.
Jag har googlat lite på det och vissa påstår att det kan vara problem med handskakningen i HDMI-interfacet. Frågan är vad som går att göra? Nån som har tips?

Ta kontakt med HifiKlubben!
De borde veta om det behövs göras någon speciell inställning, alt uppdatering av firmware i Denon förstärkaren för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Funkar netflix/HBO på denna ok? Och går det styra med mus/tangbord på nåt sätt?
Tänkte ha en sån här manick i sovrummet istället för ps3an... HTPC räcker att vi har i vardagsrummet...

Netflix funkar bra men HBO Nordic har inte släppt stöd för chromecast. Det borde funka via webläsaren men det har jag inte provat.

Den går inte att styra med mus/tangentbord. Du styr den via webläsaren chrome eller från appar i telefonen/plattan som har stöd för chromecast.

Permalänk
Medlem

Netflix suger, och viaplay har inte stöd för chromcast.. Värdelös produkt i mina ögon, den har stöd för 5 appar liksom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Netflix suger, och viaplay har inte stöd för chromcast.. Värdelös produkt i mina ögon, den har stöd för 5 appar liksom..

Netflix fungerar skitbra. Viaplay har också gått ut i supportforum att dom arbetar med stöd för ChromeCast. Dock inget datum ännu

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPrick:

Netflix fungerar skitbra. Viaplay har också gått ut i supportforum att dom arbetar med stöd för ChromeCast. Dock inget datum ännu

Nej det är sant, men tror det handlar mer om reklampengar..