Permalänk
Inaktiv

Hjälp med hörlurar

Hej hopp.

Jag är tyvärr otroligt dålig på att leta i detta forum så jag hoppas att ni inte blir allt för sura om detta frågats förut.

Det jag undrar över är vad jag ska titta på om jag vill ha ett par lurar som har lagom bas, diskat osv. Vad menar jag med detta? Jo men jag tar och försöker ge ett exempel ! Jag sitter just nu med ett par Creative Fatal1ty lurar till datorn och vanliga Iphone lurarna till mobilen, jag har använt liknande budget lurar hela livet och är därför van vid att det inte är för mycket eller för lite bas i jämförelse med tex diskanten. Jag testade häromdagen ett par Beats studio hörlurar och undrade då följande. Vem vill lyssna på detta skräp? Basen är så pass överröstande att jag inte ens hörde låt texten!
Det blev nog inte helt solklart vad jag menar med detta men jag hoppas någon förstår sig på vad jag är ute efter och om det är oklart så får jag försöka mig på att förklara detta lite noggrannare.
Har även ett par AKG lurar som jag inte kommer ihåg exakta namnet på, jag tror det var någon utav de första "DJ" varianterna de släppte. AKG lurarna har helt underbart ljud då basen är riktigt tung men ändå inte överröstar allt annat ens en aning, de är däremot så otroligt obehagliga att man får ont i huvudet efter 30 minuters användande, så om ni vill tipsa om några så får ni gärna räkna in komfort då jag inte vill ha tidsbegränsat användande ;).

Pris spelar mig inte så stor roll då jag mer är ute efter ifall det är något i specifikationerna man kan kika på för att få någon uppfattning utav hur ljudet kommer vara.

Jag är absolut inte någon fanatiker som ni nog förstår när ni ser vad jag använder, jag är däremot väldigt petig med att det ena inte slår ut det andra.
Jag vill helst ha några som man inte skäms över att gå runt med men det är väl inte super viktigt, om man nu inte kan få ett par hyggliga hörlurar utan att se ut som ett miffo så får det väl vara så :D.

Ber om ursäkt vad gäller punkt och kommatecken då jag även är ganska usel på detta, hoppas att det inte är allt för illa och att det går att läsa ändå.

Tackar för att ni tar er tiden att hjälpa till !

Edit: Jag fick klart för mig att det kanske var lite otydligt vad jag söker, för att klargöra detta så är det då portabla lurar som går att driva med telefonen.
Har nu 2 röster för Sennheiser Momentum samt 2 röster för Audio Technica ATH-M50.

Edit2: Jag gav upp, men fortsätt gärna fylla på utifall att någon annan finner någon nytta utav tråden.

Permalänk

Ta en titt på (läs/lyssna) Beyerdynamic DT Serien (880/890) /Sennheiser HD Serien (590/595) Som de flesta anser vara trevliga lurar (själva så har jag lyssnat på Sennheiser 590 och de är ljuvliga i upplösningen och komfortabla för mig) Men just lurar är så subjektivt vilka som passar, så lycka till med att finna ett par du uppskattar. (Jomenvisst AKG gör även de utmärkta lurar, då jag själva haft ett par AKG Studio Monitor Reference)

//Dogshitjoint

P.S ser nu att du vill ha portabla och då passar nog ej dessa även om de är lättviktslurar i sig, ber om ursäkt och kan ej ge bra råd på några sådana.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha dem till datorn eller mobilen, eller kanske både och?
Hitta mina Aiaiai TMA-1 DJ lurar i helgen.. spelar fortfarande in dem lite tror jag iallafall, men de är helt ok även från mobil.
Men använder helst mina Studio lurar från AudioTechnica från "datorn". Finns så väldigt många att väja på så en summa för luren du söker vore intressant för tips.

Permalänk
Medlem

Testlyssna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458413. Jag har själv rätt dålig koll på ljud, men har ett par sådana och har aldrig saknat de hundralapparna. Har väl varit ute efter samma sak du beskriver, även om det är svårt att säga om ljud (tycker jag). Många andra verkar dock också tycka att det är bra lurar för pengarna.

Hur man ser ut med dem på har jag faktiskt aldrig tänkt på då jag inte använder dem särskilt "portabelt". Kan hända att de är för klumpiga för din smak.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dogshitjoint:

P.S ser nu att du vill ha portabla och då passar nog ej dessa även om de är lättviktslurar i sig, ber om ursäkt och kan ej ge bra råd på några sådana.

