NAS i form av HP N54L - till otekniska

Permalänk
Avstängd

NAS i form av HP N54L - till otekniska

Hejsan!

Har nu beställt en N54L till mina föräldrar som är _totalt_ otekniska. Denna skall installeras hos dem nästa helg så fram tills dess måste jag komma på vilket operativ den ska köra samt hur de ska fungera när de ska flytta sina filer till den. Tanken är egentligen bara att ha den som central lagring i hemmet och inget annat (de har jätte mycket bilder utspridda på datorerna i total o-ordning, där av inköpet). Till en början kommer vi bara ha hårddisken man får till (250GB) till ren backup och sedan en extra 500GB i satt som de har liggandes till media. Och ja, jag vet att 1x250GB inte är backup därför har jag även en server ståendes off-site som kommer att synkas med denna. De stora problemet är ju vilket OS man ska installera, FreeNAS tycker jag är lite för "nedlåst" ifall att man vill göra mer med den i framtiden, känns som att de kommer tillföra mycket extra arbete ifall att man installerar detta.

Därför har jag funderat på att slänga in Debian 7 på den alltså installera de rakt på 250GB disken och sedan skapa ett share via samba och sedan installera rutorrent som använder sig uteslutet av 500GB disken. Detta är alternativ 1. Problemet med detta är att av erfarenhet kan de vara lite strul med samba i form av att överföringshastigheten kan vara långsam dock oftast stabilare än Windows delning av filer. Problemet blir ju då om samba tjänsten eller någon annan tjänst skulle hänga sig, då sitter de där i vattnet om de är så att jag inte har möjlighet att koppla upp mot någon av deras datorer för att starta om tjänsten eller liknande. Rutorrent är ju inte världens mest stabila klient men fortfarande den mest användarvänliga enligt mig.

Alternativ 2 är att installera 2008R2 (har äkta licens till detta - slipper gå olagliga vägen) på 250GB disken och sedan köra en virtuell maskin för 500GB disken med rutorrent. De kan väl egentligen inte göra mycket mer i detta fallet mer än att starta om den vilket oftast löser problemet när de gäller Windows.

Vad hade ni gjort? Ursäkta för den långa texten

EDIT: Servern kommer vara igång 24/7 - kommer stå i ett välventilerat skåp (har nog inget val eftersom om de hade startat om den stup i kvarten hade de garanterat krånglat)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte logiken, installera freenas skapar väl inga direkta problem om du vill köra annat i framtiden?

Du ska ju synka allt offsite och skulle du komma på att dom behöver datorn till nåt annat så är det ju bara att installera om?

Eftersom du enkelt kan konfigurera freenas med transmission och dessutom köra med transmission-qt på varje maskin så dom får drag and drop i windows miljö.

Dock så förstår jag om du inte vill lägga ner mer pengar på minne eftersom freenas bör ha 8Gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xp1ratex:

Jag förstår inte logiken, installera freenas skapar väl inga direkta problem om du vill köra annat i framtiden?

Du ska ju synka allt offsite och skulle du komma på att dom behöver datorn till nåt annat så är det ju bara att installera om?

Eftersom du enkelt kan konfigurera freenas med transmission och dessutom köra med transmission-qt på varje maskin så dom får drag and drop i windows miljö.

Dock så förstår jag om du inte vill lägga ner mer pengar på minne eftersom freenas bör ha 8Gb.

Men med freenas kan man väl inte bara logga på via ssh och installera _precis_ vad man vill? Och nej mer minne är inte ett alternativ, känns inte som de ska "behövas" för dessa små saker. Har använt transmission flera gånger men enligt mig är de skräp. Denna servern skall bara stå igång så länge som möjligt år+ därav vill jag att de ska bli rätt från början därav tanken på Debian.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emarossa:

Men med freenas kan man väl inte bara logga på via ssh och installera _precis_ vad man vill? Och nej mer minne är inte ett alternativ, känns inte som de ska "behövas" för dessa små saker. Har använt transmission flera gånger men enligt mig är de skräp. Denna servern skall bara stå igång så länge som möjligt år+ därav vill jag att de ska bli rätt från början därav tanken på Debian.

Du kan logga in via ssh till din FreeNas, gjorde det precis själv för att vara säker... Värt att poängtera är att FreeNas bygger på BSD och inte Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emarossa:

Men med freenas kan man väl inte bara logga på via ssh och installera _precis_ vad man vill? Och nej mer minne är inte ett alternativ, känns inte som de ska "behövas" för dessa små saker. Har använt transmission flera gånger men enligt mig är de skräp. Denna servern skall bara stå igång så länge som möjligt år+ därav vill jag att de ska bli rätt från början därav tanken på Debian.

Nej man kan inte logga in och installera precis vad man vill, dock så kan du installera det FreeBSD klarar av.

Transmission har jag aldrig haft problem med, dock så saknar den grafiska färdigheter.

Min freenas startas endast om för att uppgraderas eller vid strömavbrott så drifttiden är inget problem.

8Gb minne är att föredra speciellt då man kör zfs (16Gb är sweetspot för hemmaanvändare) men jag har sett dom som använder mindre.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar. Just nu lutar det åt nas4free :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emarossa:

Tack för alla svar. Just nu lutar det åt nas4free :/

Nas4free eller Freenas är snarare en smaksak båda bygger på FreeBSD, båda har + och -

Nas4free är en vidarebyggnad från Freenas 0.xx (jag kommer inte ihåg vilken) så den bygger från grunden på freenas som togs över av iXsystems.

Permalänk
Medlem

Om det nu ska vara enkelt så varför inte köra med 2008 eller WHS2011, då kan de väl starta om den bäst de vill utan några problem?

Edit: såg det där med offsite syncen, antar att det ställer till det.

Ut med nätagget och in med en picoPSU så kan den stå i princip överallt, hörs knappt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Om det nu ska vara enkelt så varför inte köra med 2008 eller WHS2011, då kan de väl starta om den bäst de vill utan några problem?

Edit: såg det där med offsite syncen, antar att det ställer till det.

Ut med nätagget och in med en picoPSU så kan den stå i princip överallt, hörs knappt.

Va fan yrar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emarossa:

Va fan yrar du om?

Eftersom det är någon oteknisk som ska ha servern och du vill att det ska vara enkelt så undrade jag om det inte skulle fungera med just 2008 r2 som du själv var inne på eller WHS2011 (Windows Home Sever 2011)?

Såg sedan att du skulle synka mot en annan dator och det kanske krånglar till det eller grejar 2008 det?

Vill du sedan få ned ljudnivån kan jag rekommendera att byta nätagget till en picoPSU. Då kanske den inte behöver stå i ett skåp.

Det var vad fan jag yrade om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Emarossa,

Jag skulle snarare säga att det är du som yrar med dina planer om en avancerad server till tekniskt okunniga personer med små behov. Det hade räckt med en NAS för 1400 kr (hårddisk inkluderad) och usb-ansluten hårddisk till den som det görs periodisk backup till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Nej man kan inte logga in och installera precis vad man vill, dock så kan du installera det FreeBSD klarar av.

Transmission har jag aldrig haft problem med, dock så saknar den grafiska färdigheter.

Min freenas startas endast om för att uppgraderas eller vid strömavbrott så drifttiden är inget problem.

8Gb minne är att föredra speciellt då man kör zfs (16Gb är sweetspot för hemmaanvändare) men jag har sett dom som använder mindre.

transmisson-remote-gui är en trevligare upplevelse.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!