Permalänk

Datorn fryser

Hej, har haft konstiga fel med Datorn på sistone med att datorn fryser fast eller bara crashar och startar om sig utan att visa minsta blue screen och står inget i eventlogg heller, har kört med och utan grafikkort och problemet fortsätter, har även bytt moderkort nyligen, köpte också ny SSD och en 1tb lagringsdisk för ca 3 månader sedan, någon som vet om det är Cpu´n eller Nätagget som är dåligt? har snart bytt allt i hela datorn och köpte den i slutet av augusti 2013.

Specs:
Intel Core I5 3750K
Gigabyte Z77X-D3H
Evga GeForce 660 - SC
Kingston SSD 128GB, WD 1TB
Corsair CX 600M Nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem

Du säger att du bytt hårdvara, men har du ominstallerat windows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja det har jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hansen12332:

Ja det har jag

Testat minnet med t ex Memtest86+? Kollat värmen i burken med t ex AIDA64? Kört stabiltestest med Unigine Valley/Heaven?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har inte kört några memtest och stabilitets program, men har haft koll på värmen och ligger på 50 grader, max 60 på både cpu och grafikkortet under spelande.

Permalänk
Medlem

När jag ser dessa trådar med rubriken "datorn fryser" fnissar jag alltid lite för mig själv

Inget fel på komponenterna i sig. Säker på att det inte står någon i event viewer? Känns väldigt ovanligt om det inte loggas någonting alls. När började dessa problem uppkomma och installerade du någon hårdvara när problemen började uppstå? Kan låta långsökt, men jag har varit med om att det finns chassin som är helt åt helvete med jording osv som har gjort småkortisar vilket gjorde att datorn startade om sig om man stoppade in ett stickminne i usb-porten. Eftersom du bytt allt i princip så kanske det är chassit som är boven i dramat?

Om du håller med fingret på metall någonstans på chassit, känner du något?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Ska köra klart memtest så ska jag kolla, har ett Corsair Carbide 300R om någon känner till om dem är dåliga?

Permalänk

Har bara fått Kernel-erro, att dator bara dött oväntat, men ingen annat. skulle ju nästan tro att det är nätagget som busar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hansen12332:

Har bara fått Kernel-erro, att dator bara dött oväntat, men ingen annat. skulle ju nästan tro att det är nätagget som busar.

Testa att köra lite OCCT för att stabilitetskolla burken. Har du senaste moderkortsbios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har inte vågat uppdatera bios då datorn inte varit stabil, men kommer ihåg vid första crashen så starta den bios 2, som om den 1a crashat :/ har sådant dual-bios på detta nya kortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hansen12332:

Har inte vågat uppdatera bios då datorn inte varit stabil, men kommer ihåg vid första crashen så starta den bios 2, som om den 1a crashat :/ har sådant dual-bios på detta nya kortet.

Det låter som om ditt minne inte är stabilt, så ta och testa den med ett minne i taget med memtest86+ på USB-sticka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okaj, för är på Pass 2 of 4 med 0 errors än så länge :/ med båda stickorna i, corsair vengeance 1600 2x4