Jahh det bör jag nog tydliggöra!

Skrivet av Ramses:

Ska du ha dem till datorn eller mobilen, eller kanske både och?
Hitta mina Aiaiai TMA-1 DJ lurar i helgen.. spelar fortfarande in dem lite tror jag iallafall, men de är helt ok även från mobil.
Men använder helst mina Studio lurar från AudioTechnica från "datorn". Finns så väldigt många att väja på så en summa för luren du söker vore intressant för tips.

Yes, jag har tänkt mig att ha dem till lite allt möjligt så kanske inte alltför tungdrivna rackare!
Som sagt så spelar inte prislappen någon superstor roll men jag skulle nog föredra om de fanns hos Cdon! 20% rabatt är trots allt inte så tokigt om man ska upp i lite högre summor :). Här har vi en länk ifall inte hela utbudet är medräknat i rabatten: http://cdon.se/hemelektronik/headphones_-20/
För att inte låta som att jag betalar vad som helst så kan vi väl ta ett tak på 3000 så är det inte kommer fram några för 50lakan med inbyggd super mega ultra dac/odac master sound shaiser (eller vad de nu heter).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swekat:

Testlyssna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458413. Jag har själv rätt dålig koll på ljud, men har ett par sådana och har aldrig saknat de hundralapparna. Har väl varit ute efter samma sak du beskriver, även om det är svårt att säga om ljud (tycker jag). Många andra verkar dock också tycka att det är bra lurar för pengarna.

Hur man ser ut med dem på har jag faktiskt aldrig tänkt på då jag inte använder dem särskilt "portabelt". Kan hända att de är för klumpiga för din smak.

Skall undersökas!

Permalänk
Medlem

Har själv ett par Sennheiser Momentum som jag älskar, har du möjlighet att testa så gör det!

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Jahh det bör jag nog tydliggöra!

Yes, jag har tänkt mig att ha dem till lite allt möjligt så kanske inte alltför tungdrivna rackare!
Som sagt så spelar inte prislappen någon superstor roll men jag skulle nog föredra om de fanns hos Cdon! 20% rabatt är trots allt inte så tokigt om man ska upp i lite högre summor :). Här har vi en länk ifall inte hela utbudet är medräknat i rabatten: http://cdon.se/hemelektronik/headphones_-20/
För att inte låta som att jag betalar vad som helst så kan vi väl ta ett tak på 3000 så är det inte kommer fram några för 50lakan med inbyggd super mega ultra dac/odac master sound shaiser (eller vad de nu heter).

Ok.. 3000 är rätt mycket, på väg in i High-end nästan iallafall Men vid runt 2000:- får du riktigt bra lurar, som tidigare nämnts så kan jag tipsa om Sennheiser Momentum (Over ear, inte on ear varianten. Helt enkelt för komforten) de spelar bra från telefon också.

EDIT: Enligt texten till cdons 20% gäller det alla lurar, men har inte testat Momentum i varukorgen, onear varianten finns med i listan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zadrok:

Har själv ett par Sennheiser Momentum som jag älskar, har du möjlighet att testa så gör det!

Skrivet av Ramses:

Ok.. 3000 är rätt mycket, på väg in i High-end nästan iallafall Men vid runt 2000:- får du riktigt bra lurar, som tidigare nämnts så kan jag tipsa om Sennheiser Momentum (Over ear, inte on ear varianten. Helt enkelt för komforten) de spelar bra från telefon också.

Jo, de har jag funderat på. Tveksam design att gå runt med på stan men de är klart med på listan (har dock inte kollat i butik).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Jo, de har jag funderat på. Tveksam design att gå runt med på stan men de är klart med på listan (har dock inte kollat i butik).

Hehe ja de har en för mig skön smått retro-look.

Permalänk
Medlem

Själv röstar jag på AudioTechnica ATH-M50 sitter skönt är portabla för att vara "over-ear" lurar ger rätt neutralt ljud enligt vad jag läst och testat...

Sen är ju jag partisk eftersom jag har ett par och tycker är trevliga... och man är alltid partisk mot det man själv köpt eftersom man försöker övertyga sig själv att man gjort ett bra köp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon8870:

Hehe ja de har en för mig skön smått retro-look.

Jo de håller jag med om, tyvärr är det dock inte riktigt så jag klär mig men som sagt skall undersökas närmare.

Skrivet av Dravond:

Själv röstar jag på AudioTechnica ATH-M50 sitter skönt är portabla för att vara "over-ear" lurar ger rätt neutralt ljud enligt vad jag läst och testat...

