Datorn stänger av sig utan anledning (snabbt svar tack!!)

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig utan anledning (snabbt svar tack!!)

Senaste veckan har min dator bara stängt av sig, bara sådär. Inte bluescreen eller något, bara helt stängt av sig. Första gången trodde jag det var CPU-kylaren som behövde ny kylpasta, men den stängde av sig ändå. Jag gjorde stress-test på CPU och GPU men då stängdes inte datorn av, och temperaturen gick inte upp (80 grader på CPU:n, ungefär samma på GPU:n) då flyttade jag på RAM-minnena, som satt bredvid varandra (som troligen man inte ska ha det om man bara har 2st!) de var stekheta när jag kände på dom, men jag väntade tills de var nedkylda och så satte jag ihop dom i jack 1 och 3, alltså inte bredvid varandra. Ändå stängde datorn av sig 2ggr, RAM-en stekheta. Jag har ingen fläkt i datorn förutom en som gick men som sitter i chassit såklart. Tror detta är problemet, något med RAM-en, men kan det vara något annat? Skulle jag behöva en fläkt bara för att RAM-minnena blir överhettade? känner ingen som har haft samma problem förut. Långt inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar. CPU: AMD FX-8320 GPU: 660 RAM: Corsair 2x4 GB Vengeance (blå)
tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Problem 1 är att CPUn faktiskt går för varmt. MAX 62C PÅ kärna och MAX 72C Sockel har jag för mig att det är.

Problem 2 bara en fläkt kan nog absolut ställa till en del problem. Vad har du för chassi samt CPU kylare?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Problem 1 är att CPUn faktiskt går för varmt. MAX 62C PÅ kärna och MAX 72C Sockel har jag för mig att det är.

Problem 2 bara en fläkt kan nog absolut ställa till en del problem. Vad har du för chassi samt CPU kylare?

1) Under stresstestet låg den uppe på 80 grader men inte stängde av sig, vilket visar att den klarar det (stresstestet är mycket mer jobb för CPU:n än att spela och sitta på ts). + att jag pratade samtidigt med en kompis som är riktigt kunnig inom området, han påstår att det är 90 grader som den stänger av sig vid. Och det är bara under testet den går såhögt, ligger vanligtvis absolut max på runt 66 grader

2) Chassit är https://www.inet.se/produkt/6911326/bitfenix-merc-beta-svart CPU-kylare är Arctic Cooling freezer https://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a3...