Krypterad backup av FreeNAS?

Permalänk
Medlem

Krypterad backup av FreeNAS?

Hej alla!

Jag kör Freenas 9.x och har ett gäng diskar på den som jag kör RAIDZ2 krypterat. Sen tidigare har jag ett gammalt nas (Netgear ReadyNAS Ultra 4) som jag tänkte använda som backup för FreeNAS.

Min första tanke var att köra rsync, men sen blev jag lite osäker. Jag vill alltså använda ReadyNAS som backup-target och jag vill att det ska lagras krypterat. ReadyNAS har lite halvkass prestanda, så jag vill helst inte använda mig av krypteringsalgoritmerna som är inbyggda (om det går att undvika).

FreeNAS burken är rätt ny så den har troligen prestanda så att det räcker och blir över för att kryptera datan innan den skickas över.

Har någon några bra tips på tillvägagångssätt? Är rsync det bästa (med tanke på inkrementella backups) eller finns det alternativ? Mina krav är:

- Inkrementella backups (så jag bara behöver ha ReadyNAS aktivt nån timme/dag enl. ett schema).
- Datan på ReadyNAS ska vara krypterad (helst innan datan ens kommer till ReadyNAS'et).
- Enkelt att återställa om mitt FreeNAS skulle typ börja brinna

Alla tips mottages varmt!

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du kanske göra det svårare än det behöver vara om du ska köra något annat än rsync faktiskt. Jag tänker mig scenarior där du exporterar en iSCSI-volym till FreeNAS och sedan replikerar en ZFS snapshot krypterat eller liknande, men det gör det nog bara mer avancerat än det behöver vara.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missförstår dig nu, men förutsättningarna är att jag har en vanlig Freenas installation och jag vill ha en kontinuerlig backup av denna på mitt gamla nas.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på om jag inte helt enkelt ska göra såhär (på nåt vis)

1. Mounta mitt gamla NAS som vanligt via NFS på FreeNAS.
2. Kör en rsync till lokal backupmapp (på den mountade nfs-enheten)
3. Backupmappen kör en Truecrypt container

(Mitt gamla NAS har inte stöd för kryptering i sig så en truecrypt container är kanske enda valet om jag ska använda rsync och kryptering i samma metod?)

Permalänk
Medlem

Har börjat snickra på en lösning som ser ut som följer...

1. Dela ut disken från gamla NAS'et med ISCSI
2. Mounta disken i en virtuell maskin
3. Kryptera disken med Truecrypt

Än så länge ligger krypteringen på 10 % efter ett gäng timmar så fort går det inte, men det är inte hastigheten som är avgörande ändå.

Slutligen kommer jag använda något "filsynkverktyg" i den virtuella maskinen så att backupen är up to date enl nåt schema. Den långsiktiga planen är att jag enkelt ska kunna ta med mig gamla naset om det börjar brinna eller för att kunna ersätta datan om gamla NASet eller servern blir stulen.

Nu kvarstår dock en fråga... Måste ISCSI enheten mountas i samma maskin för att kunna komma åt datan? jag använder ingen verifiering med CHAPS eller liknande då allt är på samma LAN. Antar att det är bara att testa att mounta ISCSI-enheten på min stationära dator istället och se om jag kommer åt filerna, men övrig erfarenhet är ändå kul att veta

Permalänk
Medlem

Har ett liknande scenario jag inte hunnit lösa ännu.
Det jag spanat på är att använda Crashplan som verkar ha stöd för inkrementell krypterad backup där man själv kan sätta en krypteringsnyckel. Funkar detta vore det ju ultimat då mjukvaran löser själva krypteringen och man bara pekar på en mountpoint.

Kör även http://duplicity.nongnu.org/ men endast på en väldigt liten backup som jag aldrig behövt återställa (he he he he) så vetefan hur bra det funkar. (Testkörde det iaf en gång och har till och med ett script som heter duplicityRestore.sh så nån bra plan måste jag haft vid tillfället ... )

Permalänk
Medlem

Och varför tänkte jag inte på crashplan tidigare...!?!

Då skulle man kunna göra såhär kanske (på en linuxburk)?

1. Mounta FreeNAS, typ /mnt/freenas/share
2. Mounta gamla NAS backup share, typ /mnt/backup/share

schemalägg enl tycke...

Borde funka?

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Lösningen blev som följer:

Skapade en virtuell Debian. I denna mountade jag både gamla NAS'et och Freenas. Därefter skapade jag lite script för att köra Duplicity. För detta använde jag mestadels denna guiden:
https://help.ubuntu.com/community/DuplicityBackupHowto

Slutligen allt i ett cronjob som inleds med Wake on lan och till sist en SSH anslutning mot gamla naset för att göra en shutdown (så att den inte är påslagen mer än nödvändigt).