Sen är ju jag partisk eftersom jag har ett par och tycker är trevliga... och man är alltid partisk mot det man själv köpt eftersom man försöker övertyga sig själv att man gjort ett bra köp...

Ähh har 2 röster, de bör vara relativt bra ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo de håller jag med om, tyvärr är det dock inte riktigt så jag klär mig men som sagt skall undersökas närmare.

Ähh har 2 röster, de bör vara relativt bra ändå

Jag själv tycker AKG i det lite högre segmentet är lätt det bästa eftersom deras ljud låter så som musik skall förmedlas. Österrikarna vet hur ljud görs bäst för kräset folk. Som sagt du får lyssna på egen hand med och inte bara slå till för att vi rekommenderar något. Momentum är nej tack om man har normalstora eller stora öron, hela designen är så fel konstruerad så det inte är sant och ändå rankas den som nummer 1.

http://eu.akg.com/akg-products-eu/brand_akg/home.html

http://www.akg.com/Professional+Headphones-827.html AKG:s seriösa high-end sortiment

Permalänk
Inaktiv

Såg inte så portabla ut de där High-End AKG lurarna, jo ett par i mono.. Men som sagt finns mycket att välja på. Gå och lyssna om du har möjligheten till det. Studio lurar finns oftast, för provlyssning, hos dem som säljer musikinstrument och HiFi lurar hos en drös med affärer .

Edit.. AKG tiesto lurarna såg intressanta ut, men har redan hittat mina DJ lurar iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Såg inte så portabla ut de där High-End AKG lurarna, jo ett par i mono.. Men som sagt finns mycket att välja på. Gå och lyssna om du har möjligheten till det. Studio lurar finns oftast, för provlyssning, hos dem som säljer musikinstrument och HiFi lurar hos en drös med affärer .

High-end modellerna från k701 och uppåt är inget man går runt med på stan utan är för hemma bruk eller i en studio med bra DAC/AMP samt är nästan alla AKG:s finare modeller öppna varianter så länge du inte väljer AKG in-ears. K812 är senaste referens modellen som kostar 10k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

High-end modellerna från k701 och uppåt är inget man går runt med på stan utan är för hemma bruk eller i en studio med bra DAC/AMP samt är nästan alla AKG:s finare modeller öppna varianter så länge du inte väljer AKG in-ears. K812 är senaste referens modellen som kostar 10k.

Hmm TS har en budget på 3000 max och portabla. Har du något tips där? Känns som alla lurarna där är rätt stora.
Men du har rätt med Momentum angående kåpans storlek. Har bara lyssnat på dem när en kompis va över och testade ett par tre stycken av mina, men då lät de helt ok.

Spelat/spelar in mina Aiaiai TMA-1 DJ nu och de har släppt sin hårda stil och får ur sig bas som jag väntat på. Vissa skivor är iofs nästan bara bas nu men så verkar de va loudness mastrade också.. synd det

Permalänk
Inaktiv

Har all avsikt att testa dem först men de är alltid trevligt att ha några riktlinjer.
Tråden var dock till stor del skapad för att se om det gick att lista ut ljudkvaliten via specifikationerna på något vis (eller ett hum om det i alla fall).

Skrivet av buddaz:

High-end modellerna från k701 och uppåt är inget man går runt med på stan utan är för hemma bruk eller i en studio med bra DAC/AMP samt är nästan alla AKG:s finare modeller öppna varianter så länge du inte väljer AKG in-ears. K812 är senaste referens modellen som kostar 10k.

AKG sviker aldrig när det kommer till ljud kvalite utifrån vad jag hört och testat, DJ varianterna är dock väldigt obehagliga så får hoppas att de finns några som man inte får ont utav

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hmm TS har en budget på 3000 max och portabla. Har du något tips där? Känns som alla lurarna där är rätt stora.
Men du har rätt med Momentum angående kåpans storlek. Har bara lyssnat på dem när en kompis va över och testade ett par tre stycken av mina, men då lät de helt ok.

Spelat/spelar in mina Aiaiai TMA-1 DJ nu och de har släppt sin hårda stil och får ur sig bas som jag väntat på. Vissa skivor är iofs nästan bara bas nu men så verkar de va loudness mastrade också.. synd det

Har för mig den ligger runt 2000kr
http://eu.akg.com/akg-k550-eu/k-550.html

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=281384 finns för 1800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Har all avsikt att testa dem först men de är alltid trevligt att ha några riktlinjer.
Tråden var dock till stor del skapad för att se om det gick att lista ut ljudkvaliten via specifikationerna på något vis.

AKG sviker aldrig när det kommer till ljud kvalite utifrån vad jag hört och testat, DJ varianterna är dock väldigt obehagliga så får hoppas att de finns några som man inte får ont utav

Billiga 518 är inget att ha om man tänker på komforten. Går du upp mot k701 så har du bra komfort fast då får du tänka på extra DAC/AMP.
Kanske en K550 kan vara något som du har länk på i tidigare inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Billiga 519 är inget att ha om man tänker på komforten. Går du upp mot k701 aå haar du bra komfort fast då får du tänka på extra DAC/AMP.
Kanske en K550 kan vara något som du har länk på i tidigare inlägg.

Nä de där DJ lurarna från AKG var verkligen ett nerköp för min del, ser dock att de har ordnat lite dynor i bygel nu så de kanske inte ger skavsår längre? xD
Nonononono ingen sån där DAC/AMP påhitt för min del inte! Hade däremot varit väldigt härligt om jag kunde tänka mig sådant.
De ser ut att kunna vara ganska behagliga, de har dock samma problem som med Momentum (och de flesta i dagsläget) att jag är en aning skeptisk till utseendet. Jag ska överväga om det är värt att vara lite socialt obekväm efter att ha provat på dem, alternativt så blir det dem på jobbet / hemmet och sedan Iphone lurarna när man går ut :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nä de där DJ lurarna från AKG var verkligen ett nerköp för min del, ser dock att de har ordnat lite dynor i bygel nu så de kanske inte ger skavsår längre? xD
Nonononono ingen sån där DAC/AMP påhitt för min del inte! Hade däremot varit väldigt härligt om jag kunde tänka mig sådant.
De ser ut att kunna vara ganska behagliga, de har dock samma problem som med Momentum (och de flesta i dagsläget) att jag är en aning skeptisk till utseendet. Jag ska överväga om det är värt att vara lite socialt obekväm efter att ha provat på dem, alternativt så blir det dem på jobbet / hemmet och sedan Iphone lurarna när man går ut :).

Kanske en annan lämplig variant, finns i 4 färger
http://eu.akg.com/akg-product-detail_eu/akg-545-orange.html

Q serien- äger själv både q701 och q350
http://eu.akg.com/quincy-jones-eu/brand_akg/quincy-jones-sign...

http://eu.akg.com/akg-product-detail_eu/k551slv.html både svart och vit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Jo men 545 / 551 (ser nästan identiska ut) kan nog falla mig i smaken.
701 ser riktigt bekväma ut men de är väl inte heller något jag kan se mig själv gå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo men 545 / 551 (ser nästan identiska ut) kan nog falla mig i smaken.
701 ser riktigt bekväma ut men de är väl inte heller något jag kan se mig själv gå ut med.

Bara det att din budget på 3k äts nästan upp av bara hörlurarna om du väljer 701 spåret och sedan måste du ha DAC/AMP på det hela så det springer lätt loss på minst 5k. Dem andra två vet jag inte riktigt pris. Bör ju vara rätt så humant och då menar jag runt 2000kr strecket. Hur som helst du får helt enkelt prova och se vad som faller dig i smaken.

Permalänk
Inaktiv

Varit och prövat en del olika modeller nu, men som jag trodde så finns det inga som jag anser vara estetiskt behagliga, har bra pass form och dugligt ljud. Kort och gott så får jag vänta ett tag till då jag nog kommer bli väldigt besviken på Iphone hörlurarna om jag nu köper ett par trevliga till datorn.
Tackar återigen för att ni försökt hjälpa till.

Skrivet av buddaz:

Bara det att din budget på 3k äts nästan upp av bara hörlurarna om du väljer 701 spåret och sedan måste du ha DAC/AMP på det hela så det springer lätt loss på minst 5k. Dem andra två vet jag inte riktigt pris. Bör ju vara rätt så humant och då menar jag runt 2000kr strecket. Hur som helst du får helt enkelt prova och se vad som faller dig i smaken.

Jo jag tänkte inte riktigt på att de skulle behöva en sådan till.
De andra har som sagt ett rimligt pris men som du ser ovan så väntar jag nog på ett exemplar jag verkligen kan känna mig nöjd med.
Tackar för försöket i alla fall

Permalänk

Jag skulle rekommendera ett par Bowers & Wilkins, antingen P5 eller P7 beroende på om du vll ha on-ear eller over-ear. Jag testade ett antal hörlurar nu i veckan inklusive Sennheiser Momentum men jag gillade inte riktigt ljudet i dem, dem hade för mörk diskant och mellanregister, och dem påminde väldigt mycket om ljudet i Boses QC-Serie.

Just nu har jag ett par B&W P5 och ljudet är otroligt bra, om jag skulle säga något dåligt om dem, så är det att kuddarna blir lite obekväma när man har haft hörlurarna i ca ett halvår. Men det som är bra är att man kan beställa reservdelar från hifiklubben om något skulle gå sönder.

länkar:
P5: http://www.hifiklubben.se/Products/b-w-p5-horlur-29117/
P7: http://www.hifiklubben.se/Products/b-w-p7-horlur-62019/

Permalänk
Medlem

Ska de användas enbart portabelt? Är in-ear uteslutet? (Ber om ursäkt om du redan skrivit att det inte är tänkbart, men hittade inte det iaf.)
Jag frågar för att man, IMO, kan få mer ljud för pengarna, få bättre dämpning av kringljud och bättre portabilitet med dylika. Yamaha EPH-100 låter IMO, väldigt bra för pengen, men det finns ju en uppsjö av lurar, såklart. Shure SE215 kan åxå vara värda en titt, eller Etymotic ER-4 eller...
Vill man ha fullstora lurar får man ju göra lite avkall på detdär med portabilitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AgentDinozzo:

Jag skulle rekommendera ett par Bowers & Wilkins, antingen P5 eller P7 beroende på om du vll ha on-ear eller over-ear. Jag testade ett antal hörlurar nu i veckan inklusive Sennheiser Momentum men jag gillade inte riktigt ljudet i dem, dem hade för mörk diskant och mellanregister, och dem påminde väldigt mycket om ljudet i Boses QC-Serie.

Just nu har jag ett par B&W P5 och ljudet är otroligt bra, om jag skulle säga något dåligt om dem, så är det att kuddarna blir lite obekväma när man har haft hörlurarna i ca ett halvår. Men det som är bra är att man kan beställa reservdelar från hifiklubben om något skulle gå sönder.

länkar:
P5: http://www.hifiklubben.se/Products/b-w-p5-horlur-29117/
P7: http://www.hifiklubben.se/Products/b-w-p7-horlur-62019/

P7 ser relativt bra ut så den kanske jag ska titta närmare på. Tackar för tipset.

Skrivet av dumbo:

Ska de användas enbart portabelt? Är in-ear uteslutet? (Ber om ursäkt om du redan skrivit att det inte är tänkbart, men hittade inte det iaf.)
Jag frågar för att man, IMO, kan få mer ljud för pengarna, få bättre dämpning av kringljud och bättre portabilitet med dylika. Yamaha EPH-100 låter IMO, väldigt bra för pengen, men det finns ju en uppsjö av lurar, såklart. Shure SE215 kan åxå vara värda en titt, eller Etymotic ER-4 eller...
Vill man ha fullstora lurar får man ju göra lite avkall på detdär med portabilitet.

Tack för försöket men in-ear fungerar inte för min del då jag tydligen har det enda örat som ingen utav storlekarna passar till (eller så är det jag som är petig med passform).
Tänkte först och främst på portabelt då jag åker runt en del och därför skulle uppskatta lite bättre dunk än Iphones hörlurar, det är även en fördel om de är relativt bra till datorn då det är en aning knepigt att få liknande ljud med olika hörlurar. Kort sagt så är det både och som jag vill ha dem till men främst portabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Tack för försöket men in-ear fungerar inte för min del då jag tydligen har det enda örat som ingen utav storlekarna passar till (eller så är det jag som är petig med passform).

Att kategoriskt säga att det inte finns några som passar i den uppsjö som finns att välja bland är nog att sticka ut hakan lite, IMO. Shure, bland andra, har ju tex sånadär mjuka gula skumproppar som man trycker ihop och som sedan formar sig efter hörselgången när de expanderar, precis som öronproppar.
Däremot är kanske inte in-ear för alla, för det känns ju lite annorlunda att stoppa in något så långt i hörselgången. För mig behövdes det lite inkörningstid innan det funkade och kändes bekvämt.

Hur som helst så är det nog så att du får acceptera att lurarna är "lite större" om de ska vara både bekväma dämpa kringlljud någorlunda (slutna och over ear) och man kanske inte får vara FÖR kräsen med utseendet om man inte ska behöva kompromissa med komfort och ljudkvalitet. AKG K550 (eller K551, som är samma men med mick och kortare sladd) låter väldigt bra och dämpar även kringljud bra., men är lite kinkiga med att de vekligen sluter tätt för att inte tappa basen (framför allt). Det är ju åxå en rätt stor lur. Den är däremot lättdriven och låter, IMO, riktigt fint även med mobila enheter. Jag har inte hört K454, men de är ju lite mindre annars...
AKG K272 kan vara värda en titt åxå. De har dock en lite annan ljudkaraktär då de är ämnade mer för musikproduktion. Det är lite mer framåt i mellanregistret och har inte lika mycket botten. Inte heller någon liten lur, men något mindre än K550 iaf (dock blir ju K550 mindre för transport när man fäller ihop dem.

Bryr man sig inte så mycket om att de ska dämpa kringljud bra så är det klart att urvalet blir lite större, men de bör kanske ändå vara over ear om komfort under längre strunder prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

P7 ser relativt bra ut så den kanske jag ska titta närmare på. Tackar för tipset.

Tack för försöket men in-ear fungerar inte för min del då jag tydligen har det enda örat som ingen utav storlekarna passar till (eller så är det jag som är petig med passform).
Tänkte först och främst på portabelt då jag åker runt en del och därför skulle uppskatta lite bättre dunk än Iphones hörlurar, det är även en fördel om de är relativt bra till datorn då det är en aning knepigt att få liknande ljud med olika hörlurar. Kort sagt så är det både och som jag vill ha dem till men främst portabla.

Finns formbara pluggar fast det kostar extra. Fast å andra sidan kostar det nog inte värre än vad ett par extrema hörlurar som K812 landar på.

B&W är så där. Det är ett visst ljud som man måste gilla och är mer mot design hållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Att kategoriskt säga att det inte finns några som passar i den uppsjö som finns att välja bland är nog att sticka ut hakan lite, IMO. Shure, bland andra, har ju tex sånadär mjuka gula skumproppar som man trycker ihop och som sedan formar sig efter hörselgången när de expanderar, precis som öronproppar.
Däremot är kanske inte in-ear för alla, för det känns ju lite annorlunda att stoppa in något så långt i hörselgången. För mig behövdes det lite inkörningstid innan det funkade och kändes bekvämt.

Hur som helst så är det nog så att du får acceptera att lurarna är "lite större" om de ska vara både bekväma dämpa kringlljud någorlunda (slutna och over ear) och man kanske inte får vara FÖR kräsen med utseendet om man inte ska behöva kompromissa med komfort och ljudkvalitet. AKG K550 (eller K551, som är samma men med mick och kortare sladd) låter väldigt bra och dämpar även kringljud bra., men är lite kinkiga med att de vekligen sluter tätt för att inte tappa basen (framför allt). Det är ju åxå en rätt stor lur. Den är däremot lättdriven och låter, IMO, riktigt fint även med mobila enheter. Jag har inte hört K454, men de är ju lite mindre annars...
AKG K272 kan vara värda en titt åxå. De har dock en lite annan ljudkaraktär då de är ämnade mer för musikproduktion. Det är lite mer framåt i mellanregistret och har inte lika mycket botten. Inte heller någon liten lur, men något mindre än K550 iaf (dock blir ju K550 mindre för transport när man fäller ihop dem.

Bryr man sig inte så mycket om att de ska dämpa kringljud bra så är det klart att urvalet blir lite större, men de bör kanske ändå vara over ear om komfort under längre strunder prioriteras.

Jag har testat alla olika sorters in-ear och därav kan jag säga att de inte fungerar för mig. Min upplevelse är att jag antingen får ont/skavsår i hörselgången eller att de glider ur med 30 sekunders mellanrum. De där öronpropps grunkorna är bättre men de sitter inte bekvämt de heller. De som är lite halv in-ear som existerade för några år sedan var dock oerhört trevliga.

Nej jag vill absolut inte ha något som dämpar buller! då skulle jag behöva börja kolla vid korsningarna.

Jag förstår dock inte varför det är så svårt att få allt i ett. Jag har inte direkt några höga krav på utseende, det jag gillar är simpla lurar så som Sonys gamla MDR lurar ungefär(är de något att ha numera?), porta pro var okej men de är lite jobbiga att ha på sig när man är snaggad(de nyper tag i håret). Det jag söker i ljudkvalite är att bas, diskant, osv ska vara balanserat så att man hör musiken. Bekvämlighet är långt ifrån svårt att ordna då det bara krävs en sketen dyna med skumgummi för att det inte ska göra ont.